Hvad hedder Silicone på latin?
Fra : jce

Dato : 18-10-05 10:16

Eller i Kemi sprog? Grunden til at jeg spørg er at jeg skal undgå sæbe og
shampoo med silicone i, men de skriver altid i et sprog man ikke forstår

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-05 10:44

jce <dsl202901@vip.cybercity.dk> wrote:

> Eller i Kemi sprog? Grunden til at jeg spørg er at jeg skal undgå sæbe og
> shampoo med silicone i, men de skriver altid i et sprog man ikke forstår

SDE:
sili'koner, (af roden i silicium og -on), en lang række forskellige
polysiloxaner med den generelle struktur [-SiR2-O-]n, hvor
substituenterne, R, kan variere, men dog oftest vil være methyl eller
fenyl.

Silikoner har generelt stor varme- og vejrbestandighed og god elektrisk
isolationsevne. Desuden er de stærkt vandafvisende og kemisk resistente.
Lavmolekylære silikoner benyttes som silikoneolie og silikonefedt med
smørende egenskaber samt til hydrauliske væsker, mens højmolekylære
analoger bruges som silikonegummi og silikoneplast. Silikoner anvendes
også til kabelkapper, pakninger, klæbestoffer samt påføres
beskyttelsespapir på fx selvklæbende etiketter og gulvfliser.

SøHvi
--
Per Erik Rønne

Fra : jce

Dato : 24-10-05 23:37

> [...]
> også til kabelkapper, pakninger, klæbestoffer samt påføres
> beskyttelsespapir på fx selvklæbende etiketter og gulvfliser.

tak for svaret.. du kan din kemi kan jeg høre!

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-05 04:47

jce <dsl202901@vip.cybercity.dk> wrote:

> tak for svaret.. du kan din kemi kan jeg høre!

Næh, jeg har ikke haft kemi siden jeg afsluttede 2. g, men jeg ved
hvordan man slår op i et leksikon - som jeg så også har liggende på
harddisken.
--
Per Erik Rønne

Fra : jce

Dato : 26-10-05 21:41

> Næh, jeg har ikke haft kemi siden jeg afsluttede 2. g, men jeg ved
> hvordan man slår op i et leksikon - som jeg så også har liggende på
> [...]

Nå ja, tænkte også at det var lidt af en "Kloge-Åge" jeg havde med og gøre
der Men svaret var virkelig godt, og lærerigt...