Luft i akvaret - Behøves det ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 17-10-05 15:07

Hej gruppe.

Jeg har fået ar vide, at man SKAL bruge en luftpumpe (til ilt) i sit
akvarie, og så har jeg hørt, at det behøver man SLET ikke.

Hvad skal man tro ?

Mit akvarie er et 200 liters.

Med venlig hilsen.

Fra : Andersen & Sørensen

Dato : 17-10-05 15:46

Hvis du ikke overdækker det med glasplade mm. og sørger for at der er luft
mellem lampen/armaturet så virker det ligesom i naturen. Har set flere der
har forsøgt sig med det, og både planter og fisk trives fortrinligt i
akvariet, og jo stører overflade jo mere ilt optager vandet.

Carsten & Marianne
"Michael Petersen" <michaelFJERNDETTE@FRASPAMmpetersen.dk> skrev i en
meddelelse news:4353ae8c$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Per W.

Dato : 17-10-05 16:03

"Michael Petersen" <michaelFJERNDETTE@FRASPAMmpetersen.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg har fået ar vide, at man SKAL bruge en luftpumpe (til ilt) i sit
> akvarie, og så har jeg hørt, at det behøver man SLET ikke.

Å pumpe luft inn med luftpumpe er rett og slett meningsløst og brukes kun
til artige effekter som f.eks kistelokk som åpner seg osv.. Det er
bevegelsen i vannets overflate som sørger for den mest effektive
lufttilsetningen. Plasser heller ditt filter (utløp) slik at det lager
bevegelse i overflaten.

/Per W.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-10-05 16:12

Michael Petersen wrote:
> Jeg har fået ar vide, at man SKAL bruge en luftpumpe (til ilt) i sit
> akvarie, og så har jeg hørt, at det behøver man SLET ikke.

Pumpen er ikke til "ilt" - som du selv skriver, så er det en luft-pumpe og
ikke en ilt-pumpe.

Luften kan rent fakstidk trække mere ilt ud af vandet end den tilføjer, så
nej - det behøves absolut ikke.

Men et filter en god ting

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-10-05 17:07

Jan Vestergaard skrev:

> Luften kan rent fakstidk trække mere ilt ud af vandet end den
> tilføjer, så [...]

Det lyder som et besynderligt fysisk fænomen - vil du være rar at
forklare hvordan dét går for sig?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : MRN

Dato : 19-10-05 11:07

> Det lyder som et besynderligt fysisk fænomen - vil du være rar at
> forklare hvordan dét går for sig?

Hvis der er mere ilt i vandet, end i det luft der pumpes ind (der
hovedsageligt består af kvælstof, ilt og kuldioxid), så vil ilten fra vandet
trænge ind i luften, og ikke omvendt. Det hedder osmose. (Det lærte jeg
ihvertfald i biologi, i må endelig rette mig hvis jeg tar fejl )

Mvh
MRN

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-10-05 13:00

MRN skrev:

> Hvis der er mere ilt i vandet, end i det luft der pumpes ind (der
> hovedsageligt består af kvælstof, ilt og kuldioxid), så vil ilten
> fra vandet trænge ind i luften, og ikke omvendt.

Godtordigen, men man kan aldrig fjerne mere ilt end at der stadig er
ligevægt mellem ilt i vand og ilt i luft.

> Det hedder osmose. (Det lærte jeg ihvertfald i biologi, i må
> endelig rette mig hvis jeg tar fejl )

Du tager fejl. ;)

Det hedder osmose når det sker over en semipermeabel membran. I til-
fældet med akvariet er der blot tale om simpel diffusion.

Mvh,

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 15-11-05 19:10

MRN wrote:

> [...]
> trænge ind i luften, og ikke omvendt. Det hedder osmose. (Det lærte jeg
> ihvertfald i biologi, i må endelig rette mig hvis jeg tar fejl )

Hvis du tager en "dags"situation fra akvariet, så producerer dine
planter ilt ud fra fotosyntesen. Dvs. dit vand indeholder faktisk mere
ilt og mindre CO2 end hvis du lod vandet "stå" i ligevægt med luften.
Denne "uligevægt" kunne man godt forestille sig at en evt.
gennemluftning vil forsøge at udligne, eller med andre ord
luftgennemstrømning af akvariet vil medføre lavere iltindhold (end ved
ingen gennemluftning) når lyset er tændt! Det omvendte gør sig så
gældende når lyset er slukket, hvor planterne bruger ilt og udskiller
CO2. Effekten af det burde dog være umærkelig, da der burde opretholdes
en ligevægt mellem den indpumpede luft og vandet.

/Ole

Fra : BC

Dato : 24-10-05 22:21

> [...]
> ikke en ilt-pumpe.
>
> Luften kan rent fakstidk trække mere ilt ud af vandet end den tilføjer, så

nix men den kan gennemlufte vandet så meget at du får underskud af CO2
hvilket går ud af planterne

men den er ikke som Per W siger meningsløs, jeg har selv et akv. rum med ca
19 akv kørende og hvis jeg skulle
have en cirkulatiomspumpe kørende i hvert af dem.... pyhhh så ville jeg
blive en fattig mand når elregningen kom
så jeg bruger den til luftdrevne filtre med stor succes

Fra : Kent

Dato : 15-11-05 10:39

Min filter pumpe køre bare lidt vand ud i overfladen af vandet, så det ikke
larmer. Det skulle give den optimale iltning af vandet sagde min
forhandler..