Har en rund mave
Fra : Jojoba

Dato : 12-10-05 11:21

Hej. Jeg har prøblemer med at komme af med min runde mave.
Ved ikke hvad jeg skal gøre, har prøvet næsten alt.
Og har ikke råd til Fitness ell for dyre slanke ting

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-10-05 20:36

Jojoba skrev den 12-10-2005 12:21:
> Hej. Jeg har prøblemer med at komme af med min runde mave.
> Ved ikke hvad jeg skal gøre, har prøvet næsten alt.
> Og har ikke råd til Fitness ell for dyre slanke ting

Du er startet meget godt.

Du har identificeret et problem (din runde mave).
Du er også klar over hvilke ting du ikke kan gøre (din økonomi sætter
dine begrænsninger)

Så langt så godt.

Hvad er det så du kan gøre?

Du kan endvidere finde ud af hvad det er du har gjort for at få den
runde mave. Der er sandsynligvis noget slikindtag eller anden
uhensigtsmæssig kalorieindtag som du kan sætte en stopper for uden at
det koster så meget som en eneste krone.
Faktisk sparer du penge, hvilket gør, at du har flere penge til
rådighed til at købe bedre råvarer.

Er det en tankegang du kan arbejde videre med?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-10-05 23:59

> [...]
> mave. Der er sandsynligvis noget slikindtag eller anden uhensigtsmæssig
> kalorieindtag som du kan sætte en stopper for uden at det koster så meget

Nja, nok mere slappe mavemuskler, og selv om det er træls arbejde, så koster
det ikke noget at træne dem op igen. En tur ned på gulvet på ryggen, og så
ellers igang. Et par gange om dagen til du ikke kan mere (5-10 minutter).

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 13-10-05 06:42

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> koster det ikke noget at træne dem op igen. En tur ned på gulvet på
> ryggen, og så ellers igang. Et par gange om dagen til du ikke kan

*G* kan ikke lade være med at smile lidt.... vi har alle en forskellig
opfattelse af hvad en "rund mave" indebærer.....

jeg sidder her og tænker på at jeg da gerne så at Jojoba selv kom ud af
busken og fortalte lidt om HVAD han/hun havde prøvet, samt hvad den runde
mave egentligt bestod af*G*

i teorien kan i jo begge have fat i den helt rigitge ende, men det er kun
Jojoba der kan afsløre det ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-10-05 07:10

Sabina H. skrev den 13-10-2005 07:41:

> [...]
> mave egentligt bestod af*G*
>
> i teorien kan i jo begge have fat i den helt rigitge ende, men det er kun

Det har du sørme ret i.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-10-05 14:14

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> ellers igang. Et par gange om dagen til du ikke kan mere (5-10 minutter).

Når man styrketræner en muskel (som mavebøjninger jo gør), skal man
huske at give musklen tid til at rekonstituere sig efter at den har
været i brug. Store muskler som ben, arme eller bryst, kan sagtens
tage omkring 5-7 dage om at rekonstituere sig, hvorimod mavemuskler
ofte ikke tager så lang tid igen. Mavebøjninger har også en relativt
lille resistens, så de er hurtigere klar igen. Man bør dog ikke
træne mavemusklerne mere end 1 gang hver anden/tredie dag, da
musklerne simpelthen ikke får tid til at komme sig igen, og man ender
med at trlne sig i dårligere form.

Det er også svært at lave en mavebøjning korrekt hvis man ikke har
haft en træner til at vise hvordan man gør det ordentligt. Hvis man
laver mavebøjninger forkert risikerer man at skade ryg og lænd.

Hvis man er nybegynder, er den nemmeste måde at lave en god
mavebøjning følgende:

Læg dig på ryggen på en håndklæde med benene bøjet således at
fodsålerneer i gulvet. Fold armene armene i et X over brystet. træk
nu hagen ned mod maven imens du koncentrerer dig om ikke at bøje
nakken eller løfte det nederste af ryggen fra gulvet. du skal kun
løfte dig så meget at skulderbladene akkurat kommer fri af gulvet.
Gør det langsomt og hold stillingen i 2-3 skunder. Læg dig langsomt
ned på gulvet igen. En mavebøjning kan sagtens tage 5-8 sekunder.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 16-10-05 10:18

> [...]
>træne mavemusklerne mere end 1 gang hver anden/tredie dag, da
>musklerne simpelthen ikke får tid til at komme sig igen, og man ender

Det hedder restituere, og store muskler skal hverken bruge 5 eller 7 dage om
at restituere. I den forstand er der ingen forskel på musklerne. En muskel
skal bruge omkring 48 timers restitution før den bør trænes igen.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-10-05 21:36

Jojoba skrev:
> Hej. Jeg har prøblemer med at komme af med min runde mave.
> Ved ikke hvad jeg skal gøre, har prøvet næsten alt.
> Og har ikke råd til Fitness ell for dyre slanke ting

Der er forskel på maver, og nogen har et fedlag som ikke kan fjernes
uden vidre.

Men det er ikke sådan at gætte hvor den runde mave sidder og
hvor stor den er.

Skiv noget mere.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-10-05 11:24

Lars Bjerregaard wrote:

> og store muskler skal hverken bruge 5 eller 7 dage om
> at restituere. I den forstand er der ingen forskel på musklerne. En muskel
> skal bruge omkring 48 timers restitution før den bør trænes igen.

Det kommer sandelig an på hvor meget og hvordan musklerne er blevet
trænet, alderen og formen spiller også ind. Hvis man træner
intensivt vil det være nødvendigt med op til uges restitution, men
mavebøjning er jo ikke så hårdt igen, så 1 enkelt eller to dage vil
være tilstrækkeligt.

Under alle omstændigheder kan vi jo godt blive enige om at hvis man
træner mavemuskler flere gange dagligt overtræner man.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Sabina H.

Dato : 16-10-05 11:49

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> intensivt vil det være nødvendigt med op til uges restitution, men
> mavebøjning er jo ikke så hårdt igen, så 1 enkelt eller to dage vil

her snakker vi altså om bodybuilderform der virkelig knokler på, på grænsen
af det umulige....
bodybuildere på højt plan træner efter en "ugeplan".... dvs hver stor
muskelgruppe kun trænes en gang i ugen.....
for almindelige mennesker der ikke skal trænes op til et bodybuilderstævne
er 1-3 dages restitution længe rigeligt...

> Under alle omstændigheder kan vi jo godt blive enige om at hvis man
> træner mavemuskler flere gange dagligt overtræner man.

det kommer nok helt an på hvor hårdt man knokler på.... laver man 5
minutters mavebøjninger 2 gange dagligt, overtræner man næppe.... bruger man
derimod 30-40 minutter på det, så giver jeg dig helt ret.....

men hvis man vil have en flad mave er det jo ikke kun maven der bør trænes,
men hele muskelkorsettet og der kan man jo så veksle mellem direkte
mavetræning og rygtræning.... man bør nok også tage overarme, bryst og
skuldre med, samt baller og lår hvis man virkelig er seriøs....
men man behøver altså ike overtræne blot fordi man træner dagligt....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-10-05 14:05

On Sun, 16 Oct 2005 12:49:00 +0200, Sabina H. wrote:

> ...men hvis man vil have en flad mave er det jo ikke kun maven der bør
> trænes, men hele muskelkorsettet...

Er ikke helt enig med dig her Sabina.

Træning er altid godt, men giver ikke nødvendigvis en flad mave. Man kan
sagtens komme ud for at have veltrænede mavemuskler under en lidt for
"fremragende" underkrop.

Det er fedtprocenten som skal ned for at få omtalte bule væk, så derfor
er det fedtforbrændende (cardio) træning der skal til. Løb, cykling,
svømning eller noget i den dur - naturligvis kombineret med en passende
kost.

Med hensyn til at "træne fedt væk", så synes jeg i øvrigt ofte at jeg
ser den misforståelse, at fedtet forsvinder fra den del af kroppen som
træningen omfatter,- f.eks. mavetræning for at få fedt væk fra maven.
Dette er ikke tilfældet. Hvor fedtet forsvinder fra er noget som
kroppen bestemmer uden hensyn til hvilke muskler man bruger til at
forbrænde det med.

Veltrænede mavemuskler vil da helt bestemt forbrænde mere fedt, men
altså ikke nødvendigvis fra maveregionen. Man kan lige så godt risikere
at få slankere lår eller mere veldefinerede overarme af at tage mange
mavebøjninger. På samme måde kan svømning godt resultere i en mindre
bagdel selvom det primært er overkroppen man bruger.

Ofte kommer fedtet af i omvendt rækkefølge af, hvordan det kom på. Dvs.
startede man med at få en stor bag, så er det den som forsvinder sidst,
startede man med topmaven, er den det sidste som forsvinder osv. osv.

@Jojoba - Du siger, det skal være low-cost, så den bedste løsning vil
nok være at anskaffe et par løbesko (behøver ikke at være de nyeste
og dyreste mærkevarer - man løber udmærket i sidste års modeller) eller
en cykel (ikke nødvendigvis en dyr racer - man bruger skam masser af
kalorier på en gammel brugt "havelåge" fra Den Blå Avis).

En pulsmåler vil også være nyttig, så du kan optimere træningen.
Prøv at ligge nogenlunde konstant over 70% af din maks-puls i minimum 20
minutter pr. trænings-session (kan estimeres til 220 minus din alder,
hvis du ikke kender den). Så skal du bare se fedtet rasle af.

Og fortsæt med mavebøjningerne, så du har en flot six-pack/J.Lo mave
(alt efter hvilket køn du er) at vise frem, når fedtbulen er væk.

hilsen
Jesper

Fra : Sabina H.

Dato : 17-10-05 20:07

Jesper wrote:

> Er ikke helt enig med dig her Sabina.

er du sikker??

> Træning er altid godt, men giver ikke nødvendigvis en flad mave. Man
> kan sagtens komme ud for at have veltrænede mavemuskler under en lidt
> for "fremragende" underkrop.

hehe ved jeg alt om ;)

> [...]
> derfor er det fedtforbrændende (cardio) træning der skal til. Løb,
> cykling, svømning eller noget i den dur - naturligvis kombineret med

igen, det afhænger jo af hvad "bulen" består af... er det fedt, så ja, så
skal fedtforbrændingen have et skud op af, er det slappe muskler, så skal
hele muskelkorsettet og mavemuskulaturen trænes stramt igen....

> [...]
> Dette er ikke tilfældet. Hvor fedtet forsvinder fra er noget som
> kroppen bestemmer uden hensyn til hvilke muskler man bruger til at

hvor er det lige du læser at jeg er af den overbevisning at man kan
punkttræne?? for det mener jeg bestemt ikke man kan.....

> [...]
> tage mange mavebøjninger. På samme måde kan svømning godt resultere i
> en mindre bagdel selvom det primært er overkroppen man bruger.

det er vi så ikke helt enige om*G* mindre muskler opstår hvis man ikke
træner dem overhovedet.... og det er jo ikke tilfællet med svømmetræning
feks....
det man derimod ofte oplever er at når musklerne i de andre kropsdele
strammes op, og fylder mere, vil de store partier syne af mindre, eller
endda bare være mere harmoniske i forhold til resten......

> [...]
> 20 minutter pr. trænings-session (kan estimeres til 220 minus din
> alder, hvis du ikke kender den). Så skal du bare se fedtet rasle af.

jeg har desværre aldrig helt fundet fidusen i en pulsmåler, men kender dog
flere der har fået enormt meget ud af det.... jeg holder mig dog til min
intervaltræning ind til videre*G*

> Og fortsæt med mavebøjningerne, så du har en flot six-pack/J.Lo mave
> (alt efter hvilket køn du er) at vise frem, når fedtbulen er væk.

og det er, undskyld mig, en lodret løgn..... mavebøjninger alene vil ikke
kunne give en flad mave..... mavebøjninger kombineret med andre ting, vil
dermod......
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 16-10-05 15:27

> [...]
> for almindelige mennesker der ikke skal trænes op til et bodybuilderstævne
> er 1-3 dages restitution længe rigeligt...

Det er så heller ikke helt korrekt. Jeg er selv bodybuilder og har trænet på
grænsen i mange år. Der er massere af studier omkring træning og
restitutiton. Det optimale er IKKE at træne hver muskel kun én gang i ugen.
Der skal mere til. Det er ikke nogen hemmelighed at der er stor uenighed om
dette og at mange professionelle bodybuildere netop træner med 5-7 split
programmer. Her er der så bare nogle helt andre afgørende faktorer som
genetisk disponering og store mængder doping der er afgørende.
Videnskabeligt set er der stadig det mest optimale at træne med 2 eller 3
split. Dvs. du træner hver muskelgruppe 2-3 gange om ugen. Selv træner jeg
med et 3-split 6 gange ugentligt. Dvs. der går 3 dage mellem jeg træner hver
muskelgruppe. Dette har på intet tidspunkt fået mig i overtræning. Efter
mange års eksperimenteren med forskellige træningsprincipper er dette den
optimale måde at træne på for mig. Dog spiller motivationsfaktoren ligeledes
ind. Det skal dog siges at jeg aldrig vil anbefale en nybegynder at træne
med tunge vægte 6 gange ugentligt. Det er simpelthen for hårdt og gejsten
vil hurtigt forsvinde. Principper som HST er her mere passende.

Buttom line er altså at restitutionen stadig er ikke er 5-7 dage som
tidligere påstået.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-10-05 13:01

Sabina H. wrote:

> [...]
> bodybuildere på højt plan træner efter en "ugeplan".... dvs hver stor
> muskelgruppe kun trænes en gang i ugen.....

Det beh´ver man skam ikke at værebodybuilder på højt plan for at
gøre. Jeg træner selv på denne måde og det blot for at holde mig
almindeligt i form.

> for almindelige mennesker der ikke skal trænes op til et bodybuilderstævne
> er 1-3 dages restitution længe rigeligt...

Det kommer igen an på mange faktorer. Hvis man er helt utrænet vil
man nemt blive meget øm i musklerne og skulle bruge lang tid på at
restituere. Men vi kan da godt blive enige om at desto hårdere man
træner, desto længere tid skal man bruge på at komme sig.

> men hvis man vil have en flad mave er det jo ikke kun maven der bør trænes,
> men hele muskelkorsettet og der kan man jo så veksle mellem direkte
> mavetræning og rygtræning.

Enig. Det er jo sundt og så bliver man bidt af det

> men man behøver altså ike overtræne blot fordi man træner dagligt.....

Nej, men hvis vi snakker mavemuskler, vil jeg dog stadig mene at det er
meget mere effektivt at træne hårdt i for eksempel 30 minutter og så
holde en hel eller to dages hvil, end det vil være at lave 5 minutters
mavebøjninger to gange om dagen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Sabina H.

Dato : 17-10-05 22:40

Lars Hoffmann wrote:

> Det beh´ver man skam ikke at værebodybuilder på højt plan for at
> gøre. Jeg træner selv på denne måde og det blot for at holde mig
> almindeligt i form.

ok, så lad mig spørge dig om noget.... gjorde du også det dengang du var
helt utrænet?? dengang du lige startede med at træne?

> Enig. Det er jo sundt og så bliver man bidt af det

ikke helt enig*G* jeg er aldrig tidligere blevet bidt af træning.... først
nu, hvor jeg har passeret de 30, har jeg fået smag for det og gør det på et
langt mere stabilt og regelmæssigt plan....
det handler først og fremmest om at finde "sin" træningsform....
jeg har prøvet motionscentre flere gange, svømmetræning, alene, med venner,
med min søster, bodypump, pilates, callanetics, gymnastik og jeg kunne blive
ved.... intet af det har holdt ved i mere end 5-6 uger.....

det der har virket for mig er interval løbetræning, alene, i naturen, med
musik i ørerne...... indimellem supplerer jeg med cykling og svømning....
derudover laver jeg pilates herhjemme på stuegulvet.... denne træningsform
har nu holdt siden april, og tyder ikke på at miste pusten ;)

> [...]
> så holde en hel eller to dages hvil, end det vil være at lave 5
> minutters mavebøjninger to gange om dagen.

det kommer helt an på målet og udgangspunktet.... jo ved intens træning vil
man springe flere muskelfibre og dermed øge muskelmassen, dermed øge
fedtforbrændingen og styrken og størrelsen på de pågældende muskler.....
men hvis målet er at stramme op og styrke, IKKE forøge muskelmasse, vil jeg
påstå at 5-15 minutter dagligt er fint og helt ok.... det kan være målet er
en smule længere væk, men i det mindste kommer man i sidste ende ike til at
skulle slås med mavemuskler der er for store, og derfor også buler ud, når
målet nu er en flad mave...
det er jo nu engang de færreste kvinder der ønsker en regulær 6-pack.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-10-05 08:25

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> det handler først og fremmest om at finde "sin" træningsform....

Ikke kun!

Det handler om at finde sine motiver og VÆRE motiveret.

Den træningsform, der det ene øjeblik er helt ulidelig, umulig og
intetsigende eller træls, kan på det rette tidspunkt, med den rette
instruktion, den rette start og de rigtige motiver sagtens vise sig at være
det, man fungerer fint med.

Man skal derfor ikke lægge en motionsform på hylden bare fordi man
1-2-3-mange gange har erfaret, at det ikke er noget. Det kan nemlig sagtens
vise sig at være den rette motionsform under de rette betingelser.

> jeg har prøvet motionscentre flere gange, svømmetræning, alene, med
> venner, med min søster, bodypump, pilates, callanetics, gymnastik og jeg
> kunne blive ved.... intet af det har holdt ved i mere end 5-6 uger.....

Det kan være din motivation mere end motionsformen, der har været noget
"galt" med.

Kører man konstant sur i sine mål og metoder, vil jeg anbefale at man prøver
at få en coach til at hjælpe med at kigge sine mål og motiver efter i
sømmene.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 18-10-05 09:34

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke kun!
>
> Det handler om at finde sine motiver og VÆRE motiveret.

hvad nytter det hvis man er mentalt motiveret men det man laver ikke hjælper
med at holde motivationen??

> [...]
> 1-2-3-mange gange har erfaret, at det ikke er noget. Det kan nemlig
> sagtens vise sig at være den rette motionsform under de rette

hehe se, det synes jeg jo bare er en anden måde at sige præcis det samme
på....
livet er foranderligt.... hvad der var sjovt for en uge siden, er måske ikke
sjovt i dag, og det skal der være plads til.... det er da bestemt heller
ikke sikkert jeg synes det er sjovt at løbetræne på samme måde her i vinter,
men så finder jeg nok en anden måde at træne på....

det mest forandrede i MIN træningsmåde er at jeg denne gang har bevidst
valgt at gøre det selv og frivilligt, dvs jeg ikke træner sammen med eller
afhængigt af andre.... jeg har fundet ud af at jeg har det bedst og er mest
motiveret når jeg "lukker mig inde i min egen verden".... om det er med løb,
stavgang, cykling eller pilates er faktisk underordnet.... jeg synes det er
sjovere og yder mere når jeg føler mig helt alene.... og det betyder igen at
jeg gør det oftere.....

> Det kan være din motivation mere end motionsformen, der har været
> noget "galt" med.

det må jeg så være uenig i, i og med at det er min personlige erfaring jeg
taler om.... som punchline kan jeg fortælle at min mp3-afspiller har været
100% i en nøgleposition for min træning.... mister jeg gejsten/motivationen,
så laver jeg blot en ny playliste.... jeg sidder bevidst og udvælger den
musik jeg kan mærke sætter mig i godt humør og giver mig lyst til at bevæge
mig.... nogle sange bliver på den fra gang til gang, mens andre skiftes
ud.....
hvorfor det virker... tja.... det ved jeg faktisk ikke*G* det gør det
bare.....

> Kører man konstant sur i sine mål og metoder, vil jeg anbefale at man
> prøver at få en coach til at hjælpe med at kigge sine mål og motiver
> efter i sømmene.

for mig, helt personligt, tror jeg en coach ville ødelægge mere end han/hun
vil gavne.....
for mig er der intet motiverende i at "stå til ansvar" eller "konkurrere",
hverken med mig selv eller andre....

at det for andre vil være 100% positivt og motiverende benægter jeg ikke....
jeg ville bare hade det og blive trodsig ;)

jeg træner fordi JEG har lyst og JEG føler mig godt tilpas ved det.... ikke
fordi andre forventer det, dikterer det, eller på anden vis har nogen som
helst form for finger med i spillet....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-10-05 12:16

> hvad nytter det hvis man er mentalt motiveret men det man laver ikke
> hjælper med at holde motivationen??

Dine motover skal være i orden. Men når det gælder fysisk træning, kan det
også være afgørende, om man træner på den rigtige måde. Så som du
skriver.... det man laver (og herunder måden man gør det på) kan ødelægge
eller opbygge ens motivation.

> [...]
> heller ikke sikkert jeg synes det er sjovt at løbetræne på samme måde her
> i vinter, men så finder jeg nok en anden måde at træne på....

Og så kan det handle om, at man har trænet forkert det "ene år" og rigtigt
det næste.

> [...]
> afhængigt af andre.... jeg har fundet ud af at jeg har det bedst og er
> mest motiveret når jeg "lukker mig inde i min egen verden"

Så har du erfaret noget vigtigt om dig selv - og sådanne erfaringer kan også
være afgørende.
Den, der ikke synes det er sjovt at løbe alene, synes måske det er sjovt at
løbe med andre. Den, der ikke synes det er sjovt at løbe korte løb, synes
måske det er sjovt at løbe langt. Så det handler om at finde ind til det,
der motiverer en...

> [...]
> bevidst og udvælger den musik jeg kan mærke sætter mig i godt humør og
> giver mig lyst til at bevæge mig.... nogle sange bliver på den fra gang

Lyder jo som om din mp3-afspiller kunne have forandret din oplevelse af
nogle af de aktiviterer du har droppet.

> for mig, helt personligt, tror jeg en coach ville ødelægge mere end
> han/hun vil gavne.....
> for mig er der intet motiverende i at "stå til ansvar" eller "konkurrere",
> hverken med mig selv eller andre....

Man står ikke til ansvar for andre end sig selv - du står ikke til ansvar
for en coach!
At have en coach handler ikke om at konkurrere med sig selv eller andre -
medmindre det er noget, der motiverer en!

> at det for andre vil være 100% positivt og motiverende benægter jeg
> ikke.... jeg ville bare hade det og blive trodsig ;)

Du ved tydeligvis ikke, hvad det vil sige at blive coachet, så jeg tror ikke
du skal gå ud fra, at du vil blive trodsig og hade det *s*

> jeg træner fordi JEG har lyst og JEG føler mig godt tilpas ved det....
> ikke fordi andre forventer det, dikterer det, eller på anden vis har nogen
> som helst form for finger med i spillet....

En coach vil ikke diktere dig noget som helst *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 19-10-05 17:33

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> som du skriver.... det man laver (og herunder måden man gør det på)
> kan ødelægge eller opbygge ens motivation.

netop.....

> Og så kan det handle om, at man har trænet forkert det "ene år" og
> rigtigt det næste.

det kommer jo an på hvad man mener med "forkert".... der kan jo være mange
"forkerte" parametre at tage hensyn til....

> Så har du erfaret noget vigtigt om dig selv - og sådanne erfaringer
> kan også være afgørende.

faktisk synes jeg at den ikke kun er afgørende, men altafgørende... man er
nødt til at finde "sin" måde at træne på, ellers ryger motivationen meget
meget hurtigt..... for nogle betyder det jo at træne alene i stilhed, andre
at træne til højt og larmende musik mens en instruktør står og skriger i en
microfon, og for andre igen at have en veninde/ven at træne sammen med....

> [...]
> korte løb, synes måske det er sjovt at løbe langt. Så det handler om
> at finde ind til det, der motiverer en...

just præcis, og lige netop den lille detalje kan være hamrende svært... bare
se på mig*G* det har taget mig 10 år ;)

> Lyder jo som om din mp3-afspiller kunne have forandret din oplevelse
> af nogle af de aktiviterer du har droppet.

lige netop i mit tilfælde tror jeg ikke det kunne have den effekt du
antyder.... mit problem var jo netop at jeg intet fik ud af fællesskabet og
"ståen til ansvar", og lignende mekanismer.... netop den type mekanismer de
fleste motionscentre, slankegrupper og lignende er afhængige af at folk
har..... jeg er nok bare lidt mindre "flokdyr" end mange andre*G*
men dertil skal siges at jeg har jo forsøgt at være "som alle andre".... har
både haft abonnement, aftaler og lignende at holde mig til, men det har blot
virket totalt modsat på mig*G* og alligevel har jeg hver eneste gang jeg
fandt noget nyt tænkt "jamen DET her må da kunne holde".... og hver gang er
jeg blevet skuffet.....

> Man står ikke til ansvar for andre end sig selv - du står ikke til
> ansvar for en coach!
> At have en coach handler ikke om at konkurrere med sig selv eller
> andre - medmindre det er noget, der motiverer en!

i know, men for mig ville det føles sådan.... uanset om det var tilfældet
eller ej*G*
det har såmænd intet med coachen at gøre, men er 100% mig.... jeg er bare
ret afklaret lige på dette punkt....

> Du ved tydeligvis ikke, hvad det vil sige at blive coachet, så jeg
> tror ikke du skal gå ud fra, at du vil blive trodsig og hade det *s*

jo, jeg kender til at blive coachet, hvilket også er grunden til at jeg så
kategorisk kan sige at jeg ikke ville kunne bruge det.... netop den samme
mekanisme gør sig netop gældende igen, som har gjort sig gældende i alle
andre af mine "forsøg".... jeg er en enspænder.... og enormt dårlig til at
opsøge og tage imod velmenene råd.... alt i mig stritter imod medmindre det
er noget jeg bevidst opsøger.... hvilket jeg ikke gør særlig tit*G*

> En coach vil ikke diktere dig noget som helst *S*

jeg gentager... for mig ville det føles sådan, uanset om det var sådan eller
ej*G*
og igen, som jeg allerede skrev ovenfor, "eller på anden vis har nogen som

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-10-05 09:38

> det kommer jo an på hvad man mener med "forkert".... der kan jo være mange
> "forkerte" parametre at tage hensyn til....

Jeg mener forkert i forhold til, at man oplever det som en succes. Og det
kan være individuelt, hvad der skal til for at opleve det som en succes.

> i know, men for mig ville det føles sådan.... uanset om det var tilfældet
> eller ej*G*

Siger du, at selvom du VED at ting er på en måde, så "føler" du det
anderledes, end det reelt er?

> [...]
> opsøge og tage imod velmenene råd.... alt i mig stritter imod medmindre
> det er noget jeg bevidst opsøger.... hvilket jeg ikke gør særlig tit*G*

Coachens opgave er ikke at give dig gode råd - så du skal ikke forvente at
skulle tage imod råd fra en coach.

Men i øvrigt forstår jeg ikke helt, at du nedgør dig selv med hensyn til at
blive rådgivet..... man behøver jo blot læse baglæns på newsnet for at
erfare, at du ikke har nogem som helst problemer med at opsøge råd.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 21-10-05 09:56

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Jeg mener forkert i forhold til, at man oplever det som en succes. Og
> det kan være individuelt, hvad der skal til for at opleve det som en

ah, se det er jo væsentlig anderledes end hvis man tænker på at "træne
forkert" i den forstand at man ikke udfører øvelserne rigtigt, eller har en
forkert løbeteknik.... for det var faktisk hvad jeg tænker når jeg hører
"træner forkert".....

> Siger du, at selvom du VED at ting er på en måde, så "føler" du det
> anderledes, end det reelt er?

ja*G*
jeg siger bestemt ikke det er logiskt.... jeg kender bare mig selv godt nok
til at vide hvordan jeg ville reagere....

> [...]
> til at blive rådgivet..... man behøver jo blot læse baglæns på
> newsnet for at erfare, at du ikke har nogem som helst problemer med

der er nu engang en stor forskel på at opsøge råd i et forum som dette, og
så sidde face to face med en.....
ligesom der er, hvis du bemærker det, langt imellem*G*
som jeg også skriver, medmindre jeg selv opsøger det.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-10-05 10:41

> ja*G*
> jeg siger bestemt ikke det er logiskt.... jeg kender bare mig selv godt
> nok til at vide hvordan jeg ville reagere....

Men det er jo en kæmpefordel, at du VED at du reagerer sådan. Når det ikke
er en ubevidst og uerkendt mekanisme har du nemlig mulighed for at vælge, om
du vil reagere på, hvordan tingene ER eller på, hvordan du "føler" de er.

> der er nu engang en stor forskel på at opsøge råd i et forum som dette, og
> så sidde face to face med en.....

Hvilken forskel oplever du, der er?

I øvrigt foregår coaching lige så fint UDEN at sidde face to face!
Nemlig via telefonen.

> ligesom der er, hvis du bemærker det, langt imellem*G*
> som jeg også skriver, medmindre jeg selv opsøger det.....

Jamen en coach opsøger du jo selv i givet fald. Vælger man at blive
rådgivet, coachet eller hjulpet har man truffet valget..... så er det ikke
kun uopfordrede råd, du ikke gider have?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 21-10-05 10:53

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> ikke er en ubevidst og uerkendt mekanisme har du nemlig mulighed for
> at vælge, om du vil reagere på, hvordan tingene ER eller på, hvordan

netop....

> Hvilken forskel oplever du, der er?

den er svær at forklare.... det er en følelse, fornemmelse mere end en
konkret ting....
jeg er langt mere tilbøjelig til at reagere voldsomt (indvendigt) face2face
end på skrift.....

> I øvrigt foregår coaching lige så fint UDEN at sidde face to face!
> Nemlig via telefonen.

jeg kender også til telefoncoaching, men for at være HELT ærlig, så tror jeg
at den eneste form for coaching jeg ville føle mig tilpas med var via et
skriftligt medie... andet ville jeg føle for invasivt....

> Jamen en coach opsøger du jo selv i givet fald. Vælger man at blive
> rådgivet, coachet eller hjulpet har man truffet valget..... så er det
> ikke kun uopfordrede råd, du ikke gider have?

jamen så er det jo bare jeg siger, at det ville jeg jo ikke gøre*G* fordi
jeg kender mig selv.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-10-05 09:09

Sabina H. skrev den 18-10-2005 10:33:

> [...]
>
> at det for andre vil være 100% positivt og motiverende benægter jeg ikke....
> jeg ville bare hade det og blive trodsig ;)

Det kommer da helt an på om du og din coach er på "bølgelængde" med
hinanden.

Ved et første møde kan man lave en slags rammeaftale, om hvad du har af
forventninger og mål med forløbet.

Det kunne jo være, at din coach lige kan "dreje" din træning eller
tankegang i en anderledes (muligvis: ny) bane som er mere konstruktiv i
det videre forløb.

> jeg træner fordi JEG har lyst og JEG føler mig godt tilpas ved det.... ikke
> fordi andre forventer det, dikterer det, eller på anden vis har nogen som
> helst form for finger med i spillet....

ok.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-10-05 23:38

Sabina H. wrote:

> ok, så lad mig spørge dig om noget.... gjorde du også det dengang du var
> helt utrænet?? dengang du lige startede med at træne?

Nej, det var mere noget all-round, hvor man lavede lidt af det hele et
par gange eller tre om ugen.

> ikke helt enig*G*

du vil bare være på tværs

Selvfølgelig skal man finde den træning som man bliver underholdt af,
motiverer en og i det hele taget kan holde en i gang. Det kan jo være
meget forskelligt hvad hver enkelt tænder på. Jeg begyndte i
motionscenter fordi det var et tilbud i min squashklub. Efter at min
squashmakker blev skadet i en måneds tid trænede jeg en del mere
vægt og styrketræning og lige pludselig handlede det ikke så meget
om squash mere.

> [...]
> skulle slås med mavemuskler der er for store, og derfor også buler ud, når

Der skal også lang lang tids trænings før det bliver et problem -
års træning og man vil sagtens kunne se det komme.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Sabina H.

Dato : 18-10-05 21:47

Lars Hoffmann wrote:

> Nej, det var mere noget all-round, hvor man lavede lidt af det hele et
> par gange eller tre om ugen.

just præcis...

> du vil bare være på tværs

hehe*G*

> [...]
> squashmakker blev skadet i en måneds tid trænede jeg en del mere
> vægt og styrketræning og lige pludselig handlede det ikke så meget

vi har vist alle en forskellig indgangsvinkel og motivation.... det skal der
også være plads til*G*

> Der skal også lang lang tids trænings før det bliver et problem -
> års træning og man vil sagtens kunne se det komme.

det er jeg så ikke overbevist om.... man kan sagtens komme til at overtræne
maven, under fedtlaget, og så når man engang har tabt sig tilstrækkeligt
buler hele maven ud pga for meget muskelmasse, frem for at være flot og flad
som man jo ønsker....

der er altid masser af råd at hente til at opnå en "six-pack", feks her:
http://sublimsport.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1296

der er jo også andre årsager til en "stor mave"... som feks her:
http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=111&a_id=134&mode=detail&title=art
eller her:
http://bt.slankedoktoren.dk/index.php?page=public_mailbox_show&id=1328

jeg synes også ofte man ser helt slanke piger med en bulende mave.... altså
hvor hele kroppen nærmest har et svaj der er knapt så flatterende...

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-10-05 10:23

Sabina H. wrote:

> hvad nytter det hvis man er mentalt motiveret men det man laver ikke hjælper
> med at holde motivationen??

Personligt er der en eneste ting der motiverer mig mere end noget som
helst andet - at se resultater! Selve motionsformen behøver ikke
motiverer mig så voldsomt, men hvis jeg kan mærke at det går fremad
eller ligefrem se en fornuftig fremgang i spejlet, så kan jeg slet
ikke vente med at træne endnu mere.

Med venlig hislen
Lars Hoffmann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-10-05 12:18

> Personligt er der en eneste ting der motiverer mig mere end noget som
> helst andet - at se resultater!

Det samme her!

> Selve motionsformen behøver ikke motiverer mig så voldsomt,
> men hvis jeg kan mærke at det går fremad
> eller ligefrem se en fornuftig fremgang i spejlet, så kan jeg slet
> ikke vente med at træne endnu mere.

Enig.

Dog med den tilføjelse, at der som regel for mig også er en umiddelbar
her-og-nu-gevinst ved motion. Og den er også stærkt motiverende.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-10-05 12:00

Sabina H. wrote:

> just præcis...

Men hvad har det med det nuvlærrende emne at gøre? Her snakker vi jo
netop kun om at træne nogle bestemte muskler.

> [...]
> buler hele maven ud pga for meget muskelmasse, frem for at være flot og flad

Nu har jeg dyrket styrketræning gansle intensivt i ca 1½ år og jeg
er ikke engang tæt på at have store mavemuskler. De er da rimelig
veldefineret, men der skal stadig langt mere til før man kan komme til
at snakke om for meget muskelmasse

> jeg synes også ofte man ser helt slanke piger med en bulende mave.... altså
> hvor hele kroppen nærmest har et svaj der er knapt så flatterende...

Hvilket jo nok oftest kommer af manglende træning istedet for for
meget træning.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Sabina H.

Dato : 19-10-05 16:40

Lars Hoffmann wrote:

> Men hvad har det med det nuvlærrende emne at gøre? Her snakker vi jo
> netop kun om at træne nogle bestemte muskler.

bare at man jo yderst sjældent starter med at træne hårdt og intensivt så
5-7 dages restitution er nødvendigt... det gjorde du heller ikke i starten
;)

> [...]
> er ikke engang tæt på at have store mavemuskler. De er da rimelig
> veldefineret, men der skal stadig langt mere til før man kan komme til

det kommer jo helt an på ens udgangspunkt og hvad man ellers er kropsligt
disponeret for....

> Hvilket jo nok oftest kommer af manglende træning istedet for for
> meget træning.

enig.... det var blot en sidebemærkning*G*
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-10-05 12:00

Sabina H. wrote:

> [...]

> buler hele maven ud pga for meget muskelmasse, frem for at være flot og flad

Nu har jeg dyrket styrketræning ganske intensivt i ca 1½ år og jeg

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-10-05 21:58

Sabina H. wrote:

> bare at man jo yderst sjældent starter med at træne hårdt og intensivt så
> 5-7 dages restitution er nødvendigt... det gjorde du heller ikke i starten

Ikke med mavemuskler nej, det har jeg heller aldrig snakket om. Jeg
holder dog stadig på at ved træning af mavemuskler vil en god rytme
være at træne hver anden dag.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann