Støbning af gulv i hestestald ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-10-05 09:37

Jeg står for at skulle til at støbt en niveauforskel i vores
hestestald ud, og har et par spørgsmål.
Det jeg skal støbe er højest 10 cm tykt, 1 m bredt og højest 2,5 m
langt.

- Da det er gulv i en hesteboks, skal det vel være til aggressiv
miljøklasse. Skal jeg bruge den hvide AALBORG WHITE ?
- eller er Rapid godt nok ?
- Hvilket blandingsforhold til en beton til aggressiv miljøklasse ?
- skal der lægges rio net i ?
- hvor lang tid tager det om at hærde så meget så at der kan stå en
hest derinde ?
- vil der være en fordel at prime der hvor der skal støbes med en
hæfter/grunder ?

XPOST: dk.fritid.dyr.hest,dk.fritid.hus-og-have
FUT: dk.fritid.hus-og-have

mvh

Christian

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-10-05 10:57

Christian B. Andresen wrote:
> Jeg står for at skulle til at støbt en niveauforskel i vores
> hestestald ud, og har et par spørgsmål.

Det skal jeg pudsigt nok også til...

> Det jeg skal støbe er højest 10 cm tykt, 1 m bredt og højest 2,5 m
> langt.

Mit er dog noget større. Små 100 kvm. løsdrift

> [...]
> - eller er Rapid godt nok ?
> - Hvilket blandingsforhold til en beton til aggressiv miljøklasse ?

Ja, f.eks. På nogle af sækkene står der en masse omkring miljøklasser og
blandingsforhold. Og ja det skal være nogenlunde syre-bestandigt.

> - skal der lægges rio net i ?

Det kommer an på underlaget, men er næppe nødvendigt. Men det vil
selvfølgelig altid være det bedste.

> - hvor lang tid tager det om at hærde så meget så at der kan stå en
> hest derinde ?

28 dage :) Jeg ville ikke stille en hest derind før det meste fugt er
gået af det og hærdningen er nået langt.

> - vil der være en fordel at prime der hvor der skal støbes med en
> hæfter/grunder ?

Ja, især hvor det nye beton skal hæfte til det gamle beton. Støv osv.
skal selvfølgelig også vaskes godt af.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-10-05 12:47

Dennis Thrysøe wrote:

> Det skal jeg pudsigt nok også til...

> Det kommer an på underlaget, men er næppe nødvendigt. Men det vil
> selvfølgelig altid være det bedste.

Jeg har noget rio net til overs så jeg tror jeg vil gøre det.

> 28 dage :) Jeg ville ikke stille en hest derind før det meste fugt er
> gået af det og hærdningen er nået langt.

Så bliver det vist ikke i år

> Ja, især hvor det nye beton skal hæfte til det gamle beton. Støv osv.
> skal selvfølgelig også vaskes godt af.

Selvfølgelig.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-10-05 13:25

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg har noget rio net til overs så jeg tror jeg vil gøre det.

> Så bliver det vist ikke i år

Aalborg Portland har nu et andet svar:

Når du kan komme til det, bør du dække af med en plastfolie, og lade
den ligge på i 3 - 4 døgn.

Efterfølgende kan den med fordel tørre et par dage inden hestene
lukkes ind.

mvh

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 07:35

Hej Christian

Det var dog en frygtelig masse spørgsmål ))

Jeg var slet ikke klar over at man skulle tænke så grundigt over det, så da
jeg lavede præcis den operation for 4 år siden - altså støbte et nyt lag
beton ovenpå et eksisterende betongulv for at få fald den rigtige vej -
kastede jeg mig bare frygtløs ud i det.

Jeg blandede en god stiv beton med almindelig grå Portlandcement, og den
lagde jeg direkte på det eksisterende beton lag efter jeg havde fejet det.

Ingen klæber, ingen Rionet, ingen ting i det hele taget.

Det betonlag jeg lagde, dækker hele bunden i boksene og er mellem 15 og 2 cm
tykt.

Det har nu ligget i 4 år og jeg kan ikke se nogen skader nogen steder, så
jeg er OK tilfreds.

Jeg vil mene at det efter 8-10 dage uden problemer kan tages i brug - men
det er bare et skud fra hoften.

hilsen John

Fra : john

Dato : 13-10-05 20:38

Hej Christian

Uha dada jeg vidste slet ikke det var så kompliceret )))

Så da jeg lavede den operation blandede jeg simpelthen en god stiv beton,
med godt med alm grå portlandcement i. (den fik en ekstra halv skovlfuld pr.
maskinfuld).

Efter at have fejet betongulvet blev det bare lagt ud, i en lagtykkelse
mellem 15 og 2 cm - formålet var at vende faldet, så det kom bagud i
boksene.

Nu fire år efter er det så godt som nyt, på trods af manglende betonklæber,
rio net etc.

Om det er held eller forstand kan jo diskuteres, men jeg ville nok gøre det
samme idag.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-05 07:26

john wrote:
> Hej Christian
>
> Uha dada jeg vidste slet ikke det var så kompliceret )))

Det har det også vist sig at det ikke er

> Så da jeg lavede den operation blandede jeg simpelthen en god stiv beton,
> med godt med alm grå portlandcement i. (den fik en ekstra halv skovlfuld pr.
> maskinfuld).

Min sand/sten/grus pusher rådede mig til at lave det uden stenog i
forholdet 1-4.
Så det bliver lavet på god gammel maner blandet i trillebøren 1
skovl RAPID og 4 skovle sand og en sjat vand.
Jeg svummer nu lige kanter og bund inden, men det er også let at
gøre.

> Om det er held eller forstand kan jo diskuteres, men jeg ville nok gøre det
> samme idag.

Det ender også med at jeg gør det sådan
Man bliver jo heldigvis klogere hver dag.

mvh

Christian