Fransk/tysk obligatorisk fra 6. klassse?
Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-05 16:54

Jeg ser netop på DRs tekst-tv, side 123, at sproglærerforeningen
anbefaler at andet fremmesprog {tysk eller fransk} gøres obligatorisk
fra 6. klasse. Bertel Haarder vil senere komme med et udspil, efter at
han har talt med ordførerne bag folkeskoleforliget {V, S, DF og K}.

Jeg har intet imod at starten på undervisningen rykkes frem, men er
betænkelig ved at gøre det obligatorisk. Selv om det bør være
obligatorisk for de boglige elever, der har mulighed for at komme i
gymnasiet, er der /for/ mange elever, der i så fald vil blive stillet
over for boglige krav, de ikke kan honorere.

Men hvis ændringen blot betyder at et adgangskrav til gymnasiet, hf,
htx og hhx fremover bliver at eleverne har haft fransk eller tysk i
mindst fire år, med et tilfredsstillende resultat, så har jeg intet imod
det. I dag er kravet ganske gyseligt: to år er nok, hvilket giver at der
er møder elever frem til undervisningen med helt forskellige
forudsætninger.

Men obligatorisk fra 6. klasse, med mulighed for fritagelse hvis eleven
ikke skønnes at kunne klare det, ville måske nok være passende. For at
give de bedst begavede noget ekstra at tage sig til, så de ikke keder
sig for meget, kunne skemaet måske endda tilrettelægges sådan at der på
hver skole blev mindst to tyskhold og mindst et franskhold, så de ville
kunne tage begge fremmesprog fra 6. klasse. Som nogle privatskoler
allerede har det - dog kun fra 7. klasse.

FUT dk.undervisning.folkeskole {kan naturligvis overrules}.

PS. Under skrivningen af dette indlæg er tekst-tv ændret. Men der ligger
da stadig følgende artikler:

Per Erik Rønne