Hvad er der galt her
Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 15:19

Hvad er der galt her:

Procedure testberegning;
Var
resultat:integer;
Begin
Resultat:= dbeTal1.Field + dbeTal2.Field;
end;

(dbeTal1 og dbeTal2 er to dbEdit bokse forbundet med en database)

Fra : Erik Klausen

Dato : 09-10-05 15:47

"NN" <.> wrote in news:43492573$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> [...]
> Resultat:= dbeTal1.Field + dbeTal2.Field;
> end;
>
> (dbeTal1 og dbeTal2 er to dbEdit bokse forbundet med en database)

1. Hvorfor tror du der er noget galt? Hvis du får en fejlmelding burde du
have sendt den med.

Men lad mig gætte: dbeTalx.field er Fields, mens resultat er et integer.
Prøv med:

Resultat:= dbeTal1.Field.AsInteger + dbeTal2.Field.AsInteger;

mvh.
Erik Klausen

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 16:44

"Erik Klausen" <ekl@host.domain> skrev i en meddelelse

> 1. Hvorfor tror du der er noget galt?

Fordi jeg får en fejl, når jeg forsøger at kompilere.

> Hvis du får en fejlmelding burde du
> have sendt den med.

OK. Det kan du have mere end lidt ret i. Det tager jeg selvfølgelig til mig
til næste gang.

> Men lad mig gætte: dbeTalx.field er Fields, mens resultat er et integer.
> Prøv med:
>
> Resultat:= dbeTal1.Field.AsInteger + dbeTal2.Field.AsInteger;

OK.

Jeg tog et forsøg og valgte at tro, at "field" var lidt det samme som en
almindleig tekst-boks "text".

Og derfor havde jeg både forsøgt med

dbeTal1.Field + dbeTal2.Field
og
StrToInt(dbeTal1.Field) + StrToInt(dbeTal2.Field)

begge med fejl som følge.

Linien du gav mig med AsInteger har jeg aldrig set eller hørt om før. Findes
der en forklaring om hvorfor der ingen sammenhæng er med det og når man gør
som jeg forsøgte ovenfor med alm. editbokse.

Fra : Hans

Dato : 09-10-05 18:09

"NN" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> Findes der en forklaring om hvorfor der ingen sammenhæng er med det og når
> man gør som jeg forsøgte ovenfor med alm. editbokse.

Forklaringen er ganske enkelt, Field er af typen TField og ikke Integer og
kan derfor ikke benyttes på din måde.

/HK

Fra : Erik Klausen

Dato : 12-10-05 22:44

"NN" <.> wrote in news:4349393d$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Linien du gav mig med AsInteger har jeg aldrig set eller hørt om før.
> Findes der en forklaring om hvorfor der ingen sammenhæng er med det og
> når man gør som jeg forsøgte ovenfor med alm. editbokse.

Jeps. dbeTal1.Field er en kompleks type, der indeholder placering, farve,
indhold etc. for et givent felt.

Field.Text er en tekststreng, og Field.Text.AsInteger er en funktion, der
returnerer teksten som en integer.

Dit 2. forsøg var tæt på; det skulle bare se således ud:

StrToInt(dbeTal1.Field.Text)+StrToInt(dbeTal2.Field.Text)

mvh.
Erik Klausen