Skolens historieundervisning
Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-05 08:45

I dagens Berlingske Tidende bringes på:

http://www.berlingske.dk/grid/kronikker:aid=637542

en kronik af to historielærere, som jeg gerne vil gøre gruppen opmærksom
på.

I kronikken skrives bl.a.:

==

Kronologien der blev væk
------------------------

Af: Hans Hostrup og Søren Elmerdahl Hemmingsen

Fakta:

Hans Hostrup. Historielærer, Krebs' Skole
Søren Elmerdahl Hemmingsen. Historielærer, Krebs' Skole

I alt for mange år har kronologien været nedprioriteret i forhold til
oplevelsen i undervisningen. Dette har været til skade ikke blot for
historieundervisningen, men også for elevernes dybere forståelse af
såvel dansk som europæisk kultur og litteratur.

I de sidste tredive år har vi haft travlt med at producere den ene
historieløse afgangsklasse efter den anden. Det er nu kommet til et
niveau, hvor historieløsheden har bredt sig langt ind også i akademiske
kredse. Noget er gået galt.

Det har jo ellers ikke skortet på historiske oplevelsestilbud. Men
institutioner som jernalderlandsbyen i Lejre eller Bornholms
Middelaldercenter bør kun fungere som supplementer til den
historieundervisning, der har kronologien i fokus. I alt for mange år
[...]

Mange kender den fremragende plakat fra forlaget Skalk, der oplysende og
humoristisk på én gang viser verdens- og danmarkshistoriens udvikling
fra de første hulemennesker til i dag. Med forbilledlig tydelighed ser
man, hvordan Danmark i årtusinder har haltet bagefter den europæiske
kulturudvikling, som vi i dag står på skuldrene af og via EU indgår i et
ligeværdigt samspil med.

Det er denne gennemskuelighed, som nu til dags er gået ad Pommern til.
Og hvor mange ved for resten, hvor dette udtryk stammer fra? Men det
kommer altså fra historien om den uduelige kong Erik, der i 1439 blev
afsat af de danske rigsråder og efter ti års eksil på Gotland flygtede
til Pommern, hvor han til sidst døde.

Er sådanne anekdoter i sig selv af betydning, kan man måske nok spørge
om. Det er de selvfølgelig ikke, medmindre man ser dem i sammenhæng med
danmarkshistorien som et langt, kronologisk forløb. Men det gælder
f.eks. også en dag på Lejre Forsøgscenter, hvis denne oplevelse får lov
at stå lige så isoleret i bevidstheden som en weekend i Lalandia.
Det er altså vigtigere, at vi uddanner dygtige historielærere med en
solid faglig ballast, der har kronologien i orden, frem for som i dag
eksperter i læsning af faghæfter samt uforståelige didaktiske
overvejelser. Vi citerer fra Undervisningsministeriets faghæfte 4 for
faget historie: »De elever, vi underviser i dag, er imidlertid præget af
en helt tredje tidsopfattelse, som vi kalder den digitaliserede tid. I
den digitaliserede tidsopfattelse styrer det enkelte menneske i høj grad
sin egen tilværelse og må udnytte det enkelte øjeblik optimalt. Når vi
taler om tid, skal vi derfor arbejde med de tre tidsopfattelser:
cirkulær, lineær og digital tid.« Vi vil overlade det til læseren selv
at vurdere, hvilken relevans dette kan siges at have for et barn, som
netop er begyndt i 3. klasse, hvor folkeskolens undervisning i historie
starter.

I den danske folkeskole begynder historieundervisningen på 3.
klassetrin. Efter snart mange års praktisk erfaring med historiefaget
som historielærere kan vi forestille os et undervisningsforløb på dette
klassetrin, der både tilgodeser kronologien og elevernes medfødte
nysgerrighed således:

Hvorfor ikke begynde med pyramiderne? De fleste børn i alderen syv til
tolv kender allerede en masse til det gamle Egypten, om ikke andet fra
børne-TV samt diverse computerspil. Hvilken bedre ramme kan da tænkes
til at introducere begrebet kronologi for eleverne? Vi ved, det virker.
På dette klassetrin beskæftiger vi os også med det gamle Grækenland,
spændende karakter som Alexander den Store og sagnhelten Odysseus. At vi
her ikke undgår at omtale demokratiets spæde begyndelse i Athen, anser
vi blot som en ekstra bonus. Eftersom folkeskoleloven så stærkt
pointerer, at eleverne skal forberedes til et liv med ansvar,
rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, finder vi det kun
naturligt, at de lærer det lige fra starten.

Få emner er dog så sprængfyldte af fortid og nutid som Romerriget. Her
grundlægges den fælleseuropæiske identitet, som vi i dag anser os
forpligtede på. Men Romerriget er langt mere end det. Gladiatorerne,
akvædukterne, der sørgede for friskt drikkevand til verdensbyens
indbyggere, samt det imponerende vejnet er blot nogle få af de facetter,
der skaber kontrasten til datidens danske jernalder. Vi anser ingen på
måde de nævnte emner som for vanskelige at kapere, heller ikke i
begynderundervisningen. I sidste ende er det nemlig altid lærerens
formidlingsevne og faglige ballast, som det kommer an på.

I kulturhistorisk sammenhæng spiller danmarkshistorien naturligvis en
afgørende rolle. Selvfølgelig er Danmarks oldtid, elevernes egen fortid,
her et must. Men der er ingen, der siger, at indfaldsvinklen behøver at
være den bevidstløse gennemgang af køkkenmøddinger og stenøkser.
Påvirkninger udefra i form af handel og mission har måske i sidste ende
i højere grad bidraget til udviklingen fra natur- til kultursamfund end
nye gravskikke og fangstmetoder.

Vi har forlagt kronologien, men det betyder ikke, at den aldrig lader
sig finde igen. Vi skal blot ikke være bange for at gå nye veje, at
stille krav til både eleverne og os selv. At give overblik og skabe
sammenhænge, der ikke kun er tematiske, men først og fremmest
vedkommende for eleverne som det fælles livsvilkår, historien er. Heri
ligger historieundervisningens relevans og værdighed.

==

Ja, et forslag fra to historielærere på den grundskole, som kronprins
Frederik og prins Joachim har gået på, og som prins Nikolai i dag
frekventerer. Hvad siger I andre til det?

--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-10-05 15:49

""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Frederik og prins Joachim har gået på, og som prins
> Nikolai i dag
> frekventerer. Hvad siger I andre til det?

Det kan siges ret kort: elitært vrøvl. Man kan ikke fatte
begrebet kronologi i 3. klasse - det betyder ikke at der er
enkelte velstimulerede, elitære elever,der kan forstå det,
men tidsfornemmelse i tredie klasse, det vil sige når
eleverne er 9-10 år, er ikke til stede. Det er de simpelthen
ikke udviklet til i deres små hjerner.

Man kan sagtens arbejde tematisk uden dermed at forklejne
kronologien, men en kronologi, der strækker sig fra Adam og
Eva til nutiden, er gammeldags, behæftet med manglende
kendskab til den neurale udvikling hos børn og i strid med
erfaringerne.

At en privat elitær skole med det klientel af skolebørn,
hvor forældrene betaler i dyre domme for at ødelægge
børnenes barndom har ikke-uddannede lærere, der mener noget
sådant, kan jeg ikke tage mig af (det er jo en kendt sag at
man sagtens kan være ansat på en privatskole uden at være
læreruddannet).

Men som sagt: det er elitært vrøvl - og den med "digital
tid" som eleverne ikke kan bruge til noget - det er altså
ikke noget man skal fortælle eleverne i de små klasser, men
noget, der skal fremgå af undervisningen - det er vejledning
til lærerne, ikke en "ordre" om hvordan man skal undervise
eleverne i folkeskolen.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-10-05 21:21

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> men noget, der skal fremgå af undervisningen - det er
> vejledning til lærerne, ikke en "ordre" om hvordan man

Jeg læste i øvrigt Pers link og det var sjovt at se at den
ene er en af mine studiekammerater fra seminariet der har
skrevet i avisen - hans synspunkter har i øvrigt ikke ændret
sig siden da - det var også det, han mente da vi
frekventerede seminariet og ikke ti vilde heste kunne få ham
på andre tanker. Men han var i øvrigt en hyggelig fætter-
spastiker, konservativ af overbevisning, men underholdende
og rimelig fair.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-05 04:52

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> [...]

> Jeg læste i øvrigt Pers link og det var sjovt at se at den
> ene er en af mine studiekammerater fra seminariet der har

Hvordan passer det så med det du skriver her:

Sådanne privatskoler som Krebs ansætter vel så i øvrigt
universitetsuddannede lærere som cand.mag.er i historie og dansk, i
stedet for seminarieuddannede. Og indfødte englændere, tyskere og
franskmænd til at undervise i engelsk, tysk og fransk, hvorved børnene
bliver /langt/ bedre til fremmedsproget.

Og er det så galt? Bortset fra at de naturligvis bør have en pædagogisk
efteruddannelse.

> [...]
> på andre tanker. Men han var i øvrigt en hyggelig fætter-
> spastiker, konservativ af overbevisning, men underholdende

Hvem af de to er det så der er din gamle kammerat fra seminariet?
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-10-05 08:04

> Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:
>
> Hvordan passer det så med det du skriver her:

ganske udmærket - der er da ikke nogen diskrepans mellem at
en privatskole har uudannede lærere og så at nogle af dem
kan være uddannet?

> [...]
> hvorved børnene
> bliver /langt/ bedre til fremmedsproget.
>
> Og er det så galt? Bortset fra at de naturligvis bør have

1.Ja, det er galt hvis man med en cand.mag. i baghånden
mener sig i stand til at undervise børn sådan uden videre.
2.En indfødt lærer er da en god ting, men det at man kan sit
eget sprog betyder jo ikke pr. automatik at eleverne bliver
bedre til sproget eller at de forstår mere af det med mindre
den pågældende lærer også er uddannet til at vide noget om
sprog og læring. Jeg havde en kollega, der var indfødt
englænder. Han talte naturligvis bedre end mig og andre
ikke-engelskkyndige, men alligevel vidste han forbløffende
lidt om sit eget sprog. Fx vandt jeg et væddemål med ham om
hvorvidt det hedder "If you were the only girl in the world
and I were the only boy" eller ......If I was the only
boy." - Det første er naturligvis korrekt, men han hævdede
det sidste og kunne ikke forklare hvorfor.

At kunne sit eget sprog er da en gevinst i en undervisning,
men det indebærer da ikke at man er "bedre" til at undervise
i sproget eller at man har kendskab til begrundelserne for
hvordan man skal forklare de forskellige finurligheder på
sproget.

Jeg har for sjovs skyld bedt flere englændere om at forholde
sig til sætningen:

He must have been being interviewed.

Flere af dem, jeg har vist sætningen til har sagt at sådan
kan man ikke sige på engelsk. Ikke desto mindre er sætningen
100 procent korrekt. -og kun uddannede englændere og
englændere med sans for deres eget sprog kan forklare
sætningen.

En studerende på BA-niveau på UNI ved faktisk mere om det
engelske sprog end en almindelig englænder - også selvom der
naturligvis findes sætninger og begreber, hvor man som
dansker bliver nødt til at anvende en avanceret ordbog for
at finde forklaringen.

Men tendensen er ofte at hvis en person er "native speaker",
så mener de fleste at "så må de da vide bedre" - og det er
langt fra tilfældet.

> Hvem af de to er det så der er din gamle kammerat fra
> seminariet?

Hans!

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-05 09:30

> [...]

> 1.Ja, det er galt hvis man med en cand.mag. i baghånden
> mener sig i stand til at undervise børn sådan uden videre.

Ganske almindeligt, især som vikar. Men som nævnt bør de have en
supplerende uddannelse, hvis de skal være der mere fast - men her synes
vi jo at være enige.

> [...]
> boy." - Det første er naturligvis korrekt, men han hævdede
> det sidste og kunne ikke forklare hvorfor.

De skal naturligvis også have en pædagogisk uddannelse, for at kunne
undervise.

> Men tendensen er ofte at hvis en person er "native speaker",
> så mener de fleste at "så må de da vide bedre" - og det er
> langt fra tilfældet.

Forskellen ligger snarere i at de har den rigtige accent, og dermed
lettere kan give børnene en »indfødt« accent, for engelsks vedkommende
RP eller det nye Estuary English - som der stadig kører en tråd om på
alt.uasage.english {under subject »Estaury English«}. Jeg har da haft
nogle JVere på besøg; de havde en lille pige med, deres datter, som gik
på Ådalens Privatskole i Ishøj. Hun gik i slutningen af 3. klasse eller
begyndelsen af 4., og kunne allerede tale et imponerende godt engelsk
med den rette accent; men de havde også en englænder som engelsklærer,
der i hvert fald ikke »offcielt« kunne dansk. På skolen startede
engelskundervisningen i 3. mod dengang 4. i folkeskolen. Og naturligvis
har hendes ordforråd været begrænset, men det har det jo også været på
dansk.

> Hans!

Hans Hostrup. Ja, jeg kender i øvrigt en Hans Hostrup. Men han var nu
tidligere medlem af GLs hovedbestyrelse, efterkommer af Jens Christian
Hostrup og er tilsyneladende lektor på Grindsted Gymnasium. Men det kan
naturligvis ikke være den samme, selv om slægtsnavnet er sjældent. Men
der er altså 340 med det efternavn, heraf fem med fornavnet »Hans«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 08-10-05 11:09

Per Rønne wrote:

> Ganske almindeligt, især som vikar. Men som nævnt bør de have en
> supplerende uddannelse, hvis de skal være der mere fast - men her synes
> vi jo at være enige.

Jeg får det indtryk at Arne mener at den supplerende uddannelse skal
vare i 4 år, på *fuldtid*.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-05 12:31

Peter Knutsen (usenet) <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Jeg får det indtryk at Arne mener at den supplerende uddannelse skal
> vare i 4 år, på *fuldtid*.

Hvis den pågældende er cand.mag. i engelsk og med sidefag i tysk eller
fransk, burde det vel være nok med en 1-årig meritlæreruddannelse, hvor
hoved- og bifag føres direkte over som liniefag. Skulle der kræves to
liniefag gennemført, ville det i så fald selvklart være mere
hensigtsmæssigt at tage jo helt nye, som dansk og det manglende sidefag
af fransk eller tysk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-10-05 14:34

> [...]
> liniefag gennemført, ville det i så fald selvklart være
> mere
> hensigtsmæssigt at tage jo helt nye, som dansk og det

Det er ikke nok med kun 1 år s meritlæreruddannelse imho.
Det giver for lidt tid til pædagogik og praktik.

--
ahw

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 09-10-05 12:29

Per Rønne wrote:

> Hvis den pågældende er cand.mag. i engelsk og med sidefag i tysk eller
> fransk, burde det vel være nok med en 1-årig meritlæreruddannelse, hvor

Ja, hvis man tænker logisk. Men vi har jo med Arne-anti-faglig at gøre.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-10-05 12:37

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en
meddelelse

> Ja, hvis man tænker logisk. Men vi har jo med
> Arne-anti-faglig at gøre.

Hvoraf slutter du det nonsens?

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-10-05 14:28

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en
meddelelse

> Jeg får det indtryk at Arne mener at den supplerende
> uddannelse skal vare i 4 år, på *fuldtid*.

Bull's eye!

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-10-05 14:32

> [...]

> naturligvis ikke være den samme, selv om slægtsnavnet er
> sjældent. Men
> der er altså 340 med det efternavn, heraf fem med

Du har muligvis ret i at det kan være en anden, men den Hans
jeg kender arbejdede først på den franske skole (eller
Henriks skole), men hvor han er havnet ved jeg ikke. Derfor
antog jeg at det var den samme Hans, netop fordi der er tale
om en "børneskole" og fordi han i artiklen giver udtryk for
synspunkter, der er meget lig dem, som Hans fra min
studietid havde.

Det ville da være et sært tilfælde at der er en anden
læreruddannet, der hedder Hans Hostrup, har samme
synspunkter og i øvrigt er spastiker, men...

--
ahw