forskel på lowcarb kure?
Fra : jakob

Dato : 05-10-05 21:45

Hej!
Jeg er begyndt at motionere bl.a. for at smide de overflødige kilo. Jeg
overvejer at prøve en lowcarb kur i en periode, i et forsøg på at
"booste" mit vægttab, og vil gerne vide om der er nogen forskel på de
forskellige kure eller om de mere eller mindre dækker over det samme og
virker lige godt. Jeg kender til: Atkins, Omega-metoden og South beach
kuren. Er de lige gode?

--
Jakob

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-10-05 22:03

jakob skrev den 05-10-2005 22:44:
> [...]
> forskellige kure eller om de mere eller mindre dækker over det samme og
> virker lige godt. Jeg kender til: Atkins, Omega-metoden og South beach

Tja, jeg er til SB.
Og jeg må indrømme, at det går ganske fornuftigt for mig.

Madplanen er noget af det letteste jeg nogensinde har set: De første 2
uger følger man bare 3 sider fra en bog (ok, det er rarest at kende
teorien bag også, men så venter der lige ca. 100 siders læsning .

Skal man opsummere ganske kort hvad SB går ud på, så er det

- ingen sukker. Ej heller laktose (dvs. mejerivarer*)
- Ingen fede kødudskæringer eller forarbejdede kødvarer
- Ingen varer med høj glykemisk index fx frugt (hverken råt eller
forarbejdet).

Derudover kan du i princippet frit vælge mellem grønsager, fisk, æg,
fedtfattigt kød.

*: Gælder dog ikke fedtfattige oste. Kan ikke huske den præcise
fedtfordeling, men den er noget i retning af 4,5 gram pr 100 gram ost.

Hvis du har nogen specifikke varer du vil vide noget om, så nævn dem
lige. gerne så mange som muligt på en gang, så jeg er fri for at slå
dem op lidt efter lidt.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : jakob

Dato : 06-10-05 09:37

Carsten Riis wrote:

> Tja, jeg er til SB.
> Og jeg må indrømme, at det går ganske fornuftigt for mig.

Hej Carsten!
Tak for dit svar. Det lyder tiltalende at kuren er så let. her kommer
lige et par dumme spørgsmål da jeg ikke ved så frygteligt meget om den
slags: Ingen sukker betyder det _ingen_ sukker? Er det ikke svært helt
at undgå det? Hvad forstår man ved forarbejdede kødvarer (eksempler)?
Når jeg spiser kød herhjemme er det primært kalkun-/kyllingebryst eller
hakket oksekød med 8-10% fedt. (Jeg er på studie-budget). Må jeg
fortsætte med disse kødvarer? Det "glykemiske index" du nævner, - er det
et indeks der er med i bogen og som fortæller hvilke varer man skal undgå?

Ud fra det du bekriver ser det ud til at jeg godt kan kysse min
morgenmad farvel Den består af et æble i tern, ½-1 dl müsli, ca 1
spsk brun farin og noget i retning af 1-2 dl Acido (som på kartonen er
beskrevet som økologisk sødmælk syrnet med lactobacillus
Acidophilus-kultur).

Derudover plejer jeg typisk at spise brød i løbet af dagen med f.eks.
ost og skinke, hummus, smøreost etc. Og om aftenen ris/pasta med kødsovs
eller kylling/kalkun i strimler med diverse krydderier, soya og
grøntsager i form af f.eks. porrer, løg, peberfrugt m.v.

Hvad spiser/drikker du typisk selv til morgenmad og i løbet af dagen?
Mine kostvaner har hidtil gået på at jeg nok ikke har den helt store
variation i hvad jeg spiser, men har et "range" af faste retter/pålæg
som jeg godt kan lide og som jeg synes ser Fornuftige(tm) ud rent
ernæringsmæsssigt (bedømt ud fra de gængse kostanbefalinger). Jeg ser
selv den største udfordring i helt at undgå laktose - dvs mejerivarer.
Sukker tror jeg ikke bliver et kæmpeproblem da jeg i forvejen ikke gør
det så meget i kager, slik og sodavand.

--
Hilsen Jakob

Fra : jakob

Dato : 06-10-05 09:45

jakob wrote:

> [...]
> eller kylling/kalkun i strimler med diverse krydderier, soya og
> grøntsager i form af f.eks. porrer, løg, peberfrugt m.v.

Åh ja, - og så revet gulerod og revet æble med citronsaft over og nogen
gange med rosiner i. Det spiser jeg også ofte...

--
Hilsen Jakob

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-10-05 21:07

jakob skrev den 06-10-2005 10:36:

> [...]
> lige et par dumme spørgsmål da jeg ikke ved så frygteligt meget om den
> slags: Ingen sukker betyder det _ingen_ sukker? Er det ikke svært helt

Ikke spor. Når der bliver budt på kage, så skal du inden have øvet
dig på ordene: nej tak.

Hvis du skal have noget sødt. fx hvis du ikke kan undvære din yoghurt,
så ta' 250 gram Fromage Frais og tilsæt lidt FlydendeSød og
vanilieessens. Rør rundt. Voila en udemærket yoghurt.

> Hvad forstår man ved forarbejdede kødvarer (eksempler)?

Salami, LanglænderPølser (og hvad der ellers er i den kategori),
rullepølse, Bacon,

> Når jeg spiser kød herhjemme er det primært kalkun-/kyllingebryst

Skind eller uden skind?

> eller
> hakket oksekød med 8-10% fedt. (Jeg er på studie-budget).

Det er ok, men hold dig helst på til kylling og fisk.

Fisk er der ingen begrænsning på hvad det er for noget. Det kan være
lige fra dåsetun (koster 3,75 i Fakta og Aldi) over laksefileter til
tja, find selv på noget finere.

> Må jeg
> fortsætte med disse kødvarer?

ja

> Det "glykemiske index" du nævner, - er det
> et indeks der er med i bogen og som fortæller hvilke varer man skal undgå?

Det glykemiske index er en slags "hitliste" over, hvor meget en given
varer påvirker dit blodsukker.

Her er den liste som jeg kunne samle sammen

Maltose   150
Dadler, tørrede   146
Pastinak   139
Glukose   137
Fransk baguette   136
Minut-ris   128
Cornflakes   119
Kartofler, dampkogte   118
Kartofler, kogt i mikrobølgeovn   117
Rice Krispies   117
Riskager   117
Biscotti   113
Cocopops   110
Vanilievafler   110
Græskar   107
Majsklid   107
Pommes frites   107
Cheerios   106
Grahamskiks   106
Majschips   105
Kartoffelmos   104
Vandmelon   103
Table water, vandkiks   102
Franskbrød   101
Hirse   101
Fuldkornshvedebrød   99
Sodavand (cc, fanta) (sukkerholdig)   97
Tacosskaller   97
Gnocchi   95
Sandkage   95
Ananas   94
havrekernebrød   93
Rugkiks med fibre   93
Tærte   93
Fuldkornsrugbrød   92
Sukrose   92
Abrikoser i sukkerlage, dåse   91
Mars bar   91
Havregrød   87
Müslibar   87
Hvedepita   82
Banankage   79
Frugtcocktail   79
Havrekager   79
Boghvede   78
Havreklid   78
Kartoffelchips   77
Special K   77
Appelsinjuice (usødet)   74
is, fedtfattig   71
Pumpernickel   71
Tortelline med ost   71
Chokoladestang, 42g   70
Grapefrugtjuice (usødet)   69
Ærter, grønne, kogte   68
Ananasjuice (usødet)   66
Sukkerbrødskage   66
Laktose   65
Linguine   65
Capellini   64
Flerkornsbrød   64
Makaroni   64
Vindruer   62
All Bran   60
Hele hvedekerner   59
Sortøjebønner   59
Snickers   57
Æblejuice (usødet)   57
Ravioli med kød   56
Pintobønner   55
Spagetti, fuldkorns-   53
Vermicelli   50
Kakaomælk, sukkersødet   49
Yoghurt, fedefattig, sukkersødet, med frugt   47
Fettucine   46
M&M med jordnødder   46
Smørbønner, kogte   44
mælk, soya   43
sødmælk   39
Perlebyg   36
Kakaomælk, kunstig sødet   34
Fruktose   32
Risklid   27
Soyabønner, kogte   23
Yoghurt, fedtfattig, kunstig sødet   20
Agurk   <20
Artiskok   <20
Asparges   <20
Aubergine   <20
Bladselleri   <20
Blomkål   <20
Broccoli   <20
Brøndkarse   <20
Bønner, friske (grønne)   <20
Courgetter   <20
Grønkål   <20
Hvidkål   <20
Peberfrugt, chili   <20
Rosenkål   <20
Rucola   <20
Rødbede   <20
Rødkål   <20
Salat, alle typer   <20
savoykål   <20
spinat   <20
Sukkerærter   <20
Svampe, alle typer   <20
Voksbønner   <20

> [...]
> spsk brun farin og noget i retning af 1-2 dl Acido (som på kartonen er
> beskrevet som økologisk sødmælk syrnet med lactobacillus

Jep. I hvert fald i 14 dage (hvad der på atkins hedder Induktionsfasen).

Efter de 14 dage må man efter bedste trial'n'error-metode indføre en
ingrediens ad gangen. Når man fortsætter sit vægttab, så kan
ingrediensen blive på "tilladt"-listen. Stopper vægttabet eller man
tager på, så må ingrediensen forblive på "forbudt"-listen.

Mens man så taber sig, så finder man ud af hvad man kan spise og hvad
man skal holde fingrene fra.

> [...]
> eller kylling/kalkun i strimler med diverse krydderier, soya og
> grøntsager i form af f.eks. porrer, løg, peberfrugt m.v.

Drop brød, pasta og ris. Hvis osten/smøreosten er den fede type, så bye
bye ost/smøreost.

> Hvad spiser/drikker du typisk selv til morgenmad og i løbet af dagen?

Vand og SpriteZero.
Det hænder, at jeg også drikker Aldi's OrangesodavandLight.

I vandet hælder jeg nogengange noget friskpresset citron (søder lige
lidt med FlydendeSød, så det ikke bliver for surt.

Vandet er naturligvis koldt.

Derudover kan jeg røbe, at jeg nøjes med Postevand, da jeg syntes
kildevand er røveri på højlys dag.

Fra : jakob

Dato : 06-10-05 21:58

Carsten Riis wrote:

> Når der bliver budt på kage, så skal du inden have øvet
> dig på ordene: nej tak.

Det er let nok - jeg er ikke specielt til kage...

> Hvis du skal have noget sødt. fx hvis du ikke kan undvære din yoghurt,
> så ta' 250 gram Fromage Frais og tilsæt lidt FlydendeSød og
> vanilieessens. Rør rundt. Voila en udemærket yoghurt.

Ah ja - kunstigt sødemiddel er vel vejen frem i lowcarb kure... Men
hvorfor er lige netop Fromage Frais okay? Jeg er med på at fedtprocenten
er lav, men det indeholder vel stadig laktose?

> Salami, LanglænderPølser (og hvad der ellers er i den kategori),
> rullepølse, Bacon,

Hvad med kogt skinke og hamburgerryg i skiver som pålæg? Er det okay?
Hvad er der overordnet set i vejen med de forarbejdede kødvarer? Det kan
jo dække over mange ting, eller?

> Skind eller uden skind?

Uden skind. Som regel kyllinge-/kalkunbrystfileter.

> Det er ok, men hold dig helst på til kylling og fisk.

Ok. Det er fedtprocenten der er lige høj nok i oksekøddet?

> Fisk er der ingen begrænsning på hvad det er for noget. Det kan være
> lige fra dåsetun (koster 3,75 i Fakta og Aldi) over laksefileter til
> tja, find selv på noget finere.

Og fisk er lækkert! Desværre har jeg bare aldrig været vant til at
skulle tilberede det.. Men en filet kan jo steges på panden som en alm
kyllingefilet.

> Det glykemiske index er en slags "hitliste" over, hvor meget en given
> varer påvirker dit blodsukker.

Okay. Og jo lavere værdi jo mindre påvirker det blodsukkeret, og jo
bedre er det?

> [...]
> ingrediensen blive på "tilladt"-listen. Stopper vægttabet eller man
> tager på, så må ingrediensen forblive på "forbudt"-listen.

Okay. Hvor hurtigt skal man regne med at man kan konkludere noget? Vejer
man sig DAGLIGT, eller?

> Mens man så taber sig, så finder man ud af hvad man kan spise og hvad
> man skal holde fingrene fra.
>
> Drop brød, pasta og ris. Hvis osten/smøreosten er den fede type, så bye
> bye ost/smøreost.

Osten/smøresosten kan jeg nok godt finde nogle erstatninger for. Men
hvis jeg dropper brød, pasta og ris så - eh - ja hvad jeg skal så leve
af? Disse varer udgør jo en RET stor del af det jeg spiser nu. Jeg
tænker mest på morgenmad, frokost og mellemmåltider. (Mellemmåltider for
mig er f.eks. typisk en skive brød med et eller andet på..)

> Vand og SpriteZero.
> Det hænder, at jeg også drikker Aldi's OrangesodavandLight.
>
> I vandet hælder jeg nogengange noget friskpresset citron (søder lige
> lidt med FlydendeSød, så det ikke bliver for surt.

Okay, tak for tippene! Men tænkte mest på det spiselige.

> Derudover kan jeg røbe, at jeg nøjes med Postevand, da jeg syntes
> kildevand er røveri på højlys dag.

Ja det er noget pjat...

Tak for din tålmodighed, - håber du vil bære over med mine mange
spørgsmål

--
Hilsen Jakob

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-05 18:41

jakob skrev den 06-10-2005 22:58:

> Det er let nok - jeg er ikke specielt til kage...

Flueben herfra. Ingen grund til at tænke mere over den.

> Ah ja - kunstigt sødemiddel er vel vejen frem i lowcarb kure... Men
> hvorfor er lige netop Fromage Frais okay? Jeg er med på at fedtprocenten
> er lav, men det indeholder vel stadig laktose?

Tja, nu er jeg ikke så god til fransk, men mon ikke at Fromage i
FromageFrais betyder ost.

FromageFrais og kvark for den sags skyld regnes som oste.

Hvis du ser på Energiindtaget på en FromageFrais, så kommer langt det
meste energi fra Protein.

> Hvad med kogt skinke og hamburgerryg i skiver som pålæg? Er det okay?

Tja tjo, så vidt jeg kan gennemskue varedeklarationerne, så er Nettos
Letvægter-serie udemærket til netop de to pålægstyper.

> Hvad er der overordnet set i vejen med de forarbejdede kødvarer? Det kan
> jo dække over mange ting, eller?

Jeg kan forestille mig, at det er fordi du reelt ikke ved hvad der er
puttet i af "strække-ingredienser" også selv om du kan se om en vare
indeholder lidt fedt jf. energifordelingsoversigten.

> Uden skind. Som regel kyllinge-/kalkunbrystfileter.

cool.

> Ok. Det er fedtprocenten der er lige høj nok i oksekøddet?

Både ja og nej.

Ja i form af, at det altså er animalsk fedt som er i oksekød. Og det
skal der skrues ned på.

Nej i form af, at lørdagsbøffen som du gerne vil have skal du ikke
nødvendigvis sløjfe fordi du er "på kur" eller hvad pokker du har lyst
til at kalde SB-kostplanen.

ALternativ, så spis noget mindre af den og hent de resterende proteiner
fra andre proteinkilder.

> Og fisk er lækkert! Desværre har jeg bare aldrig været vant til at
> skulle tilberede det.. Men en filet kan jo steges på panden som en alm
> kyllingefilet.

Jep fx laksefileter. Steg dem på skindsiden. Og lad dem stå på
skindsiden [hvis du syntes at det ser for lidt stegt ud, så giv det lige
30 sekunder på hver side]).
Læg et grydelåg (som er så højt, at det over fisken) på panden, så
varmen ikke "forsvinder", men omslutter fileten, så steger/opvarmer du
den fra alle sider. Antallet af minutter må du ikke spørge til, men
efter et stykke tid, så kan du jo forsøge at skære fileten over det sted
hvor den er højest og se om den er gennemstegt. Hvis ikke: Tilbage på
panden igen.
Hvis den er: velbekomme.

Skind-tricket har så også den fordel, at skindet meget nemt kan pilles
af fileten.
Grydelågs-tricket har den behagelige bivirkning, at du ikke snasker hele
komfuret til i fiske-sprøjt.

> Okay. Og jo lavere værdi jo mindre påvirker det blodsukkeret, og jo
> bedre er det?

Nemmerlig.

> Okay. Hvor hurtigt skal man regne med at man kan konkludere noget?

Et forsigtigt gæt: 1 uge.

> Vejer
> man sig DAGLIGT, eller?

Tja, daglige vejninger kan svinge op og ned, så man må holde øje med en
tendens

Fx har jeg lige fundet ud af, at de fester med masser af øl nok ikke er
så fandens godt for min vægt.
Jeg var den 16. september til firmafest med fri øl og sodavand. Og først
nu har fået "gang i" vægttabet igen.

> [...]
> tænker mest på morgenmad, frokost og mellemmåltider. (Mellemmåltider for
> mig er f.eks. typisk en skive brød med et eller andet på..)

Morgenmaden:
Omelet af 3 æg og fint hakket grønt (peberfrugt; champignon; lille
løg; kinakål [det hvide; Det grønne kan du gemme til salat til om
aftenen], tja, vælg selv)
eller:
hummus (Kikærter, Tahinn(sesamfrø-masse); olivenolie; citronsaft,
løg, salt&Peber og øvrige krydderier blendes til en meget fin masse);
Ta' et Icebergsalatblad smør noget hummus på indersiden; ta fx en
fedtfattig pålæg eller tynde stegte kyllingestrimler; Rul sammen og spis.

Frokost: tja, nu kender jeg så ikke din færden omkring frokost tid. Og
jeg har ikke rigtig tænkt på hvad man kan transportere med sig rundt, da
jeg får frokost på arbejde, hvor jeg selv kan vælge hvad jeg vil have.

Aftensmad: Jamen Skru op for kødet og grøntsagerne så er den klaret

Mellemmåltider:

Der er en "nødde-ration" som du kan tage fx 30 pistacienødder

Derudover kan du jo med noget FromageFrais* lave den lækreste dressing,
sammen med agurke-/bladselleri-stænger Eller peberfrugtstrimler have en
udemærket mellemmåltid der.

*: Denne gang uden FlydendeSød og vanilieessens.

> Okay, tak for tippene! Men tænkte mest på det spiselige.

Jamen der er masser af muligheder. Også på et studiebudget (men drop:
kvickly og føtex, men vælg Netto, Fakta og Aldi evt. Lidl hvis du har
en sådan i nærheden)

> Ja det er noget pjat...
>
> Tak for din tålmodighed, - håber du vil bære over med mine mange
> spørgsmål

Ork ja, kom bare med flere. Jo oftere jeg skal formidle min viden
eller de informationer jeg har, desto bedre bliver jeg bedre til at
huske dem og dermed også nemmere ved at integrere det i min dagligdag.

Fra : jakob

Dato : 07-10-05 21:20

Carsten Riis wrote:

> [...]
>
> FromageFrais og kvark for den sags skyld regnes som oste.
>
> Hvis du ser på Energiindtaget på en FromageFrais, så kommer langt det

Jeps, den er jeg med på. Men forstår stadig ikke det med laktosen.
Laktose er "noget" der er i mejerivarer, ikke? Og som man skal undgå i
forbindelse med SB kuren? Hvorfor er det så ok med Fromage Frais?

> Tja tjo, så vidt jeg kan gennemskue varedeklarationerne, så er Nettos
> Letvægter-serie udemærket til netop de to pålægstyper.

Oki.

> Jeg kan forestille mig, at det er fordi du reelt ikke ved hvad der er
> puttet i af "strække-ingredienser" også selv om du kan se om en vare
> indeholder lidt fedt jf. energifordelingsoversigten.

Ja det er lige det med gennemskueligheden.. Bl.a. også derfor at jeg
generelt holder mig til "simple" pålægstyper såsom skinke og
hamburgerryg. Nogen gange køber jeg endda en hel hamburgerryg og koger
den, slicer den og fryser den ned i portioner. Det er bedre og billigere

> [...]
> efter et stykke tid, så kan du jo forsøge at skære fileten over det sted
> hvor den er højest og se om den er gennemstegt. Hvis ikke: Tilbage på

Tak for tippet, - det vil jeg huske. Tror faktisk jeg har et par
laksestykker i fryseren. Dem vil jeg fluks tage op til i morgen

> Fx har jeg lige fundet ud af, at de fester med masser af øl nok ikke er
> så fandens godt for min vægt.
> Jeg var den 16. september til firmafest med fri øl og sodavand. Og først
> nu har fået "gang i" vægttabet igen.

Nå ja - alkohol! Er det tilladt i forhold til SB kuren?

> Morgenmaden:
> Omelet af 3 æg og fint hakket grønt (peberfrugt; champignon; lille
> løg; kinakål [det hvide; Det grønne kan du gemme til salat til om
> aftenen], tja, vælg selv)

Så æg er helt ok? Det indeholder ingen kulhydrater? Bortset fra det så
lyder det godt nok lidt omstændigt. Men måske man kan forberede
blandingen aftenen før og så stille den i køleskabet. Får også snart en
kombi-ovn. Må lige se om den kan lave omelet.

> [...]
> Ta' et Icebergsalatblad smør noget hummus på indersiden; ta fx en
> fedtfattig pålæg eller tynde stegte kyllingestrimler; Rul sammen og spis.

Ja tak! Jeg er vild med hummus og er (i al beskedenhed) rigtig god til
at lave det Hvordan med olivenolie? Min hummus-version indeholder en
del olivenolie. Det skal vel også reduceres? Lyder som en god ide med de
salat/hummus ruller! Godt nok ikke noget jeg normalt ville ha spist til
morgenmad, men det må prøves.

> Frokost: tja, nu kender jeg så ikke din færden omkring frokost tid. Og
> jeg har ikke rigtig tænkt på hvad man kan transportere med sig rundt, da
> jeg får frokost på arbejde, hvor jeg selv kan vælge hvad jeg vil have.

Jeg spiser som regel alt min mad hjemme. Jeg er studerende og bruger en
del tid herhjemme da jeg ikke har så mange timer på skolen.

> Aftensmad: Jamen Skru op for kødet og grøntsagerne så er den klaret

Nemlig Så skal jeg bare helst ha noget sovs til.. Bliver det et bøvl?

> [...]
>
> Derudover kan du jo med noget FromageFrais* lave den lækreste dressing,
> sammen med agurke-/bladselleri-stænger Eller peberfrugtstrimler have en

Jeg har nu læst lidt mere om SB kuren og vil nu prøve at få fat i bogen.
Som jeg ser det så er min kost p.t. allerede "nogenlunde" fedtfattig.
Det jeg så skal være opmærksom på hvis jeg vælger SB, er sukker, laktose
og ikke mindst kulhydrater. Sagen er at jeg spiser ret meget Altså
jeg bliver ret hurtigt sulten og snupper ofte en mellemmad i løbet af
dagen, ligesom jeg også kan spise en RET stor portion aftensmad. Derfor
prøver jeg typisk at spise brød i løbet af dagen, når det nu skal være.
Så jeg skal ha fundet noget uden kulhydrater med noget "gods" i som jeg
kan spise når jeg bliver sulten. Synes bare ikke altid at gulerødder og
slige grøntsager kan gøre det. (Og bladsellerier kan jeg desværre ikke
udstå i rå form).

I øvrigt - Atkins kuren tager ikke det med det fedtfattige så tungt, gør
den?

--
Jakob

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-10-05 19:48

jakob skrev den 07-10-2005 22:19:

> Jeps, den er jeg med på. Men forstår stadig ikke det med laktosen.
> Laktose er "noget" der er i mejerivarer, ikke? Og som man skal undgå i
> forbindelse med SB kuren? Hvorfor er det så ok med Fromage Frais?

Fordi den bliver regnet for en ost.

Du må lige dykke ned i SB-bogen og læse om ostens fortræffeligheder.

Fx Hytteost er også tilladt. Det samme med fedtfattige oste.

Ost er jo også lave et mælk. Ost har for så vidt bare mælk, der har
fået lov til at blive gammel.

> Oki.

Og billigt til og med. Prøv at samligne letvægter-seriens kilopris med
andre fx pålægs-serier.

> [...]
> laksestykker i fryseren. Dem vil jeg fluks tage op til i morgen

> Nå ja - alkohol! Er det tilladt i forhold til SB kuren?

Ikke de første 14 dage. Men derefter er det kun anbefalet, at prøve
med rødvin. Øl bliver frarådet.

> Så æg er helt ok?

Jep. Alt det du vil faktisk.

Men hvis du har problemer med kolesterol, så skal du nok lige spørge din
læge til råds.

> Det indeholder ingen kulhydrater? Bortset fra det så
> lyder det godt nok lidt omstændigt.

Slå tre æg ud i en dyb tallerken. Tilsæt lidt krydderier og olie. Pisk
med en gaffel.
Tidsforbrug: maks 1½ minut.

> Men måske man kan forberede
> blandingen aftenen før og så stille den i køleskabet. Får også snart en
> kombi-ovn. Må lige se om den kan lave omelet.

Man kan lave "ægge-muffins" om aftenen, som man så kan sætte i
køleskabet og om morgenen lige give en tur i mikrobølgen.

Det har jeg lavet med nogen af de silicone-muffinsforme. Ganske
udemærket. Også når du skal ud et sted (som så også har adgang til en
mikrobølgeovn))

> Ja tak! Jeg er vild med hummus og er (i al beskedenhed) rigtig god til
> at lave det Hvordan med olivenolie? Min hummus-version indeholder en
> del olivenolie. Det skal vel også reduceres?

Ikke nødvendigvis. Jeg bruger også en del olivenolie (har ikke styr på
hvor meget...det er så lidt fingerspitzgefühl)

Og hvis man skal tro SB-teorien, så kan man bare hælde på af olivenolie.

Men igen: du skal jo ikke tænke på, hvor meget olivenolie der er i hele
hummus-massen, men pr. portion du tager i det daglige. Og så er det jo
nok ikke så slemt

> Lyder som en god ide med de
> salat/hummus ruller! Godt nok ikke noget jeg normalt ville ha spist til
> morgenmad, men det må prøves.

Do it!

> Jeg spiser som regel alt min mad hjemme. Jeg er studerende og bruger en
> del tid herhjemme da jeg ikke har så mange timer på skolen.

> Nemlig Så skal jeg bare helst ha noget sovs til.. Bliver det et bøvl?

Ta' noget fedtfattig revet ost og strø henover dine varme grønsager, så
får du noget der ligner sovs.

Men ja, det er farvel til smørsovsen .

> [...]
> Det jeg så skal være opmærksom på hvis jeg vælger SB, er sukker, laktose
> og ikke mindst kulhydrater. Sagen er at jeg spiser ret meget

Det kan du for så vidt også blive ved med. Bare af de rigtige ting.

Og believe me. Nogen af mine (tidligere) 40 kilo overvægt. De kommer
så sandelig også fra megaportioner.

> Altså
> jeg bliver ret hurtigt sulten

Det bliver du ikke med den mængde protein du kommer til at indtage
sammen med SB.

Protein forlænger nemlig mæthedsfornemmelsen.

> og snupper ofte en mellemmad i løbet af
> dagen, ligesom jeg også kan spise en RET stor portion aftensmad. Derfor
> prøver jeg typisk at spise brød i løbet af dagen, når det nu skal være.

Jamen det er jo det jeg siger: Det skal det ikke.

Prøv lige at se på hvor brød ligger i det glykemiske index og hvilken
rutsjetur du udsætter dit blodsukker for.

> [...]
> kan spise når jeg bliver sulten. Synes bare ikke altid at gulerødder og
> slige grøntsager kan gøre det. (Og bladsellerier kan jeg desværre ikke

Nævnte jeg gulerødder? Nej vel.

Gulerødder er nemlig NoNo. Se det glykemiske index

Jeg nævnte med vilje ikke gulerødder for at se om du faldt i
"kaninfælden"

> I øvrigt - Atkins kuren tager ikke det med det fedtfattige så tungt, gør
> den?

Der må Atkins-folket lige træde til. Mit indtryk af Atkins er, at der
er man ret ligeglad med fedtkilden og mængden heraf.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-10-05 10:58

jakob wrote:

> Jeps, den er jeg med på. Men forstår stadig ikke det med laktosen.
> Laktose er "noget" der er i mejerivarer, ikke? Og som man skal undgå i
> forbindelse med SB kuren? Hvorfor er det så ok med Fromage Frais?

Uden at have studeret det nøjere, mon så ikke det kan have noget at gøre
med, at syrningsbakterier (og sådanne er der vel tale om ved produktion af
Fromage Frais) med stor fornøjelse guffer mælkesukkeret i sig og producerer
mælkesyre i stedet?
Blot et gæt.

mvh
Jan

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-10-05 10:07

jakob wrote:

> Jeg er begyndt at motionere bl.a. for at smide de overflødige kilo. Jeg
> overvejer at prøve en lowcarb kur i en periode,

For alle slankekure (low-carb og andre) gælder at der ikke er noget
der hedder "i en periode".

Hvis man efter vægttabet går tilbage til de madvaner, man havde før
kuren, blver man i langt de fleste tilfælde overvægtig igen idet jo
netop var den slags mad man blev overvægtig af i første omgang. Kun
med permanent kostomlægning (okay, eller med heftigt forøget
motionsniveau) kan man gøre sig håb om at holde vægten nede.

Ebbe - der har tabt 20 kg med Atkins

Fra : jakob

Dato : 06-10-05 10:46

Ebbe Kristensen wrote:

> [...]
> med permanent kostomlægning (okay, eller med heftigt forøget
> motionsniveau) kan man gøre sig håb om at holde vægten nede.

Hej Ebbe!
De overflødige kilo jeg render rundt med er nogle jeg har haft med
nærmest fra jeg var barn. Jeg er 26 år nu, er ca 186cm høj og vejer lige
under de 100 kilo. Min vægt har ikke ændret sig synderligt (bortset fra
små udsving) gennem de senere år, og jeg forestiller mig derfor at at
mit "kalorieregnskab" balancerer? Så hvis jeg en gang for alle får
fjernet de overflødige kilo der sidder på maven så burde jeg vel,
kombineret med at jeg er startet med at motionere, kunne holde den vægt
jeg kommer ned på? Jeg er ikke meget inde i de ernæringsteoretiske
aspekter så ret mig endelig hvis det lyder helt skørt

Desuden har jeg læst at lowcarb kure IKKE er særlig sunde på længere
sigt og at det derfor er en dårlig ide bare at blive ved med dem(?).

Nu skriver du at du er på Atkins kuren. Jeg prøver (som det også ses af
mit svar til Carsten) at danne mig et indtryk af hvordan ens dagskost
helt konkret kan se ud når man er på de forsk. kure. Aftensmaden
interesserer mig knap så meget da det i min hverdag, i forvejen er det
mest omstændige måltid at forberede. Men om morgenen og i løbet af dagen
skal det gerne være nemt og bekvemt, - og det er youghurt med frugt og
müsli samt brød med pålæg jo. Men brød er jo ikke så godt med Atkins,
vel? Hvad spiser man så når det skal være nemt og hurtigt i løbet af dagen?

--
Hilsen Jakob

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-10-05 11:39

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> For alle slankekure (low-carb og andre) gælder at der ikke er noget
> der hedder "i en periode".

Jeg vil ellers mene, at en slankekur er noget, der står på i "en periode".

> Hvis man efter vægttabet går tilbage til de madvaner, man havde før
> kuren, blver man i langt de fleste tilfælde overvægtig igen

Ja. Men det udelukket ikke, at man "i en periode" kan gå på en kur for
derefter at vende tilbage til sunde spisevaner. Man er nødt til det. Vil man
tabe sig skal man "i en periode" spise mindre end man skal og kan, når man
kan bevare vægten.

> Kun med permanent kostomlægning (okay, eller med heftigt forøget
> motionsniveau) kan man gøre sig håb om at holde vægten nede.

Kommer an på.... hvis vægtstigningen skyldes "en periode" med
uhensigtsmæssige spise- og/eller motionsvaner, kan man godt gå på kur "i en
periode" og returnere til sine sædvanlige spisevaner.

Jeg tager ikke på af mine sædvanlige vaner, men af perioder, der er
anderledes end mine normalt sunde vaner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-05 13:48

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Ja. Men det udelukket ikke, at man "i en periode" kan gå på en kur for
> derefter at vende tilbage til sunde spisevaner.

Er der ikke en modsigelse i ovennævnte?
At gå /tilbage/ til sunde spisevaner, der har gjort det nødvendigt at tage
en kur. For mig lyder det helt afgjort som om man skal have anskaffet sig
nogle andre vaner end dem, der nødvendiggjorde kuren.

vh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-10-05 13:57

> Er der ikke en modsigelse i ovennævnte?

Nej

> At gå /tilbage/ til sunde spisevaner, der har gjort det nødvendigt at tage
> en kur.

Man kan have taget på fordi man "i pen periode" ikke har levet efter
sædvanligvis sunde spise og motionsvaner.

Jeg lever sædvanligvis sundt og holder sædvanligvis min vægt. I perioder har
jeg levet usundt og taget på. Og jeg kan desværre tage meget på ret hurtigt,
hvis det står helt galt til.

Hvis jeg skal tabe mig, tager jeg en kort og effektiv periode på kur - og
vender tilbage til mine sædvanlige vaner.

> For mig lyder det helt afgjort som om man skal have anskaffet sig nogle
> andre vaner end dem, der nødvendiggjorde kuren.

Ja. Men det er langt fra sikkert, at det er ens normale vaner, der er årsag
til, at man tager på. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-10-05 11:23

jakob wrote:

> [...]
> under de 100 kilo. Min vægt har ikke ændret sig synderligt (bortset fra
> små udsving) gennem de senere år, og jeg forestiller mig derfor at at

Ja - indtil videre. Når mænd kommer over tredive har kiloene en
tendens til at hænge bedre ved.

> [...]
> jeg kommer ned på? Jeg er ikke meget inde i de ernæringsteoretiske
> aspekter så ret mig endelig hvis det lyder helt skørt

Det er ikke helt skævt. Alene det at du motionerer, er rigtig rigtig
godt. Bliv ved med det.

> Desuden har jeg læst at lowcarb kure IKKE er særlig sunde på længere
> sigt og at det derfor er en dårlig ide bare at blive ved med dem(?).

Det er lidt med forskel for folk. Før min kone og jeg startede på
Atkins fik vi taget vores kolesteroltal. Fire måneder senere tog vi
det igen. Mit var blevet markant bedre mens min kones var blevet
dårligere. Vi burde egentlig gøre det igen men da det er min kone,
der skal gøre det (hun er læge) og da hun ikke har særlig meget lyst
til det, har det ligget lidt på is.

> [...]
> müsli samt brød med pålæg jo. Men brød er jo ikke så godt med Atkins,
> vel? Hvad spiser man så når det skal være nemt og hurtigt i løbet af dagen?

Morgenmad er omstændeligt. I.f.m. induktionen fik vi såmænd stegt
bacon (her er mikroovnen din ven) og røræg til morgenmad. Men at
påstå at det var nemt og hurtigt ville være at omgås sandheden
temmelig lemfældigt. Nu om dage hedder det blødkogte æg og ostemad
på noget specielt (og desværre ret dyrt) norsk helseklidbrød.
Frokost er i reglen et raid på salatbaren i kantinen samt en eller
anden form for protein (skinke, hårdkogte æg etc.) medbragt
hjemmefra. Hvis vi for brug for et mellemmåltid, tager vi en bid hård
ost.

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-10-05 12:22

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg vil ellers mene, at en slankekur er noget, der står på i "en periode".

Eftersom f.eks. Atkins opererer med flere faser, hvoraf kun nogle af
dem decideret er beregnet på at man skal tabe sig, har du jo sådan
set ret

> Ja. Men det udelukket ikke, at man "i en periode" kan gå på en kur for
> derefter at vende tilbage til sunde spisevaner.

Korrekt - men hvis ens oprindelige spisevaner var usunde, er en
kostomlægning stadig nødvendig.

Ebbe

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-10-05 17:50

[jakob | Wed, 05 Oct 2005 22:44:59 +0200]

>Jeg kender til: Atkins, Omega-metoden og South beach kuren. Er de lige gode?

Det er svært at svare på - spørgsmålet må nok være at finde ud af hvilke der
passere bedst til DIG?

Omega-metoden fravælger kunstige sødemidler, men tillader en masse frugt -
så hvis light sodavand og sukkerfrie kager er et absolut must, er Omega
måske ikke så meget for dig.

Atkins tillader meget lidt frugt, og er meget retriktiv omkring kartofler,
ris, pasta etc., men tilladere bedre den fede bearnaise sauce - så er du til
store bøffer med sauce og salat er Atkins et hit, men har du brug for
rugbrød og frugt bår du nok kigge videre.

SB er en "modereret" Atkins, altså mere frugt, flere kulhydrater, men mindre
fedt.

Ofte er Atkins var der passer mænd bedst :) Men valget er dit eget - det er
altid en afvejning af hvilke eventuelle afsagn der betyder mindst :)
René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk