Utilpas oscar ?
Fra : Steen

Dato : 05-10-05 21:57

Hej
For 3 uger siden købte jeg 3 baby oscar til mit 210 liters (jeg ved godt det
bliver for lille) så for en uge siden skiftede jeg 1/3 af vandet - siden har
de gemt sig / ligges på bunden / ikke villet spise - der er ikke noget at se
på dem - men jeg forventer stort set hver dag at finde dem døde - er oscars
særlig følsomme overfor vandskift? Kan de bedst lide strøm eller
stillestående vand? Gode råd modtages med tak...
Steen

Fra : Camilla Rømer

Dato : 06-10-05 13:47

"Steen" <ravnen@hollufXXXpile.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> særlig følsomme overfor vandskift? Kan de bedst lide strøm eller
> stillestående vand? Gode råd modtages med tak...

Mit oscarpar kan klare ret voldsomme vandskift - op til halvdelen af vandet
og med påfyldniing af koldt vand.
De kan bedst lide god cirkulation i vandet...
Jeg har ikke rigtigt nogen bud på hvorfor de små har det skidt; men at de
ikke vil spise er i al fald et dårligt tegn! Hvad fodrer du med?

mvh,
Camilla Rømer

Fra : Steenr

Dato : 06-10-05 14:00

> [...]
> Jeg har ikke rigtigt nogen bud på hvorfor de små har det skidt; men at de
> ikke vil spise er i al fald et dårligt tegn! Hvad fodrer du med?

Jeg giver dem primært cichlide sticks, men også flagefoder + frosne røde
myggelarver og cyclops
Lige indtil vandskiftet havde de en fantastisk god appetit - sprang næsten
op af vandet for at få fat i det.

Steen

I går gav jeg dem ingenting - da de alligevel ikke viste tegn på at ville
spise.

Fra : Camilla Rømer

Dato : 06-10-05 22:01

"Steenr" <ravnen@hollufXXXpile.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Steen
>
> I går gav jeg dem ingenting - da de alligevel ikke viste tegn på at ville

Ja det lyder jo som fin varieret kost - og ja det er ret forslugen, næsten
altædende fisk
Men altså generelt også ret hårdfør... så jeg ved sgu ik rigtigt hvad det
kan være..
Da mine var helt små var de dog måske lidt påvirkede efter vandskift - når
vandtemperatuen sank (jeg påfylder med koldt ledningsvand). De lå stille og
blege indtil temperaturen røg op igen. Har du tjekket at vandet ikke er for
koldt? defekt varmelegeme mm?

mvh,
Camilla

Fra : Per, Odense

Dato : 06-10-05 22:09

I meddelelse: 4345904c$0$49014$14726298@news.sunsite.dk
skrev Camilla Rømer bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> lå stille og blege indtil temperaturen røg op igen. Har du tjekket at
> vandet ikke er for koldt? defekt varmelegeme mm?

Måske er det slet ikke vandskiftet. Vær opmærksom på om det er sygdom.
Nyindkøbte fisk har tit sygdomme der først rigtig kommer i udbrud når de
kommer hjem.

Se evt. http://www.fynsakvariecentrum.dk/sygdomme.htm

--
MVH Per, Odense
Fotoalbum: http://herholdt.info/

Fra : Steenr

Dato : 07-10-05 09:20

> [...]
> og
> blege indtil temperaturen røg op igen. Har du tjekket at vandet ikke er

Fylder du bare koldt vand på? Jeg har altid forsøgt at ramme temperaturen -
men hvis det ikke er nødvendigt, så kan jeg jo bare sætte en vandslange på
og spare alle turene med spanden (det kunne forklare hvorfor andre skifter
vand tit .

Temperaturen ligger på ca. 27 grader, jeg har lige skruet lidt ned, håber at
ramme 25-26 grader.

Har i øvrigt igen skiftet lidt vand - ca. 1/5 - den der først blev sløj -
ser ud til at ha det lidt bedre, så jeg håber det går.

Disse små baby oscar på 5-6 cm slog i øvrigt mine 2 scalarer ihjel - de var
ellers 3-4 gange så store, så jeg troede ikke det ville være et
problem.......

Venlig hilsen og tak for svarene.
Steen

Fra : Camilla Rømer

Dato : 07-10-05 13:21

> [...]
var
> ellers 3-4 gange så store, så jeg troede ikke det ville være et

Ja jeg skifter altid med koldt vand, grundet risiko for bakterier i
varmtvandsrørene - men der er vist delte meninger blandt akvariefolk hvad
det angår

Jeg håber de små kommer sig helt - det er en skøn fisk!

mvh,
Camilla Rømer

Fra : Ole jensen

Dato : 07-10-05 23:24

Hej Steen

Jeg fylder også koldt vand på mit oscar ynglepar det er de helt vilde
med og har masser af god strøm i vandet og det har nu givet flere kuld
unger ;) Så det kan du prøve med 50 liter vand i første omgang
for at se om det er noget der giver noget mere liv i dem.

Mvh.
Ole jensen

Fra : Steen

Dato : 08-10-05 22:15

Så er den første død
De 2 andre ser stadig ikke for godt ud og de spiser stadig ikke -
Jeg må indrømme at jeg ikke aner hvad der er gået galt - i samme akvarie går
to små sneglehuscichlider (jeg har ikke kunnet fange dem) og de ser ud til
at trives helt fint.
Nu har jeg puttet noget "becks's benium Multi" i vandet, det er vist mod
lidt af hvert og sikker ikke særlig sundt, men jeg tar chancen.
Er ikke optimistisk.

Steen

Fra : Steen

Dato : 09-10-05 23:02

two down, one to go....

Fra : Camilla Rømer

Dato : 09-10-05 23:33

"Steen" <ravnen@hollufXXXpile.dk> skrev i en meddelelse
> two down, one to go....

Har du mulighed for at smide den over i en anden balje? Det er mit
umiddelbare og mest desperate forslag... men løbet er nok desværre kørt...
håber dog ikke at det afholder dig fra at holde denne pragtfulde (ja jeg er
inkarneret oscar fan) fremover...

Fra : Steen

Dato : 09-10-05 23:55

Hej Camilla
Tak for din interesse, men jeg lader den gå hvor den er - det er faktisk den
der først blev syg, så muligvis klarer den det. Jeg har egentlig kun én
forklaring, ide jeg skiftede vandet er fiskene blevet stressede og dermed
svækkede, jeg benyttede lejligheden til at tynde ud i planterne, så det gav
mere uro end alm. vandskift - de er så blevet lettere ofre for nogle
usædvanlig små hidsige fætre, som så måske har stresset dem ihjel ?
Jeg har observeret at mine 2 små sneglehuscichlider, som jeg egentlig havde
ladet blive som fremtidig føde til Oscar, har lavet korte, men temmelig
voldsomme angreb mod bugen af de store fisk (de er vel kun 1/5 så store som
Oscars). Nu har jeg taget mig sammen til at fange de 2 små bæster, men mit
roden med akvariet var nok til at nummer 2 opgav (har de normalt let ved at
stresse?).
Min fremtid med Oscar? Tja det mest fornuftige er nok at opgive, husk mit
akvarie er faktisk for lille, men hvis den sidste overlever, så er planen at
give den selskab af et par efter sigende meget fredelige cichlider, som ikke
bliver helt så store (Aequidens metae).

Steen

Fra : Steenr

Dato : 18-10-05 09:34

Hej
Er der en Oscar-fan i Odense eller omegn der kunne tænke sig at adoptere min
lille Oscarven - den har det fint igen, men bliver nok lidt ensom i
længden - jeg vil ikke købe nye da de bliver for store til mit akvarium (200
L). Den er vel ca. 5-6 cm, men husk de bliver nemt 30 cm...Kunne godt
beholde den til den bliver stor, men er ærlig talt lidt bange for at blive
for glad for den - den har jo charme

Steen

Fra : christian brix

Dato : 18-10-05 18:34

hvorfor fik du dem så i første omgang

Fra : Steenr

Dato : 24-10-05 08:06

"christian brix" <christian@golt.dk> skrev i en meddelelse
> hvorfor fik du dem så i første omgang

Fordi jeg lod mig friste af sælgeren i butikken - det er heller ikke fordi
jeg ikke synes de er fantastiske, men nu da 2 er døde, så vil jeg hellere
finde et ordentlig hjem til den sidste, end gå ud og købe nye - har i øvrigt
lige været i zoo i odense og set deres Oscars, det bestyrker min
overbevisning om at mit akvarium er ALT for lille