Hvad skal man kigge efter ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-10-05 21:20

Hvad er det egentlig man skal kigge efter når man står og skal vælge
madvarer ? her tænker jeg på varer der gerne skal gode for vægten :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-10-05 21:50

> Hvad er det egentlig man skal kigge efter når man står og skal vælge
> madvarer ? her tænker jeg på varer der gerne skal gode for vægten :)

Hvor meget mad der er i forhold til kalorierne. F.eks. kan der spises en del
kartofler/gulerødder/rugbrød for det antal kalorier, der er i 100 g
chokolade. Vælg smag frem for alt. Vi spiser f.eks betydeligt mindre fedt
her i huset efter at jeg er begyndt at bruge smør i stedet for margarine og
olie, og sødmælk frem for letmælk til f.eks. sovs. Det smager simpelthen af
mere og derfor spiser vi mindre total set.
Drikkevarer skal enten være med alkohol (rødvin eller øl) eller
mælkeprodukter uden tilsat sukker. Glem alt om sodavand, saftevand osv.
Chips er bandlyst - det er for hyggesult, og er du hyggesulten, så er du
rigtig sulten en time senere. Du kan lige så godt vente, og så spise et
rigtigt måltid.

Det fungerer her i huset som ret minimale ændringer, der er til at
indarbejde uden de helt store kvaler.

Mvh Maria

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-10-05 22:06

Maria Frederiksen formulated on onsdag :

> Det fungerer her i huset som ret minimale ændringer, der er til at indarbejde
> uden de helt store kvaler.

Jo nemmere jo bedre - tak for tips :)

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-10-05 08:06

Henrik Stidsen skrev den 05-10-2005 23:05:
> Maria Frederiksen formulated on onsdag :

> Jo nemmere jo bedre - tak for tips :)

Jo mere tid du i starten investerer omkring din madlavning, desto
nemmere bliver madlavning over tid.

Det handler også en smule om prioritering. Du kan kun svært forvente,
at madlavning skal være nemt, hvis ikke du vil investere lidt mere tid
til indkøb, madlavning, informationssøgning mv.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-10-05 21:54

Henrik Stidsen skrev den 05-10-2005 22:19:
> Hvad er det egentlig man skal kigge efter når man står og skal vælge
> madvarer ? her tænker jeg på varer der gerne skal gode for vægten :)

Tja, du er godt klar over, at du nok er kommet til starte en af de
længste tråde i denne gruppe.

Ej spøj til side:
Hvis du ingen ide har om hvad du skal hive ned fra butikkernes hylder,
så kan du starte med, at fravælge de sikre kalorietællere:
- Slik (uanset om det er "low fat" eller hvad pokker producenterne
bilder dig ind)
- Snacks (chips, popcorn, flæskesvær osv osv osv. Og igen Glem alt om
"Light" hvad der ellers er af sjove udtryk på emballagerne). Bemærk
lige ordet: snack. Ordet er ikke Måltid eller mad. Men snack.
- Sodavand (særligt det med sukker)
- Saftevand (særlig det med sukker)
Og med risiko for at få ostefolket på nakken, så fravælg også de fede Oste.
- Fedt kød fx medisterpølse; Kylling m/ skind mv.

Dernæst kan du fravælge de varer som er så forarbejdede som det kan lade
sig gøre fx færdigretter, frugtyoghurter (fx ungernes donanino);
pizza(fra pizzariaer) og andet Fastfood.

Hvad har du så tilbage: Uforarbejdede (eller meget lidt forarbejdede)
råvarer.
Vælg der det bedste og lær at svinge en kniv, pande og paletkniv i dit
køkken.

Der venter smagsoplevelser for dig som du nok ikke har udsat dine
smagsløg for før.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-10-05 22:04

Carsten Riis formulated on onsdag :

> Tja, du er godt klar over, at du nok er kommet til starte en af de længste
> tråde i denne gruppe.

Det kunne jeg godt forestille mig ;)

> Der venter smagsoplevelser for dig som du nok ikke har udsat dine smagsløg
> for før.

Er nu ikke fordi jeg lever af færdigretter, plejer at lave maden selv -
bedre og som regel ligeså billigt, hvis ikke billigere :)

Fra : peet_dk

Dato : 05-10-05 21:55

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det egentlig man skal kigge efter når man står og skal vælge
> madvarer ? her tænker jeg på varer der gerne skal gode for vægten :)

Du skal kigge efter hvor mange kalorier der er i varen. Ud fra det kan du
helt sikkert danne sig et overblik over om varen er sundt eller usundt.
(meget simpelt forklaret, det er eks. ikke sådan hvis du er på atkins mv.)

Men hvis man skal tabe sig skal man have mindre kcal. end man forbrænder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-10-05 22:02

peet_dk used his keyboard to write :

> [...]
> (meget simpelt forklaret, det er eks. ikke sådan hvis du er på atkins mv.)

Ja det lyder jo simpelt nok at finde ud af.
Er ikke noget med Atkins eller lign, bare sund mad :)

> Men hvis man skal tabe sig skal man have mindre kcal. end man forbrænder.

Hvordan finder man ud af hvor man kcal man forbrænder i løbet af en dag
? er der nogen formler man kan finde et sted (f.eks. 1km på cykel = xxx
kcal ?)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-10-05 07:17

> Hvordan finder man ud af hvor man kcal man forbrænder i løbet af en dag

Det kan man stort set ikke.

> ? er der nogen formler man kan finde et sted (f.eks. 1km på cykel = xxx
> kcal ?)

Jo.. masser. Men de er meget generelle og for dit vedkommende kan forbruget
være langt fra tabellernes gennemsnit.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-05 10:38

Henrik Stidsen wrote:

> Hvordan finder man ud af hvor man kcal man forbrænder i løbet af en
> dag ? er der nogen formler man kan finde et sted (f.eks. 1km på cykel
> = xxx kcal ?)

Sikkert, men giver det mening?
Op ad bakke, ned ad bakke. Vind med eller imod. Din egen vægt. Cyklen. Er
dækkene pumpet hårdt eller er de halvflade? Farten, du kører med. Det bliver
en meget kompliceret tabel, hvis den skal dække.

mvh
Jan