Overbudspolitik?
Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-05 05:15

I dagens JP kan man på:

http://www.jp.dk/morgenavisen/mjpk:aid=3299704/

læse følgende læserbrev:

Gratis bærbar pc
Af Niels Andersen, (S) Kandidat til BR, Ingerslevsgade 132 2 th., 1705
Kbh. V
Vi ønsker at være visionære. Vi har som målsætning, at alle
folkeskolelever inden år 2010 får stillet en personlig bærbar computer
til rådighed.

Det gør vi i erkendelse af nødvendigheden af mere it i skolen. Jeg er
overbevist om, at en massiv indsats på it i folkeskolen er en god
investering - især fordi vi har som målsætning, at Danmark skal være
verdens førende it-nation.
Det giver god mening allerede i en ung alder at arbejde intensivt med it
- og prøv bare at forestille dig, hvor mange muligheder det kan og vil
give!
Vi må sætte handling bag ordene, netop når vi taler så meget om, hvor
vigtigt det er at være med i det globale videnskapløb.

==

Kan man bruge andet ord end overbudspolitik her?

FUT dk.politik.
--
Per Erik Rønne

Fra : John Schmitt

Dato : 04-10-05 08:08

""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> vigtigt det er at være med i det globale videnskapløb.
>
> Kan man bruge andet ord end overbudspolitik her?

Inden 2010! En bærbar til den tid vil koste omkring 2000-2500 kroner uden
mængderabat og den vil til den tid teknologisk være erstattet af noget
andet: bærbar tastatur/skrærm uden harddrive, men trådløst tilsluttet
skolens megaserver) til priser på 300-500 kroner pr. stk. Hjemmefra kan
skolens server kontaktes via internet.
Altså et realistisk løfte.

JS

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-05 08:22

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote:

> Inden 2010! En bærbar til den tid vil koste omkring 2000-2500 kroner uden
> mængderabat

Det er der nu ikke meget der tyder på {computerne bliver ikke billigere
end en 4.000 kroner, de bliver bare hurtigere og bedre}, og i øvrigt vil
børn i de små klasser næppe kunne behandle dem ordentligt. Derudover
bliver de flere gange forældet under den efterhånden normale 13-årige
skoletid {0. klasse .. 3g eller lignende}.
--
Per Erik Rønne

Fra : John Schmitt

Dato : 04-10-05 08:45

> [...]
> bliver de flere gange forældet under den efterhånden normale 13-årige
> skoletid {0. klasse .. 3g eller lignende}.

Små terminaler med kontakt til skolens server og derfra til internettet
bliver så almindelig som lommeregnere - som skolerne allerede nu udlåner til
alle elever.

JS

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-05 09:38

> [...]

> bliver så almindelig som lommeregnere - som skolerne allerede nu udlåner til

Gør de? Det var da en nyhed.

Men det er da rigtigt at det gjorde man for efterhånden årtier tilbage;
i dag skal skoleeleverne selv købe dem. Både i gymnasieskolen, på
erhvervsskolerne - og i hvert fald på den folkeskole i Københavns
kommune, jeg for tre år siden var lærervikar på.

Det er forældrene eller for de stores vedkommende eleverne selv der må
betale deres lommeregnere. I gymnasieskolen sker der så gerne et
organiseret indkøb, så store rabatter kan opnås. Men her taler vi jo
også om store lommeregnere, der i almindelig handel står i et par
tusinde kroner.
--
Per Erik Rønne

Fra : John Schmitt

Dato : 04-10-05 10:14

> [...]
> organiseret indkøb, så store rabatter kan opnås. Men her taler vi jo
> også om store lommeregnere, der i almindelig handel står i et par

Har lige betalt min datters lommeregner, udlånt af skolen, 200 kroner
(udgået af 9. klasse) - hun havde selvfølgelig forlagt den.

JS

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-05 10:26

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote:

> Har lige betalt min datters lommeregner, udlånt af skolen, 200 kroner
> (udgået af 9. klasse) - hun havde selvfølgelig forlagt den.

Ordningerne har aldrig været indført af staten, men af [amts]kommunerne.
Så det virker da ikke mærkeligt at enkelte kommuner så har valgt at
bibeholde dem, især hvis de er særligt rige. Som Gentofte?

På et tidspunkt besluttede Farum da også, mens Brixtofte stadig var
borgmester, at alle skolebørn fra børnehaveklasse til 3g skulle have en
computer foræret af kommunen. Erhvervsskoleeleverne blev vist lidt
mopsede ...

Men det er altså ikke alle kommuner der er lige rige.
--
Per Erik Rønne

Fra : John Schmitt

Dato : 04-10-05 10:47

> [...]
> borgmester, at alle skolebørn fra børnehaveklasse til 3g skulle have en
> computer foræret af kommunen. Erhvervsskoleeleverne blev vist lidt

Det var nu kun til 9. klasse.

> Men det er altså ikke alle kommuner der er lige rige.

Det var Farum heller ikke . . .

Men tilbage til udgangspunktet - om 5 år er bærbare terminaler så billige at
alle skoleelever kan have dem.

JS

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-05 10:52

> Det var nu kun til 9. klasse.

Jeg kan nu huske at det var til og med 3g. Som GLer lagde jeg selvklart
særligt mærke til det.

Men jeg skal da ikke afvise at journalisterne på Berlingske Tidende og
evt Weekendavisen har misforstået noget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-10-05 08:55

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> [...]
> andet: bærbar tastatur/skrærm uden harddrive, men trådløst tilsluttet
> skolens megaserver) til priser på 300-500 kroner pr. stk. Hjemmefra kan

Jamen, børnene skal vel også have nogle relevante spil med, og de kan
hurtigt løbe op i nogle tusinde kroner. Iøvrigt noget fis at man bliver "god
til IT", fordi man roder med en computer, samme vås som da folkeskolen
absolut skulle smide millioner ud på Basic-computere, hvor man mente at
børnene blev geniale til programmering, fordi de lærte at skrive
spaghetti-kode med "goto line 27", og kunne få computeren til at skrive
"Katrine er sød" på skærmen.

Forresten er en gruppe ved at forsøge at lave en bærbar, som skal kunne
sælges - gives væk - til verdens fattige, og evt. køre på håndsving, den
skal koste under 100$, - man er foreløbig nået ned på 130$, iflg The
Economist.

Fra : #2066

Dato : 04-10-05 17:39

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

[...]

> [...]
> sælges - gives væk - til verdens fattige, og evt. køre på håndsving, den
> skal koste under 100$, - man er foreløbig nået ned på 130$, iflg The

Hugget fra Toronto Star den 29/09/05:

===

Design of $100 U.S. laptop for poor children unveiled
Lack of electricity not a problem Hand crank delivers power

BRIAN BERGSTEIN
ASSOCIATED PRESS

CAMBRIDGE, Mass.-The laptop computers that Massachusetts Institute of
Technology researchers want to get into the hands of the world's children
would be durable, flexible, self-reliant - and cost just $100 (U.S.).

The machines' AC adapter would double as a carrying strap, and a hand crank
would power them when there's no electricity. They'd be foldable like
traditional notebook PCs, and carried like slim lunchboxes.

For outdoor reading, their display would be able to shift from full colour
to glare-resistant black and white.

Surrounding it all, the laptops would have a rubber casing that closes
tightly, because "they have to be absolutely indestructible," said Nicholas
Negroponte, the MIT Media Lab leader who offered an update on the project
yesterday.

Negroponte hatched the idea of a $100 laptop after seeing children in a
Cambodian village benefit from having notebook computers at school that they
could also tote home to use on their own.

Those computers had been donated by a foundation run by Negroponte and his
wife. He decided that for kids everywhere to benefit from the educational
and communications powers of the Internet, someone would have to make
laptops inexpensive enough for officials in developing countries to purchase
en masse. At least that's Negroponte's plan.

Within a year, Negroponte expects his non-profit One Laptop Per Child to get
5 million to 15 million of the machines in production, when children in
Brazil, China, Egypt, Thailand and South Africa are due to begin getting
them.

In the second year - when Massachusetts Gov. Mitt Romney hopes to start
buying them for all 500,000 middle and high-school students in
Massachusetts - Negroponte envisions 100 million to 150 million being made.
(He boasts that these humble $100 notebooks would surpass the world's
existing annual production of laptops, which is about 50 million.)

While a prototype isn't expected to be shown off until November, Negroponte
unveiled blueprints at Technology Review magazine's Emerging Technologies
conference at MIT.

The defining difference is the hand crank, though first-generation users
would get no more than 10 minutes of juice from one minute of winding.

This certainly wouldn't be the first effort to bridge the world's so-called
digital divide with inexpensive versions of fancy machinery. Other attempts
have had a mixed record.

With those in mind, Negroponte says his team is addressing ways this project
could be undermined.

To keep the $100 laptops from being widely stolen or sold off in poor
countries, he expects to make them so pervasive in schools and so
distinctive in design that it would be "socially a stigma to be carrying one
if you are not a student or a teacher." He compared it to filching a mail
truck or taking something from a church: Everyone would know where it came
from.

As a result, he expects to keep no more than 2 per cent of the machine

Fra : Kim2000

Dato : 04-10-05 11:46

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet: bærbar tastatur/skrærm uden harddrive, men trådløst tilsluttet
> skolens megaserver) til priser på 300-500 kroner pr. stk. Hjemmefra kan

Det er muligt, men hvad politikerne glemmer er at der skal laves software
til undervisningsbrug, lærerne skal efteruddannes i at undervise med
computere. De glemmer at lærerstuderende skal uddannes i at undervise med
computere, og dermed skal seminarielærere efteruddannes.

Og endelig glemmer politikerne at den samme lærdom billigere (og ligeså godt
efter min mening) kan opnås hvis man indkøber bøger. En computrer skal
formentlig udskiftes indenfor 3-5 år, en bog koster en brøkdel og kan holde
i 10-15 år.

I al denne IT glæde glemmer de fleste at en computer er et _værktøj_ og ikke
en ski´ mere.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-05 15:57

Kim2000 <kim2000@tele2adsl.dk> wrote:

> I al denne IT glæde glemmer de fleste at en computer er et _værktøj_ og ikke
> en ski´ mere.

Noget jeg som datalog er - fuldstændigt klar over.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-10-05 14:27

""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> wrote in message
> [...]
> Vi må sætte handling bag ordene, netop når vi taler så meget om, hvor
> vigtigt det er at være med i det globale videnskapløb.

2010 er desværre alt for lang tid, 600.000 skoleelever bør straks få en PC
over et par år eller 3, de kan med den mængde vel anskaffes for 3 000 kr.
stykket og et tilsvarende beløb til skolens infrastruktur. Staten bør
investere i udvikling af kurser der ikke baserer sig på lærebøger, men
computerbaseret træning der kompenserer for mange læreres inkompetence.

Investeringen koster vel 5 Mia. Penge der er givet godt ud og viser vejen
frem for den danske folkeskole. Det vil vel koste 1 Mia. at vedligeholde
ordningen pr. år. Det kunne man så passende spare på lærer lønninger, e.g.
ved at lade dem undervis 900 timer årligt i stedet for 550 timer.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 04-10-05 15:03

> ordningen pr. år. Det kunne man så passende spare på lærer lønninger, e.g.
> ved at lade dem undervis 900 timer årligt i stedet for 550 timer.

Fedt nok, så har jeg altså lige 60 timer jeg skal af med. Jeg havde aldrig
troet jeg skulle høre netop dig tale om at en offentlig ansat skulle arbejde
mindre. Det må være i erkendelse af at der skal være flere timer til
forberedelse og efteruddannelse. Det er godt du er kommet frem til det.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-10-05 21:04

"Kim2000" <kim2000@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> arbejde mindre. Det må være i erkendelse af at der skal være flere timer
> til forberedelse og efteruddannelse. Det er godt du er kommet frem til

Hvor er det synd for dig du netop skal have fingeren mere ud.

En gennemsnitslærer underviser omkring 650 timer.

En gennemsnitslærer er doven.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 04-10-05 22:01

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Hvor er det synd for dig du netop skal have fingeren mere ud.
>
> En gennemsnitslærer underviser omkring 650 timer.

Du svigter ikke, endnu en tilsvining, lærere er dovne!
Hmm . . .
Og det kan du måske dokumentere?

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 05-10-05 05:34

> [...]
> meddelelse news:4342e043$0$49011$14726298@news.sunsite.dk...

> Du svigter ikke, endnu en tilsvining, lærere er dovne!

Mener du tallet 650 timer ikke er dokumenteret ?

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 05-10-05 13:15

> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Mener du tallet 650 timer ikke er dokumenteret ?
>
> Thorkild

Idioten tror, at alle lærere har samme antal timer..!!
Men det er jo, heldigvis, endnu en pind til den last, der viser, at Thorkild
ikke er specielt vidende.
Om noget som helst..!!
Det gode ved Thorkild er, at man blot behøver have lidt tålmodighed.
Så leverer han selv beviserne på sin tåbelighed.

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 06-10-05 03:34

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> Det gode ved Thorkild er, at man blot behøver have lidt tålmodighed.
> Så leverer han selv beviserne på sin tåbelighed.

Lagt på www.berlingske.dk den 10. juni 2002 kl. 22:30.

Lærernes arbejdstid kommer under pres

En ny undersøgelse viser, at der er meget stor forskel på, hvor meget lærere
underviser. Socialdemokratiet vil se på, om der kan skaffes flere
undervisningstimer til eleverne.

Af Henrik Dannemand

»Det er en meget stor forskel, og det er værd at analysere tallene og se, om
det er muligt at skaffe eleverne flere timer indenfor den eksisterende
økonomiske ramme,« siger Carsten Hansen, Socialdemokratiets
uddannelsespolitiske ordfører.

Carsten Hansen refererer til en ny undersøgelse af lærernes arbejdstid, der
viser, at der er markant forskel på, hvor meget tid lærerne i landets
kommuner bruger på at undervise.

Nogle steder underviser de i gennemsnit 808 timer. Andre steder nøjes de med
520 timer. Gennemsnittet er 658 timer, viser den endnu ikke offentliggjorte
undersøgelse fra Kommunernes Landsforening (KL).

Når lærerne i nogle kommuner underviser mindre end andre, betyder det ikke,
at de kan gå tidligere hjem fra arbejde. Alle lærere har den samme årlige
arbejdstid, men de bruger den på forskellige opgaver. Nogle steder
underviser de meget, og andre steder underviser de mindre og bruger i stedet
mere tid på f.eks. forældre-samarbejde, udvikling af nye
undervisningsformer, specialundervisning, lejrskoler og undervisning af
to-sprogede.

Mange steder har man også en del ældre lærere, som kommunerne tilbyder færre
undervisningstimer for at få dem til at udskyde pensionen i nogle år.

Udsigt til lærermangel

Lærernes arbejdstid er politisk set en varm kartoffel.

Elevtallet - og dermed udgifterne - stiger voldsomt i det kommende år, og
der er udsigt til lærermangel. Samtidig ønsker undervisningsminister Ulla
Tørnæs, at fagligheden styrkes, og at eleverne får flere timer i dansk og
matematik.

Derfor vil kommunerne organisere lærernes arbejde på en ny måde, så de får
flere undervisningstimer for de samme penge. KL forsøger ved de igangværende
økonomiske forhandlinger med Finansministeren at bane vej for såkaldt nye
holddannelser, så en enkelt lærer f.eks. kan undervise mere end en klasse af
gangen.

KL havde håbet på, at den arbejdstidsaftale, som blev indgået ved
overenskomstforhandlingerne for tre år siden, havde givet kommunerne flere
undervisningstimer for de samme penge, men det er ikke sket.

»Regeringen ønsker flere timer i dansk og matematik, og samtidig siger den,
at vi ikke skal regne med at få flere penge,« siger borgmester Bjørn Dahl
(V), formand for Børne- og Kulturudvalget i KL.

Han mener, at det er nødvendigt at tænke utraditionelt, hvis man skal få råd
til både flere elever og mere undervisning.

Når forskellene på lærernes undervisningstid er så stor, skyldes det to
ting. Dels de lokale forhold, f.eks. antallet af elever med behov for
specialundervisning, dels forskellige arbejdstidsaftaler. Lærerne og
kommunerne aftaler nemlig lokalt, hvor meget tid, der skal bruges på
undervisning og hvor meget, der skal bruges på andre ting f.eks. lejrskoler,
pauser, forældre-samarbejde og udvikling af nye undervisningsformer.

Næstformand i Danmarks Lærerforening (DLF) Stig Andersen siger, at der er
meget stor forskel på serviceniveauet. Både når det gælder skolebygningernes
kvalitet og undervisningen. En undersøgelse, DLF lavede i 1997, viste, at
mens elever på nogle skoler må nøjes med 2.200 dansktimer i løbet af et helt
skoleforløb, får andre 3.200 timer.

»Vi så gerne, at forskellene blev mindre. Det vil kræve, at Folketinget
lægger nogle mere ensartede rammer for kommunerne, f.eks. for elevernes
timetal både på det enkelte klassetrin og i de enkelte fag. Men KL har
ønsket decentralisering, og det har givet sig udtryk i større forskelle,«
siger Stig Andersen.

Mere undervisning

Økonomisk betyder det bl.a., at mens den årlige udgift pr. elev i nogle
kommuner er 36.000 kr., er den i andre oppe på 56.000 kr.

Professor Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitet: »Jeg mener, det
er vigtigt, at lærerne bruger mere tid på selve undervisningen. Det generer
mig, at hver gang, der er et problem i skolen, så beder lærerne om flere
ressourcer. Senest har man talt meget om elever med kontakt-, adfærds- og
trivselsproblemer. Lærerne siger, at disse elever er vanskelige at håndtere,
og derfor må de have mere forberedelsestid. Det er helt himmelråbende. Det,
børnene har brug for, er en tættere kontakt med voksne, og hvis lærerne skal
have mere forberedelsestid, så bliver der mindre kontakt med voksne,« siger
Niels Egelund.

Han kalder det tænderskærende sørgeligt, at nye undersøgelser viser, at der
ikke er nogen sammenhæng mellem skolernes ressourceforbrug og elevernes
karaktergennemsnit. Flere ressourcer betyder pænere skoler og flere
lejrskoler, men det smitter ikke af på elevernes læringsresultat, siger han.

»På det punkt har Danmarks Lærerforening et problem. Hvis man spørger
lærerne, vil jeg gætte på, at de synes, de har det bedre, hvis de har mindre
undervisningstid. Den tid, man bruger til andet end undervisning, vil af de
fleste lærere blive betragtet som et gode. Sådan er det med enhver
underviser - også på et universitet. Men det er ikke nødvendigvis noget, som
smitter af på kvaliteten og elevernes udbytte,« siger Niels Egelund.

Fra : Kim2000

Dato : 06-10-05 14:45

> [...]
>
> En ny undersøgelse viser, at der er meget stor forskel på, hvor meget
> lærere underviser. Socialdemokratiet vil se på, om der kan skaffes flere

Jeg går udfra at du har valgt artiklen udfra at du grundlæggende er enig med
den.

> [...]
> stedet mere tid på f.eks. forældre-samarbejde, udvikling af nye
> undervisningsformer, specialundervisning, lejrskoler og undervisning af

Og det er jo ovennævnte afsnit der er rigtig spændende. Hvis man vil have
mere undervisningstid, må fx forældresamarbejdet nedprioriteres,
lejrskolerne droppes/forkortes osv osv. Det hænger slet ikke sammen med de
ufattelig mange opgaver der konstant skubbes over på skolen. Fx at skrive en
årlig rapport omkring hver enkelt elev, det tager altsammen tid - og den tid
kommer jo helt naturligt fra undervisningen. Jeg tror simpelthen ikke du ved
hvor mange mere eller mindre mærkværdige opgaver der skal løses som
folkeskolelærer. Du skal fx huske på at en folkeskolelærer _skal_
undervisningsdifferentiere, hvilket vel i virkeligheden er den del af
forbedrelsen der er både sværeste og det der virkelig sluger tid.

Hvis man vil have flere undervisningstimer må der altså nødvendigvis skæres
ned andre steder, og det er svært at finde en politiker/forældre der vil
acceptere mindre skole-hjem kontant, færre lejrskoler, mindre hensyn til det
enkelte barn.

> Mange steder har man også en del ældre lærere, som kommunerne tilbyder
> færre undervisningstimer for at få dem til at udskyde pensionen i nogle
> år.

Jatak, det har jeg opdaget, vi nye i faget får rask væk kastet 27-31
lektioner i hovedet, mens man ser Gamle Jensen undervise 8 timer og storme
ud af døren når klokken ringer.

> [...]
> såkaldt nye holddannelser, så en enkelt lærer f.eks. kan undervise mere

Hvilket heldigvis blev skudt ned, for det var et af de mest tåbelige forslag
jeg nogensinde har hørt.

> Økonomisk betyder det bl.a., at mens den årlige udgift pr. elev i nogle
> kommuner er 36.000 kr., er den i andre oppe på 56.000 kr.

Det er farlige tal, for det er helt givet det koster langt flere penge af
drive skole på Mors end det gør i København. I hovedstaden har du skoler der
rummer over 1000 elever, i Århus har vi skoler der rummer 2000 elever, på
Mors er der skoler der rummer 90. På Anholt har vi fx en skole der har 12
elever og 3 lærere, uanset hvor dyr sådan en skole er så er den nødvendig
(der er 2½ times sejlads til Danmark)

> Professor Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitet: »Jeg mener, det

Den mands meninger skifter som regeringen skifter. Jeg har forlængst opgivet
at høre på ham. Da Nyrup ville have mindre klasser var det suverænt det
bedste, da Fogh ville have større klasser var det pludselig det bedste. Den
mand levere bestillingsrapporter.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-05 16:15

> Jatak, det har jeg opdaget, vi nye i faget får rask væk kastet 27-31
> lektioner i hovedet, mens man ser Gamle Jensen undervise 8 timer og storme
> ud af døren når klokken ringer.

Så er han vel også skolebibliotekar, noget der giver særligt mange
timereduktioner.

> Den mands meninger skifter som regeringen skifter.

Han har da i hvert fald argumenteret for at indføre forelæsninger i
folkeskolen, i hvert fald i visse fag, på visse tidspunkter. Alle 3.
klasserne til forelæsning samtidig? Bah, han skulle prøve lidt til
virkeligheden bag katederet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim2000

Dato : 07-10-05 09:33

> [...]
> folkeskolen, i hvert fald i visse fag, på visse tidspunkter. Alle 3.
> klasserne til forelæsning samtidig? Bah, han skulle prøve lidt til

Forlæsning og små børn hænger ikke sammen, vi kan se i Afrika hvordan
forlæsning i uddannelsessystemet virker. Og hvis vi ikke vil gå så langt, så
kan man bare kaste et blik på undervisningskvaliteten på universiteter her i
landet og det er med voksne mennesker.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-05 09:54

Kim2000 <kim2000@tele2adsl.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

[Niels Egelund]

> [...]
> kan man bare kaste et blik på undervisningskvaliteten på universiteter her i

Der er da også en del studenter, der helt dropper forElæsningerne på
universitetet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim2000

Dato : 07-10-05 10:09

> [Niels Egelund]

> Der er da også en del studenter, der helt dropper forElæsningerne på
> universitetet.

Fordi de er spild af tid?

mvh
Kim

--
Her kan du finde blade, bøger og hæfter, noget skal du betale for, men det
meste er gratis.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-05 11:55

Kim2000 <kim2000@tele2adsl.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Fordi de er spild af tid?

Fordi de for /dem/ er spild af tid. Den envejskommunikation som
forelæsningerne skaber, men en lærer til op til 450 elever {jeg har
endda oplevet det med op til 1000 elever} får mange til hurtigt at falde
i søvn.

--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 07-10-05 11:37

> [...]
> folkeskolen, i hvert fald i visse fag, på visse tidspunkter. Alle 3.
> klasserne til forelæsning samtidig? Bah, han skulle prøve lidt til

Ja det er også rigtigt, man må forbyde større arrangementer, herunder
teater, for små børn.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-05 11:55

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> wrote in message

[Niels Egelund]

> Ja det er også rigtigt, man må forbyde større arrangementer, herunder
> teater, for små børn.

Du aner jo ikke hvad du taler om.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 07-10-05 13:33

> [Niels Egelund]

> Du aner jo ikke hvad du taler om.

Det gør alle danskere over folkeskolealderen.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 06-10-05 21:06

"Kim2000" <kim2000@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket heldigvis blev skudt ned, for det var et af de mest tåbelige
forslag
> jeg nogensinde har hørt.

Og alligevel kan man nogle steder møde det, for en liberalist ultimative:
LÆRERFRI UNDERVISNING...!!!

Jo, vi har drevet det langt... (

MVH
Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 06-10-05 23:42

> [...]
> _skal_ undervisningsdifferentiere, hvilket vel i virkeligheden er den del
> af forbedrelsen der er både sværeste og det der virkelig sluger tid.

Det er ævl og kævl.

Få lærerne til at bruge mere tid på undervisning og mindre tid på alt det
andet kævl de har gang i, det er de æj heller gode til.

> [...]
> skæres ned andre steder, og det er svært at finde en politiker/forældre
> der vil acceptere mindre skole-hjem kontant, færre lejrskoler, mindre

Og der er rigeligt at skære af i alt det de spilder tiden på.

> Jatak, det har jeg opdaget, vi nye i faget får rask væk kastet 27-31
> lektioner i hovedet, mens man ser Gamle Jensen undervise 8 timer og storme
> ud af døren når klokken ringer.

Tænk, da jeg var ny på jobmarkedet arbejdede jeg mere end 100 timer pr. uge
uden overarbejdsbetaling, nu høster jeg frugterne.

> Hvilket heldigvis blev skudt ned, for det var et af de mest tåbelige
> forslag jeg nogensinde har hørt.

Vrøvl, det er netop en god måde at bekæmpe lærernes slendrian.

> [...]
> suverænt det bedste, da Fogh ville have større klasser var det pludselig
> det bedste. Den mand levere bestillingsrapporter.

Den mands meninger skifter ikke, han siger blot tingene lige ud.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 06-10-05 21:00

"Thorkild Poulsen"
Skrev: eller rettere citerede en hel masse, han havde plukket ud...

Og hermed beviser du, at du på dette område, heller ikke, ved, hvad du selv
siger.
Eller det gør du måske nok...
Men: Du forstår det ikke..!!
Du ævler bare.

Sagen er aldeles meget mere kompliceret.
Men det kan man ikke få en "talloman" til at forstå.
Man kan IKKE måle en lærers "effektivitet" på kroner.
Heller ikke på elevers resultater.

Hovedproblemet med vore skoler skyldes ganske enkelt, at der findes et
menneske der hedder B. Hårder..!!
Som stort set, tror det samme som dig.
Og det har sandelig været en af hoverårsagerne til sagernes tilsand.
Men han er jo forresten liberal..

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 06-10-05 23:43

> [...]
> menneske der hedder B. Hårder..!!
> Som stort set, tror det samme som dig.
> Og det har sandelig været en af hoverårsagerne til sagernes tilsand.

Endnu et fantastisk indlæg af Hans Egon.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 07-10-05 11:57

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Endnu et fantastisk indlæg af Hans Egon.
>
> Thorkild

Endnu en guddommelig one-liner fra Super-Thorkild, som er et sandt orakel .
..
Vi bøjer os i støvet for dit frygtelige vid!

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 07-10-05 13:34

> [...]
> . .
> Vi bøjer os i støvet for dit frygtelige vid!

Endnu et fantastisk indlæg fra John Schmidt

Thorkild

P.S. Folk behøver ikke læse mine respons til Hans Egon og John Schmidt,
disse mennesker ønsker ikke dialog men kun smæde. Jeg følger blot op.

Fra : John Schmitt

Dato : 07-10-05 16:10

> [...]
>
> P.S. Folk behøver ikke læse mine respons til Hans Egon og John Schmidt,
> disse mennesker ønsker ikke dialog men kun smæde. Jeg følger blot op.

PPS: du kunne tilsvarende lade være at spilde folks tid med dine
"guddommelige" one-liners - men der er måske to standarder?

JS

Fra : Egon Stich

Dato : 07-10-05 15:35

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> P.S. Folk behøver ikke læse mine respons til Hans Egon og John Schmidt,
> disse mennesker ønsker ikke dialog men kun smæde. Jeg følger blot op.

Man kan da ikke have meningsfuld dialog med dig?
Så skal vi da først finde et emne, hvorpå du har forstand.

Herunder hører hverken økonomi eller skoledrift.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 07-10-05 15:33

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
> >

> Endnu et fantastisk indlæg af Hans Egon.
>
> Thorkild

Det er da ikke særlig "fantastisk", at påvise, at du ganske enkelt ikke aner
noget som helst om, hvad du vrøvler om..!!
Det ville da være mere fantastisk, om man kunne få dig til at indse, at du
er totalt til grin med dine fantasier.

Egon

Fra : Kim2000

Dato : 05-10-05 00:12

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@tele2adsl.dk> wrote in message

> Hvor er det synd for dig du netop skal have fingeren mere ud.

Du bliver snart nødt til at gå på et læsekursus, det er anden gang på 1 uge
du læser et indlæg lodret forkert. De fleste "dovne lærere" underviser
faktisk 22-24 timer eller flere om ugen, så udfra dit forslag skal vi altså
gå ned i undervisningstid. Da jeg ikke går udfra du mener vi skal lave
mindre, må det betyde mere tid til fx forberedelse, lejrture,
forældrekontakt, forberedelse og rettelse af jeres elskede tests

> En gennemsnitslærer underviser omkring 650 timer.

Og du finder dette tal hvor??

> En gennemsnitslærer er doven.

Og det når du frem til fordi??

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 05-10-05 05:37

> [...]
> lave mindre, må det betyde mere tid til fx forberedelse, lejrture,
> forældrekontakt, forberedelse og rettelse af jeres elskede tests

Inden jeg finder dokumentationen fram vil jeg gerne om du bekræftet 900
undervisningstimer ikke er for meget.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 05-10-05 13:21

> "Kim2000" <kim2000@tele2adsl.dk> wrote in message

> Inden jeg finder dokumentationen fram vil jeg gerne om du bekræftet 900
> undervisningstimer ikke er for meget.
>
> Thorkild

Atter en tåbelighed fra den "alvidende Thorkilds" side..
Han tror, at alle fag har samme forberedelsestid.
På alle skoler.
Men forstår sikkert ikke, hvad jeg hermed hentyder til.
Idet han jo sikkert ikke aner, hvad forskellen er på "undervisningstid" og
"forberedelsestid".
Eller hvorledes man beregner disse.
Men det er der jo, desværre, mange liberale, der ikke gør.
De tror, at undervisning er en vare, man blot langer over disken.
Og at prisen kan beregnes, som om det var en vare i Netto..!!
Og i den retning er de jo godt hjulpet med Hårder.

MVH
Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 06-10-05 03:37

> [...]
> Og at prisen kan beregnes, som om det var en vare i Netto..!!
> Og i den retning er de jo godt hjulpet med Hårder.

Se mit andet indlæg i samme tråd.

Jeg ved udmærket hvad forberedelsestid er, jeg ved også man ikke behøver så
meget af det når man har skabt erfaring. De kurser jeg underviser i har jeg
ingen forberedelsestid.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 06-10-05 18:42

> [...]
> så meget af det når man har skabt erfaring. De kurser jeg underviser i har

Du kan da ikke i fuldt alvor mene at en lærer ikke skal udvikle sin
undervisning, men blot undervise i det samme år efter år. Det er en af de
ting der kendetegner den dårlige uengangerede lærer. Den energiske lærer
udvikler og forbedre sin undervisning og gentager ikke bare sig selv.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 06-10-05 23:45

> [...]
> ting der kendetegner den dårlige uengangerede lærer. Den energiske lærer
> udvikler og forbedre sin undervisning og gentager ikke bare sig selv.

Mener du ikke der skulle være plads til udvikling hvis man underviser 900
timer ?

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 06-10-05 21:02

> Jeg ved udmærket hvad forberedelsestid er, jeg ved også man ikke behøver

> meget af det når man har skabt erfaring. De kurser jeg underviser i har
> [...]

Og hermed har du bevist, at jeg har ret i min påstand.
Du ved en smule, men ikke det hele.
Og beviser hermed, at "en smule viden" er farlig.
Hold dig dog til noget, du har forstand på.
Hvis sådant findes?

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 05-10-05 13:13

> [...]
> >

> Hvor er det synd for dig du netop skal have fingeren mere ud.
>
> En gennemsnitslærer underviser omkring 650 timer.

Thorkild.
Du viser dig her lige så stupid, som forventet.
Ligesom så mange andre, tror du, at de ved "alt" om skoler og lærere.
Hvorfor?
Joe--
Thorkild har skam selv gået i skole....
Og kender derfor skolerne......
Vor herre bevares.....

Egon

Fra : Jesper

Dato : 04-10-05 15:07

> [...]

> vigtigt det er at være med i det globale videnskapløb.
>
> ==
>
> Kan man bruge andet ord end overbudspolitik her?

Ja: Underbudspolitik! Eleverne burde naturligvis udstyres med en rigtig
iBook der ikke får orme, vira, spyware og andet af den slags utøj der
klæber sig til Windows.

Fra : Henry Vest

Dato : 04-10-05 17:52

Per Rønne wrote:

> Kan man bruge andet ord end overbudspolitik her?

Måske ikke. Men lige så vigtigt er det at spørge: Er det overhovedet
ønskeligt at hver elev sidder med sin egen pc?

Jeg synes nok de penge kan bruges bedre - fx til nye og tidsvarende bøger.

--
Henry Vest