Kikkert i Bilka
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 01-10-05 01:42

Hej -

Jeg noterede mig et tilbud på en kikkert (observationskikkert) i Bilka i
dag.

Er den anvendelig til fuglekiggeri?

Med venlig hilsen

Jan Bang Jensby
janFJERN@FJERNbang-jensby.dk (fjern og fjern først)

Fra : Keld Vinther

Dato : 01-10-05 08:34

Har selv købt en af slagsen - hvis det er den samme....
Og den rækker - endnu - til mit "hobby-fugle-kigger-niveau-behov".

20-60 x 60 "Horizon"

Den virker fint op til 40-45 x forstørrelse. Derover bliver det uskarpt (i
min). Samtidigt kræver de store forstørrelser relativt godt lys på det du
kigger på, da lysgennemgangen falder med stigende forstørrelsesgrad over ca.
30x i min kikkert.

Tænk også på at anskaffe et stativ. Med så store forstørrelsesgrader er det
meget svært, for ikke at sige umuligt, at holde kikkerten stille i fri hånd.
Evt. kan man støtte den mod et fast anlæg af en eller anden slags.

Det er som med så meget andet: pris og kvalitet hænger ret meget sammen....

Og i Bilka kan du vist fortryde dit køb indenfor 14 dage og returnere varen
og (vistnok) få pengene tilbage...

mvh
Keld Vinther
6900 Skjern

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 01-10-05 17:33

"Keld Vinther" wrote

> Har selv købt en af slagsen - hvis det er den samme....
> Og den rækker - endnu - til mit "hobby-fugle-kigger-niveau-behov".

Hej Keld -

Tak for dine gode råd.

Jeg skal mest bruge den til kiggeri efter havens fugle. Jeg har et gammelt
foto-stativ, som formentlig kan bruges.

Jeg køber én søndag - så har jeg hele dagen til at teste - og jeg tror du
har ret: Man kan returnere.

Hilsen Jan

PS
Har du fanget laks/havørred i åen i år?
Jeg har ikke rejst en eneste.

Fra : Keld Vinther

Dato : 01-10-05 18:25

> PS
> Har du fanget laks/havørred i åen i år?
> Jeg har ikke rejst en eneste.

Desværre ikke - sikkert mest fordi grejet har lagt (for!) meget af tiden på
hylderne i baggangen...
Men næste år, SÅ sker det der med laksene på mine fluer... - (synes jeg har
hørt en sige det samme sidste, forrige år og året før og...)

Det er noget andet med fuglene - dem kan man altid se mange af på turene ud
til Skjern å...
Og lige nu er der masser af bl.a. gæs at lytte til og kigge på herude...

KV