Special database
Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 08:58

Hej.

Kan det lade sig gøre / hvordan / er det en dårlig løsning etc... :

Det - som det drejer sig om - er, at jeg skal have lavet et database
program.

For at kunne arbejde i programmet, skal åbne (eller oprette en ny) kunde.
"Problemet" er, at man skal begrænse det til, at man udelukkende skal kunne
arbejde, redigere osv. med den kunde, som man har åbnet.

Der vil være tale om flere hundrede indtastningsmuligheder for hver kunde,
men vigtigt er det, at man ikke skal kunne oprette en ny post (= kunde), når
man arbejder med en specifik kunde.

Eneste sted, man skal kunne oprette eller slette poster, er ved en form
"Opret ny kunde".

Jeg har ikke kigget for meget på det endnu, men vil blot høre, om det reelt
kan lade sig gøre og om det kan laves med fordel eller om det frarådes.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 09:25

"NN" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ikke kigget for meget på det endnu, men vil blot høre, om det
> reelt kan lade sig gøre og om det kan laves med fordel eller om det

Eller vil det være bedre / nemmere at lave en særskilt database til hver
enkelt kunde (? Kan det lade sig gøre at oprette en databasekopi i runtime?)

Fra : Thor

Dato : 27-09-05 09:38

> Eller vil det være bedre / nemmere at lave en særskilt database til hver
> enkelt kunde

Det er ihvertfald en dårlig løsning.

Det er fornuftigt nok at begrænse (kunde)oprettelse til en enkelt form.

mvh Thor

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 10:07

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse

> Det er ihvertfald en dårlig løsning.
>
> Det er fornuftigt nok at begrænse (kunde)oprettelse til en enkelt form.

OK.

Vil det i øvrigt være nemmest / bedst at gemme indholdet af et par hundrede
editbokse til hver kunde i en database eller i en tekstfil? Det vil vel
stadigvæk være en database?

Fra : Nico de Jong

Dato : 27-09-05 11:08

"NN" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
hundrede
> editbokse til hver kunde i en database eller i en tekstfil? Det vil vel

Det afhænger af hvad du skal bruge dine data til. Hvis du kun har et antal
kunder hvor du skal gemme stamdata, ville jeg synes det var nemmest med en
tekstfil.
Hvis du derimod skal kunne linke fra f.eks. kunden til varelager, kunne se
hvad han har købt indenfor de sidste 3 år, eller hvor mange regninger han
ikke har betalt, snakker vi om noget helt andet, da der her skal arbejds
med
referencer og med lister.

Hvis du skal kunne søge på flere felter indenfor en kunde, f.eks. navn,
postnummer, telefonnummer, ...., skal du også have flere "indgange" til
den
samme kunde.

Nico