arne.jako.. 659
Fra : Per Rønne

Dato : 25-09-05 05:12

I dagens JP kan man på:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3282722/

se at professor Jens Normann Jørgensen {dansk, Københavns
Universitet}forslår at man skifter den eufemistiske brug af ordet
folkelige ord »perker«. Jeg citerer:

==
Jens Normann Jørgensen, professor i dansk ved Københavns Universitet,
kalder brugen af ordet "tosprogede" for det rene pjat. Men hvad skal man
så sige? »Perkere. I strengt saglig sammenhæng er det den eneste term
for denne gruppe borgere, vel vidende at det i dele af samfundet er en
belastende term. Men perkere dækker over den gruppe fra Mellemøsten med
muslimsk baggrund, der hentydes til.« Han oplyser, at man af samme årsag
anvender ordet "perker" i lukkede forskerkredse.
==

Forslaget synes at støttes af professor i sprog og kommunikation
Johannes Wagner, Syddansk Universitet, som kalder den brugen af
eufemismen »tosproget« vrøvl og udtryk for politisk korrekthed. Også
professor i socialpædagogik, DPU, finder termen misvisende.

Det væsentligste argument mod at bruge ordet »perker« synes dog at være
de konnotationer, der knyttes til ordet, og som gør at »dannede«
mennesker i overført betydning kun rører det med pincet.

FUT dk.kultur.sprog.
--
Per Erik Rønne

Fra : NoTrabajo

Dato : 25-09-05 06:54

"Per Rønne" <spam@RQNNE.invalid> skrev i
> [...]
>
> se at professor Jens Normann Jørgensen {dansk, Københavns
> Universitet}forslår at man skifter den eufemistiske brug af ordet

Jeg har altid kaldt dem muhamedanerunger.
--
NoTrabajo

Fra : Per Rønne

Dato : 25-09-05 07:46

NoTrabajo <trabajono@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@RQNNE.invalid> skrev i

> Jeg har altid kaldt dem muhamedanerunger.

Også den 70-årige pakistanske /pater familias/?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 25-09-05 11:50

Per Rønne <spam@RQNNE.invalid> wrote:

> Også den 70-årige pakistanske /pater familias/?

Nej, han er bare muhamedaner.

Fra : John Schmitt

Dato : 25-09-05 18:51

> Nej, han er bare muhamedaner.

Hvilket svarer til at kalde kristne for jesuitter eller jesusianere . . .

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-05 18:55

On Sun, 25 Sep 2005 19:50:54 +0200, John Schmitt wrote:

> Hvilket svarer til at kalde kristne for jesuitter eller jesusianere . . .

Christianitter?
--
MVH
osv...

Fra : Martin K

Dato : 26-09-05 09:15

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> [...]
..

> Christianitter?

LOL!

--
Martin K

Progressiv

Fra : Per Rønne

Dato : 25-09-05 19:14

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote:

> Hvilket svarer til at kalde kristne for jesuitter eller jesusianere . . .

Vås. Vi taler da også om lutheranere og calvinister ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 25-09-05 20:15

""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Vås. Vi taler da også om lutheranere og calvinister ...

Siger du da at du er Lutheraner, eller at du er kristen?

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 25-09-05 20:29

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Siger du da at du er Lutheraner, eller at du er kristen?

Lutheranere siger såmænd begge ting. Og hvis de ikke ligefrem hedder
Grosbøll kan de såmænd også godt kalde sig teister - det kalder jøder og
tilhængere af Muhameds lære sig vel også.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 25-09-05 20:38

> Lutheranere siger såmænd begge ting. Og hvis de ikke ligefrem hedder
> Grosbøll kan de såmænd også godt kalde sig teister - det kalder jøder og
> tilhængere af Muhameds lære sig vel også.

For mig at se, så laver du den fejl, at du glemmer at også Muslimer er delt
op i flere retninger, som kristne er, og hvorfor så ikke kalde dem Muslimer,
i stedet for Shia, Sunni, Wahabi o.s.v.

Vi kalder jo også vores lille hjørne af verdenen for den kristne verden.

Jeg har heller aldrig hørt om at korstogene gik ud på at Katolicere, men at
kristne ( ja jeg ved godt at en stor del gik ud på at få Jerusalem ud af
Islams hænder), det samme gælder missionærer.

Det hedder da også kristendom, og ikke Lutherdom.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 25-09-05 20:52

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Jeg har heller aldrig hørt om at korstogene gik ud på at Katolicere, men at
> kristne

1. korstog udsprang af faren for en tyrkisk erobring af Europas største
by: Konstantinopel, og den største kirkes omdannelse til moské: Hagia
Sophia.

> Det hedder da også kristendom, og ikke Lutherdom.

Det hedder også lutherdom.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 25-09-05 21:09

> 1. korstog udsprang af faren for en tyrkisk erobring af Europas største
> by: Konstantinopel, og den største kirkes omdannelse til moské: Hagia
> Sophia.

Korrekt.
Men hvorfor har du sakset retsen væk, hvorfor ikke svare?

> Det hedder også lutherdom.

Hvilket kun bruges teologisk, ikke i hverdags sprog.

Jeg er glad for at du ikke er bibliotikar, man ville da aldrig kunne finde
hvad man leder efter, når du sådan glemmer undergrupperne, og kun bruger de
fraser der passer ind i bestemte menneskers tankegang.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-05 05:16

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Men hvorfor har du sakset retsen væk, hvorfor ikke svare?

Man sakser ganske simpelt det væk, man ikke svarer på. Men jeg ved
naturligvis godt at der er forskellige islamiske grupperinger, og at de
kan opstilles som et hiererki, med hovedsplittelsen sunni og shia, og
med en sunnitisk undergruppe som wahabitismen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Egon Stich

Dato : 26-09-05 12:07

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi kalder jo også vores lille hjørne af verdenen for den kristne verden.

> Det hedder da også kristendom, og ikke Lutherdom.

Og det er vel egentlig et godt argument for at droppe den politisk korrekte
betegnelse "muslim", og bruge det førhen accepterede og forståelige ord
"Muhammedanere".

MVH
egon

Fra : Trunte

Dato : 26-09-05 17:14

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> korrekte
> betegnelse "muslim", og bruge det førhen accepterede og forståelige ord

Tværtimod...
og forståeligt for hvem?
Trunte

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-05 18:19

Trunte <ap.moeller@webspeed.dk> wrote:

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Tværtimod... og forståeligt for hvem?

var et neutralt ord, i dag har negative konnotationer knyttet til sig -
måske fordi Glistrup bruger det på »en bestemt måde«?

Dem der bliver ved med at anvende disse ord anvender dem bevidst
provokerende.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 26-09-05 18:47

> [...]
> måske fordi Glistrup bruger det på »en bestemt måde«?
>
> Dem der bliver ved med at anvende disse ord anvender dem bevidst

Det, der gjorde ordet muhamedaner til et negativt ladet ord for nogen, var
måske det, at det blev sagt med en bornholmsk accent.
Og det må være afskyen for den bornholmske dialekt, der er årsagen.
Selv har jeg ingen problemer med den bornholmske dialekt, som jeg i det hele
taget synes er meget charmerende.
Så for mig er ordet muhamedaner bare et ord, som er ganske neutralt.
Det skulle jo efter sigende også være nedskrevet i bibelen.
Så at kalde en perker for en perker, det er vel bare det samme som at kalde
en spade for en spade.
Selv Farshad Kolghi ( http://www.fsb.dk/index.asp?pid=2010 ) anvender ordet
perker.
Han er dog den eneste perker, jeg efterhånden gider at se og høre på.

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-05 02:34

Jim <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> wrote:

> Selv Farshad Kolghi ( http://www.fsb.dk/index.asp?pid=2010 ) anvender ordet
> perker.
> Han er dog den eneste perker, jeg efterhånden gider at se og høre på.

Måske fordi han falder uden for det snævre »perkerbegreb«? Hans familie
er bahai'er, altså ikke islamisk, og han selv er ateist ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 27-09-05 08:15

> Måske fordi han falder uden for det snævre »perkerbegreb«? Hans familie
> er bahai'er, altså ikke islamisk, og han selv er ateist ...

He chose wisely.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-05 08:22

Jim <Jim@donteventhinkaboutitpalp.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> He chose wisely.

Det virker i øvrigt som om at han har et ret anstrengt forhold til
religion, og et direkte had-forhold til islam ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 27-09-05 08:38

> Det virker i øvrigt som om at han har et ret anstrengt forhold til
> religion, og et direkte had-forhold til islam ...

Han og hans familie har sikkert mærket denne tilbagestående ideologi på egen
krop.
Jeg bebrejder ham ikke.

J.

Fra : Trunte

Dato : 26-09-05 19:44

> [...]
> måske fordi Glistrup bruger det på »en bestemt måde«?
>
> Dem der bliver ved med at anvende disse ord anvender dem bevidst

Præcis.
Trunte

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-09-05 00:07

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> wrote in message

> ""Per Rønne"" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

Pas også på med "shiite", det kan shiiter ikke lide, de vil have at det
bliver droppet til fordel for "shia", evt "shia Ali".

Og det allerværste, - som kan koste livvagter resten af livet, er "Mahound",
som Salman Rushdie brugte om en vis person, der levede for 1424 år siden. Et
gammelt asiatisk drillenavn for omtalte person. Nogle kalder ham også "Mu",
og det er da sødt nok. Han gjorde jo iøvrigt alting tre gange, og kunne så
lidt mere ærefuldt kaldes Mu Mu Mu, - meget poetisk synes jeg.

Nu er der vist også danske "Goder", som forlanger, at vi ikke mere bruger
ordet "Odin", det er en fornærmelse af deres tro, manden hedder "Wotan", og
Fenrisulven skal også have et nyt og moderne navn, vistnok "Ferrari med
Grin"

Blikkenskagere vil heller ikke mere hedde "bliktud" og lignende, nu vil de
fleste hedde som i Kina: "Tjufjongtjee" - "Ham der Aldrig Kommer, undtagen
med regningen"

Fra : Egon Stich

Dato : 27-09-05 11:02

"Per Rønne" <spam@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Dem der bliver ved med at anvende disse ord anvender dem bevidst
> [...]

Det er da vist noget af en påstand?
Og lidt rigeligt bredt formuleret.
Når jeg anvender de ord, jeg lærte som barn, er det fordi jeg, i modsætning
til de kulturliberale har fattet, at man ikke ændre noget som helst ved at
opfinde et nysprog.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-05 18:04

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> [...]

> til de kulturliberale har fattet, at man ikke ændre noget som helst ved at

Jeg skal ikke afvise at der er enkelte senildemente der stadig anvender
de ord, der stadig for 25 år var de gængse neutrale ord.
--
Per Erik Rønne

Fra : Egon Stich

Dato : 27-09-05 10:59

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Tværtimod...
> og forståeligt for hvem?
> Trunte

For alle.
Det omfatter alle retninger indenfor den hedenske religion "islam".
Ligesom ordet kristne omfatter alle retninger indenfor kristendommen.
Det må da være til at forstå?
Det gik i hvart fald glimrende med disse betegnelser, i tiden før den
kulturliberale politiske korrektheds tyranni.

MVH
Egon

Fra : please-answer-here

Dato : 27-09-05 12:25

Egon Stich wrote:
> [...]
> Det gik i hvart fald glimrende med disse betegnelser, i tiden før den
> kulturliberale politiske korrektheds tyranni.

Kulturliberal - Hva' er det for nogen størrelser?

Fra : Egon Stich

Dato : 27-09-05 14:32

"please-answer-here" <noone@nohost.nodomain.invalid> skrev i en meddelelse

> Kulturliberal - Hva' er det for nogen størrelser?

Slå det op.

MVH
Egon

Fra : John Schmitt

Dato : 27-09-05 17:09

> "please-answer-here" <noone@nohost.nodomain.invalid> skrev i en meddelelse

> Slå det op.
>
> MVH
> Egon

Der kommer kun ét opslag hvis man sætter "Kulturliberal" i google Danmark og
beder om sider på dansk.
Siger det dig noget Egon!

Vil du gerne have lov at omformulere til f.eks. "kulturradikal", som giver
100 muligheder!

JS?

Fra : Egon Stich

Dato : 27-09-05 19:11

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev i en meddelelse

> [...]
> Siger det dig noget Egon!
>
> Vil du gerne have lov at omformulere til f.eks. "kulturradikal", som giver

Av-av...
Ja tak..
Men hvad hjertet er fuldt af, løber osv.

MVH
Egon

Fra : please-answer-here

Dato : 28-09-05 11:39

Egon Stich wrote:
> [...]
>>

> Av-av...
> Ja tak..
> Men hvad hjertet er fuldt af, løber osv.

Netop !
Det eneste hit på Google var forresten et link til en udtalelse fra DF

Fra : John Schmitt

Dato : 27-09-05 13:23

> "Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> verden.

Jahvedyrkere, må de hedde, alle dem der dyrker en lille gnaven ørkengud
opfundet af et semittisk folk i det mellemste østen.
Jahvedyrkere må omfatte alle dem der tror på Jahve, Jehova, Allah, osv, da
det jo må være den samme gud - bare fortolket forskelligt - de er alle
afgreninger af den samme gudsdyrkelse.

JS

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-09-05 16:08

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en
meddelelse news:ij9_e.38$Ee2.27@news.get2net.dk...

> For alle.
> Det omfatter alle retninger indenfor den hedenske religion
> "islam".

Islam er ikke mere hedensk end kristendommen.

> Ligesom ordet kristne omfatter alle retninger indenfor
> kristendommen.

Hvorfor så ikke kalde de kristne for jesuitter - eller blot
jesudanere? Kristne har jo det tilfælles at de følger den
religion der er fabrikeret af Jesus, ikke sandt? Altså må
tilhængerne hedde jesuanere eller jesudanere eller blot
jesuitter - (jeg ved godt at jesuitter er folk inden for den
katolske kirke med et særligt forhold til kristendommen, men
vi kan jo blot uden videre stryge dette og kalde dem alle
for jesuitter eller lignende)

> Det må da være til at forstå?

Det må da være til at forstå?

> Det gik i hvart fald glimrende med disse betegnelser, i
> tiden før den
> kulturliberale politiske korrektheds tyranni.

At kalde muslimer for muslimer har intet med politisk
korrekthed at gøre - det har at gøre med at kalde folk for
det navn, de siger de har - muhamedaner bliver opfattet som
tilhængere af Muhameds lære og derved gør man Muhamed til en
Gud - det er DET muslimerne har noget imod - de er IKKE
muhamedanere, men muslimer, der betyder underkastelse (af
Allah) - og du vil da ikke bryde dig om at blive kaldt andet
end det, du hedder, vel Egon Underverden?

(Stichs - Stiks - styx - floden omkring dødsriget eller
"underverdenen")
--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-05 18:34

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> Hvorfor så ikke kalde de kristne for jesuitter - eller blot
> jesudanere? Kristne har jo det tilfælles at de følger den
> religion der er fabrikeret af Jesus, ikke sandt?

Det vil religionshistorikerne vist ikke give dig ret i. Der foreligger
ikke et nedskrevet ord fra Jesu side, og evangelierne er skrevet årtier
efter hans død, muligvis helt op til 100 år senere. Samtidig er den
kristne tro gennem århundrederne blevet fastlagt på /koncilerne/, som
bl.a. konstruerede den nikæo-konstantinopolitanske trosbekendelse.

Rent historisk kan man slet ikke påstå at Jesus ben Yusuf, kaldet
Kristus, har »fabrikeret« kristendommen, men at den er blevet til over
en længere periode, med rigtig mange bidragydere.

Heroverfor står Muhamed, der har dikteret Koranen {han var jo
analfabet}, og selv om man nogle århundreder senere desværre fjernede De
Sataniske Vers, så er det i bund og grund hans værk. Desværre fjernet, i
øvrigt, fordi de jo kunne danne basis for en diskussion om hvorvidt
/andre/ vers i Koranen kunne have været sataniske ...

Derudover findes der så Hadith, der indeholder de overleverede
beretninger om Muhameds liv, og som mere kan sammenlignes med
evangelierne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-09-05 20:07

> Det vil religionshistorikerne vist ikke give dig ret i.

Per Rønne -nogen gange er du simpelthen for dum - at du ikke
er i stand til at se parallellerne her, men på
embedsmandsagtig facon forsøger at belære mig om disse ting,
viser at du ikke har fattet en bjælde af debatten. Jeg
benyttede naturligvis sammenligningerne for at forsøge at
forklare Egon Underverden at hans uforskammede facon over
for muslimer ved at fastholde at kalde dem noget, som de
ikke bryder sig om, bestemt ikke viser at han har modtaget
en ordentlig opdragelse, så please - lad være med at belære
mig om religiøs etymologi her.

> [...]
> kristne tro gennem århundrederne blevet fastlagt på
> /koncilerne/, som
> bl.a. konstruerede den nikæo-konstantinopolitanske

Og hvad f..... har det med sagen at gøre? nogen gange er du
simpelthen for meget i dit pedanteri.

> [...]
> Kristus, har »fabrikeret« kristendommen, men at den er
> blevet til over
> en længere periode, med rigtig mange bidragydere.

negre blev også kaldt for "boy" og "nigger" - er det sådan
du betegner disse mennesker når du møder dem?

> [...]
> hvorvidt
> /andre/ vers i Koranen kunne have været sataniske ...

Og det har at gøre med hvad i forhold til debatten?

> Derudover findes der så Hadith, der indeholder de
> overleverede
> beretninger om Muhameds liv, og som mere kan sammenlignes
> med
> evangelierne.

Hvad har det med muslim ctr. muhamedaner at gøre?

Du forstår ikke metaforer og "lignelser"?

--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-09-05 23:23

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> viser at han har modtaget en ordentlig opdragelse, så please - lad være
> med at belære mig om religiøs etymologi her.

I følge AHW er det dog i orden at kalde muslimerne i Tjetjenien for "de
muslimske horder", også efter at han blev kritiseret for det, - så bare man
bruger ordet "muslim", så kan man sætte hans elskede pejorativer bagefter,
altså nedsættende bemærkninger bagefter ordet muslim, uden at blive
kritiseret af ham. Jeg gad dog vide om muslimerne i Tjetjenien "bryder sig
om" at blive kaldt muslimske horder?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-05 06:41

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> Hvad har det med muslim ctr. muhamedaner at gøre?

betegnelser for det politisk-religiøse system Muhamed skabte, og
tilhængerne af det. Ordene var fuldt ud neutrale, uden tilknyttede
konnotationer, og fulgte samme norm som ved dannelsen af andre
filosofikse og religiøse retninger: opkaldt efter skaberen eller
hovedfiguren. Som marxister, hegelianere, lutheranere, calvinister og
sabellianisme.

Ordet »kristen« er sandsynligvis opstået på samme måde, idet Yeshua ben
Yusufs kaldenavn i Vesten blev til Jesus Kristus, med »Kristus« som en
slags efternavn. Og så virker det ganske fjollet at forsøge at kalde
kristne for »jesuanere« eller lignende, noget der strider mod 2000 års
tradition.

Og så må vi indrømme at i de sidste cirka 25 år har ordene »muhamedaner«
og »muhamedanisme« fået negative konnotationer tilknyttet sig. Hos mange
er disse negative konnotationer dog fulgt med over i »muslim« og
»islam«, men det skyldes naturligvis den meget store islamiske
indvandring vi har modtaget, kombineret med den islamiske terror, der jo
synes at vokse i omfang år efter år, også i Tjetjenien. Men tilhængerne
af Muhameds lære kalder sig altså selv »muslimer«, og omtaler deres
politisk-religiøse system som »islam«. Så derfor er det under alle
omstændigheder i orden at bruge disses ord.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-09-05 16:33

> [...]
> slags efternavn. Og så virker det ganske fjollet at
> forsøge at kalde
> kristne for »jesuanere« eller lignende, noget der strider

Muslim er dirkete skrevet i Koranen - at nogle
vesterlændinge, som ikke aner en pind om tingene, vælger at
kalde tilhængerne af Islam for muhamedanere, gør det ikke
til noget rigtigt - akkurat som det faktum at der i Toraen
står noget om at Jøderne er blevet "lovet" Israel af Gud,
ikke betyder at de har en knæsat ret til det.

Det er formentlig ikke første gang at vi i Vesten har talt
om folkeslag, som vi fejlagtigt har defineret i strid med
deres egen opfattelse. Enhver person med en vis form for pli
og ordentlig opdragelse vil erkende at muslimer hedder
muslimer og ikke "muhamedanere" - og det uanset om man i en
fjern fortid har kaldt dem noget andet. Andet og mere er der
ikke i det. Det er meningsløst at forsvare en forkert brug
af en term blot fordi nogle dårligt opdragede eller uvidende
personer stædigt fastholder at det, de har været vant til
fortsat skal gælde.

Min gamle far på 86 hævder den dag i dag at Månen intet har
at gøre med Jordens tidevand, at tiltrækningskræfter m.v. er
rent sludder, at Italierne går med knive og har let til dem,
hvis de bliver hidsige etc. - men som gammel mand forestille
jeg mig ikke at han nogensinde vil ændre opfattelse. Du er
derimod ikke en "gammel" mand og kan sagtens ændre
opfattelse. Du er tilligemed veluddannet, så det er blot et
spørgsmål om opdragelse og pli at sige at når muslimer vil
kaldes for muslimer, så er der ingen grund til at kalde dem
noget andet, uanset hvad man fejlagtigt tidligere har kaldt
dem. Det er blot en trættekær måde at debattere på og tjener
intet formål uden at ville provokere folk på en særdeles
barnagtig måde.

> [...]
> politisk-religiøse system som »islam«. Så derfor er det
> under alle
> omstændigheder i orden at bruge disses ord.

Det er IKKE i orden at bruge andre ord for tilhængerne af
Islam end netop muslim - jeg talte med Dansk Sprognævn som
direkte sagde at det blot var uforskammet at kalde muslimer
for andet end muslimer, og så er den vel ikke længere?

--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-09-05 22:39

> [...]

> muslim - jeg talte med Dansk Sprognævn som direkte sagde at det blot var
> uforskammet at kalde muslimer for andet end muslimer, og så er den vel

Nej, netop, - men hvorfor så de alenlange "forklaringer" om at muslimer ikke
dyrker Muhammed, hvilket jo er lodret løgn. Jeg så forleden en "lærd"
forklare, at Muhammed var forældreløs, fordi Allah ville have at *han*
skulle være hans fader i himlen. Jeg vil hævde at muslimer dyrker Muhammed
langt mere end kristne "dyrker" Jesus, kristne går jo ikke rundt og
efterligner hvad Jesus spiste, hvordan han barberede sig, og hvordan han
stangede tænder, og de tusinder af andre ting som muslimer synes er
væsentligt for at imitere Profeten.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-09-05 23:12

On Wed, 28 Sep 2005 23:39:22 +0200, Knud Larsen wrote:

> kristne går jo ikke rundt og efterligner hvad Jesus spiste

Nej, de kristne spiser Jesus og skyller ham ned med hans blod.
--
MVH
osv...

Fra : John Schmitt

Dato : 29-09-05 09:18

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Nej, de kristne spiser Jesus og skyller ham ned med hans blod.
> --

LOL

JS

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-09-05 09:40

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> Nej, de kristne spiser Jesus og skyller ham ned med hans blod.

Ja, og så er den potte ude.

Fra : Egon Stich

Dato : 27-09-05 18:29

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en
> meddelelse news:ij9_e.38$Ee2.27@news.get2net.dk...
>
> Islam er ikke mere hedensk end kristendommen.

Åh - jo..
Man kan være kristen, eller man kan være hedning.
Således har det været i flere hundrede år.
Selv om de kulturliberale sprogreformister ikke kan lide det .-))

> [...]
> katolske kirke med et særligt forhold til kristendommen, men
> vi kan jo blot uden videre stryge dette og kalde dem alle

Det kunne man vel nok.
Men det har man så aldrig gjort, men har brugt fællesbetegnelsen "kristne".
Skal man endelig skelne, opdele, er den eneste måde at skelne imellem
katolikker og protestanter.
Og så kan man underopdele ad libitum.
Men fællesbetegnelsen er "kristne".

> [...]
> Allah) - og du vil da ikke bryde dig om at blive kaldt andet
> end det, du hedder, vel Egon Underverden?

Ændre ovenstående på, at man i den kristne verden i århundrede har kaldt dem
for muhammedanere?
Hvilket ganske fint karakteriserer vor århundrede år gamle opfattelse af
denne hedenske religion?
Man kunne også kalde dem "muselmænd". Men dette ord er jo aldrig blevet
accepteret, og brugt, på linie med muhammedaner.
Hvorfor i alverden skal vi ændre vores sprogbrug, blot fordi nogle synes, vi
bør tage mere hensyn til mennesker i den anden ende af verdenen, end vores
eget sprog?
Det forekommer mig lige så latterligt, som at vi eventuelt skulle
"undskylde" vores deltagelse i trekanthandelen. For snart 200 år siden.

> (Stichs - Stiks - styx - floden omkring dødsriget eller
> "underverdenen")
> --
> ahw

Således kan man vist ikke "undersætte" mit navn

MVH
Egon Stich von Scharnagel.

Fra : John Schmitt

Dato : 27-09-05 18:47

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

kulturliberale - hvad er det?
Links, definition, henvisning ???

JS

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-09-05 20:00

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en
meddelelse news:7rf_e.639$2W6.136@news.get2net.dk...

> Åh - jo..
> Man kan være kristen, eller man kan være hedning.

Forkert: En hedensk religion er en religion som ikke
tilhører en etableret monoteistisk religion.

> Således har det været i flere hundrede år.

Du tager helt fejl.

> Selv om de kulturliberale sprogreformister ikke kan lide
> det .-))

Det har intet med det at gøre, men har at gøre med at du
tager fejl.

> [...]
> Men det har man så aldrig gjort, men har brugt
> fællesbetegnelsen "kristne".
> Skal man endelig skelne, opdele, er den eneste måde at

Hvad med Indre Mission, Pinsemissionen etc. Er det ikke
kristne? Og de er ikke katolikker. Hvad med babtister? ER de
ikke kristne? og de er dog ikke katolikker. Hvad med de
græsk-ortodokse? Er de ikke kristne?

> Og så kan man underopdele ad libitum.
Netop, men det ændrer ikke ved det faktum at de dyrker Jesus
som en guddom - muslimerne dyrker IKKE Muhamed som en
guddom.

> Men fællesbetegnelsen er "kristne".

Og fællesbetegnelsen for troende i Islam er muslimer.

> Ændre ovenstående på, at man i den kristne verden i
> århundrede har kaldt dem
> for muhammedanere?

At man i lang tid ikke har vidst bedre, gør ikke sagen mere
korrekt. At kalde muslimer for "muhamedanere" er blot simpel
uforskammethed.

> Hvilket ganske fint karakteriserer vor århundrede år gamle
> opfattelse af
> denne hedenske religion?

Det er IKKE en hedensk religion - du burde tage og sætte dig
lidt mere ind i hvad en hedensk religion er ifølge
definitionerne.

> Man kunne også kalde dem "muselmænd". Men dette ord er jo
> aldrig blevet
> accepteret, og brugt, på linie med muhammedaner.
Det er stadig IKKE muhamedanere- men muslimer.

> Hvorfor i alverden skal vi ændre vores sprogbrug, blot
> fordi nogle synes, vi
> bør tage mere hensyn til mennesker i den anden ende af
> verdenen, end vores
> eget sprog?

Det har intet med dit eget sprog at gøre, men har at gøre
med almindelig pli. At du vil være uforskammet og kalde folk
for noget andet end det de hedder og selv ønsker at hedde,
kan jeg naturligvis ikke gøre for, men uforskammet er det.

> Det forekommer mig lige så latterligt, som at vi eventuelt
> skulle
> "undskylde" vores deltagelse i trekanthandelen. For snart
> 200 år siden.

Det har intet med det at gøre. Når du møder en neger, kalder
du så ham for "nigger"? Siger du : Hej, du nigger-boy - blot
fordi det er den betegnelse de er blevet mødt med tidligere?

> Således kan man vist ikke "undersætte" mit navn

Naturligvis kan jeg det - jeg kan også forlene dig med
mindre flatterende navne, men det er da trist at du ikke
har mere pli og omtanke end at ville holde fast ved en
betegnelse som muslimer ikke br yder sig om, og som de ikke
kalder sig selv. At du er på linje med den barnagtige olding
Glistrup, siger mere om dig end om muslimerne. Jeg kan kun
opfordre dig til at benytte den betegnelse som folk selv
ønsker at anvende - at stædigt gøre det modsatte viser at du
mangler opdragelse - desværre.

--
ahw

Fra : Jim

Dato : 26-09-05 09:20

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> skrev i en meddelelse

> Hvilket svarer til at kalde kristne for jesuitter eller jesusianere . . .

Jesu Kristi, altså kristne efter Kristi..
Om Kristi bare er en forkortelse af Kristiansen eller Kristensen, det har
jeg ingen anelse om..

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-05 14:49

> [...]

> Jesu Kristi, altså kristne efter Kristi..
> Om Kristi bare er en forkortelse af Kristiansen eller Kristensen, det har

blot betyder »den Salvede«, altså /kongen/. Der er tale om et græsk
oversættelseslån fra hebraisk /mashiah/, som også findes som låneord i
græsk som »Messias«.

Men de fleste bruger det såmænd blot som Jesu efternavn: Jesus Kristus.

I øvrigt er ordet »jesuit« som bekendt forlængst optaget af en katolsk
munkeorden ... så når John Schmitt »forestlår« ordet brugt strider det
ikke alene mod 2000 års tradition, men også mod enhver form for
rimelighed.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-05 08:53

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> wrote in message
> "Per Rønne" <spam@RQNNE.invalid> skrev i
>
> Jeg har altid kaldt dem muhamedanerunger.

"Hvad ligger der i et navn? det, vi kalder en rose, ville dufte lige sødt,
hvilket navn det end havde". Shakespeare

Perker lyder af paki og perser , og når lutheranere og buddhister er opkaldt
efter religionsstifteren og vi har været så videnskabeligt præcise i dansk
sprog i mange århundreder, så lad os blive ved det - omend korthed er godt
for travle så muslim vinder nok på dansk som det har gjort på
internationalt.

NYSPROG ER DUM IDE - men muhamedener-synonymer er et mindre problem end at
digte racisme ind i Glistrups og DFs ukritisable folkeoplysning om
folkevandrings-ulemper.

"The purpose of Newspeak... is to make all other modes of thought
impossible. George Orwell

" War is peace. Ignorance is strength. Freedom is slavery."
Orwell

" When I use a word, it means just what I choose it to mean
neither more nor less. Lewis Carroll

( i Alice i Eventyrland hvor sarkasmen går på at den der har magten,
bestemmere sproget)

If names are not correct, language will not be in accordance
to the truth of things. Confucius

Naturvidenskaberens udvikling har gang på gang belært os om,
at spiren til fremskridt netop ofte kan ligge i det rette valg af
definitioner. Niels Bohr(der gentog Sokrates ord om at uenighed
oftest skyldes at vi lægger forskelligt i ordene)

Danmarks Radio er et harem, men det er et harem, som er
befolket af afdankede ludere. Jørgen Schleimann

The old nobility would have survived if they had known
enough to become masters of printing materials.
Napoleon Bonaparte

orbogavis The moment any seeds of real culture are sown, they are in danger
of being crushed by the roller of pseudo-culture journalism. Nietzsche

orbogFFviussed/bb Mangfoldigheden af bøger er et stort onde. Der er ingen
målestok eller grænse for denne skrivefeber; alle ønsker at være forfatter,
nogle ud fra forfængelighed efter at erhverve berømmelse og skabe sig et
navn, andre for mammons og fortjenestens skyld.
Martin Luther

orbogKEorddbb Alle bøger er kedelige. Men menneskene er endnu
kedeliggere end bøgerne. Bare meget mere fordringsfulde..
Anatole France

orboKu Kunsten har ingen indflydelse på vore handlingerDen dræber netop
trangen til at handle; den er velsignet ufrugtbar.De bøger, som folk kalder
umoralske, er blot bøger, som viser dem deres egen slethed - ikke andet.
Oscar Wilde: Dorian Greys billede.

Den fremadskridende rationalisering og
industrialisering har skabt elitens tendens til at dominere samfundslivet
ved at kolonisere livsverdenen med -ismer og ny fremmedords subtile nuancer
Jürgen Habermas ifl Vilhelm Grønbeck og Mogens Paahus

Aarhus Journalisthøjskole og Danmarks Journalistforbunds
opstigen har gjort skrivekarlene i skreven som i elektronisk presse til eet
fedt. Alle med samme sødsuppegode guddomsgørelser. Demokrati, ANC,
menneskerettigheder, humanisme o.l. må kun males i hvidt.Mogens Glistrup
1994-bog

Da man lod en computer oversætte udtrykket "Ude af øje, ude
af sind" fra dansk til russisk og tilbage igen, blev det til "Usynlig
galning". Poul Malmgren

The question is, said Alice, `whether you can make words
mean so many different things. The question is, said Humpty Dumpty, `which
is to be master -- thats all. Lewis Carroll

Fra : N/A

Dato : 25-09-05 16:33

Fra : N/A

Dato : 25-09-05 16:33

Fra : N/A

Dato : 25-09-05 16:33

Fra : N/A

Dato : 25-09-05 16:33

Fra : NoTrabajo

Dato : 25-09-05 16:33

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i

> Til gengæld er jeg enig i, at betegnelsen tosproget er uheldig. Det
> kommer til at lyde som om, at det at være tosproget er et problem.

Skal det være et problem at kunne mere end ét sprog? - Nå, det er måske
derfor, at jeg er sådan et stort problem. Jeg taler nemlig både _dansk_,
_tysk_, _engelsk_, noget _fransk_, noget _spansk_ samt en lille smule
_finsk_.

Men arbejdsmarkedet gider ikke at bruge mig.
--
NoTrabajo

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 25-09-05 18:36

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> _finsk_.
>
> Men arbejdsmarkedet gider ikke at bruge mig.

Det er fordi du er over kvalificeret. Det er ikke fordi at de folk der har
besat arbejdspladserne har evnerne. Det er pga.at de er en del af et
netværk.

Kurt

Fra : Trunte

Dato : 26-09-05 19:51

> [...]
> _finsk_.
>
> Men arbejdsmarkedet gider ikke at bruge mig.

Bortset fra det finske er ovenstående dækkende for de fleste danskere og
derfor
ikke en kvalifikation i sig selv.
Trunte

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-09-05 00:18

> [...]
>
> "NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bortset fra det finske er ovenstående dækkende for de fleste danskere og

Du mener, vi kan alle bestille tre øl på de omtalte sprog, selv på finsk:
kolme Lapin Kulta. Men det kommer man jo nok ikke langt med. Selv dem, der
tror, de er "perfekte til engelsk" taler oftest cirkusengelsk, men da ingen
fortæller dem det, så er det som i Japan, hvor det er uhøfligt at rette
folks sprog, og de mest utrolige skilte o.l. kan findes.

Fra : Trans

Dato : 25-09-05 20:26

NoTrabajo wrote:

> [...]
> derfor, at jeg er sådan et stort problem. Jeg taler nemlig både _dansk_,
> _tysk_, _engelsk_, noget _fransk_, noget _spansk_ samt en lille smule

Jeg kommer her til at tænke på, hvad den thailandske leder af en
virksomhed i byggebranchen sagde til mig, mens jeg for flere år siden
var beskæftiget på et Mekong-projekt i det nordøstlige Thailand. Da
han hørte, at jeg både talte og læste det thailandske sprog
flydende, sagde han, at det måtte jeg endelig ikke røbe, for
projektets leder, som vist nok var fra New Zealand, fik en meget stor
løn, selv om han ikke havde det fjerneste kendskab til thai. Hvis man
talte thai, ville man gå ned i løn, mente han.

Bent