hjælp
Fra : Spirrevip

Dato : 23-09-05 20:10

Hej

Jeg er en pige på 41 der er 164 cm høj og vejer 74 kg. I januar var jeg oppe
på 84 kg så jeg har tabt 10 kg indtil nu. Før sommerferien var jeg dog nede
på 72 kg.Faktisk uden at gøre noget ved det. Jeg er nemlig startet som
postbud i dette år så jeg får 4-5 timers motion om dagen. Mit problem er at
jeg gerne skulle tabe 10-14 kg yderligere men er gået i stå.Hvad kan jeg
gøre? Indtil nu har jeg spist almindelig mad men kun 3-4 måltider om dagen
da jeg jo er væk hjemmefra i mange timer.
Til morgenmad spiser jeg havregryn med sukker og mælk
I løbet af formiddagen spiser jeg frugt/grøntsager som jeg har med ud på
turen i en pose.
Til frokost ( ca. kl. 14-15er jeg mange så træt at jeg ikke rigtig orker at
lave frokost. Det bliver som oftest kun til 4 frikadeller fra frost( varmet
i mikroovn) eller endnu en portion havregryn.
Til aften spiser jeg almindelig aftensmad sammen med familien. Den er nogen
gange fedtfattig men nogen gange en hurtig nødløsning når trætheden er
størst.

I starten raslede kiloene nærmest af mig. Nu er jeg som sagt gået i stå så
er der nogen der har nogle gode råd til nem men sund mad . For jeg orker
ikke mere motion når jeg kommer hjem.

mange hilsner

Spirrevip

Fra : Inger

Dato : 25-09-05 19:21

Spirrevip wrote:
> [...]
> er der nogen der har nogle gode råd til nem men sund mad . For jeg orker

Hmm... eftersom du snakker om havregryn til frokost går jeg ud fra at du
er hjemme... Har du overvejet at lave lidt ekstra, når du laver
fedtfattige retter, og så fryse ned som enkelt portioner? Hvis omtalte
frikadeller er købe frikadeller indeholder de vist en del fedt. Og så
kan du måske også overkomme at skære et stykke rugbrød eller to til
omtalte frikadelle, hvis det er, og så nøjes med en eller to? Det vil
også holde dig mæt længere...

Noget jeg rigtig tit bruger når jeg er for træt til at lave mad, men
gerne vil have det sundt, er poser med færdigsnittet salat fra Føtex
eller Kvickly Xtra. Det er bare at vælte det i et dørslag, skylle det og
så ned i en skål. Og det er lækkert fordi der er flere forskellige ting
i poserne. Dertil en kyllinge schnitzel stegt på panden, eller en dåse
tun. Det kan du bruge både til din egen frokost og også til aftensmad.
Du kan så lave et par flûtes til resten af familien...

Og det med at fryse ned kan måske også bruges til aftensmad, hvis du
laver dobbeltportioner når du har overskuddet til at lave mad...

Håber det er brugbart Jeg kan godt forstå at du ikke orker mere
motion når du kommer hjem, det må da også kunne gøre det.

En anden ting du skal huske er, at muskler vejer mere end fedt. Og jeg
tør da godt vove den påstand at med al den motion (cykel, ikke?) så har
du fået mere muskelmasse . Mon ikke du er blevet mere fast her og
dér, hvis du mærker efter? Eller får manden til det Hvis du stadig
er i tvivl om hvorvidt du skal tabe dig, kan du jo prøve at få målt din
fedt procent, det kan jo give dig svar på om du stadig skal tabe fedt...

Mvh. Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-09-05 20:53

Spirrevip skrev den 23-09-2005 21:10:

> Til morgenmad spiser jeg havregryn med sukker og mælk

Drop sukkeret.

Føtex og Kvickly har nogen udemærkede sødemidler du kan komme oven på
dine havregryn.

> [...]
> gange fedtfattig men nogen gange en hurtig nødløsning når trætheden er

Tro da pokker du er træt. Du har været på sukker-rutsjebanen i løbet af
dagen.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Inger

Dato : 26-09-05 17:24

Carsten Riis wrote:

> Tro da pokker du er træt. Du har været på sukker-rutsjebanen i løbet af
> dagen.

Sukker-rutsjebanen??? Hvad mener du med det?

Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-09-05 19:56

Inger skrev den 26-09-2005 18:23:

> Sukker-rutsjebanen??? Hvad mener du med det?

Blodsukkeret har det med at befinde sig i op- og ned-ture.

Når man indtager de såkaldte hurtige kulhydrater , så får
blodsukkeret lige et skud i opadgående retning (den energi man oplever).
Desværre sker efter en hurtig optur også en nedtur (det man oplever
som træthed).
Det er så i nedturen, at nogen så søger tilflugten i slikket eller en
slurk cola. Voila, så starter rutsjebanen igen.

Hvis man tilgengæld indtager noget mad så blodsukkeret bliver forbliver
stabilt dagen igennem, så vil man - alt andet lige - holde op med at
opleve træthed hen på eftermiddagen.

Personlig har jeg tidligere også slået det hen med det værrere pjat.
Tilgengæld har jeg på det seneste indtaget kost så mit blodsukker
forbliver stabilt (i hvert fald hvad der bliver rådgivet om. Jeg har
ikke målt det, så jeg kan reelt ikke vide det). Og har ikke oplevet
træthed eller sukkertrang.

Fra : Inger

Dato : 26-09-05 20:27

Carsten Riis wrote:

> [...]
> forbliver stabilt (i hvert fald hvad der bliver rådgivet om. Jeg har
> ikke målt det, så jeg kan reelt ikke vide det). Og har ikke oplevet

Aaahhh... På den måde. Ja, den rutsjebane kender jeg også alt for godt.
Jeg er også begyndt at spise for at holde blodsukkeret stabilt, da det
har tendens til at ligge lavt, og derfor gik jeg nemt sukkerkold. Det
problem er nu fortid og så kan jeg glæde mig over den ekstra energi det
giver. Meeen... Så meget sukker/hurtige kulhydrater er der da heller i
Spirrevip's daglige mad? Mon ikke hendes træthed er reel nok, med så
megen motion hver eneste dag? Det er klart at hun vil kunne holde bedre
om eftermiddagen med en mere fornuftig frokost, f.eks. rugbrød eller
andre langsomme kulhydrater, der er gode til at stabilisere
blodsukkeret, og så vil hun nok også have gavn af et eftermiddags måltid
mere, men alligevel?

Hilsen Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-09-05 22:28

Inger skrev den 26-09-2005 21:27:

> [...]
> giver. Meeen... Så meget sukker/hurtige kulhydrater er der da heller i
> Spirrevip's daglige mad? Mon ikke hendes træthed er reel nok, med så

Naturligvis er hendes træthed reelt nok.

Trætheden skyldes da sikkert flere ting. Sukkeret på hendes havregryn
er det mest åbenlyse.

Motionen. Ork ja, gu' bliver man træt af at rende med post/aviser.
Been there, done that.

Det ville så være mit næste tip.

Fra : Inger

Dato : 27-09-05 19:11

Carsten Riis wrote:
> Naturligvis er hendes træthed reelt nok.
>
> Trætheden skyldes da sikkert flere ting. Sukkeret på hendes havregryn
> er det mest åbenlyse.

Igen må jeg sige øøhh...??? Jeg spiser honning på mine havregryn hver
morgen og det bliver jeg ikke træt af. Tværtimod giver det lige en
kickstart som er langt mere effektiv end kaffe. Og når den suppleres med
langsomme kulhydrater som havregryn er det (ifølge min diætist) perfekt
at starte en dag med. Især, kunne jeg forestille mig, når man skal
motionere en stor del af dagen.

F.eks. så var et af de råd jeg fik dette: Om eftermiddagen til det
første af mellemmåltiderne skulle jeg spise en grovbolle med et stykke
pålægschokolade. Det er især godt hvis man sidder og bliver lidt
træt/sløv hen på eftermiddagen. Chokoladen giver lige lidt energi og de
langsomme kulhydrater i bollen giver stabilitet til blodsukkeret så det
holder sig stabilt og jeg holder mig mæt længere.

Men nu skal jeg så også huske at fortælle at jeg er blevet rådgivet ud
fra at mit blodsukker har det med at ligge lavt. Det kan være at andre
kan klare sig med mere frugt og mindre brød, jeg kan bare ikke. Frugten
er ikke nok til at holde mit blodsukker stabilt. Det samme kunne være
tilfældet for andre uden de er klar over det, men bare går og bliver
nemt trætte om eftermiddagen...

Mvh. Inger

Fra : MGA

Dato : 25-09-05 22:25

"Spirrevip" <ingen@skalskrivetilmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der nogen der har nogle gode råd til nem men sund mad . For jeg orker

Om morgenen:
En skål af Spelt Super Müsli med risdrik på. Alternativt speltflager med
sultanas og havredrik over.
(Alt sammen fra Helsam)

Jeg har derefter en pose med 10 stykker blandet frugt som jeg guffer af ind
imellem.(Spiser ca. 6 stykker i løbet af en dag)
Jeg har også en 1½ liters vandflaske, som jeg drikker af.

Frokost:
En bolle - hjemmebagt med nøddepostej eller rucolasmørelse (begge dele fra
Helsam)
Opskrift:
Smelt 20 gram gær i en skefuld sirup eller honning. Mix med 3/5 sigtet
speltmel og 2/5 havreklid. Vand til dejen hænger sammen.
Lad stå 2 timer til hævning et lunt sted.
Slå dejen ned og form boller. Læg på bageplade og lad hæve 1 time til. (Husk
afstand)
Sæt i forvarmet ovn 200 grader til de er færdige: når du banker dem i bunden
lyder det "hult".

Derefter fortsætter jeg med frugt og vand.

Aftensmad:
Magert kød stegt i en lille smule olie. Grøntsager til enten som salat (uden
dressing) eller stegt i en lille smule olie. Prøv for eksempel: forårsløg,
minimajs, squash, svampe og cherrytomater, samt en smule pinjekerner,
solsikkerkerner eller græskarkerner. Steg i olie til det hele er varmt, det
er kun et par minutter.
Superlækkert - og hamrende nemt selvom man er træt.

Til dessert:
1 glutenfri mandelkage (Helsam)

Frugten gør at jeg aldrig føler mig lækkersulten

Håber det kan inspirere dig lidt

Jeg har udelukket hvedemel, sukker og mælkeprodukter fra min kost og på 3
uger tabt 5,5 kilo - uden at føle mig sulten og uden at føle at jeg spiste
unormalt. Det skal være en livsstilsændring, ikke en kur.

Held og lykke

Mette

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`-4_`/_XJ__XHO#HD/_XH-++?M_8AO_WF_'JD=7/@/_\U<[(
M?.KCC/_[TO_\V?_YL?_YL/_XI^[GC]W6A/_[SOWUF/_YM?_WG?KREO_[RO_\
MW/_[Q__ZO<?!=^;?BO_ZN^CAB_;NE/OSEO_XI?3MD_;ND__ZPL*\=<K#><O%
M>O[VF/OSE__\V/_YM/_[QO_ZO/_ZP/_YK^GBC/_[R?_\T__WF>':A__ZO]G2
M@OSTE_GQE>/<B/_\V__XJ,&[= ```*2DI"'Y! $``#\`+ `````/``\```:1
MP)]0Z"L6A\A?,;-B8%Y'I"^3V24F+<\#XAOZ5HW&56-C\2R7KI(Q*Y8\E6+H
MT/5I,++B`\#U'3XU11L;+A4``18&*@<=$@A%#@XPAP8T%"0Q$@0H12(!`0,&
M%#@Y$04$'"9%*6D@(P<""P4*/CT]=1$+/CH%CB>UMT0=!3=&1;;!1 @*',C(
,:E[ S]!)QM0_00`[
`
end

Fra : Spirrevip

Dato : 30-09-05 15:29

Hej Alle

Tusind tak for alle de gode tip og ideer. Så meget sukker synes jeg nu ikke
jeg indtager. Bare et par tsk fulde. Iøvrigt har jeg før tabt mig fra 88 kg
til 73 før jeg blev postbud. Dengang spiste jeg også havregryn med sukker
til morgenmad. Så havde jeg en skål med blandet frugt og grønt som var
skåret ud i små bidder som jeg spiste af som "slik". Til frokost spiste jeg
en fiberbolle med mager pålæg og mere frugt og grønt. Til aften helt
almindeligt mad. Så gik jeg i fitnesscenter 3 gange om ugen. Problemet med
den kur som jeg holdt i 6 måneder var at jeg kørte træt i den. Den var for
kedelig og ensformig i længden.

Mange hilsner

Spirrevip