"I tykt og tyndt"
Fra : Helle

Dato : 21-09-05 20:06

Er der nogen herinde der følger ovenstående program på tv2? og hvad synes i?

Jeg synes det er et ret inspirerende og spændende program, men hold op hvor
har jeg ondt at det meget store par, Leo og hans kæreste. Det er virkelig en
sej kamp.

Jeg vejer selv 30 kg for meget så jeg ved hvor svært det er. Men det er ISÆR
svært når man er et par som begge skal tabe sig (og her burde man så
motivere og støtte hinanden) og den anden part så bare arbejder imod, på
trods af vedkommende selv gerne vil tabe sig. Her hentyder jeg til det ene
par i programmet.

Jeg synes netop det er et godt program fordi man følger nogle forskellige
måder at tabe sig på.

Men hold op hvor kan jeg blive chokeret over alt det fedtstof og mangel på
grøntsager - det er jo helt vildt!! Her i huset får vi aldrig sovs, både
fordi det feder og fordi det er nemmere ikke at lave det i stedet for
spiser vi mange grøntsager (jeg mere end kæresten). Men jeg kan bare blive
så chokeret over så lidt grønt nogen af personerne får i programmet.

I aften så vi en portion ærter som 3 mennesker skulle dele (ja okay far og
søn ville så ikke have ret mange) men den portion ærter kunne jeg SNILDT
have spist selv.

Hvad synes I om programmet? motiverer det jer?

Jeg synes godt om det men har virkelig ondt af de mennesker.

Mvh Helle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-09-05 20:54

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Her i huset får vi aldrig sovs, både fordi det feder og fordi det er
> nemmere ikke at lave det

Hvis sovsen i øvrigt er sund og velsmagende - og den kan sagtens være begge
dele - hjælper den faktisk til, at der glider forholdsvis flere grønsager
ned. Så den rigtige sovs bidrager kun til at gøre maden sundere.

Men er det bedstes den opbagte, lavet på pandefedtet og en gang
melklister.... så ER den usund!

> Hvad synes I om programmet? motiverer det jer?

Jeg ser det ikke.

> Jeg synes godt om det men har virkelig ondt af de mennesker.

Hvorfor have ondt af dem? De lever vel, som de har valgt at leve?

Mvh. Lisbeth

Fra : Helle

Dato : 21-09-05 22:24

> [...]
> dele - hjælper den faktisk til, at der glider forholdsvis flere grønsager
> ned. Så den rigtige sovs bidrager kun til at gøre maden sundere.

---------------- Det er rigtigt men jeg vil faktisk hellere undgå sovs. Men
sådan er man jo så forskellig.

> Hvorfor have ondt af dem? De lever vel, som de har valgt at leve?

--------------- Det er helt korrekt, man er jo selv skyld i sin overvægt,
men som en person med 30 kg for meget kan jeg forestille mig hvordan de
føler og har det. Derfor har jeg ondt af dem. Det er ikke rart at være
overvægtig og man kan ofte være deprimeret og ked af det. MEN det er kun en
selv der kan gøre noget ved sin overvægt og motivation og vilje er virkelig
en nødvendighed.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 11:05

> Det er rigtigt men jeg vil faktisk hellere undgå sovs. Men sådan er man jo
> så forskellig.

Der er intet i vejen med at lade sovsen være - men det er synd, at mange
stadig holder liv i myten om, at er det "sovs" så er det også usundt og
fedende.

> Det er helt korrekt, man er jo selv skyld i sin overvægt,

Det er ikke sikkert, at man selv er skyld i og selv kan gøre for det - men
man kan gøre noget ved det. Vil man hellere spise chips, drikke cola
og/eller på anden måde spise og leve usundt, er det er valgt man har truffet
og derfor er der ingen grund til at have ondt af folk.

> men som en person med 30 kg for meget kan jeg forestille mig hvordan de
> føler og har det.

De får det næppe bedre af medlidenhed *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 28-09-05 18:30

Hejsa

Her vil jeg gerne indskyde en bemærkning
Jeg ved godt at det er folks "egen" skyld at de bliver fede, det er jo dem
selv der propper maden i munden. Men der er sørme en dybere grund til at man
gør det.. (jeg har selv vejet 130 men har tabt (når de sidste 2 kg er væk)
63,5 kg. Så jeg ved er ligger en dybere grund bag.

Jeg tror jeg har prøvet at gemme mig og det er først nu da jeg har tabt mig
jeg har fundet ud af at det var opmærksomheden på mig og min person som jeg
ikke har kunne kontrollere. Jeg har altid været den der blev drillet i
skolen, derfor har der altid været en grund til at gemme sig. Trøstespise..
sød mad trøster, men feder desværre. Jeg har ikke fået gode og sunde
spisevaner med hjemmefra og jeg kunne blive ved. Jeg har lært ved mit
vægttab at jeg har en helvedes god vilje og jeg er mega stolt af mig selv og
det havde jeg aldrig troet muligt.
Jeg har haft det vanskeligt med at kapere folks venlige og meget søde
kommentarer det var været en stor omvæltning for mig.. gået fra mit
gemmested til lige pludselig at være fremme i lyset og blive lagt mærke til
hele tiden..

Jeg søger ikke medlidenhed, men vil gerne have andre til at forstå at man
ikke æder for sjov og at fede mennesker ikke er glade mennesker, der er en
grund til alting.

Det kan samlignes med andre ting, der er vil heller ingen der bliver
alkoholiker for sjov.. eller fordi at man lige har bestemt sig for at være
netop det.

Det var bare lige en kommentar far mig om inderligt at lade være med at
dømme folk for hurtigt.

MVH
Betina
Bces@midtfyn.net

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43328089$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-09-05 07:56

"Betina og Claus Ellegaard Skytte" <Bces@midtfyn.net> skrev i en meddelelse

> Her vil jeg gerne indskyde en bemærkning
> Jeg ved godt at det er folks "egen" skyld at de bliver fede, det er jo dem
> selv der propper maden i munden.

Det er ikke altid så enkelt, at det er "folks egen skyld". Som du er inde
på, er der mange forklaringer og årsager. Men frem for at være uneige om den
ting, var det måske bedre at erkende, at det mindst vigtige er, om man selv
er "skyld i" og i stedet fokusere på, som du så flot at gjort, at man selv
kan gøre noget ved det!

Din indsats er imponerende!

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-10-05 09:18

Betina og Claus Ellegaard Skytte skrev den 28-09-2005 19:29:
> [...]
> gør det.. (jeg har selv vejet 130 men har tabt (når de sidste 2 kg er væk)
> 63,5 kg. Så jeg ved er ligger en dybere grund bag.

snip: resten af et ganske udemærket indlæg.

Jeg er bare så enig.

Tillykke du store taber. Jeg syntes det er så stærkt gået.

Må man spørge hvordan du fandt overskuddet, hvilke redskaber du benytter
dig af? I hele taget: hvad gjorde du?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Inger

Dato : 21-09-05 21:35

Helle wrote:
> Er der nogen herinde der følger ovenstående program på tv2? og hvad synes i?
> Her hentyder jeg til det ene par i programmet.

Jeg synes at hun er en klaphat! Han står der og er lige flyttet ind. Han
har fået sin operation og spiser den kost han skal og han taber sig
videre af det. Flot gået. Han vil gerne hjælpe hende til at tabe sig
også, så han laver mad til hende som kan hjælpe hende til at tabe sig.
Og så står hun og "vræler" efter kartofler og sovs - som hun selv laver
den. Ris og pasta osv. Altså for det første så er hun jo ikke just nogen
støtte for ham med sin enormt negative holdning. Og det er rigtig rigtig
synd. For det andet så tror jeg at hun vil have gavn af noget terapi
inden hun er klar til at forholde sig til sin (over)vægt...

> Jeg synes netop det er et godt program fordi man følger nogle forskellige
> måder at tabe sig på.

Ja, det er interessant at se hvordan andre gør. Især familien med sønnen
på 11-12 år synes jeg er interessant at følge. Hvordan familien går ind
i kampen for at støtte sønnen i sit vægttab. Da jeg var overvægtig
teenager sad mine forældre over den daglige flødesovs ved det
grøntsagsløse aftensbord, og kritiserede mig, fordi jeg ikke gjorde
noget for at tabe mig. Jeg synes det er fedt at se nogle forældre der
tager ansvar og hjælper deres søn.

Men ja, jeg synes også at der mangler grøntsager. Men jeg tror også det
er svært for moderen i omtalte familie bare at sætte masser af
grøntsager på bordet. Hvis sønnen aldrig har spist dem tidligere er det
muligvis ikke så let at få ham i gang. Og jeg tror at ikke at tvang vil
gøre det. Bare vent, nu hvor de har været til diætist tror jeg også at
der kommer flere grøntsager på bordet. Og moderen gjorde da noget for at
fjerne fedtet fra farsen. Jeg plejer at sigte det brunede kød, hvis jeg
en sjældent gang spiser kødsovs, men så længe det hjælper...

> Hvad synes I om programmet? motiverer det jer?

Jeg synes det er et interessant program, men jeg synes ikke det er nær
så inspirerende som f.eks. "livet er fedt". Men det kan også skyldes at
det program var mit "wake-up call". Jeg fandt ud af at jeg lider af BED
takket være Merethe Kasten, så jeg er måske forudindtaget

Men det er da motiverende at se folk der tager ansvar for deres eget liv
og gør noget ved det... Det er motiverende at se, at det nytter noget at
prøve derhjemme at gøre noget ved den daglige madlavning. Forhåbentlig
kan et program som dette blive "wake-up call" for nogle mennesker.

Hvis jeg skulle sætte en finger på noget så skulle det være for meget
fokus på maden og for lidt fokus på årsagerne til overvægten.
Selvfølgelig kan det godt være mange års tankeløs madlavning, men det
kan jo også være andet. Og jeg synes måske man kunne have haft noget om
det med... Men det er selvfølgelig svært hvis ingen af deltagerne har
psykiske årsager til deres overvægt, eller ikke er klar over det (som
jeg tror gør sig gældende for den ene kvinde som tidligere nævnt. Men
det er kun min helt personlige teori).

Men alt i alt et godt program...

Hilsen Inger

Fra : Helle

Dato : 21-09-05 22:33

> [...]
> så tror jeg at hun vil have gavn af noget terapi inden hun er klar til at

----- Ja lige mine ord. Jeg er rystet!! Helt ærligt, de burde sq støtte
hinanden, tage sammen til motion, spise sammen, lave mad sammen osv. Manden
står der og er hamrende motiveret og positiv, han har tabt 12 kg og helt
ærlig: maden så virkelig lækker ud!! Jeg fik helt mundvand. Han står der og
snitter og hakker og så står hun der og er pisse muggen og opfører sig som
et pattebarn! "Jeg vil ha, jeg vil ha og er vi nu kommet til de fattige
lande?!" øh nej, fjols...hvis vi var det kunne du KUN få ris og pasta
Hun er absolut ikke motiveret til selv at gøre en indsats og jeg fatter
ærlig talt ikke at han kan holde hende ud. Hun risikerer at ødelægge det for
ham. Hun tror at en operation bare kan gøre det, det kan den også langt hen
af vejen, men når nu båndet om mavesækken skal løsnes igen, ja så er
problemet tilbage. Og så står hun og griner fjoget og som et pattebarn over
at det er manden der laver mad for hun kan kun lave opbagt sovs og det æder
manden helt vildt af...fjols...sorry...men hun bragte virkelig mit P....i
kog.
Jeg tror også terapi ville være en god ting for hende til at starte med.

> [...]
> aftensbord, og kritiserede mig, fordi jeg ikke gjorde noget for at tabe
> mig. Jeg synes det er fedt at se nogle forældre der tager ansvar og

------------- Den omtalte familie er her fra Svendborg og det er et KANON
fitnesscenter de går i - har selv gået der. Jeg synes også det er vildt godt
at hele familien går sammen om slankeprojektet, støtter hinanden og ikke
mindst støtter sønnen som virkelig er den der nok lider mest af overvægten.
Jeg er også vokset op med sovs, kød og kartofler og absolut ikke nogen
grøntsager ud over den løg der evt var i maden. Det var heller ikke nemt for
min søster at tabe sig under de vilkår. Heldigvis skiftede min mor kurs da
hun fik arbejde på et sygehus som rengøringsassistent og dermed lærte en del
om kost også. SÅ kom der grøntsager på bordet og lige siden har jeg spist
flere og flere grøntsager. Det er så at sige umuligt at tabe sig (og blive
mæt) hvis ikke du får grøntsager til maden.

> [...]
> program var mit "wake-up call". Jeg fandt ud af at jeg lider af BED takket
> være Merethe Kasten, så jeg er måske forudindtaget

----------- Nu har jeg aldrig kunne fordrage Merethe Kasten, men jeg kunne
også godt lide det program - dog var det mest Line som jeg "faldt for".

> [...]
> prøve derhjemme at gøre noget ved den daglige madlavning. Forhåbentlig kan
> et program som dette blive "wake-up call" for nogle mennesker.

------------------- jeg tager hatten af for de folk der står frem i sådanne
programmer og siger "okay, jeg har et problem, det gør jeg noget ved og
tager dermed ansvar for mit liv" Det er sq flot.

Fra : Inger

Dato : 22-09-05 21:23

Helle wrote:

> ----------- Nu har jeg aldrig kunne fordrage Merethe Kasten, men jeg kunne
> også godt lide det program - dog var det mest Line som jeg "faldt for".

Ja, hun var sej, det er vi enige i. Hun er også den eneste af dem alle
sammen der har haft succes. Grunden til at jeg "faldt" for Merethe er at
hun gjorde danskerne opmærksomme på spiseforstyrrelsen Binge Eating
Disorder (BED) eller overspisning. Og dermed fandt jeg så ud af, at det
er årsagen til min overvægt. Det kan jeg aldrig takke hende nok for...

Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 23:26

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> Grunden til at jeg "faldt" for Merethe er at hun gjorde danskerne
> opmærksomme på spiseforstyrrelsen Binge Eating Disorder (BED) eller
> overspisning.

Det problem var nu kendt adskillige år før Merete Kasten kom på banen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger

Dato : 23-09-05 18:17

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> Det problem var nu kendt adskillige år før Merete Kasten kom på banen.
>
> Mvh. Lisbeth

Det var det muligvis, men ikke særligt bredt kendt. Hun gjorde en ret
stor indsats for det, synes jeg. Og det synes jeg er... fedt

Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-09-05 08:26

> Det var det muligvis, men ikke særligt bredt kendt. Hun gjorde en ret stor
> indsats for det, synes jeg. Og det synes jeg er... fedt

Det er muligt, at hun har gjort en stor indsats - og det er megafint! Men
jeg var eksempelvis ikke overhovedet klar over, at hun har har beskæftiget
sig med emnet, så for mig er det noget nyt, at lige netop hun har informeret
om det. Jeg ved ikke engang HVOR hun har gjort det og i hvilken sammenhæng
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger

Dato : 25-09-05 18:52

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> om det. Jeg ved ikke engang HVOR hun har gjort det og i hvilken sammenhæng

Hmm... nej, nu du siger kan jeg egentlig ikke lige komme i tanker om
det, udover altså i program serien livet er fedt. Men hun har været i tv
efter livet er fedt også, og hun har været ude og holde foredrag rundt
omkring i DK. Men man skal nok have interesseret sig lidt for det for at
vide det
Men det vigtigste er trods alt at flere medier er blevet opmærksomme på
det; i sidste uge var der en artikel om det i søndags avisen, i det
nyeste nummer af Tiden Kvinder er der også en artikel om det, og jeg
tror også at Q har haft fat i det... Ærgerligt er det så, at TV2 ikke
tager det med, når de laver et program om overvægt...

Mvh, Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-09-05 21:46

Helle skrev den 21-09-2005 21:05:
> Er der nogen herinde der følger ovenstående program på tv2?

Følger og følger er så meget sagt, men har da nu set både sidste uges og
denne uges udsendelse.

> og hvad synes i?

Det gode er, at de beskriver flere metoder.

- Operation
- Kostomlægning
- Motion
- Coach

Jeg kan godt savne en uafhængig diætist, læge og/eller psykolog som ind
i mellem de forskellige "cases" og fortæller om fordele og ulemper ved
de forskellige metoder og hvordan de praktiseres.

> Jeg synes det er et ret inspirerende og spændende program, men hold op hvor
> har jeg ondt at det meget store par, Leo og hans kæreste. Det er virkelig en
> sej kamp.

Hvorfor har du ondt af dem?

> [...]
> trods af vedkommende selv gerne vil tabe sig. Her hentyder jeg til det ene

Jeg tror, at Leo's kæreste har nogen ret store "issues" som ligger langt
langt dybere end vægten.

> [...]
> måder at tabe sig på.
>
> Men hold op hvor kan jeg blive chokeret over alt det fedtstof og mangel på

Du skulle snarere være chokeret over, at den ene familie sminker deres
mad med ketchup.

Hvorfor laver man ikke en kødsovs som smager godt af sig selv?

> Her i huset får vi aldrig sovs, både
> fordi det feder og fordi det er nemmere ikke at lave det i stedet for
> spiser vi mange grøntsager (jeg mere end kæresten).

Hvis I får mange grønsager og ikke nogen sovs? Hvorfor vejer du så 30
kilo for meget?

> Men jeg kan bare blive
> så chokeret over så lidt grønt nogen af personerne får i programmet.

Tja, derfor tog familien vel også til diætist.

> I aften så vi en portion ærter som 3 mennesker skulle dele (ja okay far og
> søn ville så ikke have ret mange) men den portion ærter kunne jeg SNILDT
> have spist selv.

Jeg spiser ikke ærter. Jeg syntes de er bøvlet at holde på gaflen uden
en ordentlig meljævning til.

> Hvad synes I om programmet?

Se ovenfor

> motiverer det jer?

Ja, men på en helt anden måde end den gør dig.

Jeg bruger deres nedture til at finde strategier mod mine egne fælder fx
ham entreprenøren, som bilder sig selv og resten af familien ind, at det
er gammelt slikpapir.

Jamen hallo, hvis man ikke engang er ærlig, så kan man ikke tabe sig. så
vikler man sig selv ind i et spind af småløgne og personlige
"sandheder". Og voila, så er slankeprojektet gået fløjten.

> Jeg synes godt om det men har virkelig ondt af de mennesker.

Endnu engang hvorfor? De viser på godt og ondt hvordan man gør og
hvordan man ikke bør gøre (at de så ikke selv er klar over, at de viser
sidstnævnte, tja det kan vi andre vel lære lidt af).

Helt gennemgående syntes jeg, at alle forsøgene med undtagen Leo's
virker uigennemtænkt og der mangler "the bigger picture" i de enkeltes
proces.
Leo's forsøg forudser jeg dog også (ud fra traileren til næste uge
) vil gå i stå og i værste fald fejle. Det vil dog allerhelst fryde
mig, hvis jeg tager fejl.

Fra : Helle

Dato : 21-09-05 22:39

> Det gode er, at de beskriver flere metoder.
>
> - Operation
> - Kostomlægning
> - Motion
> - Coach

Lige præcis.

> Hvorfor har du ondt af dem?

Jeg har ondt af dem fordi jeg ved hvor ondt det gør at veje for meget og
hvor svær en kamp det er.

> Jeg tror, at Leo's kæreste har nogen ret store "issues" som ligger langt
> langt dybere end vægten.

Helt sikkert.

> Hvis I får mange grønsager og ikke nogen sovs? Hvorfor vejer du så 30
> kilo for meget?

Fordi jeg har været rigtig slem til at spise chips, cola og slik i store
mængder hver dag- i øvrigt er min vægt på vej ned og jeg har vejet mere end
jeg gør nu.

> Jeg spiser ikke ærter. Jeg syntes de er bøvlet at holde på gaflen uden
> en ordentlig meljævning til.

Jeg spiser heller ikke ærter på den måde som de gør, jeg blander dem gerne i
en gang kinakål/salat eller i forskellige retter. At serverer rene ærter
fremmer ikke ligefrem lysten til at spise grøntsager hvis man i forvejen har
det svært med det. I stedet bør man lave en farverig salat eller en gryderet
med grøntsager og bla. ærter i.
Ærter er frygtelig besværlige at spise "rene", som du også nævner. De
triller af gaflen hele tiden

> [...]
> Leo's forsøg forudser jeg dog også (ud fra traileren til næste uge )
> vil gå i stå og i værste fald fejle. Det vil dog allerhelst fryde mig,

Hmm det synes jeg nu ikke. Leo vil gerne tabe sig fordi han er dødeligt
overvægtig, Susanne fordi hun er meget stor og vil gerne nå at tabe sig
inden sin konfirmation (forståeligt!), familien Svendborg støtter deres søn
osv. Jeg synes der er rimelig gode billeder på dem alle sammen.
Jeg håber inderligt at Leo klarer det og ikke bliver trukket ned af damen...

Fra : Dan

Dato : 22-09-05 05:45

Jeg vil nok sige, at familien i Svendborg er en, der virkelig minder mig om
Simpsons...ham John er så ufleksibel, umotiveret og jeg fristes til at sige
uintelligent så det gør noget...flakkende øjne og dårlige undskyldninger
viser klart hvor motiveret han er. Ikke fordi han er særlig fed, han burde
have sagt nej til at deltage fra starten af.

Hilsen

Dan

Fra : Helle

Dato : 22-09-05 09:11

"Dan" <no@spam.thankyou.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> undskyldninger viser klart hvor motiveret han er. Ikke fordi han er særlig
> fed, han burde have sagt nej til at deltage fra starten af.

Helt enig. Han gør det sq ikke nemt for konen. Som voksen mand må man sq gå
foran sin søn og vise hvordan man gør OG at man godt kan spise grøntsager.
Så ja, han er overhovedet ikke motiveret og at han gemmer alt det slikpapir
i bilen og kommer med dårlige undskyldninger er jammerligt. Det er kun ham
selv det går ud over. Men han viser også sønnen at det ikke er særlig
vigtigt at tabe sig, at det er okay at snyde og at grøntsager skal man ikke
spise.
Han har nok sagt ja til at deltage for at støtte sin søn og måske med pres
fra konen, men det virker ikke.

Men flot at konen er så motiveret og står igennem...jeg var nok blevet en
anelse vanvittig hvis det var min mand og søn. Far og søn minder utrolig
meget om hinanden.

Jeg håber virkelig at sønnen taber sig.

Mvh Helle

Fra : Dan

Dato : 22-09-05 05:48

For lige at tage et par guldkorn:

(hos kinesiologen): "Kan du ikke lige finde lottotallene?"

"Når vi dyrker sex, er det som et par flodheste, der støder sammen."

"Du må kun få 50 gram ris" - "Nå, er vi kommet til de fattige lande nu?"

"Spiser du frugt i løbet af dagen?" - ".........Ja....men ikke hver dag"

"Om et år skal der her være bryllup....med mig som frontfigur."

Fra : Inger

Dato : 22-09-05 21:10

Dan wrote:
> For lige at tage et par guldkorn:

> "Du må kun få 50 gram ris" - "Nå, er vi kommet til de fattige lande nu?"

Ja, den tager squ prisen!!!

> "Om et år skal der her være bryllup....med mig som frontfigur."

hvad er der galt med den?

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 23:29

> hvad er der galt med den?

Man skal dælme være usædvanligt selvoptaget og forkælet - grænsende til det
behandlingskrævende - hvis man mener, at man skal være frontfigur til sit
bryllup!

Hvis der ikke er to frontfirgurer ved et bryllup, bør det aflyses!

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger

Dato : 23-09-05 18:19

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> bryllup!
>
> Hvis der ikke er to frontfirgurer ved et bryllup, bør det aflyses!

Nåå... på den måde Ja, det kan jeg såmænd godt følge dig i. Meen
siger man ikke at bruden er dagens hovedperson? Nu har jeg selv den
glædelige begivenhed til gode Men det er hvad jeg har hørt rundt
omkring...

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-09-05 08:27

> Nåå... på den måde Ja, det kan jeg såmænd godt følge dig i. Meen
> siger man ikke at bruden er dagens hovedperson?

Gør man? Det synes JEG ikke lyder rart for brudgommene, hvis de reduderes
til at være statist for at HUN kan fremstå som hovedperson!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 25-09-05 10:54

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> Gør man? Det synes JEG ikke lyder rart for brudgommene, hvis de
> reduderes til at være statist for at HUN kan fremstå som hovedperson!

det må da vel være op til det enkelte brudepar at vurdere om det skal være
på den ene eller den anden måde...

jeg må give Inger ret, mange gange fremhæves bruden, MEGET... men det er der
jo mange årsager til, ligesom bruden også har flere ting i hovedet omkring
brylluppet i mange tilfælde...
hvor mange brudgomme ser du rende til frisør og kosmetolog på dagen og
adskillige gange før?
hvor mange brudgomme ser du der prøver tøjet flere gange undervejs mod
brylluppet?
hvor mange brudgomme bruger formuer på netop på denne dag at se stjernegodt
ud??

uanset at der på selve dagen er to frontfigurer er det uvilkårligt bruden
øjnene ligger på.... det handler såmænd ikke om at hun overtager brylluppet
og får det til at handle om hende, men om at hun nu engang er den folk
kigger mest på.... hun skal jo helst være smuk og indtagene, få folk til at
gispe efter vejret når de ser kjolen for første gang....

forhåbentlig er det da også sådan at når parret så står ansigt til ansigt,
føler de sig helt alene i verden, at hele deres univers kun indebærer lige
netop de to, på det sted, med det løfte de er ved at give hinanden...

men sådan har vi jo alle romantiske forestillinger om hvordan det BØR
være..... i bund og grund er der ingen universal sandhed.... vi må alle gøre
som vi finder bedst for os selv!
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Inger

Dato : 25-09-05 18:54

> [...]
> føler de sig helt alene i verden, at hele deres univers kun indebærer lige
> netop de to, på det sted, med det løfte de er ved at give hinanden...

Uhh... Lige min drøm Og så håber jeg da også at alle andre synes jeg
er smuk

Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-09-05 20:45

> Uhh... Lige min drøm Og så håber jeg da også at alle andre synes jeg
> er smuk

Du godeste!. Vi skriver 2005, og så er der stadig kvinder, der synes at det
er vigtigt at folk synes at de er smukke. Er vi virkelig ikke kommet videre?
Det er jo ren Barbara Gartland - med al respekt for hende.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 25-09-05 20:56

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> at det er vigtigt at folk synes at de er smukke. Er vi virkelig ikke
> kommet videre? Det er jo ren Barbara Gartland - med al respekt for

du skulle bare vide....

jeg arbejder som frisør, og tro mig, kvinder vil gerne være smukke på deres
bryllupsdag.... for nylig havde jeg en brud, som skulle have den store
prinsessekjole på, sløret, håret og ALT skulle være perfekt.... med
kirkebryllup og alt hvad dertil hører..... og så hjem og holde fest i haven
med 10 gæster.....

min formodning er, at kvinder stadig hver eneste gang håber på at denne dag
er den eneste af slagsen de nogensinde får.... og derfor ønsker de at gøre
mindet perfekt, på alle områder....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-09-05 07:53

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> jeg arbejder som frisør, og tro mig, kvinder vil gerne være smukke på
> deres bryllupsdag....

Selvfølgelig vil de det. Men det behøver ikke betyde, at de også er så
selvoptagede og forkælede, at de opfatter sig som brylluppets hovedperson.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 26-09-05 19:14

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Selvfølgelig vil de det. Men det behøver ikke betyde, at de også er så
> selvoptagede og forkælede, at de opfatter sig som brylluppets

KUNNE det tænkes at du måske har opfattet hendes bemærkning om "frontfigur"
som værende en smule mere selvoptaget end den i virkeligheden var?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Inger

Dato : 26-09-05 19:59

Sabina H. wrote:

> KUNNE det tænkes at du måske har opfattet hendes bemærkning om "frontfigur"
> som værende en smule mere selvoptaget end den i virkeligheden var?

Hvis det er min bemærkning, så er frontfigur temmelig overdrevet. Jeg
mente blot, at til de to bryllupper jeg har været til, har der været
fuld opmærksomhed rettet mod bruden... Da hun gik op af gulvet! Dermed
synes jeg ikke at hun behøver at være selvoptaget, det har ingen af de
to omtalte brude været. Det er nok mere det, at når en kvinde gør en
masse ud af en kjole, hår, make-up, ja i det hele taget helheds
indtrykket, så drages opmærksomheden naturligt mod hende. Og når alle så
alligevel kigger på hende, på vej op af gulvet, ja så er hun jo temmelig
meget hovedperson lige der. Ellers er hun jo ligeså meget hovedperson
som ham, der er måske bare flere der kigger beundrende på hende og
udtaler sig om det, end det er tilfældet med ham...

Og jeg håber da også at alle synes jeg er smuk når jeg går op af gulvet,
især min kommende mand Jeg har jo trods alt gjort meget ud af mit
udseende, så det er vel et naturligt ønske... Han håber jo også at jeg
skal synes han er fantastisk flot når han står der ved alteret og venter
på mig... Og at alle andre skal synes det. Det er vel heller ikke
selvoptaget... Han gør bare ikke så meget ud af at snakke om det som jeg
gør, for det gør mænd ikke.

Hilsen Inger
Der stadig håber alle vil synes hun er smuk på den store dag - ligesom
hun håber alle vil synes det er en dejlig, flot mand hun har valgt når
han står der og venter...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-09-05 20:34

> Og jeg håber da også at alle synes jeg er smuk når jeg går op af gulvet,
> især min kommende mand Jeg har jo trods alt gjort meget ud af mit
> udseende, så det er vel et naturligt ønske...

Det er naturligt, hvis du har "gjort meget ud af dit udseende". Det er der,
filmen knækker for mig. Du gifter dig forhåbentligt af helt andre årsager -
eller er søger kvinder stadig mænd, der betaler for udseendet?

> Han håber jo også at jeg skal synes han er fantastisk flot når han står
> der ved alteret og venter på mig... Og at alle andre skal synes det.

Mænd har betydeligt mere realitetssans.

> hun håber alle vil synes det er en dejlig, flot mand hun har valgt når han
> står der og venter...

Du godeste...........Du chokerer mig virkelig. Mener du det??

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 26-09-05 21:35

Maria Frederiksen wrote:

> Det er naturligt, hvis du har "gjort meget ud af dit udseende". Det er der,
> filmen knækker for mig. Du gifter dig forhåbentligt af helt andre årsager -
> eller er søger kvinder stadig mænd, der betaler for udseendet?

Altså... Jeg kan ikke helt følge dig her. Selvfølgelig gifter jeg mig
ikke af nogen som helst årsag der har med udseendet at gøre. Og det gør
han heller ikke! Han har jo set mig i alle mulige og umulige situationer
og med det mest usandsynligt søndags-grimme udseende. Men han friede da
alligevel. Han synes jeg er smuk som jeg er med overvægt, hængepatter og
det hele og heldigvis for det! Men det forhindrer mig da ikke i at have
lyst til at gøre noget ud af mig selv når jeg skal giftes. Det har jo
ikke noget at gøre med hvorfor vi gifter os, men noget at gøre med
hvilken slags bryllup vi ønsker. Og selvfølgelig ønsker jeg at gøre mig
smuk for min mand. Han gør sig jo også pæn for mig. Er der noget forkert
i det? Bør jeg altid rende rundt med joggingbukse-hængerøv og se kedelig
ud, fordi han skal elske mig alligevel uanset hvordan jeg ser ud??? Er
du gift? Blev du gift i et par cowboybukser med hængerøv??? Eller har du
tænkt dig at blive gift sådan???

Og med hensyn til at betale så synes jeg, at du udtaler dig om lidt mere
end du ved noget om. Og at du er lidt grov. Nu rager det jo ikke dig
hvem der tjener hvad her i huset, men jeg kan til din ære afsløre at han
tjener mere end jeg og betaler tilsvarende mere af de daglige udgifter.
Men der er squ ikke penge til at jeg kan gå på skønheds klinik eller
bruge flere timer om dagen på mit gennemsnitlige hverdags udseende. Så
hvor du får den idé fra at han har betalt for noget som helst der har
med mit udseende at gøre, det står fortsat hen i det uvisse. Medmindre
du tror han betaler mere af alting til hverdag og har gjort det de
sidste 5 år, for at få lov til at se mig gå op af et kirkegulv i en hvid
kjole??? Det er ihvertfald naivt! Desuden er jeg bestemt ikke nogen
model, så jeg tror squ ikke der var mange der ville betale for mit
udseende!!! Det er noget værre fis du der fyrer af!

> Du godeste...........Du chokerer mig virkelig. Mener du det??
>
> Mvh Maria

Ja, selvfølgelig gør jeg da det!!! Jeg er meget stolt af min mand, jeg
synes han er dejlig. Derfor har jeg et ønske om at alle andre også skal
synes det! Sådan er jeg nu engang indrettet. Jeg er stolt af min
(kommende) mand, jeg er stolt af mine flotte karakterer, jeg er stolt af
mit pæne hjem, jeg er stolt af at have tabt mig. Når der er noget jeg er
stolt af, håber jeg da at de mennesker der elsker mig, nemlig familien
og mine veninder som er min anden familie, skal synes det samme på mine
vegne.

Sådan er jeg!

Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-09-05 18:59

> Altså... Jeg kan ikke helt følge dig her. Selvfølgelig gifter jeg mig ikke
> af nogen som helst årsag der har med udseendet at gøre. Og det gør han
> heller ikke!

Hvorfor er det så vigtigt at være smuk?

> [...]
> det? Bør jeg altid rende rundt med joggingbukse-hængerøv og se kedelig ud,
> fordi han skal elske mig alligevel uanset hvordan jeg ser ud???

Det er altså ikke det samme som "smuk" eller at ønske at andre skal synes
du/I er smukke.

> Er du gift? Blev du gift i et par cowboybukser med hængerøv??? Eller har
> du tænkt dig at blive gift sådan???

Jeg er gift, og nej, ikke i cowboybukser med hængerøv, hvilket jeg heller
ikke går i til daglig. Jeg havde tøj på, der passede til lejligheden, og jeg
var ren og pæn. Ikke staset ud som en model, og ikke sat op til en rolle som
brud.

> Ja, selvfølgelig gør jeg da det!!! Jeg er meget stolt af min mand, jeg
> synes han er dejlig. Derfor har jeg et ønske om at alle andre også skal
> synes det!

Det har da intet med udseende at gøre. Der er da pokker til forskel på at
være en stolt og glad brud og så håbe på at alle synes det er en flot mand,
hun har valgt. Det nærmer sig blasfemi at have de to ting i samme sætning.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 27-09-05 19:46

Maria Frederiksen wrote:
> Hvorfor er det så vigtigt at være smuk?

Jamen jeg tror helt vi snakker forbi hinanden. Du siger at hvis man
vælger at tage det helt store skrud på når man bliver gift, så bliver
man gift af de forkerte årsager. At man sælger sit udseende til
højsetbydende mand der er villig til at punge ud. Det synes jeg er noget
værre fis!

For mig er det vigtigt at gøre noget ud af mit udseende både til hverdag
og fest. Dermed ikke ment at jeg stadser mig ud hver eneste dag (jeg går
ikke engang med make-up til hverdag), og tager balkjole på når jeg er
inviteret til housewarming hos naboen. Jeg gør bare noget ud af mig selv
og mit udseende. Og grunden til at det er vigtigt, er simpelthen fordi
det giver selvtillid og overskud. Og det er da også det værd når min
kæreste kigger beundrende på mig når jeg kommer ud af soveværelset på en
helt almindelig hverdags morgen og han synes jeg ser flot ud.

Jeg kunne godt tænke mig at stille et modspørgsmål: Hvorfor er det så
forkert at gøre sig selv smuk så man kan blive beundret? Hvorfor må man
ikke gøre sig selv smuk til forskellige lejligheder?

> Det er altså ikke det samme som "smuk" eller at ønske at andre skal synes
> du/I er smukke.

Igen; hvorfor er det så forkert at ønske at andre skal synes man er pæn
eller smuk? Hvorfor må jeg ikke søge bekræftelse på den måde? Hvorfor er
det så forkert?

> [...]
> var ren og pæn. Ikke staset ud som en model, og ikke sat op til en rolle som

jamen man er jo brud den dag man bliver gift, så hvorfor er det forkert
at ligne en brud? Hvad er det der gør, at den hvide kjole man har brugt
i ufattelig mange år (hvis ikke flere århundreder), lige pludselig er
forkert? Ikke er "passende til lejligheden"? Og hvad har modeller med
det hele at gøre? Der er jo ingen der snakker om at man skal ligne en
model. De er jo ikke de eneste der er smukke.

Er vi i virkeligheden lidt inde på, at hvis man ikke har modelmål, så er
man ikke smuk og dermed ikke værdig til at bære en smuk brudekjole? For
i mine øjne kunne intet være mere forkert.

Mvh. Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-09-05 20:35

> Jeg kunne godt tænke mig at stille et modspørgsmål: Hvorfor er det så
> forkert at gøre sig selv smuk så man kan blive beundret? Hvorfor må man
> ikke gøre sig selv smuk til forskellige lejligheder?

Fordi vi lever i 2005. Kvinder _behøver_ ikke at gøre sig smukke og blive
beundret. Vi har kvaliteter, som er langt vigtigere.

> Igen; hvorfor er det så forkert at ønske at andre skal synes man er pæn
> eller smuk? Hvorfor må jeg ikke søge bekræftelse på den måde? Hvorfor er
> det så forkert?

Fordi det er så udvendigt og ligegyldigt. Og nej, det er jo ikke forkert for
dig, men for mig er det nedladende og krænkende.

> [...]
> hele at gøre? Der er jo ingen der snakker om at man skal ligne en model.

Den hvide brudekjole er en ret ny forteelse. Min mormor blev f.eks. gift i
sort, som var højeste mode på det tidspunkt. Og du misforstår mig. Jeg har
intet problem med at være brud eller ligne en brud. Jeg har problemer med at
det er et udstyrsstykke, hvor der er kommet nogle referencerammer ind, som
handler om at se bedst muligt ud, og at hele iscenesættelsen skal være
perfekt, i stedet for at koncentrere sig om "at være". At det er vigtigt at
billederne er gode i stedet for at det var en god dag. At det betyder noget
hvad andre mener.

> Er vi i virkeligheden lidt inde på, at hvis man ikke har modelmål, så er
> man ikke smuk og dermed ikke værdig til at bære en smuk brudekjole? For i
> mine øjne kunne intet være mere forkert.

Enig.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 27-09-05 20:46

Maria Frederiksen wrote:

> Fordi vi lever i 2005. Kvinder _behøver_ ikke at gøre sig smukke og
> blive beundret. Vi har kvaliteter, som er langt vigtigere.

hvem siger de _behøver_ det??
hvem siger ikke de gør det fordi de gerne vil?
fordi de får det godt af det?
fordi et velplejet ydre også signalerer andre ting end at man ønsker at
tiltrække det modsatte køn?

og naturligvis har vi kvaliteter der er langt vigtigere... men det havde vi
altså også for 50-200-5000 år siden..... det er bestemt ingen ny
forteelse.....

> Fordi det er så udvendigt og ligegyldigt. Og nej, det er jo ikke
> forkert for dig, men for mig er det nedladende og krænkende.

jeg gad godt se hvad præcist det er du mener er nedladende og krænkende ved
at gå til frisøren og få lidt lækkert hår? at bruge lidt makeup for at
fremhæve øjnene eller læberne? er du ikke sød at uddybe?
for det er jo reelt det eneste vi taler om?
vil du virkelig påstå at du aldrig tager lidt lækkert tøj på, eller gør lidt
mere ud af håret, eller makeupppen, for at din mand skulle synes du var
ekstra dejlig?? om ikke andet så for at glæde HAM?

> [...]
> koncentrere sig om "at være". At det er vigtigt at billederne er gode
> i stedet for at det var en god dag. At det betyder noget hvad andre

at man håber andre er enige i det man selv synes, er jo ikke ensbetydende
med at det overskygger ens egen mening....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-09-05 20:58

> jeg gad godt se hvad præcist det er du mener er nedladende og krænkende
> ved at gå til frisøren og få lidt lækkert hår? at bruge lidt makeup for at
> fremhæve øjnene eller læberne? er du ikke sød at uddybe?

Fordi der for mig er en grænse i mellem at "fremhæve" og at "gøre sig smuk".
Den oprindelige sætning, som chokerede mig var "at folk skal synes jeg er
smuk". Det er for mig så ......... ren Barbara Gartland. Og vi burde som
kvinder være kommet længere her i 2005.

> at man håber andre er enige i det man selv synes, er jo ikke ensbetydende
> med at det overskygger ens egen mening....

Nej, det er vi enige i.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 27-09-05 21:30

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> smuk". Det er for mig så ......... ren Barbara Gartland. Og vi burde som

Man bliver vel ikke mindre intelligent af at gøre sig smuk, vel???

I øvrigt hedder hun altså Barbara Cartland. jeg har læst ganske mange af
hendes bøger, og hvis du også havde det, ville du vide at de netop
handler om kærlighed for kærlighedens skyld.

Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-09-05 20:26

> I øvrigt hedder hun altså Barbara Cartland. jeg har læst ganske mange af
> hendes bøger, og hvis du også havde det, ville du vide at de netop handler
> om kærlighed for kærlighedens skyld.

Men altid mellem den flotteste mand og den kønneste pige, og de er altid
adelige. Jo, jeg læser dem og endda med største glæde. Det bliver det bare
ikke til virkelighed af.

Mvh Maria

Fra : Kristine Gazel

Dato : 27-09-05 21:42

Maria Frederiksen wrote:

> Fordi der for mig er en grænse i mellem at "fremhæve" og at "gøre sig
> smuk".

Jeg forstår simpelthen ikke den forskel, du sætter dér.
For mig at se er det da netop at gøre sig smuk at fremhæve nogle af ens
bedre sider, måske bare med få midler.

At gå til frisøren og fx få farvet hår, at få renset huden og lagt en pæn
make up kan da gøre meget for en kvindes skønhed, alene af den grund at hun
udstråler velvære og hun har det godt med at have brugt tid på at forkæle
sig selv.

En anden måde at gøre sig smuk er at dyrke yoga eller meditation, at få røde
kinder af at gå en tur i efterårsskoven, at danse, at drikke et enkelt glas
rødvin etc.

At slanke sig og derved finde sin såkaldt naturlige vægt, at leve sundere,
at dyrke motion er for mig at se at gøre sig smuk fordi de fleste sunde
mennesker er smukke. Eller omvendt.

Når man som kvinde (og menneske) føler velvære og skønhed, tror jeg at man
udstråler det og dermed kommer de kvaliteter som du andetsteds skriver at
kvinder også har, til udtryk.

I mine øren lyder det (næsten) som om at du ikke mener at man må være smuk.
Men jeg lægger givetvis for meget i det.

--
Med venlig hilsen

Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.
"He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb.

Fra : Sabina H.

Dato : 27-09-05 22:04

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> synes jeg er smuk". Det er for mig så ......... ren Barbara Gartland.
> Og vi burde som kvinder være kommet længere her i 2005.

at fremhæve er jo at gøre sig smuk... når man fremhæver sine øjenvipper via
mascara, er det også med det mål at fremhæve øjets form, farve og
intensitet, og dermed også at forsøge at gøre øjet smukkere....

man kan også nedtone mindre flatterende ting, i et forsøg på at virke
smukkere.... skygger de rette steder i ansigtet, kan sagtens være med til at
nedtone basunkinder og dobbelthage og dermed fremhæve kindben, kæbeben og
lignende, og dermed i sidste ende give en mere harmonisk ansigtsform, og
dermed igen gøre smuk....

hvad skulle målet i at fremhæve ellers være?? hvis det ikke var for at gøre
slutresultatet kønnere?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-09-05 20:31

> hvad skulle målet i at fremhæve ellers være?? hvis det ikke var for at
> gøre slutresultatet kønnere?

Og så kommer vi til mit oprindelige spørgsmål: Hvorfor skal slutresultatet
være kønnere? Er du ikke god nok som du er? Min holdning er stadig, at vi er
gode nok, som vi er. Vi behøver ikke leve op til noget krav om "smuk".

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 28-09-05 20:52

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> slutresultatet være kønnere? Er du ikke god nok som du er? Min
> holdning er stadig, at vi er gode nok, som vi er. Vi behøver ikke

hvorfor vil du ikke svare på mine spørgsmål??
hver gang du bliver spurgt om noget direkte viger du udenom..... hvorfor??

men for at svare på DIT spørgsmål....
man kan vælge at prøve at blive kønnere via makeup af mange forskellige
ting.... for nogle er det rent power - feks i en forhandlingssituation, for
andre er det selvtillid, at føle man har gjort lidt mere ud af sig selv....
andre igen kan bare bedre lide sig selv når de ser anderledes ud....

hvorfor vælger folk at farve sit hår feks?
jeg er en af de rigtig grelle på det punkt.... jeg er helt lys askeblond fra
naturens hånd, og farver mit hår helt sort... hvorfor?? fordi jeg med mit
blonde hår er bleg, kedelig, undseelig, og føler jeg falder i et med
væggen.... min personlighed er ikke anderledes, jeg er ikke anderledes men
jeg FØLER mig anderledes....
for mig handler det ikke om at være "smuk" men om at være "mig"....

er der noget galt i at stræbe efter at være en bedre "mig"?
er det ikke det vi alle gør via uddannelser og lignende?
hvorfor er det så galt at man stræber efter det på et ydre plan?
at man gerne vil vise sine bedste sider frem??
at man dygtiggør sig på et andet plan end det inden i hovedet?

og nu spørger jeg så igen, i et naivt håb om at du vil svare denne gang....

vil du virkelig påstå at du aldrig tager lidt lækkert tøj på, eller gør lidt
mere ud af håret, eller makeupppen, for at din mand skulle synes du var
ekstra dejlig?? om ikke andet så for at glæde HAM?

hvor er forskellen i at vise sin dygtighed på et rent fagligt plan, og så
vise sine bedste sider frem på et rent ydre plan?
handler begge dele ikke om accept, beundring, anerkendelse??
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-09-05 21:57

> hvorfor vil du ikke svare på mine spørgsmål??
> hver gang du bliver spurgt om noget direkte viger du udenom..... hvorfor??

Jeg forsøger blot at holde mig nogenlunde til det emne, som interesserer
mig.

> [...]
> mere ud af håret, eller makeupppen, for at din mand skulle synes du var
> ekstra dejlig?? om ikke andet så for at glæde HAM?

Nej.

> hvor er forskellen i at vise sin dygtighed på et rent fagligt plan, og så
> vise sine bedste sider frem på et rent ydre plan?

Der er for mig forskel på sine bedste sider, og så på at være pyntedukke. Og
jeg bruger ikke så meget som et sekund på at ANDRE skal synes jeg er køn
eller smuk. Det ligger helt uden for min fatteevne, at nogen kan finde på at
gå i sko, der ikke er behagelige bare for at se godt ud, eller ikke kunne
lave noget i flere uger før en fest, for tænk hvis en negl knækkede eller
man fik en skramme på armen. Og den slags kvinder kender jeg godt. Det
overraskede mig bare at der også fandtes nogen, der synes det er vigtigt at
bruden er frontfigur og at ANDRE skal synes hun har valgt en pæn mand. At
ANDRE skal synes hun er smuk.

Nå, vi er vist efterhånden røget en del uden for gruppens emne, men vi
slipper nok for videre tiltale pga den lange tråd

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 28-09-05 22:59

Maria Frederiksen wrote:

> Jeg forsøger blot at holde mig nogenlunde til det emne, som
> interesserer mig.

jeg gør jo blot det samme, men synes det er lidt ærgeligt at det åbenbart er
vigtigere at holde på det negative i at ville gøre noget for sig selv, end
at prøve at se det positive.....

> Nej.

hvad er så problemet i at andre gør det samme??

> Der er for mig forskel på sine bedste sider, og så på at være
> pyntedukke.

og her er det så jeg mener du overfortolker helt vildt.... hvem i alverden
taler om at være en pyntedukke??

> Og jeg bruger ikke så meget som et sekund på at ANDRE
> skal synes jeg er køn eller smuk.

du har selv lige sagt at du indimellem gør noget for at din mand skal synes
du er ekstra dejlig, er det så ikke lidt en sandhed med modifikationer??

> [...]
> en fest, for tænk hvis en negl knækkede eller man fik en skramme på
> armen. Og den slags kvinder kender jeg godt.

jamen den slags kvinder findes da, men hånden på hjertet, er det ikke
nærmere undtagelsen frem for reglen??
jeg har et sådant par sko som den du nævner.... de ser stjerne godt ud, og
jeg elsker dem, men jeg kan altså ikke gå i dem til daglig, hvilket bestemt
heller ikke er formålet med dem... dog har jeg samtidig også ikke mindre end
5 par drøn behagelige sneakers, 3 par behagelige sandaler og adskillige
støvler og sko som måske ikke er lige så behagelige som et par sneakers, men
som jeg godt kan lide at have på fra tid til anden.....
mht knækkede negle er der jo i dag et utal at muligheder for at redde netop
den situation ;)

> Det overraskede mig bare
> at der også fandtes nogen, der synes det er vigtigt at bruden er
> frontfigur og at ANDRE skal synes hun har valgt en pæn mand. At ANDRE
> skal synes hun er smuk.

vi taler jo om at man til sit eget bryllup, hvor man inviterer familie og
venner som man elsker og som betyder en stor del i ens liv, gerne ser at de
mennesker man selv vælger at dele denne store dag med, er enige i ens valg,
og kan se hvorfor man har foretaget det valg...
er det virkelig så svært at se at det man i bund og grund søger, når man
siger at man er "frontfigur" og at andre gerne må synes bruden og brudgommen
er smukke, er accept og anerkendelse fra ens allernærmeste??
er det så svært at forstå at nogle (mange) mennesker har behov for den
accept?

har du ikke også brug for at din familie og dine venner accepterer og
anerkender dig og dine, for de ting der betyder noget for dig??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-09-05 20:45

> du har selv lige sagt at du indimellem gør noget for at din mand skal
> synes du er ekstra dejlig, er det så ikke lidt en sandhed med
> modifikationer??

Så misforstod du mit svar - eller rettere, jeg læste ikke spørgsmålet
ordentligt. Nej, jeg gør aldrig noget for min mand (eller andre) skal synes
at mit udseende er ekstra dejligt. Jeg forkæler ham og gør gerne mange ting
for ham og med ham, men ikke det.

> [...]
> brudgommen er smukke, er accept og anerkendelse fra ens allernærmeste??
> er det så svært at forstå at nogle (mange) mennesker har behov for den

Ja, det faldt mig bestemt ikke naturligt, og deraf min reaktion. At udseende
betyder så meget for nogen. Og så ved jeg jo godt at der er kvinder, der får
lavet større bryster, mindre næser osv, men det betrager jeg mere som nogle
meget få undtagelser frem for noget normalt. Så blev jeg så klog. Og jo, jeg
kan sagtens acceptere det, jeg kan bare ikke forstå det.

> har du ikke også brug for at din familie og dine venner accepterer og
> anerkender dig og dine, for de ting der betyder noget for dig??

Jo da, men mit udseende eller mit talent for at lægge makeup er bare ikke en
del af det - heller ikke i min omgangskreds.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 29-09-05 21:04

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> betrager jeg mere som nogle meget få undtagelser frem for noget
> normalt. Så blev jeg så klog. Og jo, jeg kan sagtens acceptere det,

hvad er det du ikke kan forstå?
at folk gerne vil se pænere ud, eller at folk søger accept på forskellig
vis?

> Jo da, men mit udseende eller mit talent for at lægge makeup er bare
> ikke en del af det - heller ikke i min omgangskreds.

jamen skal alle da være 100% ens i hvad de ønsker anerkendelse for??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Inger

Dato : 27-09-05 21:16

Sabina H. wrote:

> [...]
>
> og naturligvis har vi kvaliteter der er langt vigtigere... men det havde vi
> altså også for 50-200-5000 år siden..... det er bestemt ingen ny

Helt og aldeles og absolut meget enig!

Inger

Fra : Inger

Dato : 27-09-05 21:25

Maria Frederiksen wrote:

> Fordi det er så udvendigt og ligegyldigt. Og nej, det er jo ikke forkert for
> dig, men for mig er det nedladende og krænkende.

Jamen altså. Vil du føle sig krænket hvis en mand kom hen til dig og
fortalte dig at du er pæn eller smuk? Så håber jeg da at du har advaret
din mand... Tror du at en mand mener det nedladende hvis han fortæller
dig at han synes at du er smuk? Så siger jeg bare stakkels dig... Du går
virkelig glip af noget her.

> [...]
> billederne er gode i stedet for at det var en god dag. At det betyder noget

Hvad er det der gør at man ikke kan "være" og nyde sin dag fordi man har
været til frisøren samme morgen og fået sit hår sat i en smuk frisure?
Og at man har taget en flot kjole på, og fået lagt en flot og proff
make-up? Kan det ikke være en god dag samtidig med at billederne blev
gode? Kan man i det hele taget ikke have en perfekt dag hvis man har
været meget optaget af udseendet op til brylluppet? Det håber jeg da
virkelig at man kan.

Jeg kan simpelthen ikke følge dig! Det virker som om, man fornærmer din
intelligens ved at fortælle dig at du er pæn eller smuk??? Det synes jeg
virker enormt snæversynet. Som at påstå at en smuk kvinde per definition
er dum - bare fordi hun ser godt ud. Eller at hun er selvoptaget og
sælger sit udseende til den højestbydende mand.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-09-05 20:24

> [...]
> er dum - bare fordi hun ser godt ud. Eller at hun er selvoptaget og sælger
> sit udseende til den højestbydende mand.

Det kræver da unægtelig en del selvoptagethed at bruge ½ time foran spejlet
på at lægge makeup.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 28-09-05 20:43

Maria Frederiksen wrote:

> Det kræver da unægtelig en del selvoptagethed at bruge ½ time foran
> spejlet på at lægge makeup.

ej vil du da lige styre dig..... - selvoptagethed????
jeg synes simpelthen du er langt ude med denne kommentar....

hvis man bruger en halv time kan det jo skyldes flere ting... tiden er jo
ikke afgørende for resultatet....
nogle er ikke så dygtige og bruger måske enormt lang tid på at lægge
eyelineren og liplineren helt rigtigt... andre har måske en grim hud, og
bruger lang tid på at få foundationen helt udjævnet, og andre igen smadrer
bare på og er ligeglade med kanter og klatter og klumper........

jeg synes det er langt pænere at se på en pige der har brugt måske har brugt
de 30 minutter på at lægge den rette foundation (husk huden har ikke samme
tone hele året), benyttet den rette mængde pudder, en flatterende
øjenskygge, en eyeliner der ikke ligner et blåt øje, og mascara der ikke
kager på vipperne, end en der har kastet det hele på på 5 minutter uden
tanke for at hun har kager af foundation og pudder i ansigtet kanter i
overgangene der afslører de forkerte farver, klattet øjenskyggen på, glemt
eyelineren og brugt en indtørret mascara der klumper og klatter ned af
kinderne...

jeg er bestemt ikke i tvivl om hvem af de to piger der vil have den største
selvtillid - generelt set - være mest afslappet og have det bedst med sig
selv.....

nej, skal du ud i selvoptagethed, så er vi i min opfattelse ovre i at have
en person ansat på fast basis til ALTID at lægge ens makeup.....
at man bruger en halv time kan betyde mange forskellige ting, og at påstå at
man er selvoptaget udelukkende ud fra det tidsrum man bruger på at lægge
makeup er sku for snæversynet.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-09-05 22:02

> [...]
> jeg synes simpelthen du er langt ude med denne kommentar....
>
> hvis man bruger en halv time kan det jo skyldes flere ting... tiden er jo

Jeg aner ikke hvor lang tid det tager at lægge makeup, beklager.

> man er selvoptaget udelukkende ud fra det tidsrum man bruger på at lægge
> makeup er sku for snæversynet.....

Det gjorde jeg heller ikke. Jeg sagde at det kræver selvoptagethed at bruge
tid på det. Om det er ½ time eller noget andet, det aner jeg ikke.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 28-09-05 22:07

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
>
> Det gjorde jeg heller ikke. Jeg sagde at det kræver selvoptagethed at
> bruge tid på det. Om det er ½ time eller noget andet, det aner jeg

hvordan kan du så udtale dig så kategorisk om en ting du selv erkender ud
ikke kender noget til??
er DET ikke en smule indbildsk?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-09-05 20:48

> hvordan kan du så udtale dig så kategorisk om en ting du selv erkender ud
> ikke kender noget til??
> er DET ikke en smule indbildsk?

Du vil ikke finde et eneste indlæg i grupperne, hvor jeg udtaler mig om
makeup, da jeg som sagt ikke har en dyt forstand på det. Jeg forholder mig
alene til at det kræver at man bruger tid på sig selv, for at se bedre ud,
og det kræver for mig en vis selvoptagethed.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 29-09-05 21:56

Maria Frederiksen wrote:
> [...]
> forholder mig alene til at det kræver at man bruger tid på sig selv,
> for at se bedre ud, og det kræver for mig en vis selvoptagethed.

hmmm..... dvs det er også selvoptagent at vaske sit hår?
at købe tøj der sidder pænt, og lige tjekke i spejlet at det sidder
ordentligt?
at frisere håret inden man går ud af døren?
at motionere?
at få håret klippet?
at vaske sit tøj?

ALLE mennesker gør ting for at se bedre ud... om de vil være ved det eller
ej... om de vil erkende at det er årsagen eller ej er underordnet....

jeg synes bestemt ikke man kan tillade sig at kalde det selvoptagethed når
det ikke overstiger en vis grænse....
for at signalere hvor jeg personligt synes grænsen går, kan jeg nævne et par
navne....
Anna Nicole Smith og Jordan aka Katie Price...
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-10-05 23:04

Sabina H. skrev den 29-09-2005 22:56:

> [...]
>
> ALLE mennesker gør ting for at se bedre ud... om de vil være ved det eller
> ej... om de vil erkende at det er årsagen eller ej er underordnet....

Selv jeg gør det

Og jeg har lige fundet ud af, at man ikke kan stole på københavnske
tøjbutiks-ekspedienter, da de tilsyneladende siger hvad som helst for at
få et salg.
Øv.

Og jo, jeg er faktisk blevet - syntes jeg - blevet bedre til at se på de
basale ting a la næsehårs-klipning og antiperspirant (stavning?).
Om ikke så længe kan jeg forestille mig, at interessen for
herre-parfumer øges også. Overvejer faktisk den nye fra HugoBoss.
Den der Beckmann-duftserie er jeg så ikke helt gode venner med, så den
bliver nok på butikshylden.

Nu kender Sabina mig og hun kender min aversion mod "gøre noget ud af
sig"-konceptet.
Så hvis jeg må have lov til at klappe mig selv lidt på skulderen, så gør
jeg lige det.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-10-05 19:36

> [...]
> par navne....
> Anna Nicole Smith og Jordan aka Katie Price...

Og min grænse er altså makeup og farvet hår. Vi er bare forskellige.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 03-10-05 19:54

Maria Frederiksen wrote:

> Og min grænse er altså makeup og farvet hår. Vi er bare forskellige.

uha hvor må der være mange mennesker der overtræder din grænse så..... hvis
du fik din vilje ville jeg jo være arbejdsløs*G*

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-10-05 08:09

> uha hvor må der være mange mennesker der overtræder din grænse så.....
> hvis du fik din vilje ville jeg jo være arbejdsløs*G*

Jeg forstår ikke overhovedet din opfattelse af at få sine grænser
overskredet!

Overskrider man folks grænser, hvis man gør noget, de selv fravælger?
Overskrider jeg nogens grænse ved ikke at ville have fedtsuget lår og
baller?
Overskrider jeg nogens grænse, fordi jeg ikke kunne drømme om at får tarmen
skyllet?
Overskrider man Marias grænser ved at have andre grænser og valg end hun?

Når Maria ikke vil lægge makeup og farve hår er det så ensbetydende med, at
det er hendes ønske og vilje, at andre også fravælger hårfarvning og
makeup.... så du i givet fald kunne ende med at blive arbejdsløs?

Maria må selvfølgelig tale for sig selv, men for mit vedkommende gælder, at
MINE grænser ikke bliver overskredet med så meget som en milimeter, bare
fordi andre vælger at gøre ting, som jeg ikke i livet kunne drømme om at
gøre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-10-05 21:12

> uha hvor må der være mange mennesker der overtræder din grænse så.....
> hvis du fik din vilje ville jeg jo være arbejdsløs*G*

Du har da ikke fattet en pind. Det er jo ikke et spørgsmål om hvad jeg mener
andre skal, men hvad jeg mener.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 30-09-05 19:04

Maria Frederiksen wrote:
Jeg forholder mig
> alene til at det kræver at man bruger tid på sig selv, for at se bedre ud,
> og det kræver for mig en vis selvoptagethed.
>
> Mvh Maria

Det er stadig ikke til at forstå. Og jeg synes squ da også det er synd
for din mand at du ikke engang gider gøre dig lækker for ham... Men jer
om det

Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-10-05 07:57

> Det er stadig ikke til at forstå. Og jeg synes squ da også det er synd for
> din mand at du ikke engang gider gøre dig lækker for ham... Men jer om det

Jeg melder mig på Marias hold. Jeg gør mig lækker for MIN skyld. Og at det
skulle være synd for mændene, fatter jeg ikke lige.

Selv når du mener, at du gør dig lækker for din mands skyld, vi jeg tro, at
det dybest set er fordi DU får noget ud af at gøre det? Fordi det giver DIG
selvtillid og overskud, fordi DU så bliver set beundrende på og fordi DU har
brug for, at han skal synes, at DU er flot.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger

Dato : 01-10-05 17:26

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> selvtillid og overskud, fordi DU så bliver set beundrende på og fordi DU har
> brug for, at han skal synes, at DU er flot.

Nope! Det er udtrykket i hans øjne! Så kort kan det siges!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-10-05 17:35

> Nope! Det er udtrykket i hans øjne! Så kort kan det siges!

Det hedder "at spejle sig" og er udtryk for, at du er eksternt refererende.
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger

Dato : 01-10-05 18:02

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> Det hedder "at spejle sig" og er udtryk for, at du er eksternt refererende.
> *S*
>
> Mvh. Lisbeth

Det er jeg ikke i tvivl om at jeg er Min selvtillid kan ligge i
hullet i en 5-krone... Så bekræftelse er da for mig ganske vigtigt.

mvh. Inger

Fra : Inger

Dato : 29-09-05 17:30

Maria Frederiksen wrote:

> Det kræver da unægtelig en del selvoptagethed at bruge ½ time foran spejlet
> på at lægge makeup.
>
> Mvh Maria

Hvem i alverden har nogensinde snakket om at bruge en halv time??? De
mennesker jeg kender der bruger make-up til hverdag (selv gør jeg det
som sagt ikke) bruger *max* 10 minutter på det. Jeg har til gengæld
langt hår, et rigtigt tykt dejligt hår. Som jeg bruger 10 minutter på at
rede ud når jeg har været i bad (hver 2.-3. dag). Er det selvoptaget?
Burde jeg bare lade det ligne en fuglerede?

Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-09-05 20:49

> [...]
> når jeg har været i bad (hver 2.-3. dag). Er det selvoptaget? Burde jeg

Næ, det er almindelig i vores samfund at man er renvasket og friseret, når
man viser sig offentligt. Som du kan se andetsteds, har jeg forsøgt at
beskrive hvad jeg mener.

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 30-09-05 19:03

Maria Frederiksen wrote:

> Næ, det er almindelig i vores samfund at man er renvasket og friseret, når
> man viser sig offentligt. Som du kan se andetsteds, har jeg forsøgt at
> beskrive hvad jeg mener.
>
> Mvh Maria

Jamen hvordan kan du så sige at det er selvoptaget at bruge tid i
spejlet på at lægge make-up, men ikke på at rede sit hår? Jeg kunne da
godt nøjes med 3 minutter, men det tager 10 minutter hvis det skal se
bare nogenlunde ud. Med nogenlunde mener jeg at det ligger rimeligt
fladt. Men det er da stadig friseret efter 3 minutter, så efter din
mening skulle jeg kun bruge de 3 minutter så det er friseret, men ikke
de ekstra 7 så det også er "sat"?

Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 08:43

> [...]

> fuld opmærksomhed rettet mod bruden... Da hun gik op af gulvet! Dermed
> synes jeg ikke at hun behøver at være selvoptaget, det har ingen af de to

At folks vælger at fokusere på en person er selvfølgelig ikke lig med, at
den
person er selvoptaget!!

> Og når alle så alligevel kigger på hende, på vej op af gulvet, ja så er
> hun jo temmelig meget hovedperson lige der.

Hvilket jo ikke betyder, at hun er eller skal være brylluppets frontfigur.

> Ellers er hun jo ligeså meget hovedperson som ham, der er måske bare flere
> der kigger beundrende på hende og udtaler sig om det, end det er tilfældet
> med ham...

Er der? Jeg har altså aldrig oplevet det til de bryllupper JEG har været
til. Måske fordi jeg selv er meget lidt betaget af udstyret, showet,
makeuppen, kjolen .... de ting i mine øjne er de mindst vigtige ved et
bryllup. Men jeg er dog ikke ubekendt ned, at bryllupper er blevet
udstyrsstykker. Præster etc. klager jo over tendensen med iscensættelse ud
over alle grænser.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger

Dato : 27-09-05 19:00

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> At folks vælger at fokusere på en person er selvfølgelig ikke lig med, at
> den
> person er selvoptaget!!

Lige min pointe. Og fordi man tager noget ekstra pænt tøj på og bruger
lidt mere tid på sit udseende i forbindelse med en stor fest, er man så
selvoptaget? Jeg synes det ikke.

> Hvilket jo ikke betyder, at hun er eller skal være brylluppets frontfigur.

Nej. Det har jeg heller ikke på noget tidspunkt påstået. Jeg spurgte
bare en gang for lang tid siden i denne tråd, da jeg reelt ikke har den
store viden om hvordan er at blive gift. Og det jeg spurgte om var om
ikke mange brude bliver betragtet som en slags hovedperson.

> [...]
> bryllup. Men jeg er dog ikke ubekendt ned, at bryllupper er blevet
> udstyrsstykker. Præster etc. klager jo over tendensen med iscensættelse ud

Jamen jeg har endnu ikke set nogen (udover Maria Frederiksen der mener
at man sælger sit udseende til højest bydende fordi man klæder sig flot
på til sit eget bryllup) der påstår at "showet", som du kalder det, er
det vigtigste. Men derfor er det vel ikke noget galt i at holde et brag
af en fest og klæde sig flot på og invitere alle der kan krybe og gå til
at komme og se det?

Mvh. Inger

Fra : Kristine Gazel

Dato : 27-09-05 20:52

> Men derfor er det vel ikke noget galt i at holde et
> brag af en fest og klæde sig flot på og invitere alle der kan krybe og gå
> til at komme og se det?

Nej, Inger det er der absolut ikke noget som helst galt i.
Jeg er fuldstændig enig med dig.

Jeg kan fortælle dig, at jeg blev gift i en dybpink thaisilke kjole, havde
højt opsat hår med perler og hele svineriet. Hvis du ikke tror på mig, kan
du bare spørge Sabina for det var hende som satte mit hår og lagde min
make up, og jeg har absolut ikke noget problem med at jeg var dagens donna.

Når man kun bliver gift den ene gang i sit liv skal den sguda have hele
armen.

--

Fra : Inger

Dato : 27-09-05 21:26

Kristine Gazel wrote:

> Nej, Inger det er der absolut ikke noget som helst galt i.
> Jeg er fuldstændig enig med dig.

Dejligt at jeg ikke er den eneste

> [...]
> mig, kan du bare spørge Sabina for det var hende som satte mit hår
> og lagde min make up, og jeg har absolut ikke noget problem med at jeg

Det lyder squ rigtig fedt! har du billeder???

> Når man kun bliver gift den ene gang i sit liv skal den sguda have hele
> armen.

Nemlig!

Inger

Fra : Kristine Gazel

Dato : 27-09-05 21:47

Inger wrote:

> Det lyder squ rigtig fedt! har du billeder???

her: http://www.gazel.dk/bryllup/

--

Fra : Inger

Dato : 28-09-05 08:43

Kristine Gazel wrote:

> [...]
> Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.
> "He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
> of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb.

Hvor ser du bare knaldgodt ud! Flot kjole... Flot hår og en rigtig
flot fremtoning. Smukt!

Inger

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 28-09-05 17:03

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
"jeg er gravid, nu i 28. uge. Jeg har termin d. 14. April."
"Denne side er sidst opdateret den 04.april 2005."

Øhhmm - Går mennesker ikke kun i ca. 40 uger??

Mvh
Niels Christoffersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-09-05 08:04

> Lige min pointe. Og fordi man tager noget ekstra pænt tøj på og bruger
> lidt mere tid på sit udseende i forbindelse med en stor fest, er man så
> selvoptaget? Jeg synes det ikke.

Nej, det er man ikke nødvendigvis. Men hvis man opfatter sig som
frontfiguren og er optaget af, om alle sunes man er smuk, så er man
selvoptaget og fokuserer efter min opfattelse på de forkerte ting ved
brylluppet og dets betydning.

> Nej. Det har jeg heller ikke på noget tidspunkt påstået.

Men det er dén holdning, jeg har forholdt mig til!

> Men derfor er det vel ikke noget galt i at holde et brag af en fest og
> klæde sig flot på og invitere alle der kan krybe og gå til at komme og se
> det?

Der er intet galt i at holde et brag af en bryllupsfest, klæde sig flot på
etc.
MEDMINDRE det er dét, der er formålet med festen.... at iscenesætte sig selv
som frontfigur.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger

Dato : 29-09-05 17:42

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> frontfiguren og er optaget af, om alle sunes man er smuk, så er man
> selvoptaget og fokuserer efter min opfattelse på de forkerte ting ved

Altså... Jeg kan godt være optaget af mange ting på én gang. Jeg kan
ikke se noget problem i *både* at fokusere på brylluppet og det at jeg
tager et dejigt og vidunderligt skridt sammen med manden i mit liv
*samtidig* med at jeg tænker på at jeg gerne vil se godt ud og dele
oplevelsen med vores familie og venner, og og og...

Jeg synes at Sabina H har sat det meget godt, så jeg tillader mig lige
at citere:

> [...]

> etc.
> MEDMINDRE det er dét, der er formålet med festen.... at iscenesætte sig selv

Hvis man arrangerer et helt bryllup udelukkende for at blive set på må
man simpelthen være så dum at det er ufatteligt. Jeg tror ikke der noget
sted i denne tråd har været snakket om at brude arrangerer et bryllup
for at iscenesætte sig selv som frontfigur. Jeg har ihvertfald aldrig
fremsat den påstand. Pointen har jo hele tiden været at når nu man
alligevel skal giftes, har taget den store beslutning og har besluttet
at holde en fest. Så er der ikke noget som helst galt i at lægge
make-up, ordne hår og tage en flot kjole på.

Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-09-05 20:53

> [...]
> taget den store beslutning og har besluttet at holde en fest. Så er der
> ikke noget som helst galt i at lægge make-up, ordne hår og tage en flot

Hvis det havde være udgangspunktet, så var tråden næppe blevet så lang.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-09-05 08:14

> [...]
> at jeg tænker på at jeg gerne vil se godt ud og dele oplevelsen med vores

Jeg forstår egentlig ikke, at det er så svært at forstå, hvad jeg oprindelig
har skrevet - nemlig at det er galt, hvis man opfatter sig som sit bryllups
frontfigur. Det er ikke mig, der har bragt makeup og flot kjole ind i
debatten. Og jeg har bestemt heller ikke givet udtryk for, at der er noget
galt i at ville se godt ud etc.

> [...]
> valg,
> og kan se hvorfor man har foretaget det valg...

Jeg er ikke enig i, at det er vigtigt, at venner og familie er enige i ens
valg. Det er fint, hvis de er - men længere synes jeg så heller ikke den er.

> er det virkelig så svært at se at det man i bund og grund søger, når man
> siger at man er "frontfigur" og at andre gerne må synes bruden og
> brudgommen er smukke, er accept og anerkendelse fra ens allernærmeste??

Det er ikke svært at se det. Men jeg har - som Maria - svært ved at forstå
det.

> er det så svært at forstå at nogle (mange) mennesker har behov for den
> accept?

Nej. Det er jeg aldeles klar over, at mange har behov for!

I NLP taler man om at være internt eller eksternt refererende. Hvis du er
internt refererende er du selv klar over, hvornår du er OK. Hvornår det du
gør er ordentligt, rigtigt eller det modsatte. Er du eksternt refererende,
er du mere optaget af, hvad andre mener. Og man kan selvfølgelig befinde sig
på den ene eller anden yderlighed - eller bevæge sig frem og tilbage mellem
dem.

MEN.... de fleste mennesker udvikler sig naturligt til at blive mere og mere
internt refererende. Det er en del af det at blive voksen og moden - at man
får mindre og mindre brug for andres vurdering af ens handlinger og
meninger.

Læs evt. mere her: http://coach-lk.dk/links/kommu3.html

> Jeg tror ikke der noget sted i denne tråd har været snakket om at brude
> arrangerer et bryllup for at iscenesætte sig selv som frontfigur.

Det vil jeg mene man gør, HVIS man har den holdning, at man skal være
brylluppets frontfigur. Så fylder behovet for at være i centrum ganske
enkelt langt mere end rimeligt er.

> [...]
> taget den store beslutning og har besluttet at holde en fest. Så er der
> ikke noget som helst galt i at lægge make-up, ordne hår og tage en flot

Nej. Og det er - så vidt jeg kan se - heller ikke dét nogen anfægter.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 01-10-05 22:08

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg er ikke enig i,
[snip]
> Det er ikke svært at se det. Men jeg har - som Maria - svært ved at
> forstå det.

der er ingen her der har bedt jer om at hverken forstå eller være enig i at
det er eller kan være sådan.... blot acceptere at der er mange mennesker
derude der har det sådan.... om i mener det er rigtigt, godt, bedst,
dårligt, ubehageligt, nedvurderende eller ej....
at i IKE har det sådan er da for så vidt fint nok..... jer om det... men lad
være med at nedvurdere andre fordi de ikke lige tænker som jer....

> Det vil jeg mene man gør, HVIS man har den holdning, at man skal være
> brylluppets frontfigur. Så fylder behovet for at være i centrum ganske
> enkelt langt mere end rimeligt er.

igen, hvor mange har du oplevet der har det lige præcis på den måde DU
beskriver??

er det ikke langt mere sansyneligt at størstedelen har mange andre ting i
hovedet omkring brylluppet og at tanken om frontfigur og at folk skal være
enige med en, er en biting som man naturligvis også tænker på, men som
absolut ikke er altafgørende?

> Nej. Og det er - så vidt jeg kan se - heller ikke dét nogen anfægter.

hmmm.... jeg vil nu mene at det at påstå man er selvoptagen hvis man gør det
er at anfægte at det er i orden.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-10-05 07:42

> der er ingen her der har bedt jer om at hverken forstå eller være enig i
> at det er eller kan være sådan.... blot acceptere at der er mange
> mennesker derude der har det sådan....

Nu ved jeg ikke, hvad du lægger i ordet "accept"?
Hvis du mener, at acceptere er lig med at mene, at det er OK, taler vi ikke
om samme form for accept!
Hvis du dermed mener, at det at acceptere er lig med at erkende og
respektere, taler vi om samme form for accept.

Jeg kan snildt acceptere, at der er folk, der ikke gider motionere for at
holde vægten. Men jeg synes bestemt ikke, at det er en OK eller fornuftig
holdning, som jeg undlader i ny og næ at diskutere fornuften af.

Jeg kan sagtens acceptere, at der er mænd og kvinder, der gør bryllupper til
monstrøse og kostbare udstyrsstykker. Dem om dét! Faktisk er det noget, jeg
yderst sjældent har ytret mig om. Jeg er endog p.t. vidne til et nært
familiemedlem, der er i fuld gang med at arrangere et sådant udstyrsstykke
af et bryllup, som skal foregå om 3/4 år. Og det er MIG, der har sat
vedkommende i forbindelse med en bryllupsarrangør. At jeg således både
accepterer vedkommendes ønske om at udstyrsstykke og samtidig hjælper til
med at gennemføre det, udelukker ikke, at jeg samtidig mener, at det er ret
overgearet med sådan et bryllup. Og ret sindssygt at bruge så mange penge på
sådan et show.

> igen, hvor mange har du oplevet der har det lige præcis på den måde DU
> beskriver??

Antallet er uden betydning. Vi diskuterede en holdning. Ikke hvor udbredt
den er.
Folk, der har mere forstand på og erfaring med bryllupper end jeg har,
klager dog over, at bryllupper er blevet iscensatte udstyrsstykker, der
trænger det væsentligste i baggrunden. Jeg har en mening om det at gøre et
bryllup til et iscensat show (med den ene part som frontfigur) - om det så
er få eller mange der gør det, er uden betydning for min mening om sagen.

> [...]
> hovedet omkring brylluppet og at tanken om frontfigur og at folk skal være
> enige med en, er en biting som man naturligvis også tænker på, men som

Det er meget muligt. Vil tro, det er sådan. Men det rokker ikke ved, hvad
jeg mener om det at optræde som acceptsøgende pyntedukke og frontfigur.....

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 02-10-05 19:32

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke, hvad du lægger i ordet "accept"?
> Hvis du mener, at acceptere er lig med at mene, at det er OK, taler
> vi ikke om samme form for accept!

nope, not that...

> Hvis du dermed mener, at det at acceptere er lig med at erkende og
> respektere, taler vi om samme form for accept.

that!!

> [...]
> udelukker ikke, at jeg samtidig mener, at det er ret overgearet med
> sådan et bryllup. Og ret sindssygt at bruge så mange penge på sådan

jamen dig om det da.... lad dog folk have deres ønsker i fred......

> Antallet er uden betydning. Vi diskuterede en holdning. Ikke hvor
> udbredt den er.

både og.... hvis antallet er begrænset, vil det jo også være begrænset hvor
mange der kan fordømmes af deres ønsker.....

> [...]
> at gøre et bryllup til et iscensat show (med den ene part som
> frontfigur) - om det så er få eller mange der gør det, er uden

du får din mening til at fremstå som noget altafgørende....
som om at det at en person siger at hun feks skal være frontfigur i
brylluppet, også betyder at hun reelt har iscenesat brylluppet til kun at
handle om hende....
her er det så jeg siger at det ofte slet ikke er tilfældet, men at din
fortolkning af hendes måske skødesløse ord, får en person til at fremstå som
egoistisk og frembrusende, uden at de overhovedet er det....

> Det er meget muligt. Vil tro, det er sådan. Men det rokker ikke ved,
> hvad jeg mener om det at optræde som acceptsøgende pyntedukke og
> frontfigur.....

det behøver det såmænd heller ikke... jeg synes blot du bør passe på med at
skære over en kam udelukkende baseret på et enkelt udsagn som er taget helt
ud af sammenhæng....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-10-05 11:27

> jamen dig om det da.... lad dog folk have deres ønsker i fred......

Er det feset totalt hen over dit hoved, at jeg er i gang med at hjælpe et
menneske med at opfylde bryllupsønsker, som jeg synes er tåbelige. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 03-10-05 16:52

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Er det feset totalt hen over dit hoved, at jeg er i gang med at
> hjælpe et menneske med at opfylde bryllupsønsker, som jeg synes er
> tåbelige. *S*

nej slet ikke.... det var såmænd også bare for at give dig ret... er ked af
hvis det ikke helt kom ud på den måde....

uddybet :
jamen dog om det da (underforstået, du kan jo have din mening som du vil)
lad dog folk have deres ønsker i fred (underforstået, fint at du respekterer
deres ønsker alligevel)...

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 07:46

> [...]

> KUNNE det tænkes at du måske har opfattet hendes bemærkning om
> "frontfigur" som værende en smule mere selvoptaget end den i virkeligheden

Jeg taler ikke om en enkeltpersons bemærkning. Jeg har ikke set udsendelsen!

Jeg taler generelt om, hvad jeg mener om at opfatte sig selv som
frontfiguren .... altså når man seriøst opfatter sig selv som brylluppets
hovedperson/midtpunkt/frontfigur hvis øjne alle skal hvile på og anerkende.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 27-09-05 16:51

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg taler ikke om en enkeltpersons bemærkning. Jeg har ikke set
> udsendelsen!

i følgende indlæg <4333317e$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
udtaler du dig netop om den ene linie, som er citeret direkte fra den
udsendelse.... så jeg vil mene at du netop hentyder til en enkeltperson, når
du skriver: Man skal dælme være usædvanligt selvoptaget og forkælet -
> [...]

> frontfiguren .... altså når man seriøst opfatter sig selv som
> brylluppets hovedperson/midtpunkt/frontfigur hvis øjne alle skal

jamen det er jo netop det jeg vil frem til....
du VÆLGER at tro at vedkommendes udtalelse om at være frontfigur er 100%
seriøst og alvorligt ment, og at hun derfor betragter sig selv som
brylluppets hovedperson.... og her er det så jeg siger, måske skal man slet
ikke tage den pågældende udtalelse helt så alvorligt.... det KUNNE jo være
at det blot var ment i den henseende jeg tidligere har beskrevet....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 17:07

> i følgende indlæg <4333317e$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
> udtaler du dig netop om den ene linie, som er citeret direkte fra den
> udsendelse....

Jeg svarer: "Man skal dælme være usædvanligt selvoptaget og forkælet -
grænsende til det
behandlingskrævende - hvis man mener, at man skal være frontfigur til sit
bryllup!"

Jeg skriver således ikke "hun" er selvoptaget og forkælet etc. Jeg har
bevidst brugt det generelle "man". Og jeg skriver endda, at "hvis man
mener..... så.....".

> [...]
> Man skal dælme være usædvanligt selvoptaget og forkælet - grænsende til
> det behandlingskrævende - hvis man mener, at man skal være frontfigur til

Jeg henviser ikke til en enkeltperson, men til hvem som helst, der seriøst
måtte opfatte sig selv som hovedperson ved sit bryllup.

> du VÆLGER at tro at vedkommendes udtalelse om at være frontfigur er 100%
> seriøst og alvorligt ment,

Jeg forholder mig ikke til, hvad enkelpersonen mener og måske ikke mener.
Og skriver netop derfor "hvis man mener...." og ikke "hvis hun mener"

> og at hun derfor betragter sig selv som brylluppets hovedperson....

Det aner jeg ikke, om hun gør/gjorde! Jeg har ikke set udsendelsen og ved
ikke hvem personen er og ejheller, hvad hun har sagt og hvordan og slet ikke
i hvilken tone, i hvilken sammenhæng....

> og her er det så jeg siger, måske skal man slet ikke tage den pågældende
> udtalelse helt så alvorligt....

Det kan sagtens være, at man ikke skal tage den konkrete persons udtalelse
alvorligt!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-09-05 08:04

> Du godeste!. Vi skriver 2005, og så er der stadig kvinder, der synes at
> det er vigtigt at folk synes at de er smukke. Er vi virkelig ikke kommet
> videre?

Er det måske denne gruppes problem i en nøddeskal.... at det afgørende er,
hvad andre mener om ens udseende, om ens vægt, BMI etc. Og hvis ikke man
oplever sig som smuk (slank nok etc.) så kan man lige så godt æde sig helt
fed og være helt ligeglad med udseendet?

Jeg er eksempelvis vinterbader og er derfor vant til at færdes mellem folk,
der ikke går op i, om de har en delle for meget. De vinterbader med alle
skavanker og deller synlige. Men jeg støder dermed også ind i ufatteligt
mange, for hvem det at vinterbade er udelukket, FORDI de ikke vil være
bekendt at vise sig uden tøj på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-09-05 20:29

> [...]
> oplever sig som smuk (slank nok etc.) så kan man lige så godt æde sig helt
> fed og være helt ligeglad med udseendet?

Du kunne godt have en pointe der.......

> skavanker og deller synlige. Men jeg støder dermed også ind i ufatteligt
> mange, for hvem det at vinterbade er udelukket, FORDI de ikke vil være
> bekendt at vise sig uden tøj på.

Og svømning/gymnastik er udelukket af samme årsag.

Jeg er stadig lidt rystet.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-09-05 07:51

> det må da vel være op til det enkelte brudepar at vurdere om det skal være
> på den ene eller den anden måde...

Jada *S*

> [...]
> brylluppet?
> hvor mange brudgomme bruger formuer på netop på denne dag at se

Hvad vil du sige med det?

> uanset at der på selve dagen er to frontfigurer er det uvilkårligt bruden
> øjnene ligger på....

Er det? Altid? I alle tilfælde? De bryllupper jeg har deltaget i, har jeg
ikke fornemmet, at det er sådan, det var eller skulle være.

> og får det til at handle om hende, men om at hun nu engang er den folk
> kigger mest på.... hun skal jo helst være smuk og indtagene, få folk til
> at gispe efter vejret når de ser kjolen for første gang....

OK... så dét synes du.

> i bund og grund er der ingen universal sandhed.... vi må alle gøre som vi
> finder bedst for os selv!

Nemlig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 26-09-05 19:21

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad vil du sige med det?

at mange brude godt kan føle sig meget i focus, og derfor også gør noget
mere ud af selve processen op til brylluppet end brudgommen... hvilket også
kan give en følelse af at være "frontfigur"......

> Er det? Altid? I alle tilfælde? De bryllupper jeg har deltaget i, har
> jeg ikke fornemmet, at det er sådan, det var eller skulle være.

i mange tilfælde ja.... alle og altid? nok ikke, kommer jo nok an på parret,
festen og præferancer....
til mit bryllup engang ud i fremtiden vil der absolut ikke være focus på
mig, for det ønsker jeg slet ikke.... men når vi nu engang taler om
kirkebryllup med hele "svineriet", er bruden, kjolen og håret nu engang i
focus, især når de går op af kirkegulvet....

> OK... så dét synes du.

æhhh nej.... personligt er jeg nemlig græsk-katolsk..... men det synes alle
de brude jeg har sat hår og ordnet makeup på igennem årene....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 08:01

> at mange brude godt kan føle sig meget i focus, og derfor også gør noget
> mere ud af selve processen op til brylluppet end brudgommen... hvilket
> også kan give en følelse af at være "frontfigur"......

Det burde ikke give anledning til at overvurdere sin egen betydning! Og jeg
tillader mig fortsat at mene, at man er en umanerligt langt ude på det
romanstiske sidespor, hvis man iscenesætter sit bryllup for at være
hovedperson, blive lagt mærke til, vurderet, beundret etc.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 27-09-05 16:52

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> ude på det romanstiske sidespor, hvis man iscenesætter sit bryllup
> for at være hovedperson, blive lagt mærke til, vurderet, beundret etc.

hvem siger "man" gør det??
jeg synes du overfortolker helt vildt i denne tråd.... pålægger andre
motiver som måske slet ikke eksisterer, alene ud fra et enkelt citat fra en
udsendelse du slet ikke har set.... træk lige vejret engang....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 17:11

> hvem siger "man" gør det??

Det er der ingen der siger, at man gør.
Det er der forhåbentlig rigtig mange, der IKKE gør!

Men HVIS nogen gør.... så burde nogen hjælpe dem ned igen fra den lyserøde
til jordforbindelse.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-05 10:16

Helle wrote:

> [...]
> farverig salat eller en gryderet med grøntsager og bla. ærter i.
> Ærter er frygtelig besværlige at spise "rene", som du også nævner. De

Prøv at spid dem en af gangen - så får du ikke tid til så mange colaer og
snacks!
Det er IMO en god ide at sørge for at bruge så meget tid på indtagelse af
det mad, der ikke skader, at man føler at man /har/ fået et måltid. En af
farerne ved junk-food er ofte at det er hurtigt og at man ikke rigtigt
opdager at man har nuppet en energimængde, der svarer til et måltid. Efter
indtagelse af en ordentlig portion 'rigtig' mad ved et rigtigt bord og med
brug af 'spiseritualerne' bliver man mæt - også i psyken. En burger og en
portion fritter forsvinder bare på få sek. og man har ikke rigtigt opdaget,
at man faktisk /har/ fået middagsmaden.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Inger

Dato : 22-09-05 21:08

Helle wrote:

> Helt sikkert.

Enig!!!

> Ærter er frygtelig besværlige at spise "rene", som du også nævner. De
> triller af gaflen hele tiden

Jeg ææælsker ærter. Jeg blander dem med majs og så en lille bitte smule
knorr bearnæse lavet udelukkende på minimælk. Mums

> [snip]
Susanne fordi hun er meget stor og vil gerne nå at tabe sig
> inden sin konfirmation (forståeligt!),

Jeg kan afsløre at i et af sidste uges sladder blade (kan ikke huske
hvilket) står der at det lykkes

> Jeg håber inderligt at Leo klarer det og ikke bliver trukket ned af damen...

Det tror jeg desværre han gør. Med sådan en negativ atmosfære er det
krop umuligt at tabe noget som helst, medmindre man er et
overmenneske... Men forhåbentlig kan nogle seere bruge det til at indse
hvor vigtig støtte egentlig er...

Hilsen Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-05 21:30

Inger skrev den 22-09-2005 22:07:

> Jeg ææælsker ærter. Jeg blander dem med majs og så en lille bitte smule
> knorr bearnæse lavet udelukkende på minimælk. Mums

hmmm, majs består af stivelse og ærter er vist det man kan betegne som
en "sød grønsag".

Det er nok ikke de bedste ting at spise i store mængder i en slankeproces.

Fra : Inger

Dato : 23-09-05 18:21

Carsten Riis wrote:

> hmmm, majs består af stivelse og ærter er vist det man kan betegne som
> en "sød grønsag".
>
> Det er nok ikke de bedste ting at spise i store mængder i en slankeproces.

Jeg spiser det nu heller ikke i store mængder Men det smager godt,
og da jeg ikke følger en kur hvor jeg skal udelade noget som helst
udover fedt og sukker i alt for store mængder, gør det mig ikke noget
Jeg taber mig ved at spise masser af grønt i alle afskygninger, også
ærter og majs Og så masser af motion...

Mvh. Inger

Fra : Helle

Dato : 22-09-05 23:16

> Susanne fordi hun er meget stor og vil gerne nå at tabe sig
>
> Jeg kan afsløre at i et af sidste uges sladder blade (kan ikke huske
> hvilket) står der at det lykkes

Det var i familiejournalen, fortalte min mor

Mvh Helle

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-05 10:09

Carsten Riis wrote:

> Hvis I får mange grønsager og ikke nogen sovs? Hvorfor vejer du så
> 30 kilo for meget?

> Tja, derfor tog familien vel også til diætist.

Og det får mig til at tænke på hvad der skaber en ekspert i vægttab:
1) Aldrig at have været fed.
2) At være fed og have tænkt meget over hvorfor og i øvrigt have læst store
mængder artikler og set mange programmer om sagen.
3) At have tabts sig på stort set alle de kure, der findes - og taget på
igen. Er det erfaring eller mangel på evne til at lære oder was?
4) At have tabt sig en gang og hold vægten.

Desværre forekommer det mig at de fleste, der udtaler sig med stor autoritet
om slankeproblematikker befinder sig i de 3 første grupper, hvorimod den
sidste gruppe tilsyneladende er mere tilbageholdende med at erklære de dybe
og evige sandheder.
Men jeg ved godt, hvem jeg tror mest på.

> Jeg spiser ikke ærter. Jeg syntes de er bøvlet at holde på gaflen
> uden en ordentlig meljævning til.

LOL!

vh
Jan
--
25 kg på et 3/4 år på lowcarb uden askese!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 10:55

> 3) At have tabts sig på stort set alle de kure, der findes - og taget på
> igen. Er det erfaring eller mangel på evne til at lære oder was?

Det er desværre sådan, at hvis du én gang har været overvægtig, så skal du
forvente at slås med vægt/overvægt resten af dit liv. Dit krop vil nemlig
kæmpe for at gendanne vægten. Så det handler ikke om ikke at have lært af
sine erfaringer - men om, at du efter en gang overvægt må indstille dig på,
at det aldrig igen bliver nemt at holde overvægten væk.

For mit eget vedkommende skal det ikke meget rod i vanerne til, før der
ryger nogle kilo på igen. Da jeg røg med med dårlig ryg og 2 måneders
sygemelding, betødet det en vægtstigning på adskillige kilo, som dog blev
høvlet af igen på få ca. tre måneder.

Men jeg har personligt indstillet mig på, at det for mig vil være en
livslang kamp. Det betyder bestemt ikke, at jeg ikke så nogenlunde kan
holde vægten.... men det bliver aldrig igen som dengang jeg aldrig havde
kendt til at veje så meget som et kilo for meget.

Det er ikke uden grund ufatteligt vigtigt at sørge for, at man aldrig bliver
overvægtig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-05 11:48

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Det er desværre sådan, at hvis du én gang har været overvægtig, så
> skal du forvente at slås med vægt/overvægt resten af dit liv. Dit
> krop vil nemlig kæmpe for at gendanne vægten.

Ja.

> Så det handler ikke om
> ikke at have lært af sine erfaringer - men om, at du efter en gang
> overvægt må indstille dig på, at det aldrig igen bliver nemt at holde
> overvægten væk.

Og det vil du ikke kalde en erfaring?

> [...]
> kan holde vægten.... men det bliver aldrig igen som dengang jeg
> aldrig havde kendt til at veje så meget som et kilo for meget.

Det opfatter jeg i allerhøjeste grad som at du har lært af erfaringerne.

> Det er ikke uden grund ufatteligt vigtigt at sørge for, at man aldrig
> bliver overvægtig.

Enig - jeg bliver pisseforarget, når jeg ser de bjerge af flæskede småbørn,
der fejlernæres pga. af konfliktsky forældre (og så en ordentlig dosis
markedsføring).
Da min mormor for mange år siden synes at jeg skulle være småfed som lille,
havde hun dog den klare overbevisning at fede unger var sundest. Tror man
stadigvæk det i 2005, burde man diskvalificeres som forælder pga. af for
begrænsede evner.
Tænk hvilke bagage de stakkels unger starter livet med. En lang sej kamp mod
farlige kilo!

vh
Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 13:00

> Lisbeth Jacobsen wrote:

> Og det vil du ikke kalde en erfaring?

Jo... men de færreste, der har været meget overvægtige, kan gøre sig håb om,
at "erfaring" er nok til, at de aldrig igen bliver overvægtige.

Så det, at man får erfaring med at tabe sig, er IKKE nok til, at man en gang
for alle kan undgå overvægt.

> Det opfatter jeg i allerhøjeste grad som at du har lært af erfaringerne.

Ja... men jeg undgår ikke overvægt på trods af mine erfaringer! Min vægt
rasler op og ned afhængig af mine livsvilkår. Som regel kun lidt. Men meget,
hvis når og hvis der sker radikale forandringer. En sygeperiode på langs
betød mange kilo ekstra. For en normalvægtig person havde samme omstændighed
ikke nødvendigvis endt med kraftig overvægt men måske bare et par kilo
ekstra.

> Enig - jeg bliver pisseforarget, når jeg ser de bjerge af flæskede
> småbørn, der fejlernæres pga. af konfliktsky forældre (og så en ordentlig
> dosis markedsføring).

Hvordan ved du, at det handler om, at forældrene er "konfliktsky"?

> [...]
> Tror man stadigvæk det i 2005, burde man diskvalificeres som forælder pga.

Det ved de fleste forældre vist godt, IKKE er tilfældet. Men rigtig mange
ved ikke, hvad der er sundt og usundt med hensyn til mad.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-05 15:06

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Hvordan ved du, at det handler om, at forældrene er "konfliktsky"?

Nu må du ikke forvente dokumentation - men en ikke ringe del af min
omgangskreds er skolelærere og et ikke sjældent diskuteret emne er hvorfor
ungerne i så stort et antal er overvægtige. Svarene er manglende motion og
for meget og forkert mad, hvilket ses af madpakkerne. Og samme lærere
fortæller så, når de opponerer mod at ungerne har hvidt brød og cacaomælk
med, at forældrene skal slås med ungerne, hvis de vil have dem til at spise
nogenlunde fornuftigt. Og jeg kender da også fra min egen famillie glimrende
eksempler på at ungerne får det guf de plager om - for fredens skyld.

> Det ved de fleste forældre vist godt, IKKE er tilfældet. Men rigtig
> mange ved ikke, hvad der er sundt og usundt med hensyn til mad.

Jeg er overbevist om at antallet af fede børn er højere end antallet af
uvidende forældre skulle medføre.

mvh
jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 23:30

> Nu må du ikke forvente dokumentation

Gør jeg heller ikke! Men jeg tillader mig at tvivle på, at forklaringen er
så enkelt, omend den nok er korrekt for nogle.

> Jeg er overbevist om at antallet af fede børn er højere end antallet af
> uvidende forældre skulle medføre.

Det er ikke lig med, at det så er konfliktskyhed, der er forklaringen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-09-05 08:04

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Gør jeg heller ikke! Men jeg tillader mig at tvivle på, at
> forklaringen er så enkelt, omend den nok er korrekt for nogle.

Jamen tvivl du bare.

mvh

Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-09-05 13:55

> [...]
> sine erfaringer - men om, at du efter en gang overvægt må indstille dig
> på, at det aldrig igen bliver nemt at holde overvægten væk.

Holder den i det virkelige liv? Da jeg var lille - helt lille - var børn
småtykke og runde. Det skulle de være, så der var noget at vokse af. Det
gjorde man så senest i puberteten og det var så det. Min yngste var en lille
prob, da han var to år, men over de næste år fik vi langsom pillet det af
ham, og han har ingen bøvl med at holde vægten i dag.
Er det ikke snarere et voksenproblem? At holde vægten, ikke bare når man har
været for tyk, men alle voksne? Fordi vi får alt for lidt motion? ½ time om
dagen er jo ikke meget, hvis vi så bruger 23,5 time på at side stille.

Mvh Maria

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-05 15:14

Maria Frederiksen wrote:

> Holder den i det virkelige liv? Da jeg var lille - helt lille - var
> børn småtykke og runde. Det skulle de være, så der var noget at vokse
> af.

Nu kender jeg ikke din alder, så hvornår du var lille kan jeg af indlysende
grunde ikke rigtigt vide noget om. Men det er helt sikkert at en
fødeindtagelseskultur i et samfund, hvor mange bevægede sig langt mere end
vi gør i dag (yndlingsidiokrasi: de utallige forældre, der afleverer deres
små flæskebamser i bil, når de skal i skole) kunne tillade sig noget, der
ikke er godt nu.

> [...]
> yngste var en lille prob, da han var to år, men over de næste år fik
> vi langsom pillet det af ham, og han har ingen bøvl med at holde

Det er nok ikke som toårige at problemet er stort, men når ungerne kommer et
par år længere frem, ville deres høje fysiske aktivitet normalt pille
flæsket af. Men står den primært på video, pc og transport i bil, så falder
kæden af.

> [...]
> man har været for tyk, men alle voksne? Fordi vi får alt for lidt
> motion? ½ time om dagen er jo ikke meget, hvis vi så bruger 23,5 time
Og du vil gerne have flere veje?

Mange undersøgelser har vist at tykke børn bliver tykke voksne. Det er der
empiri på. Om det også gælder for tykke babyer er nok tvivlsomt - men det
ved jeg ikke noget om.

vh
Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-09-05 16:08

> Og du vil gerne have flere veje?

Hvis man hænger 2 timer ekstra i bilen om dagen, så er der 2 timer mindre
til røre sig i.

> Mange undersøgelser har vist at tykke børn bliver tykke voksne. Det er der
> empiri på.

Er det fordi de fra små lærer ikke at røre sig, eller er der en biologisk
forklaring?
Og er det dermed mere grundlæggende et spørgsmål om motion mere end om kost?
Hvis man farer rundt hele dagen, så kan man altså godt spise rugbrød til
frokost, for man er simpelthen sulten og der skal noget mad ned.

Mvh Maria

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-05 17:59

Maria Frederiksen wrote:

> Er det fordi de fra små lærer ikke at røre sig, eller er der en
> biologisk forklaring?

Vi ændrer os ikke biologisk på en enkelt generation. Men man kunne måske
hævde at vi er genetisk disponeret for fedme under de forhold, vi i dag
lever i.
F.eks. er stivelse og sukker ting, vi i vores fortid ikke er udviklet til at
indtage i større mængde (studier af jæger/samlerkulturer). Ved overgang til
landbrugssamfundet var det et glimrende tilbud om energi i en situation,
hvor vi som art arbejdede mere end vi tidligere havde gjort.
Jæger/samlere arbejder ikke nær så meget som bønder. Vi er nu igen i den
situation, at vi ikke skal bruge ret meget energi på det daglige arbejde
(ligesom jæger/samlere), men vi har en kultur, hvor vi indtager store
mængder af det kulhydrat, som vi ikke har nogen biologisk tilpasning til
(manglende appetitregulering). Uanset om man bryder sig om low-carb, så
tilbyder denne et god konsistent forklaring. Læs f.eks. Thor Nørtranders
udmærkede redegørelse om dette i hans nye bog om menneskets ernæring.

> [...]
> om kost? Hvis man farer rundt hele dagen, så kan man altså godt spise
> rugbrød til frokost, for man er simpelthen sulten og der skal noget

Ganske givet!
Jeg kender en gut, der løber marathonløb og havde daglige træningspas af ret
stor længde. Efter en knæskade, der holdt ham i ro i et halvt år, lød dommen
fra virksomhedslægen: moderat overvægtig. Og han hævder hårdnakket, at han
har sat indtaget af fødevarer ned i samme periode.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 22-09-05 19:15

> [...]
> empiri på. Om det også gælder for tykke babyer er nok tvivlsomt - men det

Er du helt sikker på det??
- Jeg mener, at undersøgelserne i virkeligheden viser, at tykke voksne var
tykke børn!? Der er en verden til forskel

Mvh
Niels

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 23:38

"Niels Christoffersen" <n.christoffersen@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:4332f49f$0$58088$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> - Jeg mener, at undersøgelserne i virkeligheden viser, at tykke voksne var
> tykke børn!? Der er en verden til forskel

Jeg var et tyndt - næsten undervægtigt barn. Min overvægt kom først, da jeg,
som var hyperaktiv sportspige blev passificeret af en operationskrævende
sportskade. Da jeg gik fra superaktivitet til måneders passivitet, røg de
første 10 kilo på. De pyntede kun, så det gjorde ikke alverden. Det var
straks værre, at de ikke forsvandt, inden en graviditet læssede yderligere
ca 25 kilo ovenpå.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-09-05 08:06

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]

"Men jeg tillader mig at tvivle på, at forklaringen er
så enkelt, omend den nok er korrekt for nogle."

Brug spejlet, Lisbeth!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-09-05 08:09

> "Men jeg tillader mig at tvivle på, at forklaringen er
> så enkelt, omend den nok er korrekt for nogle."
> Brug spejlet, Lisbeth!

Jeg er slet ikke med på, hvad du mener!?

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 23:35

> Holder den i det virkelige liv?

Jeg talte ikke om overvægtige børn, men om at have været overvægtig som
voksen.

Jeg tror gerne, der kan være stor forskel på, om man har været et
overvægtigt men voksende barn - eller en udvokset voksen. Om der er forskel,
er jeg imidlertid ikke klar over.

> Da jeg var lille - helt lille - var børn småtykke og runde.

Nogle var! Og de vejede ikke voldsomt meget mere, end de skulle og burde.
Det er nemlig svært for et lille barn at følge med kroppens behov.

Men småtykke småbørn er også noget andet end småtykke teenagere.

> Det skulle de være, så der var noget at vokse af.

Ja... og det er måske netop den afgørende forskel - om man vokser (væk fra
overvægten) eller om man er udvokset og overvægtig.

> Er det ikke snarere et voksenproblem? At holde vægten, ikke bare når man
> har været for tyk, men alle voksne?

Jeg kender masser af voksne, der ikke har problemer med at holde vægten. Men
det er jo velkendt, at overvægt er et stigende problem. Især i visse sociale
kredse.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-05 16:46

Jan Bøgh skrev den 22-09-2005 11:08:

> [...]
> og evige sandheder.
> Men jeg ved godt, hvem jeg tror mest på.

Gruppe 4 som du siger er der få af.
Men hvad kalder /at holde vægten/. Skal det så være ½ år, 1 år eller 10
år før man bliver troværdig i dine øjne?

Og dem der er fx DDV-konsulenterne de er fuldstændig forgabt i deres
eget koncept.

NB: Ang. meljævningen: Det eneste sted jeg bryder mig om meljævning er
i Hvidkål/spidskål. Og siden mel ikke er en del af SB-kostplanen, så
er det rigtig lang tid siden, at jeg har fået noget meljævning.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-05 18:12

Carsten Riis wrote:

> Gruppe 4 som du siger er der få af.
> Men hvad kalder /at holde vægten/. Skal det så være ½ år, 1 år eller
> 10 år før man bliver troværdig i dine øjne?

Tjae - man kunne vel forfalde til at tro mest på dem, der har holdt det
længe. I hvert fald er de mange, der tager en kur for et par mdr. efter at
have sat det overstyr (undertegnede incl. tidligere) ikke værd at høre på.
Jeg kan godt styre mit behov for at lege autoritet på området, men med en
plan om at kyle 40 kg afsted og en status, hvor jeg er nået 25 kg. ad vejen,
kan det jo være at jeg ad åre bliver en bette guru på området.
Men indtil da, vil jeg indskrænke mig til at lytte og sortere!

> Og dem der er fx DDV-konsulenterne de er fuldstændig forgabt i deres
> eget koncept.

Jeg anser DDV for at være et dubiøst foretagende på linie med Moonbevægelse,
krystalhealing og tarmudskylninger!

> [...]
> er i Hvidkål/spidskål. Og siden mel ikke er en del af
> SB-kostplanen, så er det rigtig lang tid siden, at jeg har fået noget

Fløde min ven, fløde! Brug lidt mindre der smager bedre.
Mit yndlingsfyldfoder består af flg:

En håndfuld baconsnitter svitses i lidt god olivenolie i en rimeligt stor
gryde.
En god gang friskkværnet peber i gryden.
1 spidskål eller savoykål (kan også være et sommerhvidkål) snittes i
nogenlunde store stykker og svitses i blandingen.
Og gerne med en pæn håndfuld timian (men alle friske krydderurter undtagen
salvie kan bruges). I det hele taget har min kostomlægning gjort, at jeg har
et gevaldigt forbrug af frisk timian, rosmarin, esdragon, purløg, persille
og andre krydderurter.
Når kålene er blanke får det ca. 1 dl piskefløde (glem det der elendige
madlavningsprodukt, Arla tilbyder), og varm videre til fløden koger så meget
ind, at den hænger ved.

Herligt til kød og fisk og yderst blottet for hurtige kulhydrater.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Dan

Dato : 22-09-05 19:16

> Jeg anser DDV for at være et dubiøst foretagende på linie med
> Moonbevægelse, krystalhealing og tarmudskylninger!

¨Nånånå..jeg synes nu, deres principper er da meget effektive, vel at mærke
hvis man kan holde kuren.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-05 19:40

Dan skrev den 22-09-2005 20:16:

> ¨Nånånå..jeg synes nu, deres principper er da meget effektive, vel at mærke
> hvis man kan holde kuren.

hvis man holder kuren, så er alle kure effektive
men spørgsmålet er om man kan holde kuren ud sålænge som det varer.

Der mangler helt klart en "når vægttabet er opnået"-plan for dem der
gennemgår slankeprocessen med succes.

Derudover har du ret, at Jans beskrivelse er lige en tand for malerisk i
en konstruktiv debat.

Fra : Helle

Dato : 22-09-05 23:21

> Der mangler helt klart en "når vægttabet er opnået"-plan for dem der
> gennemgår slankeprocessen med succes.

Det er der også hos DDV. Når du har nået dit mål går du over til at blive
vejledt i hvordan du nu holder vægten uden at tabe dig eller tage på.

Mvh Helle

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-09-05 08:08

Jeg skrev:
> Jeg anser DDV for at være et dubiøst foretagende på linie med
> Moonbevægelse, krystalhealing og tarmudskylninger!

Læs de 2 første ord!
Jeg intenderer ikke at komme med en 'beskrivelse'. Jeg udtrykker en mening,
hvilket er noget helt andet.

mvh
Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-09-05 21:25

Jan Bøgh skrev den 23-09-2005 09:08:

> Læs de 2 første ord!
> Jeg intenderer ikke at komme med en 'beskrivelse'. Jeg udtrykker en mening,
> hvilket er noget helt andet.

Whatever.
Din mening er lige en tand for malerisk i en konstruktiv debat

happy now.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-09-05 09:28

Carsten Riis wrote:

> Din mening er lige en tand for malerisk i en konstruktiv debat

Interessant betragtning!

Det skulle vel ikke have noget at gøre med at du ikke kan lide andre
meninger?

vh
Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-09-05 09:59

Jan Bøgh skrev den 24-09-2005 10:28:

> Interessant betragtning!
>
> Det skulle vel ikke have noget at gøre med at du ikke kan lide andre
> meninger?

Overhovedet ikke.

Men når man ikke finder ud af hvad en bestemt kostplan indeholder og
samtidig affejer det er på højde med moon-bevægelsen, krystalhealere og
tarmskyllere, så viser det for mig, at personen som kommer med den type
udtalelser udtaler sig om noget som vedkommende ikke har en hat forstand på.

Fint nok at man har en mening, men hvis man ikke har noget at have det
i, så bør man nok lige dæmpe sine metaforer/analogier til noget mere
relevant.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-09-05 12:26

Carsten Riis wrote:

> Men når man ikke finder ud af hvad en bestemt kostplan indeholder og
> samtidig affejer det er på højde med moon-bevægelsen, krystalhealere
> og tarmskyllere,

Og du har så sat dig grundigt ind i Moon-bevægelse, krystalhealing og
tarmskylning, da disse jo åbenbart /er/ dubiøse oder was?

så viser det for mig, at personen som kommer med den
> type udtalelser udtaler sig om noget som vedkommende ikke har en hat
> forstand på.

Og så må man ikke have en mening?
Og hvad ved du egentligt om, hvad jeg ved om DDV-cirkusset?

> Fint nok at man har en mening, men hvis man ikke har noget at have det
> i, så bør man nok lige dæmpe sine metaforer/analogier til noget mere
> relevant.

Skulle vi ikke bare stoppe her og konstatere at jeg ikke har det samme
forhold til pænhed, som du?
Og at jeg med største selvfølgelighed også i fremtiden vil fremsætte
nedladende bemærkninger om en DDV-bevægelse, der IMO er et foretagende, der
lever af at narre penge op af lommen på godtroende væsner med for mange
kilo.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-09-05 12:45

Jan Bøgh skrev den 24-09-2005 13:26:

> Og du har så sat dig grundigt ind i Moon-bevægelse,
> krystalhealing og
> tarmskylning, da disse jo åbenbart /er/ dubiøse oder was?

ja.

> Og så må man ikke have en mening?

Jo jo, alle har en mening.

Lidt ligesom røvhuller. Alle har et røvhul.

Nogen kan så finde ud af, at lade være med at lukke lort ud, når man er
sammen med andre. Andre har ikke.

> Og hvad ved du egentligt om, hvad jeg ved om DDV-cirkusset?

Hvis du vidste noget, så ville du ikke komme med så maleriske analogier.

> [...]
> lever af at narre penge op af lommen på godtroende væsner med for mange

Hvad med at du så forholder dig til kostplanen?

Fra : Helle

Dato : 22-09-05 23:20

> ¨Nånånå..jeg synes nu, deres principper er da meget effektive, vel at
> mærke hvis man kan holde kuren.

Ja det synes jeg også. Tabte da selv 8 kg hos DDV og kæresten tabte 10 kg.
Men det er meget vigtigt at holde det - dog vil jeg give ret i at de er
meget selvforgabte (eller hvad man nu kalder det). Det hele er så iiih så
åååh så fantastisk og deres opskrifter er himmelske og "det smager
fantastisk!"....sådan kører det hele tiden, hvilket jeg efterhånden blev ret
træt af. De forsøgte at bilde os, på holdet, ind at deres opskrifter ikke
smagte anderledes end de fede man kender...hmmm...gu gør de så. Det kan godt
være det smager fint men det smager fandme ikke ligeså godt som en god gang
flødesovs

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-09-05 21:34

Helle skrev den 23-09-2005 00:19:
> [...]
> være det smager fint men det smager fandme ikke ligeså godt som en god gang

Tja, jeg tabte 20 kilo fra aug2002 til maj2003.

De første 5 måneder af år 2003 (og for såvidt også periode
nov2003-aug2004) var totalt surrealistiske for mig og til sidst havde
jeg simpelthen ikke længere det overskud til at skulle stå "skoleret"
overfor en vægtkonsulent der ikke troede på de ting jeg havde oplevet.
For uanset om hun troede på mig eller ej, så var de helt virkelige.

Så ja DDV-konceptet virker, men du skal edderhugme have overskud til
det. Og den kører på viljestyrke fra uge til uge. Når så styrken skal
bruges til andre ting i dagligdagen, så ryger projektet hurtig i vandet.

Da jeg så endelig tog min vægt seriøs igen (vinter-foråret 2005) var den
kravlet op på +130.

Fra : Helle

Dato : 23-09-05 23:48

> Så ja DDV-konceptet virker, men du skal edderhugme have overskud til det.
> Og den kører på viljestyrke fra uge til uge. Når så styrken skal bruges
> til andre ting i dagligdagen, så ryger projektet hurtig i vandet.

Det er helt korrekt og min kæreste og jeg kørte også sur i det. Hvis du går
på DDV kan du knap nok passe arbejde, børn, familie mm. Det er frygtelig
besværligt med maden (især til frokost) og det er altså ikke alle der har
mulighed for at bruge adskellige timer dagligt til at lave mad.

DDV er super effektivt men hold op hvor kører man sur i den disciplin det
kræver. Det kræver virkelig viljestyrke. Vi var glad for at gå hos dem og
gik der i nogle mdr, men droppede så ud fordi vi ikke længere kunne holde
det og havde heller ikke længere råd. Vi har lært utrolig mange gode fif og
råd som vi til dels stadig bruger, men at følge DDV 100% kan vi ikke magte
længere.

Mvh Helle

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-05 21:42

Jan Bøgh skrev den 22-09-2005 19:12:

> [...]
> have sat det overstyr (undertegnede incl. tidligere) ikke værd at høre på.

Hvorfor ikke? Kommer det ikke an på hvad de siger?

> Jeg kan godt styre mit behov for at lege autoritet på området, men med en
> plan om at kyle 40 kg afsted og en status, hvor jeg er nået 25 kg. ad vejen,
> kan det jo være at jeg ad åre bliver en bette guru på området.

Lad os så se, hvad der sker, når du bliver kastet ud i nogen ret så
stressende episoder, som lige "vælter" dit projekt.
Lad os så se om du om x år ikke har taget kiloerne på igen og så igen
finder kræfterne til en ny omgang kyling.

Skal man så ikke lytte til dig, når du har noget fornuftigt at vil sige?

> Men indtil da, vil jeg indskrænke mig til at lytte og sortere!

> Jeg anser DDV for at være et dubiøst foretagende på linie med Moonbevægelse,
> krystalhealing og tarmudskylninger!

Den anseelse bunder i uvidenhed eller mangel på vilje til at se tingene
lidt mere nuanceret end sort/hvid.

snip: atkins opskrift?????

> Herligt til kød og fisk og yderst blottet for hurtige kulhydrater.

Du er blevet Atkinsianer?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 23:40

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Lad os så se, hvad der sker, når du bliver kastet ud i nogen ret så
> stressende episoder, som lige "vælter" dit projekt.

Nogle mister appetitten, hvis de kastes ud i stressende perioder. For mit
vedkommende har stress aldrig påvirket min vægt negativt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-09-05 08:18

Carsten Riis wrote:

> Hvorfor ikke? Kommer det ikke an på hvad de siger?

For mig? Nej. For andre? Det har jeg ikke nogen mening om.

> Lad os så se, hvad der sker, når du bliver kastet ud i nogen ret så
> stressende episoder, som lige "vælter" dit projekt.

Jeg er nok kommet såå langt i mit liv, at jeg har nogenlunde styr på netop
de ting. Men en vigtig pointe for mig er, at jeg ikke føler at jeg lider
nogle afsavn, hvorfor jeg heller ikke går rundt med et latent behov for at
vende tilbage til kulhydraterne. Jeg kan faktisk lide det, jeg spiser efter
min kostomlægning. Eneste detalje, der ændres, når målet er nået, vil være
at jeg vil skrue op for frugtindtaget. Og det er vist ikke det almindelige
problem, at man i stresssituationer æder for mange æbler!
Vin drikker jeg ad libitum allerede nu - og bajere er mig relativt
ligegyldige - jeg har i de sidste 20 år valgt vin fremfor øl, når muligheden
foreligger.

> Lad os så se om du om x år ikke har taget kiloerne på igen og så igen
> finder kræfterne til en ny omgang kyling.

Ja, du kan jo altid håbe - men du tager fejl!

> Skal man så ikke lytte til dig, når du har noget fornuftigt at vil
> sige?

Det må man da virkeligt selv om. Jeg har ikke en mission.

> Den anseelse bunder i uvidenhed eller mangel på vilje til at se
> tingene lidt mere nuanceret end sort/hvid.

Sikkert. Det er fordelen ved personlige anskuelser. Dem bestemmer man
suverænt over selv.

> snip: atkins opskrift?????

> Du er blevet Atkinsianer?

Næh - jeg læste noget af atkins og fandt hans forklaringer lidt mystiske.
Til gengæld er metoden med at droppe kulhydraterne for mig vellykket, og
andre har fornuftige forklaringer. Thor Nørtranders bog indeholder stort set
i den første halvdel den forklaring, jeg for mig selv havde brygget sammen.
Og så er det jo fedt at finde en, der har taget sig ulejligheden med at
nedfælde den.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-09-05 13:58

> Er der nogen herinde der følger ovenstående program på tv2? og hvad synes
> i?
> Hvad synes I om programmet? motiverer det jer?

Den smule, jeg har set, får mig til at løbe skrigende væk. Simpel udstilling
af mennesker a la amerikanske talkshow, hvor alle udstiller hvad som helst
for at komme i fjernsynet. Så nej, det motiverer ikke til noget som helst
andet end at slukke for fjernsynet.

Mvh Maria