Den "korrekte måde" ?
Fra : Janus

Dato : 20-09-05 15:00

Hej NG!

Hvis man har en GUI, hvor der er behov for en dialogboks i ny og næ,
hvordan er så den "korrekte måde" at håndtere kommunikationen af
brugerdata fra denne dialogboks til den underliggenede GUI?

Venlig hilsen Janus

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 21-09-05 07:35

Janus wrote:
> [...]
> hvordan er så den "korrekte måde" at håndtere kommunikationen af
> brugerdata fra denne dialogboks til den underliggenede GUI?

Læg en ActionListener på dialogens "OK" knap (eller lignenende), og hent
relevante data fra dialogens UI via listenerens actionPerformed(..) metode..

/Mikael

Fra : Janus

Dato : 21-09-05 07:50

Mikael Flensborg wrote:

> Læg en ActionListener på dialogens "OK" knap (eller lignenende), og hent
> relevante data fra dialogens UI via listenerens actionPerformed(..)
> metode..
>
> /Mikael

Ja, det er en fornuftig måde. Grunden til jeg spurgte var, jeg lige har
brugt JFileChooser og JOptionPane, hvor der benyttes en return type fra
en metode der "låser" applikationen indtil brugeren har reageret.
Personligt har jeg så lige siddet og lavet lidt dialogbokse og håndteret
brugerens tryk på OK og Cancel vha. abstrakte metoder, som jeg så har
konkretiseret ved instatieringen.

Vh Janus

--
Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 21-09-05 08:30

Janus wrote:

> [...]
> Personligt har jeg så lige siddet og lavet lidt dialogbokse og håndteret
> brugerens tryk på OK og Cancel vha. abstrakte metoder, som jeg så har

Også en måde jeg ofte benytter.
Det skyldes jo nok disse "convenience" metoder såsom
"JOptionPane.show..", hvilket jo ikke giver mulighed for anonym
nedarvning og overskrivning af metoder.

Alternativt kan man jo også smide for eksempel en "Runnable" med til
dialogen, som så sørger for at køre "run()", når man trykker ok.. Så
behøver man ikke den nedarvede.

Eller du kunne smide et model-object (eller lign) med til dialogen, som
så dialogen sørger for at manipulere. Evt kunne man så hive listenere
ned over model objected fra alle relevante steder i applicationen, og
derved næsten automatisk og med stor sikkerhed få opdateret hele
applicationen med de ændrede data, skulle man have brug for dette.

/Mikael