Sammenkæde to databaser
Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 09:05

Hvorledes kan man i Delphi gøre følgende:

Jeg har en tabel med følgende felter: GruppeID, Gruppenavn, Gruppenr,
Gruppetekst.
Jeg har endnu en tabel med følgende felter: Fornavn, Efternavn, Adresse,
Postnr, By, Telefon, Gruppenavn.

Jeg har derudover en form hvorpå jeg ønsker, at man skal kunne indtaste data
til database nummer 2. Men i stedet for at skrive et gruppenavn, så skal man
kunne vælge et gruppenavn fra listen over gruppenavne, der er oprettet i
database nr. 1 og gemme det valgte i database nummer to.

Hvordan laves denne relation?

Fra : Thomas Demant

Dato : 20-09-05 09:27

> [...]
> skal man kunne vælge et gruppenavn fra listen over gruppenavne, der er
> oprettet i database nr. 1 og gemme det valgte i database nummer to.

Det letteste ville umiddelbart være at indlæse indholdet af feltet
"Gruppenavn" fra tabel 1 indlæses i en drop-down box i din form, f.eks. ved
Form2.OnActivate el.lign. (selvfølgelig under forudsætning af at den form
hedder Form2 ).
Jeg ved ikke hvilken database du arbejder med, men det skulle ikke være det
store problem at lave et databasetræk så det havner i en drop-down.
1) Slet indholdet i combobox1:
ComboBox1.Items.Clear;
ComboBox1.Text:='';
2) Indsæt det ønskede antal valgmulighedder med ComboBox1.Items:=EnTString;
eller med et loop der køre ComboBox1.Items.Add('Valgmulighed X');

Når du så skal gemme i tabel 2, kan du bruge ComboBox1.Text til at læse hvad
der er valgt (her vil jeg anbefale at du laver den skrivebeskyttet så der
kun kan vælges ting fra listen og ikke skrives noget) eller du kan benytte
ComboBox1.ItemIndex til at fortælle hvilken valgmulighed der er valgt (et
nummer).

--
Thomas
4990 Sx