grafik og servlets/jsp
Fra : Simon [2700]

Dato : 13-09-05 15:49

Hej,

Jeg skal til at skrive hovedopgave, hvor jeg skal kode et program i java der
basalt skal kunne bruges lidt ligesom MS Visio, hvor man kan tegne
nogen linier imellem nogle symboler - der er selvfølgeligt en masse
underliggende, men det vil jeg ikke kede jer med i denne omgang.

De ville i virksomheden gerne have at det var helt serverside, således at
det kunne bruges i en browser af alle, fra alle lokoationer (over
netværk/internet),
men er det overhovedet muligt hvis det skal køre ordenligt ? Jeg har ikke
kendskab til servlets (eller jsp) i forvejen, men firmaet har snakket lidt
om at de måske er løsningen. Men efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til
er servlets, og for den sags skyld JSP ikke til den slags applikationer, jeg
ville egenligt gerne
benytte mig af swing, da det er det jeg kender, og har brugt før (til
standalone applikationer) - men det er der vel ikke store udsigter til i
servlets eller jsp ? kan man overhovedet lave noget lign. i servlets eller
jsp ? eller må jeg tilbage og sige de kan få en serverside og en tynd klient
i bedste fald ?

På forhånd tak for hjælpen.
mvh.Simon

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-05 16:00

"Simon [2700]" <devnull@linux.org> writes:

> De ville i virksomheden gerne have at det var helt serverside, således at
> det kunne bruges i en browser af alle, fra alle lokoationer (over
> netværk/internet),

Stærk interaktivitet er ikke godt til at være browserbaseret uden du
skal til at kigge på JavaScript og andet godt.

Kig på Java Web Start som tillader dig at have en javaapplikation
liggende på webserveren selvom folk kører den på deres egen maskine.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Simon [2700]

Dato : 13-09-05 17:31

> Kig på Java Web Start som tillader dig at have en javaapplikation
> liggende på webserveren selvom folk kører den på deres egen maskine.

ok det prøver jeg, tak
mvh.Simon

Fra : Mogens Heller Jensen

Dato : 13-09-05 20:13

"Simon [2700]" <devnull@linux.org> wrote in message
> [...]
> servlets eller jsp ? kan man overhovedet lave noget lign. i servlets eller
> jsp ? eller må jeg tilbage og sige de kan få en serverside og en tynd

Hvad med at lave en applet? Det er lige så nemt som at lave standalone apps,
og man kan også bruge Swing (hvis altså klienten har en Java 2 VM
installeret).

Hvis der er behov for at koble op mod en server eller noget så har en applet
som standard tilladelse til at lave sockets til den IP den kommer fra, så
det vil ikke være noget større problem at lave noget kommunikation klient og
server imellem.

-

Fra : Simon [2700]

Dato : 13-09-05 22:43

> [...]
> fra, så det vil ikke være noget større problem at lave noget kommunikation

tak - jeg undersøger muligheden, jeg læste bare et sted at appletter ikke er
gode til programmer
med for meget interaction med GUIen, og de skulle også være langsomme i
respons - men jeg ser på det.

tager stadig gerne imod flere gode råd/ideer.

tak
mvh.Simon

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 14-09-05 00:20

Simon [2700] wrote:
> [...]
> gode til programmer
> med for meget interaction med GUIen, og de skulle også være langsomme i

Tværtimod.... En applet er god (og hurtig) til at rumme en kompleks GUI.
(Så længe du får "lov" til at have en ikke helt tynd klient).

Jeg kunne forestille mig at det du har læst går på at det at bruge
appleter som designelementer i en HTML side giver langsom respons (de
skal loades), og ikke er gode til interaktion med Internet browserens
GUI. Så giver det en vis mening.

/Johnnie

Fra : Simon [2700]

Dato : 14-09-05 06:24

> [...]
> loades), og ikke er gode til interaktion med Internet browserens GUI. Så

Hej igen,
nu skal min køre i en browser helst, så den er vel dårligt stillet i den
sammenhæng ?
og de så helst at jeg hverken havde tyk eller tynd klient, og bare kørte det
hele igennem browseren :(
- men så får jeg vel også de problemer med en applet der skal køre igennem
browserens GUI.. ?
mvh.Simon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-05 07:33

Simon [2700] skrev:

> nu skal min køre i en browser helst, så den er vel dårligt stillet i den
> sammenhæng ?

Nej.

Browserens GUI er ikke beregnet på at brugeren skal kunne flytte
rundt på elementerne eller at tegne streger imellem dem. Den
ville være håbløs til det.

Appletten kan sagtens styre dynamiske elementer med sin egen GUI,
og brugeren tænker ikke over hvilken GUI det egentlig er der
bestemmer, for det er ligemeget.

Her er et banalt eksempel der illustrerer hvad jeg mener:
http://java.sun.com/applets/archive/beta/Pythagoras/index.html
Når man klikker på feltet omkring trekanten, ændres den.

> og de så helst at jeg hverken havde tyk eller tynd klient, og bare kørte det
> hele igennem browseren :(

Det kan du også sagtens med en applet. De mener sandsynligvis
blot at det er vigtigt at der ikke skal installeres noget nyt på
klienten.

> - men så får jeg vel også de problemer med en applet der skal
> køre igennem browserens GUI.. ?

Nej. Tjek eksemplet. Der er ingen problemer.

--
Bertel

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 14-09-05 16:17

Simon [2700] wrote:

> [...]
> sammenhæng ?
> og de så helst at jeg hverken havde tyk eller tynd klient, og bare kørte det

Som Bertel også er inde på: Hvad mener de lige med at det skal køre
igennem browseren? En applet kan sagtens bare fremstå som et element på
en hjemmeside, og som sådan vises inden for browseren ramme, selvom det
teknisk set er et stykke software der skal hentes og køres på klientens
maskine.

Hvis problemet er at man ikke vil kræve at klienten har java installeret
- ja så går det selvfølgelig ikke! Hvis pointen er at man ikke
ønsker at brugeren skal vente på at appletten bliver hentet - ja så har
jeg ikke lige nogen god løsning. Men hvis pointen bare er, at det for
brugeren skal ligne et element på hjemmesiden, ja så er det helt klart
en applet vi taler om.

Mvh. Kasper