newbie, strings problem
Fra : Leif Neland

Dato : 13-09-05 07:26

Det er vist for mange år siden, jeg har lavet c...

Jeg vil gerne konkatenere nogle tal til en streng.

char resbuffer[200]; // Sæt plads af
resbuffer[0] = 0; // Clear buffer
for (...) {
resbuffer=sprintf("%s:%0.1f", resbuffer,current_temp); /* error:
incompatible types in assignment */
}

Det kan da ikke være så svært...

Leif

Fra : N/A

Dato : 13-09-05 18:42

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 13-09-05 18:42

Bertel Lund Hansen wrote:

>    sprintf(resbuffer,"%s:%0.1f", resbuffer, current_temp);
>
> Tricket er at man angiver resbuffer både som target og som
> værdiparameter.

I det konkrete tilfælde er jeg ret overbevist om at
det virker.

Men generelt vil jeg være lidt forsigtig med at have
resultat strengen som værdi argument også.

Arne

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-09-05 18:50

Arne Vajhøj wrote:

> I det konkrete tilfælde er jeg ret overbevist om at
> det virker.
>
> Men generelt vil jeg være lidt forsigtig med at have
> resultat strengen som værdi argument også.

Ja, i C-standarden står der om sprintf:
"If copying takes place between objects that overlap,
the behavior is undefined."

I dette tilfælde vil det måske/sansynligvis virke, men hvis man
ændrer format strengen til f.ex: ">%s:%0.1f" vil det sansynligvis
fejle.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 20:53

Bertel Brander skrev:

> Ja, i C-standarden står der om sprintf:
> "If copying takes place between objects that overlap,
> the behavior is undefined."

Åh, det havde jeg glemt. Så skal man omkring en buffer:
   char buffer[200];

   sprintf(buffer,"%s:%0.1f", resbuffer, current_temp);
   sprintf(resbuffer,buffer);

--
Bertel

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 13-09-05 21:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Åh, det havde jeg glemt. Så skal man omkring en buffer:
>    char buffer[200];

>    sprintf(buffer,"%s:%0.1f", resbuffer, current_temp);
>    sprintf(resbuffer,buffer);

strcpy I presume ...

Arne

Fra : Kent Friis

Dato : 13-09-05 22:15

Den Tue, 13 Sep 2005 21:53:25 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> Åh, det havde jeg glemt. Så skal man omkring en buffer:
>    char buffer[200];

>    sprintf(buffer,"%s:%0.1f", resbuffer, current_temp);
>    sprintf(resbuffer,buffer);

Format string exploit :-þ

resbuffer="%s"
current_temp=0.0

> sprintf(buffer,"%s:%0.1f", resbuffer, current_temp);

Nu er buffer="%s:.0"

> sprintf(resbuffer,buffer);

sprintf(resbuffer, "%s":.0); /* hvor peger den tredje parameter på
stakken henad? */

I dette tilfælde er strcpy en nemmere løsning, og ellers: Brug aldrig
en streng brugeren har indflydelse på indholdet af som format til
*printf.

Mvh
Kent