rødler til gødningskugler
Fra : bot

Dato : 13-09-05 03:22

er der nogen der kan hjælpe mig med at fortælle hvor jeg kan købe rødler i
Københavns området, bor selv i albertslund

hilsen

brianole

Fra : Henrik K

Dato : 13-09-05 15:16

jeg fik lidt hos den lokale keramiker

Henrik

--oo(.)(.)oo--

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 15-09-05 17:11

bot wrote:
> er der nogen der kan hjælpe mig med at fortælle hvor jeg kan købe rødler i
> Københavns området, bor selv i albertslund
>
> hilsen
>
> brianole

Købte det jeg har i Panduro Hobby.
Det var en 10kg pose

Thomas

Fra : mop

Dato : 16-09-05 09:49

ØØ det må i da godt give en opskrift på
er det bare rødler eller ??

mop

Fra : mop

Dato : 16-09-05 09:50

JA jeg går ud fra at i bruger det til at gøde jeres plante ?

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 16-09-05 19:09

mop wrote:
> ØØ det må i da godt give en opskrift på
> er det bare rødler eller ??
>
> mop
> "Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

Jeg bruger følgende opskrift til bundlagsgødning:
1/2l Tropica master Grow
ca 1.5 liter spaghnumsmuller (nok til at suge tropicagødningen op)
og ca lige så meget ler som spaghnum (fyldemæssigt..)

Gødning og spaghnum blandes først, og så leret.
Massen rulles ud i et ca 5mm tykt lag på noget plastik, og så ridser i
massen så man får nogle felter i en passende størrelse (ca. 5x5 mm)
Når massen er tør, men ikke knas tør brækker man pladen i stykker,
kommer den i en plastikpose som man lukker tæt.

Når man skal bruge bundlagsgødningen, stopper man en pille ned i
bundlaget i nærheden af planternes rødder.

Jeg har også brugt det til nye akvarier, hvor jeg har fordelt en hel del
ud over bundlaget og så lagt et lag grus mere ovenpå. Så er akvariet
klart til en masse planter.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 00:00

> [...]
> ud over bundlaget og så lagt et lag grus mere ovenpå. Så er akvariet klart

JEg tænkte det nok - lyder fuldstændig som de kugler jeg har købt - hedder 7
balls (sikkert i dyre domme)
Tak for opskriften. Jeg antager at der er en grund til at det skal være
rødler.

MvHans

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 17-09-05 08:16

PyroStorm_DK wrote:
> [...]
> balls (sikkert i dyre domme)
> Tak for opskriften. Jeg antager at der er en grund til at det skal være

Hejsa

Opskriften kommer oprindeligt fra en der hedder Jan Lyngdorf..

Det med rødleret..
Grunden til at rødler er rødt er fordi der er jern i.
Nogle af dem jeg har snakket med siger at det er "den forkerte slags"
(noget med om det er svært eller let opløseligt), men selvom det skulle
være svært for planterne at optage jernet, så tyder mine oplevelser med
sværdplanter (som jo skal have meget jern), at det på en eller anden
måde får det ud af leret selvom det skulle være "den forkerte slags".

Man kan bruge en hvilken som helst slags ler, men blåleret
(dekorationsler) indeholder kalk, og da jeg har blødt vand i det ene
akvarie, vil jeg helst undgå at proppe for meget kalk i..

Thomas