Maraton kværke???
Fra : JJ

Dato : 12-09-05 13:14

1 juli fik vores føl konstateret (sandsynligvis) kværke...
dyrlæge 1 tog ingen prøver fordi der var for mange symptomer der manglede.
Dyrlæge 2 var dog sikker på det var kværke (manglende symptomer eller ej) -
han bliver behandlet som om det er kværke. Da hævelsen ikke bryder ud i
bylder, søger vi en forklaring på hvad det så er. (føllet er total frisk
bare med 1 hævet kirtel)
Dr. dyr og co. finder så ud af at det må være en form for allergi, mod spir
i græsset - det er altså forklaringen på den hævelse han har (den varierer i
størrelse)
Nu har vi så haft besøg af dyrlægen igen - hævelsen er blevet mere fast og
lidt større- så vi ville have den tjekket...
Der er kværke, lyder svaret... HVAD er det??? hvor blev allergien lige af??
Hvorfor er ingen af de øvrige heste så blevet smittet??? (det skal lige
siges at føllet ikke har feber, ingen snot, ingen hoste - altså total
upåvirket...)
Dyrlægen siger så "det her smitter ikke" ???
OK - vi har så et føl, der har haft kværke siden 1 juli - eneste symptom er
1 bule - og det smitter ikke??? Spændende!!! Den gode Dr. dyr konstaterer
dog, at det nok enten bliver værre eller bedre i løbet af de nærmeste
dage??? (det havde vi nok ikke regnet ud selv vel??)

- er der nogen her der har kendskab til at kværke kan forløbe på den her
måde??? Jeg har ikke og kender heller ikke nogen der har haft lignende
forløb (kender mange der har haft kværke - men de nægter at tro at det her
har noget med kværke at gøre)

--
Hilsen

JJ

Fra : Anet

Dato : 12-09-05 15:28

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måde??? Jeg har ikke og kender heller ikke nogen der har haft lignende
> forløb (kender mange der har haft kværke - men de nægter at tro at det her

(klip)

Hvor nøjagtig sidder den bule du taler om? For som du beskriver det så lyder
det lidt som Hamsterhoved for mig. Det har vores ene hest haft i flere år.
Dog plejer han at have det mest om vinteren.

--
Hilsen
Annette>

Fra : JJ

Dato : 12-09-05 20:25

Bulen sidder mellem kæbegrenene - hvis han står med højrejst hals og mulen
nedad, så ser det ud som om han har dobbelthage hvis han står alm kan
man ikke se den. Den varierer i størrelse - max på størrelse med en halv
mandarin.
Hvad er hamsterhoved??

--
Hilsen

JJ

Fra : Anet

Dato : 12-09-05 20:55

> [...]
kan
> man ikke se den. Den varierer i størrelse - max på størrelse med en halv

(klip)

Er der noget hævlse lidt længere oppe af hovedet også eller holder det sig
dernede imellem knoglerne?

Hamsterhoved er noget som nogen heste har tendens til at få. Vores hest får
det som regel om vinteren når han står udenfor og venter på at blive lukket
ind i sin lune bokse og få mad efter en lang dag på folden. Det er
spytkirtlerne der spiller et puds. Det kan kureres med ½ presset citron på
hver måltid mad i nogle dage.

--
Hilsen
Annette

Fra : JJ

Dato : 13-09-05 05:53

Det er "kun" mellem knoglerne.

Det med ½ presset citron - er det ikke noget med at det hjælper med at få
tømt spytkirtlerne? ligesom æbleeddike?

Det er et forsøg værd starter cirtonkuren i dag - jeg skal nok lige
opdatere her hvordan det går. Tak for hjælpen

--
Hilsen

Jonna
jonna@lilanimas.dk

Fra : Anet

Dato : 13-09-05 17:12

> [...]
>
> Det er et forsøg værd starter cirtonkuren i dag - jeg skal nok lige
> opdatere her hvordan det går. Tak for hjælpen

(klip)

Joh, og så forsvinder den hævelse som er fremkommet. Men der kan være mange
andre muligheder. Et blodkar kan være bristet og lavet hævelsen, et
insektstik, et slag, en talgkirtel der er tilstoppet og som derefter
omringer fremmedlegmet inde i kirtlen, men det er da godt at hesten ikke
ser ud til at være generet af det.

--
Hilsen
Annette