En reminder til Anita
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-05 12:59

Den 7.august i år udspandt der sig blandt andet følgende
debat:

"Arne H. Wilstrup <Nixenbixen@denfaarduej.invalid> skrev:
> kunne du være rar og give mig et timeantal og et skema for
> den
> kommende 9.klasse, så jeg kan sammenligne

Jeg skal lige prøve at undersøge det, når vi er kommet i
gang. Jeg skal
skifte arbejdsplads til en ungdomsskole og ved ikke helt
hvordan de kører
det i forhold til alm. folkeskole. Men jeg skal lige prøve
at se på det.

Venligst Anita"

Hvad bliver det til, Anita? hvor mange timer er afsat til
samfundsfag i Aalborg kommune ugentlig og hvilke fag er så
udgået?

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-05 13:21

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvad bliver det til, Anita? hvor mange timer er afsat til
> samfundsfag i Aalborg kommune ugentlig og hvilke fag er så
> udgået?

Jeg har selv forsøgt at søge på skolevæsenet i Aalborg - og
her kunne jeg konstatere hos de skoler,der vitterlig har
udlagt deres skemaer, at de i 8- klasserne har 1 time
samfundsfag - og i 9.klasserne har max. 2 timers
samfundsfag - altså noget nær lig det, vi har i folkeskolen
i København - men jeg venter da gerne stadigvæk på
oplysninger, der skulle udsige at man i Aalborg kommune har
5 lektioner samfundsfag ugentligt sådan som d'herrer
lektorer/adjunkter advokerede for og som du hævdede at man
IKKE havde skåret ned i Aalborg skolevæsen.

Eller måske skulle vi blive enige om at d'herrer
lektorer/adjunkter var ude på glatis, når de skrev hvad de
skrev og at de simpelthen ikke havde undersøgt sagerne til
bunds og at det derfor er overordentligt pinligt når de
udtaler sig på et så ufuldstændigt grundlag, som de gjorde,
især når de er hhv. formand og næstformand for
seminariesektionen inden for samfundsfagslærere.

--
ahw

Fra : Anita

Dato : 12-09-05 07:50

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev:

Hej Arne.
Beklager ventetiden. Min newsudbyder har været ekstremt ustabil og jeg har
haft travlt med mit nye job.

> Hvad bliver det til, Anita? hvor mange timer er afsat til
> samfundsfag i Aalborg kommune ugentlig og hvilke fag er så
> udgået?

Jeg har undersøgt et par af de steder jeg mente at kunne huske havde 5
timer. Men desværre. Ingen af dem kørte med 5, men blot med 2 timer.

Jeg er blevet i tvivl om hvorvidt min opfattelse af de 5 timer er et levn
fra seminarietiden, hvor ændringen vedr. samfundsfag blev gennemført (Var
det ikke i forbindelse med at 10. klasses centre blev etableret?)

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-09-05 19:39

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> samfundsfag blev gennemført (Var det ikke i forbindelse
> med at 10. klasses centre blev etableret?)

Der har været anbefalinger om at man afsatte 5 timer, men
det var i forbindelse med omlægningen fra samtidsorientering
til samfundsfag, hvor man skulle se det hele i et historisk
perspektiv - men det var allerede i 1989-90 - og jeg kan
oplyse at jeg aldrig har været på en skole i København, hvor
antallet af timer til samfundsfag/samtidsorientering har
oversteget 4 lektioner ugentligt - og det endda kun i en
kort periode.

Den seneste ændring kom sidste år, hvor man ændrede det
sådan at skolerne skulle have mere historie og
biologi/geografi på bekostning af samfundsfag - og det jeg
harcellerede over var at to seminarielektorer skød på skolen
uden at have belæg for hvad de skrev- jeg fandt det pínligt
at to seminariefolk, hvoraf de var henholdsvis formand og
næstformand for seminarlielærerforeningen af
samfundsfagslærere, skrev en artikel, der var så mangelfuld
og fejlbehæftet som den var - og det er sådanne mennesker,
der skal forsøge at forklare de studerende på seminarierne
om kildekritik. De havde simpelthen ikke undersøgt sagerne
ordentligt - og det finder jeg ualmindelig betænkeligt.

Jeg forsøgte at få en passus optaget i Morgenfascisten
JyllandsPesten om sagen, men de afviste det med en
pseudoforklaring om at de ikke havde plads - at usandheden
ikke kunne blive rettet viser med al ønskelig tydelighed
hvad det vil sige at have ytringsfrihed: den er nøje
forbundet med økonomi - har man ikke pengene, kan man ikke
få udgivet sine synspunkter, hvis dem, der ejer medierne
ikke ønsker at fremme en sag -og det er de færreste der har
de mange millioner der skal til for at drive en avis eller
en TV-station, der kan bringe budskabet ud til tilstrækkelig
mange mennesker.

For at gøre ironien fuldkommen, blev jeg i går ringet op af
en sælger til JP, der ville sælge mig et abonnement - det
sagde jeg nej til begrundet i det føromtalte.

For alle eventualiteters skyld -selvom de kunne have haft
ret i at der ikke var plads til hele indlægget, kunne de vel
have lavet en barberet udgave af indlægget -men nej.

Jeg synes virkelig at det er pinligt at de to hhv. lektor og
adjunkt inden for faget - lavede sådan en artikel med så
elendig research - og det der dem, der skal bedømme kommende
læreres arbejder med faget. Her ville en faglighedstest være
på sin plads.

--
ahw

Fra : Anita

Dato : 12-09-05 22:25

> [...]

> til samfundsfag, hvor man skulle se det hele i et historisk
> perspektiv - men det var allerede i 1989-90

Okay.

> Den seneste ændring kom sidste år, hvor man ændrede det
> sådan at skolerne skulle have mere historie og
> biologi/geografi på bekostning af samfundsfag

Men jeg mener, at der kom en ændring, da man lavede om på 10. klasse.
Tidligere havde man samfundsfag i både 9. og 10. klasse, men da 10. klasse
skulle have forskellige linjer blev samfundsfag udeladt og "givet" ekstra
timer i 9. klasse. Men jeg kan så forstå, at det var så som så med disse
"ekstra timer". Meget ærgerligt synes jeg, når man nu ved, hvor lidt de unge
ved om politik, økonomi og andre samfundsforhold.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-09-05 12:23

> [...]
> disse "ekstra timer". Meget ærgerligt synes jeg, når man
> nu ved, hvor lidt de unge ved om politik, økonomi og andre

Det er ikke helt korrekt - siden 1993-loven har man haft
krav om samfundsfag i 10.klasse med det eksplicitte krav om
at hvis man ikke havde samfundsfag som et selvstændigt fag i
10.klasse, så skulle man have det som en del af dansk.

Det nye er at man nu igen skal have samfundsfag i 8. og
9.klasse og at man også skal have historie i 9.klasse - det
havde man ikke tidligere. Jeg mener endda det var Bertel
Haarder, der var med til at afskaffe det i sin tid - i hvert
fald var han involveret i den proces.

--
ahw