Gift mod snegle...
Fra : Thomas

Dato : 09-09-05 22:10

Hejsa

Jeg var ved dyrehandleren idag, og købe noget gift til at tage
livet af mine snegle - da der var ved at komme for mange.

Jeg læste brugsanvisningen, og fulgte den - og doserede som
angivet i brugsanvisningen (brugte faktisk lidt mindre gift, for ikke
at risikere at skade fiskene)

En bekendt har fortalt mig, at der kan gå alt fra et par dage, til 2-3
uger, før sneglene er væk - tager det godtnok så lang tid?

Jeg er også blevet rådet til, når sneglene er væk, at skifte 1/3-½
af vandet, og så give det kuren igen. - Men det står der ikke noget om
i brugsanvisningen... Og hvis sneglene ER væk, er der vel heller ingen
grund til det. - Man vil jo helst ikke stresse fiskene unødigt.

Håber i kan give nogen tips... Er der ting jeg skal sørge for at gøre
ellers?

Mvh. Thomas

Ps. Giften er af et mærke der hedder 'Limnacid' - hvis det har nogen
betydning.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 09-09-05 23:36

Hej !

Gift i vores akvarier er ikke velset, det er ikke sundt for noget somhelst
i akvariet.

En anden gang du får problemer med snegle, så køb et par kuglefisk,
jeg lover dig de nok skal få gjort kul på sneglene i en fart.

Og hvis man som jeg har flere akvarier, så er det dejlig nemt at flytte
kuglefiskene
fra det ene til det andet akvarie når sneglene dukker op, og de kan bruges
igen og igen og igen.

Prøv det, det er en økologisk måde at klare det problem på, og på længere
sigt
osse en meget billigere måde.

Jesper

Fra : Martin Bak

Dato : 10-09-05 08:41

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> grund til det. - Man vil jo helst ikke stresse fiskene unødigt.
>
> Håber i kan give nogen tips... Er der ting jeg skal sørge for at gøre

Gift er ikke nopget god løsning, af flere grunde. Her i gruppen er der
gennem tiden kommet andre og bedre forslag, bl.a. noget med en skål med
kartoffel, eller var det agurk(?) i. Sneglene vil vrimle op i denne når det
bliver mørkt, og så kan man simpethen bare samle dem op.

Du skal nok skifte vand flere gange i tiden efter at sneglene er døde. Tænk
på, hvor mange snegle-lig der kommer til at ligge og rådne i dit vand.. ikke
smart for vandkvaliteten.

Martin

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-09-05 09:02

> [...]
>
> Jeg læste brugsanvisningen, og fulgte den - og doserede som
> angivet i brugsanvisningen (brugte faktisk lidt mindre gift, for ikke

Den bedste, billigste og muligvis hurtigste måde er kartoffel metoden.
Den går i al sin simpelhed ud på at du tager en kartoffel, skærer et par
skiver af den.
Lægger dem på en underkop og sætter den ned i akvaiet, lige inden lyset
slukkes.
Tag en anden underkop, og placer den ovenpå den med kartoffelskiverne,
således at sneglene kan komme ind til skiverne.
Når du skal have "fælden" op igen - inden lyset igen tændes - skubber du
den øverste underkop op på den nederste, så de slutter tæt.
Og op det går. Den øverste er der kun for at forhindre sneglene i at
forsvinde under opsamlingen.
Metoden kan anvendes igen og igen indtil snegle bestanden er bragt under
kontrol.

Carsten

Fra : Thomas

Dato : 10-09-05 21:01

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Når du skal have "fælden" op igen - inden lyset igen tændes - skubber du
> den øverste underkop op på den nederste, ...

Hvorfor inden lyset tændes igen? Er det fordi hvis man tænder lyset, fiser
alle
sneglene væk, inden man kan nå at få underkoppen op?

Jeg vil bruge dette trick næste gang, og holde mig langt væk fra gift... Tak
for det.

Mvh. Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-09-05 00:13

> [...]
> fiser alle
> sneglene væk, inden man kan nå at få underkoppen op?

Lige præcist!!

Carsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-09-05 17:18

Thomas wrote:
> Ps. Giften er af et mærke der hedder 'Limnacid' - hvis det har nogen
> betydning.

Underordnet hvad det hedder - gift er noget skidt, at proppe i akvariet -
men akvarieforhandlerne sælger hvad som helst, der giver overskud - de lever
jo af det

Du har fået beskrevet kartoffel-metoden i andre svar - brug den i stedet.

Hvis det er et selskabsakvarie, så kan du sætte et par pragtsmerlinger,
netsmerlinger eller kuglefisk derned - de skal nok få guffet sneglene i
løbet af kort tid.

Og begynd derefter at tænke på hvorfor, du har fået så mange snegle - snegle
kommer i massevis, når der er noget, som de kan leve af - så en mulighed et
at du har overfodret, så der har været rester til sneglene - og har fået
væksten til at eksplodere.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Thomas

Dato : 10-09-05 20:59

> Hvis det er et selskabsakvarie, så kan du sætte et par pragtsmerlinger,
> netsmerlinger eller kuglefisk derned - de skal nok få guffet sneglene i
> løbet af kort tid.

Jeg var også i en periode meget varm på idéen med at købe nogen
pragtsmerlinger
eller netsmerlinger... Indtil jeg blev fortalt at det ikke kun er snegle de
spiser, det
er også andre fisk... Så jeg syntes ikke ligefrem idéen er brugbar.
Kuglefisk - De er vel forholdsvis små - spiser de af de andre (mindre)
fisk??

> [...]
> snegle kommer i massevis, når der er noget, som de kan leve af - så en
> mulighed et at du har overfodret, så der har været rester til sneglene -

Jeg har sandsynligvis overfodret lidt - Er begyndt at fodre mindre nu, og
det vil
jeg også gøre fremover. Min beholdning af snegle ser ud til at være nede på
næsten 0 allerede nu (idag har jeg set en snegl eller to på glasset, hvor
der tit er
mindst 50...) Og alle fiskene lever endnu, og opfører sig tilsyneladende
normalt.
Så om en uges tid, vil jeg skifte en del af vandet igen, for at komme af med
noget
af giften... Og det vil jeg gøre nogen uger fremover igen - Og hvis der ikke
er nogen
fisk der går til, og der ikke kommer snegle igen, så vil jeg da glæde mig
over
resultatet... Men hvis der begynder at komme snegle igen en anden gang, vil
jeg
da huske kartoffeltricket, og prøve det først....

Mvh. Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-09-05 22:04

Thomas wrote:
> [...]
> er også andre fisk... Så jeg syntes ikke ligefrem idéen er brugbar.
> Kuglefisk - De er vel forholdsvis små - spiser de af de andre (mindre)

Det er så ikke min erfaring - jeg har både nogle netsmerlinger og nogle
Siamesisk Algeæder i 250 liter akvarie med masser af planter og gubby,
platy og sværddrager - og der er en masse unger der overlever, og jeg har
ikke indtrytk af at smerlingerne er grådigere end de andre fisk selv - og
som nævnt er der en masse yngel, der overlever.

Jeg ved ikke om der er snegle - men jeg ser aldrig nogle - så enten er de
der ikke - eller også holder smerlingerne dem nede.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 21:52

> [...]
> Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.

Jeg vil deler også gerne mine >>kemikaliefrie<<< snegle erfaringer ud:
Jeg har haft en sand syndflod af snegle og har afprøvet ideen med kartoflen
på underkoppen - uden held, men jeg har sikkert gjort noget galt i min
opsætning.

Derefter fulgte jeg nogle af de andre gode råd som gruppen her er kommer
med.
Smerling: Da mit akvarie ikke er på mere end 86 l.og pragt smerlinger har
det med at blive store (op til 30 cm), fandt jeg ud af at en dværgsmerling
(Botia sidthimunki) nok var passende. Du kan læse mere her:
http://www.loaches.com/species_pages/botia_sidthimunki.html (har lige været
i planteimporten i Kbh og set at de havde masser på lager). En kuglefisk er
sikkert også udemærket.
Foder; Skær ned på maden - mindre og færre portioner.
Resultat: Efter nogle uger svandt problemet ind til noget der ikke er et
problem mere. Der kan gå dage hvor jeg slet ikke kan få øje på en eneste
snegl

"God jagt"
MvHans

Fra : BC

Dato : 14-09-05 13:56

> i planteimporten i Kbh og set at de havde masser på lager). En kuglefisk
> er
> sikkert også udemærket.

Et er sikkert, den er effektiv mod snegle, men men men..... når sneglene er
væk har de en slem tilbøjelighed til at gå i finnerne på de andre fisk
desuden kræver de fleste af dem salt i vandet for at trives optimalt
(brakvandsfisk), og... så bliver mange af dem ret store
men hvis man kan finde dværgkuglefisken et eller andet sted, kunne den være
en mulighed, da den er rent ferskvandslevende

mvh Brian
indehaver af en del kuglefisk

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 22:04

"BC" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men hvis man kan finde dværgkuglefisken et eller andet sted, kunne den
> være en mulighed, da den er rent ferskvandslevende

Et lille ps....
Dværg smelingen er jeg nu blevet sur på - den har lige guffet rogn fra mine
sommerfugle.... Hunnen prøvede at skubbe og mase smerlingen væk...
uden held :-/
men jeg har stadig ingen snegle

Fra : KalleKnas

Dato : 18-09-05 00:09

Hej Thomas
Du har hørt en del gode ideer, men vedr. gift er der ikke nogen der skriver
om de døde snegle, der ligger og rådner og forurener vandet.
Har du mange i 250 l. kan jeg love dig, at du kan lugte det.
Jeg opdrættede ancistrus maller og avlshannen døde + ½delen af ungerne, og
selvom jeg skiftede vand lugtede det alligevel af døde snegle.
Hej fra Karsten

Fra : BC

Dato : 21-09-05 12:56

"KalleKnas" <brydsoee@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg opdrættede ancistrus maller og avlshannen døde + ½delen af ungerne, og
> selvom jeg skiftede vand lugtede det alligevel af døde snegle.

efter hvad jeg kan se har Martin Bak da skrevet at der kan være problemer
med døde snegle

mvh Brian

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-09-05 15:48

BC wrote:
> efter hvad jeg kan se har Martin Bak da skrevet at der kan være
> problemer med døde snegle
> mvh Brian

Nu er der ikke døde snegle ved de nævnte løsninger - bortset fra ta bruge
gift - der vil de døde snegle ligge og rådne.

Ved "hartoffel-metoden" bliver de levende snegle fisket helt op af
akvariet - og de ligger IKKE og rådner i akvariet.

Ved fisk som f.x. smerlinger bliver sneglene ædt - og der er kun de tomme
huse tilbage - og de skader ikke.

Fra : HKN

Dato : 25-09-05 19:17

> Ved fisk som f.x. smerlinger bliver sneglene ædt - og der er kun de
tomme
> huse tilbage - og de skader ikke.

Ja, det kommer sandelig an på hvilken type snegle - jeg købte netop
smerlinger for at blive mit snegleproblem kvit, og det hjalp da også på de
almindelige brune snegle - men de her snegle med det lange spidse hus -
dem
gider de ikke røre!

-Henrik

It has removed 14 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Carsten Madsen

Dato : 25-09-05 21:30

Hej

Da jeg på et tidspunkt fik store problemer med sengle anskaffede jeg mig
nogle pragtsmerlinger - siden har jeg stort set ikke registreret en eneste
snegl - de eneste snegle jeg har registreret, er dem smerlingerne er igang
med at guffe i sig - de spiser måde dem med "det lange spidse hus" og de
almindelige brune..

Mvh

Carsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-09-05 18:53

HKN wrote:
> [...]
> smerlinger for at blive mit snegleproblem kvit, og det hjalp da også
> på de almindelige brune snegle - men de her snegle med det lange

Har du prøvet, at sulte dem lidt, så de ikke æder sig mætte i foderet, og
derfor ikke gider besværet med at æde de spidse snegle ?

Jeg ved ikke om de spidse er lidt mere besværlige, men det kunne da være ?

Fra : HKN

Dato : 26-09-05 20:27

> Har du prøvet, at sulte dem lidt, så de ikke æder sig mætte i foderet, og
> derfor ikke gider besværet med at æde de spidse snegle ?
>
> Jeg ved ikke om de spidse er lidt mere besværlige, men det kunne da være ?

Nææ, det ved jeg heller ikke - men nu prøver jeg. De var der dog efter 3
ugers ferie, hvor de kun fik 2 af de her foder klodser.

Mvh
Henrik