Horsol
Fra : Anet

Dato : 08-09-05 17:04

Er der nogen af Jer herinde der har haft personlige erfaringer med at bruge
Horsol til sommereksemheste? Hvordan virkede det og var I tilfredse?

--
Hilsen
Annette

Fra : Liz B.

Dato : 08-09-05 19:45

Hej Annette,
Jeg brugt Horsol sidste år (på hestene ikke på mig selv og synes ikke
at det var så effektiv som det jeg bruger i år, nemlig Flusa/Fluså, på
anbefaling af min dyrlæge. Det er et insektmiddel som holder fluerne og
middene væk fra hestene. Et pour-on middel ligesom til hunde. Det er
beregnet til kvæg men i Sverige bruges det også på heste. Meget dyrt,
omkring 700-800 kr for ½ liter. Til gengæld skal man kun brug højst 40ml pr
hest pr måned. Købes hos foderstoffen.

Kun den ene af min heste døjer med eksem, desværre den 3 årige, men jeg
håber at han vokser fra det. Hans mane ligner en toilet børst Han fik
også et enkelte indsprøjtning, (i foråret) vist nok cortison, for at tage
kloen og siden har han fået Flusa en gang om måneden. Han er holdt op med
at klo sig, så jeg krydser fingrene, benene og alt mulige andet....!

Jeg forsøgt også at lave mit eget middel, bla. af eukylyptus (st.?) nellike
olie mv. og det virkede fint, men holder kun i nogle få timer.

Hilsen Liz

Fra : john

Dato : 08-09-05 21:25

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forsøgt også at lave mit eget middel, bla. af eukylyptus (st.?)
> nellike olie mv. og det virkede fint, men holder kun i nogle få timer.

Har jeg også prøvet.

Det stinker værre end en ulykke, og er ikke effektivt i andet end ganske
kort tid.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 10-09-05 22:24

> [...]
> beregnet til kvæg men i Sverige bruges det også på heste. Meget dyrt,
> omkring 700-800 kr for ½ liter. Til gengæld skal man kun brug højst 40ml

(klip)

Jeg kender godt og har brugt Flusa PourOn til både mine køer og heste, men
Horsol skulle være godt når først skaden var sket. og skaden er sket med min
islænderhoppe og jeg syntes bare, at det er så synd som hun klør sig.
Sommereksemen kom faktisk meget sent i år på hende, så jeg håbede at det
ville være mildt i år, men denne varme i den sidste tid har helt vendt rundt
på det hele og der er kommet en masse myg. Jeg kan holde hende
betændelsesfri ved brug af aloe vera, men den fortykkede hud vil jeg gerne
afhjælpe lidt for hende.

--
Hilsen
Annette

Fra : Liz B.

Dato : 11-09-05 08:40

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> min
> islænderhoppe og jeg syntes bare, at det er så synd som hun klør

Hej Annette,

Jeg brugt Horsol sidst år efter at skaden var sket og synes ikke at det
havde nogen effekt. Han fortsatte med at klo sig og var tydeligvis øm der,
men der var ingen væskende blærer såvidt jeg husker. Dyrlægen har heller
ikke det helt stor tiltro til det - "det skader ikke at prov" - sagde han,
men jeg måtte gi' ham ret - det hjalp slet ikke. Reklamen lyder
overbevisende og det var også derfor jeg købte det, men det er bedst at
forebygge.

Når skaden er sket er en enkelt indsprøjtning med cortison nødvendig, og
kløen er væk i mindst et par måneder. Forebygge samtidig med noget der
holder midderne væk. Det gælder om at bryde vanen med at klo, hesten skal
glemme alt om det. Det har virket nogenlunde her hos mig. Altså han kløer
sig lidt men ikke nær så meget som tidligere, og heller ikke så ihærdigt som
før. Og der er ingen blærere eller sår, heller ingen hår på manen eller
øverste på halen - bare noget som ligner en måneds ubarbering Huden er
heller ikke specielt fortykkede.
Har du snakket med din dyrlæge om produktet?

Hilsen Liz