Hjælp til simpel database
Fra : Skindbeni

Dato : 04-09-05 00:01

Hej.

Jeg kan ikke få den simpleste database til at virke.

Ifølge min bog, så burde dette være nok:

(Info: Har aldrig kørt med database før - ny Delphi version installeret i
denne uge)

I eksemplet ønskes databasen DBDemos anvendt, som ligger på computeren.

1. Et nyt tomt projekt oprettes
- Opret nyt projekt
- Indsæt en DataSource fra kategorien Data Access (vi kalder den DataSource)
-Indsæt en Table fra kategorien BDE (Vi kalder den Table)
-Indsæt en DBGrid fra kategorien Data Control (Vi kalde rden DBGrid)

2. Egenskaber for Table tilrettes
- under databaseName udvælges databasen DBDemos
- Under TableName udvælges tabellen Country.db
- Egenskaben Active sættes til true

3. DataSource tilrettes
- Egenskaben DataSEt sættes til Table

4. DBGrid tilrettes
- Under egenskaben DataSource vælges Datasource

Programmet burde herefter kunne køres. Men mit kan ikke.

Mit problem ligger først og fremmest ´fra punkt 2, idet jeg selvfølgelig
sagtens kan indsætte alt fra punkt 1.

I punkt 2 kan jeg slet ikke vælge databasen DBDemos. Eneste muligheder er at
vælge mellem Excel-filer, DBase-filer, MQIS elelr Access Database.

Jeg træder med andre ord i spinaten et eller andet sted.

Hvad skal jeg gøre anderledes?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-09-05 08:38

"Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> wrote in message

> [...]
>
> I punkt 2 kan jeg slet ikke vælge databasen DBDemos. Eneste muligheder er
> at vælge mellem Excel-filer, DBase-filer, MQIS elelr Access Database.

Gå ud i kontrol panelet og vælg BDE Administrator. Under databases skulle
der gerne være DBDemos med følgende opsætning:

type = standard
driver = paradox
bcd = false
path = c:\borland\shared\data - Min er ikke "default" - så check lige hvor
på harddisken du har biolife.db.

Måske du har sprunget BDE over under installationen eller "samples" ?

hilsen
Uffe

Fra : Skindbeni

Dato : 05-09-05 22:59

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> på harddisken du har biolife.db.
>
> Måske du har sprunget BDE over under installationen eller "samples" ?

Hej Uffe.

Sådan ser mit desværre ikke ud.

Jeg kan fint åbne BDE Administrator. Men under databases er der ingen
DBDemos (jeg har såvel DBDemos som de underliggende databaser på maskinen).

Under databases er der 3 valgmuligheder:
- DBase-filer
- Excel-filer
- MS Access-database

Jeg kan slet ikke komme til at vælge det, som du foreslår ovenfor.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-09-05 07:00

> Jeg kan slet ikke komme til at vælge det, som du foreslår ovenfor.

Nej, men så opret DBdemos. Object > New > og følg den opsætning, som jeg
havde angivet før. Find først biolife.db filen.

Hvis du ikke har den, må du have sprunget noget over under installationen.

hilsen
Uffe

Fra : Skindbeni

Dato : 07-09-05 16:29

> [...]
> havde angivet før. Find først biolife.db filen.
>
> Hvis du ikke har den, må du have sprunget noget over under installationen.

Så kom jeg i gang. Tak for det - sådan skulle det gøres.

Nu er mit (næste) spørgsmål så bare, hvordan får jeg oprettet tabeller af
egne databaser?

Med andre ord: Jeg har selv oprettet en database indeholdende 3 tabeller.
Her har jeg gjort det samme som ovenfor med DBDemos med min database som
jeg har kaldt test.mdb lavet i Access 2005.

Men hvordan får jeg oprettet tabeller med endelsen .db som jeg kan bruge i
mine `programmer?