Hvordan kan man få Tomcat 5 JVM til at gå ~
Fra : Allan Unnerup

Dato : 07-09-05 18:59

Jeg kører Tomcat 5, og vil meget gerne kende alle de muligheder, der er, for
at JVM'en til at gå ned.

Hvad skal man passe på med?
Og hvad må man endelig ikke gøre?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Michael Legart

Dato : 07-09-05 20:40

On 2005-09-07, Allan Unnerup <alu@udkik.dk> wrote:
> Jeg kører Tomcat 5, og vil meget gerne kende alle de muligheder, der er, for
> at JVM'en til at gå ned.
>
> Hvad skal man passe på med?
> Og hvad må man endelig ikke gøre?

En hvilken som helst webapplikation kan kalde
System.exit().. og saa lukker hele instansen ned.

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 07-09-05 20:48

Michael Legart wrote:

> En hvilken som helst webapplikation kan kalde
> System.exit().. og saa lukker hele instansen ned.

Hvis Tomcat kører uden security manager.

Hvilket den meget vel kan gøre hvis det er samme
bruger på hele serveren. Men næppe gør hvis det er
et web hotel.

Arne

Fra : Allan Unnerup

Dato : 07-09-05 21:00

> En hvilken som helst webapplikation kan kalde
> System.exit().. og saa lukker hele instansen ned.

Jeg tænkte nu mere på, hvilke muligheder der er for ubevidst (altså ved et
uheld) at få JVM til at gå ned. Men ja - jeg vil gerne kende _alle_
muligheder, også gerne System.exit().

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 07-09-05 21:36

Allan Unnerup wrote:

> Jeg tænkte nu mere på, hvilke muligheder der er for ubevidst (altså ved et
> uheld) at få JVM til at gå ned. Men ja - jeg vil gerne kende _alle_
> muligheder, også gerne System.exit().

Du kan ikke få en liste over _alle_ muligheder for at få en vm til at gå
i sort. Ikke mere end du kan få en liste over _alle_ grundende til at
evt. en bil ikke vil kunne starte.

Brug af sund fornuft når man laver sin kode hjælper en langt hen ad vejen.

mvh

Nikolaj Hansen

Fra : Allan Unnerup

Dato : 08-09-05 17:37

"Nikolaj Hansen" <barnabasdk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke få en liste over _alle_ muligheder for at få en vm til at gå
> i sort. Ikke mere end du kan få en liste over _alle_ grundende til at
> evt. en bil ikke vil kunne starte.

Det jeg mente var, at der ikke var grunde til at JVM'en gik ned, som jeg
ikke var interesseret i.

Selvfølgelig forventer jeg ikke en udtømmende liste.

> Brug af sund fornuft når man laver sin kode hjælper en langt hen ad vejen.

Det gælder åbenbart begge veje

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-09-05 17:52

"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> writes:

> Jeg tænkte nu mere på, hvilke muligheder der er for ubevidst (altså ved et
> uheld) at få JVM til at gå ned. Men ja - jeg vil gerne kende _alle_
> muligheder, også gerne System.exit().

Definer "gå ned".

Om dit program holder op med at du, eller at Tomcat afsluttes fordi at
Java går i gulvet.

Det sidste har jeg meget sjældent set på ordentligt hardware. Det
førstnævnte kræver udtrykkeligt kald til System.exit eller
tilsvarende.

Hvis du skriver dine JSP/Java ting så de returnerer pænt så skulle der
ikke være andre problemer end en OutOfMemory hvis du er
hukommelsesglubsk :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Allan Unnerup

Dato : 08-09-05 21:49

Jeg kører et større antal (ca 150) JSP/servlets på en virtuel JVM på et
Tomcat 5 webhotel.
Denne JVM går ofte ned.
Ifølge min udbyder:
"Det vi har sett är att din JVM är en av de få som kraschar konstant,
vilket beor på att något krånglar med koden på din sajt. "
Det er dette "noget" jeg leder efter.
Jeg er helt sikker på, at jeg ikke kalder System.exit.
Det, jeg håber på, er, at nogen har haft et lignende problem eller bare en
ide til, hvor jeg skal lede.

Der er rimelig trafik (ca. en sidevisning i sekundet i gennemsnit hen over
døgnet) så jeg har også tænkt på om det kunne være noget med tråde, men jeg
synes, at jeg har været ret omhyggelig. Med det burde vel også kun give
"sjove" resultater og ikke få JVM'en til at stoppe?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-09-05 22:55

> [...]

> Jeg er helt sikker på, at jeg ikke kalder System.exit.
> Det, jeg håber på, er, at nogen har haft et lignende problem eller bare en

Se, dét sagde du ikke noget om før.

Betaler du din udbyder nok til at du kan se hvad fejlmeddelelse der er
i loggen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Anon

Dato : 08-09-05 22:57

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Betaler du din udbyder nok til at du kan se hvad fejlmeddelelse der er
> i loggen?

Og hvis ikke, kan du vel lægge et passende load på en test-maskine og se
hvad der sker i div. logs...

Anon

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-09-05 23:08

Anon <invalid@invalid.invalid> writes:

> Og hvis ikke, kan du vel lægge et passende load på en test-maskine og
> se hvad der sker i div. logs...

Hvis problemet er at JVM'en går ned, så er der ikke meget sjov ved de
sædvanlige logs.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Allan Unnerup

Dato : 09-09-05 22:14

> Betaler du din udbyder nok til at du kan se hvad fejlmeddelelse der er
> i loggen?

ca 200 kr pr md + det løse (extra trafik + lager)

Der er en del java.lang.OutOfMemoryError-fejl i loggen:

ApplicationDispatcher[/app] Servlet.service() for servlet jsp threw
exception java.lang.OutOfMemoryError

StandardWrapperValve[jsp]: Servlet.service() for servlet jsp threw exception
java.lang.OutOfMemoryError

Men det bør vel ikke få Tomcat/JVM til at gå ned?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-09-05 06:14

> [...]

> java.lang.OutOfMemoryError
>
> Men det bør vel ikke få Tomcat/JVM til at gå ned?

Det kommer an på hvad din udbyder mener med at gå ned. Sædvanligvis i
Tomcat er hukommelsespuljen fælles, således at hvis den løber tør for
hukommelse og ikke kan få ryddet op, så er der ikke noget hukommelse
til NOGEN af de andre ting.

Uanset hvad, så bør du nok få fikset koden så den ikke laver out of
memory error. Der er sædvanligvis to grunde til det sker -
umådeholden rekursion og at du slæber rundt på gamle ting der BURDE
være sendt til genbrug.

Borlands OptimizeIt kan spotte det sidste, og kan hentes i en 30-dages
prøveperiode, og er ikke svær at bruge.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 08-09-05 23:41

Allan Unnerup wrote:
> [...]
> "Det vi har sett är att din JVM är en av de få som kraschar konstant,
> vilket beor på att något krånglar med koden på din sajt. "

Jeg vil gætte på at de er lidt unøjagtige i deres ordvalg, og mener at
Tomcat crasher, i stedet for bogstaveligt JVM'en, for hvis/når Tomcat
smutter stopper JVM'en jo også.

Og så er en log (med stacktrace) altså lige sagen at kikke i......

En klassisk kilde til sligt kunne være en memory leak, så resultatet
bliver en java.lang.OutOfMemoryException.

/Johnnie

Fra : Allan Unnerup

Dato : 09-09-05 16:06

Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener.

Hvordan returnerer man pænt fra en JSP/servlet?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Jørgen Nørgaard

Dato : 09-09-05 13:23

Allan Unnerup wrote:

>Jeg kører Tomcat 5, og vil meget gerne kende alle de muligheder, der er, for
>at JVM'en til at gå ned.

jvm version ?

1.4.2_05 kan stoppe efter en hotspot fejl under afvikling af tomcat.

Hvad siger loggen fra catalina?