Starte et java program med en batch file?
Fra : Paminu

Dato : 26-08-05 02:00

Jeg kunne godt tænke mig at køre et java program jeg har skrevet uden at
skulle starte min IDE (eclipse). Jeg har hørt man kan dette ved at lave en
batch file. Jeg har lavet følgende i en test.bat:

@echo off
echo Hello this is a test batch file
pause
dir c:\windows

Men hvordan kommer jeg videre herfra til at jeg kan køre mit java program
bare ved at dobbelt klikke på denne bat fil?

Jeg bruger winXP

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 26-08-05 07:05

> Men hvordan kommer jeg videre herfra til at jeg kan køre mit java program
> bare ved at dobbelt klikke på denne bat fil?

Lav i stedet en batch-fil der indeholder:

java MitJavaProgram

Lig den i samme mappe som dit java-program, derpå skulle du kunne
dobbeltklikke på den, og programmet kører.

Hvis dit program har gui, kan du i stedet bruge:

javaw MitJavaProgram

Hvorved du slipper for det sorte konsol-vindue.

Ovenstående kræver at java og javaw, som ligger i bin-mappen i din
java-installation, er i din PATH.

Håber det hjælper

Mvh. Kasper

Fra : Paminu

Dato : 26-08-05 09:58

"Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvorved du slipper for det sorte konsol-vindue.
>
> Ovenstående kræver at java og javaw, som ligger i bin-mappen i din

Jeg har lagt en .bat fil med indholdet:

@echo off
javaw Test

I den mappe hvor programmet Test ligger. Det fungere fint, men jeg får
stadig det sorte kommado vindue.
Jeg har også prøvet med:

@echo off
java Test

Men det giver det samme resultat.

I mit program bruger jeg nogle swing input bokse til at modtage input fra
brugeren.

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 26-08-05 10:50

> [...]
>
> @echo off
> javaw Test
>
> I den mappe hvor programmet Test ligger. Det fungere fint, men jeg får

Hmm, nu bruger jeg ikke selv Windows p.t. så jeg kan ikke afprøve det
her. Jeg mente bare at effekten af javaw var at man ikke fik
konsolvinduet, men måske får man det alligevel, når man kører via en
bat-fil? Prøv evt. at lave en genvej i stedet, hvor du kalder javaw.

Ellers er der måske nogen der p.t. bruger windows og java der har et tip?

Mvh. Kasper

Fra : Paminu

Dato : 26-08-05 20:15

> [...]
> lave en genvej i stedet, hvor du kalder javaw.
>
> Ellers er der måske nogen der p.t. bruger windows og java der har et tip?

Nu har jeg lavet en genvej til Test.class, men hvor skriver jeg at den skal
åbnes med javaw?

Fra : Mads Bahrt

Dato : 26-08-05 23:57

Paminu wrote:
> "Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg lavet en genvej til Test.class, men hvor skriver jeg at den skal
> åbnes med javaw?

Det er egentligt javaw du skal lave en genvej til, da det er den der er
det program du starter - Test.class er i den sammenhæng bare en
parameter du oplyser til javaw. Men du kan godt bruge den genvej du har
lavet - den skal bare laves om som følger:

1 Højreklik på den og vælg Egenskaber.

2 Destination rettes til så der i stedet for
["C:\Etbibliotek\etunderbibliotek\Test.class"] nu står
["C:\Etbibliotek\etunderbibliotek\javaw.exe" Test.class]*
Bemærk at parametre til en kommando står uden for anførselstegnene.

3 Tryk ok og dobbeltklik på din genvej

*Da anførselstegnene er vigtige i denne sammenhæng bruger jeg [ og ] til
at indramme det du skal sættee ind. - De hårde brackets skal altså ikke
sættes ind, men kun alt imellem dem. Du skal selvfølgelig også
substituere din egen sti ind.

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 27-08-05 15:14

> [...]
> ["C:\Etbibliotek\etunderbibliotek\javaw.exe" Test.class]*
> Bemærk at parametre til en kommando står uden for anførselstegnene.

Dog skal .class ikke med, og hvis du har javaw i din path burde det være
unødvendigt med stien til den (det sidste er jeg dog lidt usikker på)

Mvh. Kasper

Fra : Mads Bahrt

Dato : 28-08-05 14:32

Kasper G. Christensen wrote:

> Dog skal .class ikke med, og hvis du har javaw i din path burde det være
> unødvendigt med stien til den (det sidste er jeg dog lidt usikker på)
>
> Mvh. Kasper
Dough....

Fra : Mads Bahrt

Dato : 28-08-05 14:34

Mads Bahrt wrote:

>>> ["C:\Etbibliotek\etunderbibliotek\Test.class"] nu står

> Dough....

Bemærk at stien ikke er den sti hvor javaw.exe ligger på, men derimod
den sti hvor Test.class lå.

Fra : Paminu

Dato : 26-08-05 10:18

Når jeg kører den beskrevet bat fil og programmet har gjort det som det skal
så lukker jeg manuelt det sorte kommando vindue. Men trykker jeg Ctr-Alt-Del
så kan jeg se at javaw stadig kører.

Er det muligt at skrive noget i sin kode som sørge for at javaw terminere
efter programmet er udført?

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 26-08-05 10:53

> Når jeg kører den beskrevet bat fil og programmet har gjort det som det skal
> så lukker jeg manuelt det sorte kommando vindue. Men trykker jeg Ctr-Alt-Del
> så kan jeg se at javaw stadig kører.

Det er ikke meningen at du manuelt skal lukke konsolvinudet. Det tyder
på at dit program ikke afslutter? Bruger du System.exit() eller
EXIT_ON_CLOSE (kan ikke helt huske i hvilken klasse og hvordan det virker)?

> Er det muligt at skrive noget i sin kode som sørge for at javaw terminere
> efter programmet er udført?

javaw burde afslutte sammen med dit program. Afslutter du dit program
(som nævnt ovenfor)?

Mvh. Kasper

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-08-05 18:49

"Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> writes:

> [...]
> her. Jeg mente bare at effekten af javaw var at man ikke fik
> konsolvinduet, men måske får man det alligevel, når man kører via en

Bingo. Det er bat-filen der udføres i vinduet ...

> Prøv evt. at lave en genvej i stedet, hvor du kalder javaw.

.... og det skulle virke.

/L