Fordele/Ulemper ved Java 1.5?
Fra : Paminu

Dato : 25-08-05 17:19

Er Java 1.5 100% bagud kompatibel med 1.4?

Mener at jeg har hørt noget om at der er ting som man ikke kan i 1.5 som man
kan i 1.4.

Er der muligt at have begge installeret og skifte imellem dem i den IDE man
bruger?

Fra : Kristian Thy

Dato : 25-08-05 17:25

Quoth Paminu:
> Er Java 1.5 100% bagud kompatibel med 1.4?

Java 1.5 skulle kunne køre alle 1.4 programmer, men ikke omvendt.

> Er der muligt at have begge installeret og skifte imellem dem i den
> IDE man bruger?

Det kommer an på hvilket IDE man bruger.

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 25-08-05 17:40

Paminu wrote:
> Er Java 1.5 100% bagud kompatibel med 1.4?
>
> Mener at jeg har hørt noget om at der er ting som man ikke kan i 1.5 som man
> kan i 1.4.

Det ved jeg ihvertfald ikke hvad er.

Du kan godt få nogle warnings i 1.5 med 1.4 kode.

Men jeg har aldrig oplevet noget som ikke kører.

> Er der muligt at have begge installeret og skifte imellem dem i den IDE man
> bruger?

Du kan have lige så mange JDK'er installeret som du vil.

En god IDE tillader at skifte mellem dem.

Eclipse gør.

JBuilder gør.

Arne

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 25-08-05 19:49

Paminu wrote:
> Mener at jeg har hørt noget om at der er ting som man ikke kan i 1.5 som man
> kan i 1.4.

Der "mangler" ikke noget i 1.5, men der er nogle detaljer hvor nogle af
standard-pakkernes klasser ikke opfører sig 100% ens, typisk hvis der er
rettet fejl. Og nye klasser kan risikere at give navnesammenfald.

Langt de flest af forskellighederne er dog så langt ude i hjørnerne at
de ret sjældent giver problemer. For mig at se er et skift til 5.0 ikke
noget skræmmende, men en rutinesag.

Og der er nye reserverde ord, men compileren kan sættes til ikke at
bruge dem, så source opdatering kan udskydes til et belejligt tidspunkt.

Se: http://java.sun.com/j2se/JM_White_Paper_R6A.pdf

/Johnnie

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-08-05 21:47

Johnnie Hougaard Nielsen <sfromis@post1.tele.dk> writes:

> Langt de flest af forskellighederne er dog så langt ude i hjørnerne at
> de ret sjældent giver problemer. For mig at se er et skift til 5.0
> ikke noget skræmmende, men en rutinesag.

Jeg har bemærket en enkelt ting ved brugen af new BigDecimal(0).
Bruger man 1.5 bibliotekerne til at oversætte med, vælges en variant
som ikke findes i 1.4 hvorfor at koden vil fejle ved
kørselstidspunktet.

Man kommer udenom det ved at sørge for den rigtige bliver valgt. new
BigDecimal((double) 0).
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/