JAVA i mobiltelefoner
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 12-08-05 22:49

Hej alle,

Jeg har netop fået min nye Samsung mobiltelefon med Java-understøttelse. Jeg
har længe gået med planer om at lave nogle applikationer til telefonen.
Hvordan kommer man igang med det? Nogle gode links?

/Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-08-05 23:28

On Fri, 12 Aug 2005 23:49:20 +0200, Kenneth Brun Nielsen wrote:

> Jeg har netop fået min nye Samsung mobiltelefon med Java-understøttelse. Jeg
> har længe gået med planer om at lave nogle applikationer til telefonen.
> Hvordan kommer man igang med det? Nogle gode links?
Mon ikke dette ville være et naturligt og godt sted at starte?
http://java.sun.com/j2me/index.jsp

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 13-08-05 12:11

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse

> Mon ikke dette ville være et naturligt og godt sted at starte?
> http://java.sun.com/j2me/index.jsp

Jo, sikkert. Jeg må kigge på det når jeg har lidt bedre tid - synes godt nok
der er mange ukendte forkortelser. Jeg havde egentlig håbet på et link med
nogle simple eksempler på hvordan man kommer igang - gerne et "Hello world",
som kunne uploades til mobilen el. lign.

Apropos upload, så er jeg ikke i stand til at gøre det via Bluetooth (det
har jeg læst mig til, at man ikke kan på Samsung telefoner). I den
forbindelse, er det så muligt at bruge en simpel webserver, som jeg har hos
en udbyder (web10) til at hente programmerne fra med telefonen? (det kunne
jeg jo nok læse mig til på dit link, men har lidt travlt pt.). Jeg håber
ikke, at jeg bevæger mig for meget uden for gruppens område.

Tak for svaret.

/Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-05 13:47

On Sat, 13 Aug 2005 13:11:24 +0200, Kenneth Brun Nielsen wrote:

> [...]
> nogle simple eksempler på hvordan man kommer igang - gerne et "Hello world",
> som kunne uploades til mobilen el. lign.
Sådan noget som det her?
http://developers.sun.com/techtopics/mobility/midp/articles/wtoolkit/
Under normal udvikling vil man installere en emulator på sin computer
til at foretage afprøvninger. Artiklen giver et link til et toolsæt, der
netop indeholder en sådan emulator. Du skal i den forbindelse være klar
over, at der findes 2 generelle emulatorer: En til Nokia, som kan hentes
fra Nokia's community, og en til resten, den der er medleveret i
toolsættet. Om Samsung er Nokiakombatibel eller ej, ved jeg ikke. Jeg
benytter selv Sony/Ericson, der virker med den medleverede fra toolsættet.

> [...]
>kunne jeg jo nok læse mig til på dit link, men har lidt travlt pt.).
>Jeg håber ikke, at jeg bevæger mig for meget uden for gruppens område.

En tredje mulighed var også at anskaffe et specifikt kabel, hvormed du
kan forbinde telefonen med din computer. Se dette link:
http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14091
eller
http://dk.kelkoo.com/ctl/do/compare?from=shopbot&catPath=dk%2Fmobilephonev2accessories&catId=125801&category=accessories&accessorymatch=Samsung&keyword=datakabel&minprice=&maxprice=&x=20&y=11

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 14-08-05 10:54

> [...]
> toolsættet. Om Samsung er Nokiakombatibel eller ej, ved jeg ikke. Jeg
> benytter selv Sony/Ericson, der virker med den medleverede fra toolsættet.

Glimrende side. Det var netop hvad jeg søgte. Jeg finder nok ud af hvilken
emulator, jeg skal benytte. Tak for linket.

> En tredje mulighed var også at anskaffe et specifikt kabel, hvormed du
> kan forbinde telefonen med din computer. Se dette link:
> [...]

Jeg tror ikke det giver mig muligheder, som jeg ikke har med Bluetooth. Så
vidt jeg kan forstå, så skal installationen/uploaden foregå OTA (over the
air), dvs. gennem telefon-nettet. Og ja, det virker lidt åndsvagt...

/Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 11:04

On Sun, 14 Aug 2005 11:54:15 +0200, Kenneth Brun Nielsen wrote:

> Jeg tror ikke det giver mig muligheder, som jeg ikke har med Bluetooth. Så
> vidt jeg kan forstå, så skal installationen/uploaden foregå OTA (over the
> air), dvs. gennem telefon-nettet. Og ja, det virker lidt åndsvagt...
Skrev du ikke, at bluetooth ikke virkede?
Datakablet er netop beregnet på at uploade applikationer/data til
telefonen, så derfor skal det virke.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 14-08-05 12:10

> Skrev du ikke, at bluetooth ikke virkede?

Nej, men det kunne måske misforståes. BT virker fint, og jeg kan overføre
SMS'er, synkronisere adressebog og kalender m.v. til PC'en.

> Datakablet er netop beregnet på at uploade applikationer/data til
> telefonen, så derfor skal det virke.

Det mener Samsung åbenbart ikke. Som nævnt, kan man fint overføre alt andet
data end Java-applikationer.

Jeg har fået oplysningen fra den flg. - måske ikke så troværdige - side i
Googles cache:
<http://66.249.93.104/search?q=cache:nTCpPaVhx90J:www.gamedev.net/community/forums/topic.asp%3Ftopic_id%3D312462+java+development+for+samsung+phone&hl=da>

Hvis du ligger inde med andre oplysninger, er jeg åbenhør, men de programmer
til BT-dataoverførsel som jeg fandt på Samsungs hjemmeside giver i hvert
fald ikke umiddelbart mulighed for at overføre Java-programmel til
placeringer, hvor de kan afvikles. Listen over specifikationer på telefonen
(E730) opdeler også hukommelsen i alm. "Hukommelse" og "JAVA" på hhv. 92 og
4 MB. Min teori er således, at kun førstnævnte kan tilgåes via
BT/datakabel/IR-transmissioner.

/Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 12:13

On Sun, 14 Aug 2005 13:09:54 +0200, Kenneth Brun Nielsen wrote:

> Nej, men det kunne måske misforståes. BT virker fint, og jeg kan overføre
> SMS'er, synkronisere adressebog og kalender m.v. til PC'en.

Ok

> Det mener Samsung åbenbart ikke. Som nævnt, kan man fint overføre alt andet
> data end Java-applikationer.

Det er så åbenbart en Samsung "feature". Kender ikke til Samsung, så
det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jørn K. Sørensen

Dato : 14-08-05 17:58

Michael Rasmussen wrote:

> Ok

> Det er så åbenbart en Samsung "feature". Kender ikke til Samsung, så
> det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Hejsa

Lige en lille side bemærkning ALT OM DATA har skrevet et par artikler
om emnet inden for de sidste måneder.

Mvh
Jørn.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-08-05 14:20

Kenneth Brun Nielsen was thinking very hard :

> Det mener Samsung åbenbart ikke. Som nævnt, kan man fint overføre alt andet
> data end Java-applikationer.

Den ide har Siemens også - er pænt træls når man har en telefon der
ikke har hverken IR eller BT (det var ikke normalt på telefoner
dengang)

Fra : Mads Bahrt

Dato : 15-08-05 19:50

Kenneth Brun Nielsen wrote:

> Nej, men det kunne måske misforståes. BT virker fint, og jeg kan overføre
> SMS'er, synkronisere adressebog og kalender m.v. til PC'en.

Har du evt prøvet at "pushe" en j2me jar-fil til telefonen over OBEX?

MVH
Mads

Fra : Bjerrum Thisted

Dato : 14-08-05 11:26

Jeg vil umiddelbart foreslå dig at starte med at download'e Wireless Toolkit
og få build og emulering til at virke:
http://java.sun.com/products/sjwtoolkit/index.html
Det er "standard"-værktøjet til generiske løsninger - så kan man/du altid
blive device-specifik senere, hvis der er behov for det.

Grundlæg fx forståelsen af J2ME's struktur med kapitel 13 i denne bog
(gratis on-line - tak til Jacob Nordfalk):
http://javabog.dk/vp
Det burde dække "Hello World"-behovet

Mht. at download'e applikationer til telefonen, er over-the-air provisioning
måske det mest enkle (og billige) - og det kræver ikke en egen mobilmast i
haven. Du kan fx starte her, og ellers Google efter "OTA provisioning":
http://developers.sun.com/techtopics/mobility/midp/ttips/wtkota/
Vær dog især opmærksom på, at .jad og .jar fil _skal_ matche, og at web
serveren _skal_ understøtte de to MIME types.

Ellers er du også velkommen til at se, om der er noget her, du kan bruge:
http://www.itu.dk/people/kenn/jma/
Der er også links til faget på ITU - de første generelle lektioner er måske
gode at begynde med, men ellers bliver det muligvis hurtigt enten for
abstrakt eller for specifikt.

God fornøjelse...
\Kenn

http://www.itu.dk/people/kenn

* * *

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 14-08-05 12:15

"Bjerrum Thisted" <bjerrum.thisted@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske
> gode at begynde med, men ellers bliver det muligvis hurtigt enten for

Smukt. Det dækker vist mit behov. Så er der lidt at gå igang med inden
ferien slutter. Mange tak.

/Kenneth