Hvor meget lys ?
Fra : t-t-one

Dato : 08-09-05 07:46

Hejsa Alle

Nu har jeg efterhånden læst fra A-Z, mangler Æ Ø og Å :)

Har et 160 L akvarie med Guramier. Tror nu ikke det har noget med sagen at
gøre, men nu ved i det :)

Men det jeg vil spørge om, hvor mange timers lys giver i jeres akvarie ?

Med venlig hilsen
En nystartet akvarie ejer :)

På forhånd tak !

Fra : Per W.

Dato : 08-09-05 08:29

"t-t-one" <tocone4@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> gøre, men nu ved i det :)
>
> Men det jeg vil spørge om, hvor mange timers lys giver i jeres akvarie ?

Det kommer helt an på hvilken planter du har. Fisker trenger ikke lys, lys
er noe man bruker for å gjøre akvariet pent og hvis man har planter.

/Per W.

Fra : mop

Dato : 08-09-05 09:37

minne får ca 10 timer lys

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-05 09:44

Per W. skrev:

> Fisker trenger ikke lys

Er det et veldokumenteret faktum? Vel behøver fisk ikke lys til foto-
syntese, som grønne planter gør det, men jeg kan sagtens forestille mig
at lys er nødvendig for fiskenes trivsel af andre årsager - det kunne
være sociale eller praktiske.

Hos mennesker påvirker lys dannelsen af melatonin, som er et vigtigt
hormon. Om det samme sker hos fisk ved jeg ikke, men jeg synes ikke at
det er utænkeligt at en regelmæssig vekslen mellem dag og nat har en
betydning for fiskenes velbefindende.

Har nogen her fx prøvet at holde en ciklideakvarium i buldermørke gennem
længere tid (lad os sige et års tid)? Og hvordan havde fiskene det i så
fald? Så de stadig sunde og farvestrålende ud, og spiste de stadig med
god appetit? Ynglede de? Udviste de stadig naturlig adfærd?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-09-05 11:19

t-t-one wrote:
> Men det jeg vil spørge om, hvor mange timers lys giver i jeres
> akvarie ?

11 timer i døgnet (fra 12.00 til 23.00 styret af et tænd/sluk ur)

Det kunne ligeså godt være fra 6.00 til 17.00 - men jeg vil gerne have lys
om aftenen, hvor jeg har tid til at se på fiskene.

Planterne skal bruge noget lys for at gro -men mere end 10-12 timer i døgnet
gavner mest alger.

Fiskene er om ikke ligeglade - så klarer de sig ihertfald fint i
feriepeioder og lign uden lys og mad.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk