Lena Hansson - du er hvad du spiser
Fra : bj

Dato : 04-09-05 21:15

Hej

jeg så i torsdags programmet med Lena Hansson på TV3 og blev da faktisk
noget imponeret over viljen og det flotte vægttab fra TV-personen.

Nå, men det jeg gerne vil ahve belyst er følgende:

Jeg er klar over Frugt til middag...

Men:

Hvor meget er hver madvaregruppe bruges der til madlaveningen? jeg mener når
der spises grøntsager, er det så bare sådan lidt på slum eller afmåles? Og
hvad gælder for kød (mængde)?

Jeg kunne forstå, at spiser man kød må man ikke spise kulhydrat også. Altså
må man ikke spise (eller det er ikke tilrådeligt at spise) brød, pasta og
ris...men kød og grøntsager.

Hvornår er det tillladt at spise brød/hvornår er det bedst at gøre? Det fik
jeg ikke med.

Når man spiser pasta, kartofler eller andet kulhydrat skal man holde sig fra
brød og kød. Man må stadig spise grøntsager.

Det gennemgående fpr det hele, jeg fik med var noget med at dele varene op i
basiske og syre varer.

Hvad går under hvad? Det må da være em junlge, men kan man gennemskue det
ser det ud til at virke.

mvh.

bj

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-05 00:22

bj skrev den 04-09-2005 22:14:

> Hvad går under hvad? Det må da være em junlge, men kan man gennemskue det
> ser det ud til at virke.

Det gør alle koncepter, sålænge man følger dem.

De "koncepter" jeg har kendskab til, så er - alt efter temperament - DDV
og South Beach der er nemmest at følge.
Fællesnævneren i begge koncepter er: skær ned hhv. fjern de såkaldte
hurtige kulhydrater (sukker, pasta, ris, kartofler, brød, majs mv.), så
dit blodsukker bliver stabilt, så man ikke får blodsukker-rutsjeture.

Jeg giver ikke så meget for Lena H. af netop de underlige opdelinger og
eksperimenter (læs: tarmskylninger) som man laver i udsendelserne.
Det er også tydeligt at se, at personernes reaktioner ikke her
helhjertede. Både når man ser den oprindelige mad, de smagsprøver som
man giver og til sidst, hvor der siges noget i retning: Uden dig har jeg
aldrig kunnet det.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-09-05 23:28

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse

Kom lige i tanke om en anden version af "du er, hvad du spiser" som måske
kan inspirere nogen til vægttab/sunde madvaner.

I stedet for at fokusere på "du er, hvad du spiser" kan det nemlig være
hensigtsmæssigt at minde sig selv om, at "du spiser, hvad du køber".

Mvh. Lisbeth

Fra : Tina

Dato : 05-09-05 07:13

bj wrote:
> [...]
> varene op i basiske og syre varer.
>
> Hvad går under hvad? Det må da være em junlge, men kan man gennemskue

Hej

Det virker kan jeg fortælle dig - jeg har været på Lene Hanssons Fit4Life
tidligere - det er samme koncept - og jeg tabte mig fint
Jeg har også prøvet DDV, og det er en jungle i forhold til LH's
fremgangsmåde...

Jeg har fundet hendes hjemmeside med mange gode oplysninger om
kostomlægningen - og tro mig, det er altså sååååå let, når man først er
kommet igang

http://www.net-diet.dk/forside.asp?articleid=1

Mvh

Tina
Tina

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-05 10:03

Tina skrev den 05-09-2005 08:13:

> Det virker kan jeg fortælle dig - jeg har været på Lene Hanssons Fit4Life
> tidligere - det er samme koncept - og jeg tabte mig fint

Hvad så på længere sigt?

> Jeg har også prøvet DDV, og det er en jungle i forhold til LH's
> fremgangsmåde...

Tja, det er jo ret let, når man først er kommet igang.

Fra : Tina

Dato : 05-09-05 10:32

Carsten Riis wrote:

> Hvad så på længere sigt?

Jeg holdt vægten i ca. 5 år, men har taget lidt på nu ifm. med antidepressiv
medicin
Så jeg starter igen !!!

> Tja, det er jo ret let, når man først er kommet igang.

Ved ikke, hvad du her mener - DDV eller LH ?

Mvh

Tina

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-05 10:48

Tina skrev den 05-09-2005 11:32:

> Jeg holdt vægten i ca. 5 år, men har taget lidt på nu ifm. med antidepressiv
> medicin
> Så jeg starter igen !!!

hvornår?

> Ved ikke, hvad du her mener - DDV eller LH ?

DDV.

Det jeg hentydede til er, at alle koncepter er lette at følge, når man
har temperament til dem.

Nogen foretrækker DDV. Andre Atkin, helt tredje LH. Personlig er jeg
har jeg fundet en kombination af DrPhil's Nøglebundt og Southbeach.

Fra : Tina

Dato : 05-09-05 11:16

Carsten Riis wrote:

> hvornår?

Omkring 1. oktober, hvor der kommer lidt ro over mit liv - hvorfor ?

> [...]
>
> Nogen foretrækker DDV. Andre Atkin, helt tredje LH. Personlig er jeg
> har jeg fundet en kombination af DrPhil's Nøglebundt og Southbeach.

Ja, det kan du have ret i, men jeg orker bare ikke, at skulle veje alt, og
næsten helt undvære kulhydrater, så derfor er Lene H.'s koncept ideelt for
mig !!

Mvh

Tina

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-05 11:48

Tina skrev den 05-09-2005 12:15:

> Omkring 1. oktober, hvor der kommer lidt ro over mit liv - hvorfor ?

Jeg ved ikke hvad der sker for dig den 1. oktober vs. hvad der
forhindrer dig idag, i dette minut at foretage basale ændringer allerede.
fx udsmidning af "forbudte madvarer" og indkøb af de rigtige.
Udsmidningen kræver for så vidt kun en større plastpose og en tur ned/ud
til skraldespanden/containeren.

Det er jo - oftest vil jeg mene - at fremtidige dato'er eller "jeg
starter på mandag"-udsagn jo bare er udskydelser af de beslutninger man
alligevel skal træffe.
Og når mandagen så kommer, så finder man på en ny overspringsforklaring.

> Ja, det kan du have ret i, men jeg orker bare ikke, at skulle veje alt, og
> næsten helt undvære kulhydrater, så derfor er Lene H.'s koncept ideelt for
> mig !!

ok, der er også mange kulhydrater på DDV. Bare ikke de "hurtige".
Og så alligevel kan man tilvælge dem, tilgengæld fravælger man så en frugt.

Derudover er vejningen også min barriere ved DDV.
Tilgengæld er det ideelt til dem som ikke kan/vil sætte sig ind i
glykemiske index, kalorietælling osv osv osv. Man skal for så vidt bare
gøre hvad der står i manualen. Hverken mere eller mindre.
I manualen savner jeg så alle de øvrige faktorer som har indflydelse på
vægttabsprocessen: motivationen, psykologien, hvordan man håndterer
"down perioder". osv osv osv osv.
Der skal man så gå til møderne, men der møder man - som jeg tror jeg har
jo ikke været til møderne siden de introducerede deres egen madserie -
salgstaler om alt hvad man kan købe i føtex og SuperBest af
fortræffelige varer. Og når jeg skal tabe mig, så har jeg ikke brug
for salgstaler om egne fortræffeligheder.

Fra : Tina

Dato : 05-09-05 12:30

> [...]
> man alligevel skal træffe.
> Og når mandagen så kommer, så finder man på en ny

Det har jeg slet ikke lyst til, at debattere på en offentlig liste, men med
et så stresset og indviklet et liv, som jeg fører lige p.t., da kan jeg ikke
overskue hele kostomlægningen hver dag......desuden har jeg faktisk ikke
nogen af de forbudte ting i køleskabet, så der er ikke noget, at smide ud.
Min beslutning ER taget, da jeg ved, at det er nemt, men bare ikke lige hver
dag p.t., så derfor foretrækker jeg, at sætte datoen til d.1. oktober.

Og hermed ikke mere fra min side, da det desværre bare ender i krims-krams,
og det orker jeg heller ikke..............

Ville bare fortælle, at Lene's principper virker !!!

Fra : bj

Dato : 06-09-05 11:35

"Tina" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
>når nu du har været på koncept-kostplanen er det så muligt du kan skrive
>lidt om mængderne, der indgår i kosten.....kød og grøntsager

bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-09-05 12:31

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:431d70bc$0$171$edfadb0f@dread16.news.tele.dk et eller andet men hvad?

Det er svært at se, hvad DU har skrevet. Markerer du andres citater med >
og klipper det overflødige væk inden du skriver dine kommentarer, som IKKE
skal markeres med > bliver det til at hitte ud af. Se hvordan andre gør.

Mvh- Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-09-05 12:45

Lisbeth Jacobsen skrev den 06-09-2005 13:31:
> [...]
> skal markeres med > bliver det til at hitte ud af. Se hvordan andre gør.

Gu er det ej

Det kræver lige, at man ser sig for og læser hvad der reelt står.

men jeg skærer det da gerne ud i pap for dig:

--------
når nu du har været på koncept-kostplanen er det
så muligt du kan skrive lidt om mængderne, der
indgår i kosten.....kød og grøntsager
--------

Og en anden gang: la' vær med at korrekse en erfaren usenetter.
Ta' lige og læs om vejledninger på http://www.usenet.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-09-05 13:34

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Gu er det ej
> Det kræver lige, at man ser sig for og læser hvad der reelt står.

Jeps... men det er langt nemmere at læse det, hvis det gøres som de fleste
andre gør det.

> men jeg skærer det da gerne ud i pap for dig:

Tusinde tak for din indsats. Det havde du ikke behøvet. Jeg skrev jo ikke,
at det var umuligt for mig at hitte ud af, hvad BJ skrev *S*

> Og en anden gang: la' vær med at korrekse en erfaren usenetter.

Korreksede sørme ikke. Kom med et råd som BJ efter eget valg kan lade ligge
eller lade sig inspirere af.

> Ta' lige og læs om vejledninger på http://www.usenet.dk

Har læst dem mange gange, så jeg springer over denne gang. Men ellers tak
for tippet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-09-05 18:50

Carsten Riis wrote:

> Gu er det ej

Gu er det så!

At det kan lade sig gøre betyder ikke at det ikke er svært.
Og det er yderst fornuftigt at angive, hvor man kan skaffe sig lidt viden om
hvordan man begår sig på usenet.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-09-05 22:06

Jan Bøgh skrev den 06-09-2005 19:50:

> Gu er det så!

så følg med i debatten eller scroll tilgage til Tinas indlæg, så vil du
lynhurtig kunne se hvad tina har skrevet og bj har skrevet.

> At det kan lade sig gøre betyder ikke at det ikke er svært.
> Og det er yderst fornuftigt at angive, hvor man kan skaffe sig lidt viden om
> hvordan man begår sig på usenet.

Jeg ved ikke om du ved om bj ved hvordan man begår sig på usenet.

tilgengæld har jeg set bj i en del andre grupper og derfra er vist ingen
grund til at korrekse manden i værste
overlærerJensenfra1950ernessorteskole-stil.

Og vejledningen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-09-05 07:44

Carsten Riis wrote:

> så følg med i debatten eller scroll tilgage til Tinas indlæg, så vil
> du lynhurtig kunne se hvad tina har skrevet og bj har skrevet.

Hold nu op, Carsten.
Det /er/ ikke hensigtsmæssigt at markere den tekst man skriver med '>' så
den fremstår som citat. Det burde være rimeligt indlysende, at der er en
grund til at citater og tekst ikke fremstår på samme måde.

> Jeg ved ikke om du ved om bj ved hvordan man begår sig på usenet.

Jo, det ved jeg - og det gør du også. BJ skrev nemlig et indlæg, hvor
teksten fremstår således:

> Tina
>når nu du har været på koncept-kostplanen er det så muligt du kan skrive
>lidt om mængderne, der indgår i kosten.....kød og grøntsager

Og det er IKKE et citat.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-09-05 08:21

Jan Bøgh skrev den 07-09-2005 08:43:

> [...]
> den fremstår som citat. Det burde være rimeligt indlysende, at der er en
> grund til at citater og tekst ikke fremstår på samme måde.

Det er noget som hedder Petitesser!

Der er grænser for hvad man skal vejlede omkring.

En erfaren usenetter som BJ behøvedes ikke at blive korrekset pga en
lille fejl.

> Jo, det ved jeg - og det gør du også. BJ skrev nemlig et indlæg, hvor
> teksten fremstår således:

> Og det er IKKE et citat.

Har jeg nogensinde sagt det.

Det jeg sagde var såmend, at det påtrods af fejlplacerede
størreend*-tegn er det nemt at se hvad tina har skrevet og hvad bj har
skrevet.
Du kunne jo selv se det.

*: eller hvad man nu bruger som citat-tegn.

men som sagt: man skal ikke vejlede om petitesser.
Derfor min reaktion.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-09-05 07:51

> tilgengæld har jeg set bj i en del andre grupper og derfra er vist ingen
> grund til at korrekse manden i værste
> overlærerJensenfra1950ernessorteskole-stil.

OK... så det er sådan DU opfattede det råd, der var venligt ment fra min
side. Fantastisk, ikke, hvor forskelligt verden kan se ud afhængig af
øjnene, der ser.

Mvh. Lisbeth

Fra : Tina

Dato : 06-09-05 13:44

bj wrote:
> "Tina" <@> skrev i en meddelelse

> bj

Der er ikke nogen mængder, som du også kan læse på linket, jeg gav dig.
Hvis du spiser noget et stk. kylling med grøntsager til frokost, og ikke er
helt mæt, så tager du det samme en gang til - ikke noget med at måle og
veje, og det er DET, jeg sætter stor pris på !!!!!!!!!

Mvh

Tina

Tina

Fra : Birgit

Dato : 05-09-05 07:22

Jeg har to bøger til salg

Lene Hansson; Forny dit liv på 8 uger og
Lene Hansson 30 dage en kostdagbog

Ny pris 500. jeg sælger begge for 300,- De er helt nye..
Hilsen Birgit

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 05-09-05 09:58

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> wrote in message

> Jeg kunne forstå, at spiser man kød må man ikke spise kulhydrat også.
> Altså må man ikke spise (eller det er ikke tilrådeligt at spise) brød,
> pasta og ris...men kød og grøntsager.

Der er intet seriøst argument for ikke at kombinere kød og kulhydrater, når
blot man indtager moderate mængder af begge dele - som alt andet i denne
verden, så kan man få for meget af alting, men det har intet med
kombinationen at gør.

> Det gennemgående fpr det hele, jeg fik med var noget med at dele varene op
> i basiske og syre varer.

Hvilket er noget forfærdeligt sludder. Fødevarernes surhedsgrad har intet
med deres nærings- eller ernæringsværdi at gøre.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : bj

Dato : 05-09-05 11:52

Nu har jeg læsdt indlæggende og der er både for og imod forskellige
koncepter. Tja, man ligger vel som man har redt.
Jeg vil nok holde mig til at spise fornuftigt og holde øje med indtag af
kalorier og forbrændt kalorier, så bær det gå op i sidste enden hvsi man
sørger for at holde det stabilt. Hvis jeg skal ned i vægt må jeg så
forbrænde mere ned jeg indtager...

bj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-09-05 13:05

> [...]

> Når man spiser pasta, kartofler eller andet kulhydrat skal man holde sig
> fra brød og kød. Man må stadig spise grøntsager.

Grøntsager er kulhydrat, kød er protein. Brød og pasta er kulhydrat. Med
andre ord, så er princippet i sin beskrivelse noget sludder.

Mvh Maria