Nogen her der har gået på HTX
Fra : David

Dato : 04-09-05 16:42

Hej NG

Er der nogen her der har gået på HTX, evt. mat-fys, jeg vil så høre om det
er en fordel med en bærbar eller en TI-89 lommeregner, hvad siger i, for jeg
er tvivl om jeg skal vælge det ene eller det andet.

David

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-09-05 18:45

"David" <Davidtk@tele2adsl.dk> writes:

> Er der nogen her der har gået på HTX, evt. mat-fys, jeg vil så høre om det
> er en fordel med en bærbar eller en TI-89 lommeregner, hvad siger i, for jeg
> er tvivl om jeg skal vælge det ene eller det andet.

Jeg har ikke gået på HTX, men umiddelbart ville jeg sige, at det ene
ikke kan erstatte det andet. Du kan ikke lige trække den bærbare op af
lommen og tænde den. Og om vil have en bærbar er jo en smagssag. Hvis
du vil bruge den til matematik så skal du enten være en ret sej
LaTeX-haj eller have nogle værktøjer jeg ikke kender. Papir og blyant
skal du have med under alle omstændigheder.

Så jeg ville starte med lommeregneren og købe den bærbare hvis det
viser sig at være nødvendigt. En af mine veninder er lige blevet
færdig som PhD i datalogi uden nogensinde at have ejet en computer.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Repzak

Dato : 04-09-05 19:31

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> viser sig at være nødvendigt. En af mine veninder er lige blevet
> færdig som PhD i datalogi uden nogensinde at have ejet en computer.

Hej

Jeg vil så ikke helt give dig ret, men jo man kan undvære en bærbar
computer, men det er oftest 10 gange nemmere at bruge ens egen computer end
de opslidte computer der normalt står rundt omkring på skolerne, og man kan
selv administrere ens software og configuration på en måde så det er
brugbart. Der er intet mere irriterende end at skulle arbejde med en
copmputer der fejler eller ikke har de tools man skal bruge. Og lige inden
for de tekniske fag er det vigtigt med pålidelighed over for sådan udstyr,
idet når man har designet et stykke software eller elektronik der skal
snakke med computeren og det ikke virker, at man så er 100% klar over
computeren virker.

Dernæst vil jeg sige et værktøj som Excel er utrolig kraftfuldt når man kan
bruge det.

endvidere kommer der på htx sikkert også:

Compilere
Debuggere
Mathcad/Mathlab
etc.

Så en bærbar computer er et stærkt værktøj...

Men derimod ville jeg nok ikke bytte det for en lommeregner, men jeg vil
mene at begge dele er nødvendigt, men måske købe en billigere lommeregner og
så have en pc'er også.

Mine erfaringer inden for elektronik i al fald viser at det er exktremt
dejligt at have [EE] knappen ført ud som første gangs tryk når man skal
regne med store og små tal.

Min TI-36 til 149 var faktisk min foretrukne regnemaskine fremfor min
TI-89... men 36'eren er død nu...
(eneste minus ved 36'eren var den var single line)

Jeg har lige købt en billig en i netto for en 3 uger siden til under en
hund, den syntes jeg er meget fin.

Håber du kan bruge lidt af dette ævl(David)

mvh
Kasper
(Elektronik mand)

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-05 08:16

David <Davidtk@tele2adsl.dk> wrote:

> Er der nogen her der har gået på HTX, evt. mat-fys, jeg vil så høre om det
> er en fordel med en bærbar eller en TI-89 lommeregner, hvad siger i, for jeg
> er tvivl om jeg skal vælge det ene eller det andet.

Jeg har ikke gået på htx, kun undervist der.

Men du vil nok have brug for begge ting, da en stor grafisk lommeregner
er lettere at tænde end en laptop. Skulle du ønske at nøjes med en
laptop bør du også have et ordentligt matematikprogram, som jeg har, som
Mathematica, der også fås til elev-priser:

http://www.wolfram.com/products/student/mathforstudents/index.html

Personligt har jeg Mathematica for Teachers, som kom i tre versioner.
Til Windows, MacOS og MacOS X {sidstnævnte er en BSD UNIX}, på to
CD-ROMer.

Under alle omstændigheder er det en fordel at have et sådant program {og
ja, der er flere optioner; det er blot det jeg har}. Som når du vil
klippe-klistre grafik fra matematik-program til Word.
--
Per Erik Rønne

Fra : Brian Friis Knudsen

Dato : 21-10-05 05:19

"David" <Davidtk@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en fordel med en bærbar eller en TI-89 lommeregner, hvad siger i, for
> jeg er tvivl om jeg skal vælge det ene eller det andet.

Tja selvom det er meget sent svaret, ville jeg lige give mit besyv med. Jeg
har gennemført HTX uddannelsen og ville ikke have klaret det uden min
bærbar. Jeg har gået på HTX linien på to forskellige skoler og kan herved
konkluderer at der er en verden til forskel i den måde der bliver undervist
i naturfagene. På den ene skole lagde man op til at IT i den årgang jeg var
på, var et prøve/test hold, som derved skulle bruge pcén til matematik og
fysik. Dette gav udslag i at den klasse der var oppe til matematik eksamen
med pcén som hjælpe middel på B-niveau var klasse gennemsnittet næsten 10,
hvor imod den klasse jeg var oppe til eksamen med som skulle op med TI - 92
lommeregnere dumpede mere end 2/3 af klassen. Jeg havde ikke selv
lommeregner med til eksamen, da jeg havde opgivet at bruge den, ej heller
ikke Pc, dog var jeg en af de 6 personer der bestod B niveau.
Hvad er så min konklussion på dette, tja udstyret er ikke bedre end den
gejst underviseren giver videre til eleverne og at det er vigtigt at du ser
det krav læren udstikker dig omkring udstyret at du ser det som en
investering, da B-niveau simpelthen er lagt op til at man bruger lommeregner
og tiden er ikke til at rode med det i hovedet hvis du skal nå alle opgaver
med mindre du bare er sindsyg dygtig til hovedregning.

mvh
Brian