Øjnene følger dig
Fra : Grev Thomas

Dato : 04-09-05 15:58

Hej

Nogen af de fedeste billeder jeg har set er hvor øjnene er lavet så det ser
ud som om de kigger på dig lige meget hvor end du står i lokalet.

Håber i ved hvad jeg snakker om

Hvad hedder denne male måde???

Er der nogen herinde som ved om et maleri som er på den måde. Maleriet skal
indeholde en mand/Døden som står og kigger på dig... noget i stil med Edward
Munch's Selvportræt. Det skal være rigtig creepy/gåsehudsagtigt

Nogen ideer???

Mvh

Thomas

Fra : Grev Thomas

Dato : 06-09-05 17:57

"Grev Thomas" <Sakosod@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal indeholde en mand/Døden som står og kigger på dig... noget i stil med
> Edward Munch's Selvportræt. Det skal være rigtig creepy/gåsehudsagtigt

Er der slet ikke nogen som kender dette fænomen???

Mvh

Thomas

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 07-09-05 21:43

Jeg vidste ikke at det ligefrem blev "kaldt" noget bestemt, men jeg kender
da fænomenet....

-Anders

Fra : Grev Thomas

Dato : 08-09-05 20:20

nå okay... troede det hed noget...

Thomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-09-05 20:40

Grev Thomas skrev:

> nå okay... troede det hed noget...

Jeg kender også fænomenet, og ved heller ikke hvad det
eventuelt hedder. Jeg har set det i flere morsomme film,
hvor fx øjnene på et maleri af en eller anden stram gammel
tante følger den unge bejler, så han bliver helt bange.

Har googlet og googlet efter portrætter "en face" på flere
sprog, uden at finde noget.

P.s. Der er åbenbart en del sjove programmer til pc'en med
øjne der kan følge musens bevægelser. Men det har nok ikke
meget med billedkunst at gøre.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : pjm

Dato : 26-10-05 23:32

Det med øjnene er noget, museumsguider har fundet på.
Der er ikke noget fænomen.
Hæng et portrætfoto, hvor personen kigger lige på beskueren, op og gå
så til højre og venstre, øjnene vil følge dig hele tiden.
Finder du en dag et maleri, hvor øjnene ser lige ud, altså ikke følger dig,
når du går til siden, så fortæl det lige. Så har du fundet det første maleri
i verdenshistorien, hvor det er tilfældet.

Vi du se kunstsvindel på højeste internationale plan, så klik ind
www.artfakes.dk, her offentliggøres HVER dag, 365 gange om året,
et falsk kunstværk (plus flere endnu), de fleste hentet fra verdens førende
internetaktion for kunstsvindel, www.ebay.com. Desværre også fra danske
auktionshuse, hvor www.lauritz.com og www.gauguin.dk er de værste.

Best regards
Preben Juul Madsen
journalist and artwriter
pjm@artfakes.dk
www.artfakes.dk

Fra : Anders

Dato : 31-10-05 00:10

Ha ha,

Ja, så kan vi jo døbe "fænomenet" flg :

"Ikke at kunne se skoven for bar´ træer"

-Anders