Hjælp til Autocad 2002
Fra : news.tele.dk

Dato : 01-09-05 19:14

Hejsa

Jeg kører Autocad 2002 og ønsker at importere en txt fil (jeg har lavet et
udklip af filen nedenfor), så den placere et hul udfra de koordinater der er
i filen, der kan være op til 1000 linier i sådan en fil. Findes der en
funktion i autocad der kan gøre dette eller et lisp program??

Mvh. Bruno S.

X315.33Y128.24T103
X329.45Y128.24
X343.57Y128.24
X357.69Y128.24
X371.81Y128.24
X385.93Y128.24
X400.05Y128.24
X414.17Y128.24
X428.29Y128.24
X442.41Y128.24
X456.53Y128.24
X470.65Y128.24
X484.77Y128.24
X498.89Y128.24
X576.55Y135.30
X272.97Y142.36
X287.09Y142.36
X301.21Y142.36
X315.33Y142.36
X329.45Y142.36
X343.57Y142.36
X357.69Y142.36
X371.81Y142.36
X385.93Y142.36
X400.05Y142.36
X414.17Y142.36
X428.29Y142.36
X442.41Y142.36
X456.53Y142.36
X470.65Y142.36
X484.77Y142.36
X498.89Y142.36
X513.01Y142.36
X527.13Y142.36

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-09-05 13:18

Hi
Det er relativt nemt at åbne filen ,læse en linie og om-formatere
f.eks. "X315.33Y128.24" til " 315.33 128.24 " . Men ser du på første
linie ; --- X315.33Y128.24T103 --- så vil "T103" for enden
umiddelbart give en fejl.

Altså i AutoCAD kan du sagtens loade en applikation der læser linie
for linie, sålænge linien er formateret sådan at det kan bruges til
noget ----- jeg har f.eks. masser af mine egne applikationer som
skriver adskillige externe files som senere så åbnes igen for videre
udregninger hvor linie for linie i forskellige externe files, bruges i
en funktion.
Det er altså ikke noget problem men, du bliver nødt til at lade
applikationen "se nærmere på" hver enkelt linie og omdanne hver linie
så det kan bruges til noget.
X315.33Y128.24T103 kan ikke bruges til noget men det er rimeligt nemt
at skrive en lille applikation der kan finde og gemme værdien efter X
indtil et Y og gemme værdien efter Y sammen med værdien efter X på
en måde så det er rigtigt formateret.

Fra : Lars

Dato : 03-09-05 15:37

In article <431744d0$0$737$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"news.tele.dk" <bruno"slet"@web4y.dk> says...
> [...]
> i filen, der kan være op til 1000 linier i sådan en fil. Findes der en
> funktion i autocad der kan gøre dette eller et lisp program??

Hej Bruno, det er ret let at udføre via et script. Du skal lige hente en
ordentlig ascii-editor til at reformatere txt-filen.

Hvis du støder ind i denne opgave mange gange, kan vi tilbyde at udvikle
en lille utility, til at klare opgaven.

--
Best regards

Lars Sandberg
AppCon
www.appcon.dk

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 03-09-05 16:39

Hi

Lars ; "Hvis du støder ind i denne opgave mange gange, kan vi tilbyde
at udvikle
en lille utility, til at klare opgaven. ".

Undskyld men jeg er en smule nysgerrig --- hvad ville sådan en
applikation koste, jeg spørger selvfølgelig fordi man jo kan komme ud
for at hjælpe med sådanne extra funktioner hvis man kender lidt til
programering , men altså ikke for at trænge mig på, hvilket prisleje
taler man om med den type progamering , --- eh det er vel lidt mere end
blot et script ?

Fra : Lars

Dato : 03-09-05 23:21

In article <1125761913.020360.51500@g49g2000cwa.googlegroups.com>,
per.corell@privat.dk says...
> Undskyld men jeg er en smule nysgerrig --- hvad ville sådan en
> applikation koste

Opgaven er så simpel, så jeg næsten ikke tør nævne pris & tidsforbrug i
fuld offentlighed
Her taler jeg om en applikation, lavet i VB/ VBA til AutoCAD, som en
slutbruger kan bruge.

Alternativt, hvis kunden kun har AutoCAD LT, kan jeg istedet lave en UI
baseret makro på 10-15 minutter til jobbet, via nogle værktøjer jeg
anvender.
Dette betyder så at omtalte makro kun kan køre på min PC, hvilket så
lægger op til at jeg behandler txt-data for import & hul-generering i
AutoCAD.

--
Best regards

Lars Sandberg
AppCon
www.appcon.dk

Fra : Freddy

Dato : 03-09-05 21:34

Hejsa Bruno

En simpel løsning kunne være at bruge "søg og erstat" i feks. notesblok
eller anden ascii-editor.
Erstat alle Y'er med komma (,) og derefter alle X'er med "-insert hul x 1 y
1 r 0 "

Det kunne se således du:

-insert hul x 1 y 1 r 0 315.33,128.24
-insert hul x 1 y 1 r 0 329.45,128.24
-insert hul x 1 y 1 r 0 343.57,128.24
-insert hul x 1 y 1 r 0 357.69,128.24
-insert hul x 1 y 1 r 0 371.81,128.24
-insert hul x 1 y 1 r 0 385.93,128.24
o.s.v.

Gem ascii-filen som en .scr fil.
Lav en blok i din tegning og kald den for hul.
Brug AutoCAD kommandoen SCRIPT til at "afvikle" filen.
Blokken hul er nu indsat i alle koordinater.
Er blokken bare en cirkel, kan alle blokke exploderes med EXPLODE, og du har
cirkler som du ønsker.

Vh Freddy

Fra : Lars

Dato : 03-09-05 23:00

In article <431a08a8$0$25983$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
freddy@suurland.com says...
> Hejsa Bruno
>
> En simpel løsning kunne være at bruge "søg og erstat" i feks. notesblok
> eller anden ascii-editor.

Idet første linie indeholder:
X315.33Y128.24T103
og der måske kan være en del af disse, er det nødvendigt at der anvendes
en editor m block/ column-edit, således disse kan strippes væk i eet
hug.

--
Best regards

Lars

Fra : Freddy

Dato : 04-09-05 17:05

Hej Lars

Ja det har du da ret i, men som jeg ser det, ligner T103 noget med et
værktøjsskift, og så vil det typisk være noget der bare står i første linie
af filen. Og så kan man jo bare slette det.
Men det ved kun Bruno.

Vh Freddy

Fra : Bruno Sørensen

Dato : 04-09-05 18:48

> Ja det har du da ret i, men som jeg ser det, ligner T103 noget med et
> værktøjsskift, og så vil det typisk være noget der bare står i første
> linie af filen. Og så kan man jo bare slette det.

Det er rigtig, T103 er = værktøjsskift, og der er 5 værktøjsskifter ned
igennem "hele" programmet. Så jeg prøver det forslag du kom med, hvor jeg så
deler programmet op i 5 stykker. Så må vi se hvordan det kommer til at
kører, hvis jeg ikke kan få det til at virke, vender jeg tilbage.

Mvh. Bruno

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 04-09-05 10:58

Hi
Tak Lars --- eh nu kan man se hvor dårlig træning jeg er i, jeg
misforstod nemlig og troede at punktet fortløbende skulle fodres til
en funktion . Altså ligesom --- linie punkt1 punkt2 punkt3 osv. Men af
Freddy's svar kunne jeg så se at det var til at indsætte blocks.

Hvorom alting er, kunne man vel forestille sig at en applikation kunne
bruges et vist antal gange eller en bestemt tid, hvorefter man kan sige
at den ville være værd at betale for ?

Fra : Lars

Dato : 04-09-05 13:52

In article <1125827863.326578.312660@g44g2000cwa.googlegroups.com>,
per.corell@privat.dk says...
> Hvorom alting er, kunne man vel forestille sig at en applikation kunne
> bruges et vist antal gange eller en bestemt tid, hvorefter man kan sige
> at den ville være værd at betale for ?

æhm Per, foreslår du at vi skulle arbejde gratis??

Der er jo tale om en balance, hvis en kunde/ bruger står foran et større
manuelt job, såsom Bruno's eller Dorthe's forspørgsel:
"Subject: DesignCad ønskes konverteret til DWG"
Der for mig ligner et manuelt job, der kan tage mange uger's monoton
arbejde.

Her må de jo hver især vurdere, hvor stor opgaven er for dem v. manuel
udførsel og veje dette op imod den pris, det vil koste at automatisere
opgaven. Jo større det manuelle job er, desto større besparelse vil
brugeren/ kunden opnå ved automatisering, hermed vinder kunden såvel som
os, hvilket må siges at være fair.
Er du uenig i dette?

--
Best regards

Lars Sandberg
AppCon
www.appcon.dk

Fra : GK

Dato : 14-09-05 02:04

hvor kommer den fil fra ,, og hvorfor vil du have den ind i acad

gk