50 W. eller 100 W. til 60 l. akvarie ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 31-08-05 16:03

Jeg har 2 varmelægmer, et på 50 W, og et på 100 W.
....jeg er ikke sikker på akvariets størrelse, men det 50-60 liter.

Hvilken skal jeg putte i akvariet ?

Grunden til jeg spørger:
Jeg vil jo gerne undgå at bruge så meget strøm ;)

Med venlig hilsen.

Fra : Per W.

Dato : 31-08-05 16:41

"Michael Petersen" <michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Hvilken skal jeg putte i akvariet ?
>
> Grunden til jeg spørger:
> Jeg vil jo gerne undgå at bruge så meget strøm ;)

50Watt bruker jo minst strøm, det sier seg jo selv. Men hvis du skal ha
samme temperatur i vannet med 50 eller 100 så spiller det jo nesten ingen
rolle, man må jo uansett bruke samme mengde energi på å varme opp samme
mengde vann. Jeg ville valgt minst mulig siden det jo er mulig at de henger
seg opp, slik at hvis den står på over lang tid så blir ikke fiskene kokt.
Du vil jo også få jevnere temperatur i vannet med f.eks 2 små montert i hver
sin ende.

/Per W.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-08-05 17:15

Michael Petersen wrote:
> Grunden til jeg spørger:
> Jeg vil jo gerne undgå at bruge så meget strøm ;)

Jeg er ikke helt sikkert på at det holder i virkeligheden, men i teorien og
hvis de er termostatstyrede, så er det nok ligegyldigt, da det lille så bare
vil køre dobbelt så længe som det store.

Termostaten sørger jo for, at de kun varmer, når der er brug for det.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Carsten Jensen

Dato : 03-09-05 12:18

Ja, så længe de virker. Hvis de går i stykker vil 100w koge fiskene
hurtigere end 50 w.
Jeg har prøvet at paralelforbinde 2 varmelegmer og det virker. Jeg tror det
giver en ekstra sikkerhed mod overophedning hvis det ene går i stykker.

Carsten

Fra : Hobi

Dato : 03-09-05 13:46

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har prøvet at paralelforbinde 2 varmelegmer og det virker. Jeg tror
> det giver en ekstra sikkerhed mod overophedning hvis det ene går i

Hvis der er 2, er der også dobbelt så stor risiko for, at glasset sprænger
og sætter strøm til akvariet, eller at thermostaten går og koger vandet..

Jeg ville nøjes med et varmelegeme, så er der kun ½ så stor sandsynlighed
for, at der bliver noget galt med det...

Mvh
Hobi

Fra : Carsten Jensen

Dato : 03-09-05 18:08

Jeg har ikke oplevet et varmelegme springer, men jeg har flere gange set
termostaten går istykker. Hvis du venter længe nok går termostaten istykker
på alle varmelegmer, men det er et fåtal der springer.

Fra : Jan F.

Dato : 03-09-05 20:10

Så må den ultimative løsning være et varmelegeme med indbygget termostat og
et termostat.

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-09-05 20:31

> Jeg har 2 varmelægmer, et på 50 W, og et på 100 W.
> ...jeg er ikke sikker på akvariets størrelse, men det 50-60 liter.
>
> Hvilken skal jeg putte i akvariet ?

Det mindste. Altid så lille som muligt, så det kører mest muligt. Det
skyldes at man så kan holde en mere jævn temperatur. Om det så er relevant
for fisk - i naturen er temperaturen jo bestemt ikke konstant.

Mvh Maria