Pumpe pumper for meget
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-05 19:39

Har fået startet et lille hjørneakvarie på 120 l op, men fiskene kan ikke
lide den voldsomme strøm. Det er en Eheim indvendig pumpe - sådan en rund
ting med filtermateriale i stive net under. Kan ikke se modelbetegnelsen,
men det korte af det langer er, at det går for voldsomt for sig, og det er
ikke muligt at sætte noget på udblæsningen. Kan man sætte en lysdæmper på
pumpen, eller er det en rigtig dårlig idé? Andre muligheder for at dæmpe?
Der sidder en lille drejetap for oven, men den kan ikke skrue nok ned.

Der går barber og dværggurami i akvariet.

Mvh Maria

Fra : Hobi

Dato : 28-08-05 19:49

> [...]
> Der sidder en lille drejetap for oven, men den kan ikke skrue nok ned.
>
> Der går barber og dværggurami i akvariet.

Du kan prøve at sætte den til, at pumpe opad eller ind i et hjørne, eller
lignende... Hvis den pumper opad, vil det give en god bevægelse af
overfladen...
Med tiden, bliver den delvist tilstoppet, hvilket tager noget af trykket
af... hvis du ikke renser den for meget, kan du justere flowet på den
måde...

Jeg tror ikke pumpen tager skade af at du sætter en lysdæmper på, men tror
heller ikke det hjælper... ( Pumpen kan sikkert ikke køre med for lidt
strøm... )

Mvh
Hobi

Fra : Alexia

Dato : 28-08-05 21:36

Har samme problem med min pumpe, så jeg har klippet noget af filteret fra
min gamle pumpe af og sat ind i udpumpningen(?) af den, så den ikke er så
kraftig igen..

Ved ikke om det kan hjælpe :)

Fra : Jan F.

Dato : 29-08-05 15:48

> Andre muligheder for at dæmpe?
Ja....

I selve pumpen sidder en lille rotor med 4-6 små lameller, der pumper
vandet. Hvis du forsigtigt skærer en lille smule af alle lamellerne bliver
dens kapacitet mindre. Du kan forsøge dig frem, skærer du for meget af kan
du ikke sætte det på igen, hellere for lidt end for meget.

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-08-05 15:55

> [...]
> dens kapacitet mindre. Du kan forsøge dig frem, skærer du for meget af kan
> du ikke sætte det på igen, hellere for lidt end for meget.

Det lyder lige som det dækker mit behov, tak for hjælpen.

Mvh Maria