Den omvendte verden.
Fra : Dooz

Dato : 26-08-05 08:41

Altså jeg læser jo med her med stor interesse, trænger til at smide de
sidste kilo efter sidste graviditet, hvilket går langsomt men planmæssigt,
og alle gode råd og erfaringer er jo så velkomne. Gemalen derimod, er i den
anden grøft. Hvor jeg NEMT kan tage på, og klart har en appetit på god mad,
og lækre sager i store mængder hvis jeg ikke begrænser mig, kan han slet
ikke tage på, selvom han gerne vil. 192 høj, vejer omkring 75 kilo, og vil
meget gerne være bare 10 kilo tungere. Gennem årene har han forsøgt sig med
de *traditionelle* fede kure. Porter før sengetid, piskefløde på samme måde,
ekstra meget smør på brødet, wienerbrød+ andet *guf* hele dagen, og aldrig
taget et gram på. I en ny forståelse af at usunde spisevaner ER usunde, også
selvom han ikke kan tage på at det, prøver han nu på en sundere måde. Spiser
HELT vildt meget i løbet af dagen, men sunde ting. Tager proteinpulver en
gang dagligt, styrketræner 3 gange ugentligt. Og tager ikke på. Min filosofi
er at han har fundet sin idealvægt, og bare må acceptere det, men nej ! Jeg
er helt med på at det ikke er standardproblemet her i gruppen, men dog samme
problem, bare den anden side af det? Nogen erfaringer med noget der virker?
Eller måske rettere...nogle tanker omkring HVAD han skal spise, hvad han
skal prioritere højest i kosten? Ideen med bare at smide mayonnaise på alt,
virker for det første ikke for ham, og for det andet er det vel i længden
heller ikke sundt at spise uhæmmet af?
Eva

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 26-08-05 11:25

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> wrote in

> [...]
> en appetit på god mad, og lækre sager i store mængder hvis jeg ikke
> begrænser mig, kan han slet ikke tage på, selvom han gerne vil.

Hvis han ikke tager på, så er det fordi han ikke spiser nok, helt enkelt.

Protein-indtaget er essentielt for muskelopbygningen, og fortæl ham at 2g
pr. kg. kropsvægt er tommelfingerreglen når han styrketræner og vil have
mere muskelmasse. 30g proteinpulver morgen, efter træning og inden
sengetid er fint.

Det samlede kcal-indtag skal gerne ligge +500kcal over ligevægtsindtaget
og hvis man har et højt ligevægtsindtag kan det ofte være svært at klemme
mere ned. Derfor, er basalkosten iorden (får han nok fibre, vitaminer og
mineraler gennem sund mad), kan fremgangsmåden være at indtage fødevarer
med højglykemiske kulhydrater og fødevarer med sundefedtsyrer. Tricket
med at fylde sig selv med hærdet fedt er og bliver usundt selvom man
dyrker motion eller styrketræner.

En let måde at få en ordentlig røvfuld kcal er at lave smoothies med en
blender. Ingredienser kan være: Proteinpulver, frosne bær, masser af
rapsolie (smager dog ikke så godt hvis det bliver for meget), havregryn,
druesukker, mv.

Eksempel:
Proteinpulver (80%): 30g
Havregryn     : 130g
Skummetmælk : 450g
Rapsolie : 50g
Frosne jordbær : 75g

Ialt:
57g protein, 121g kulhydrat og 55g sunde fedtsyrer - 1212kcal.

Kulhydraterne i havregryn er godt nok ikke højglykemiske, men efter en
tur i blenderen, så er det ihvertfald let at få dem ned.

Derudover er peanuts (usaltede), mandler, hasselnødder, valnødder,
rosiner og tun rigtigt gode emner.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-08-05 22:09

Simon Haugaard Pedersen skrev den 26-08-2005 12:24:

> Hvis han ikke tager på, så er det fordi han ikke spiser nok, helt enkelt.

Det er ret nemt at være Simon.

Gad vide hvornår du udvikler din mirakelkur - som vel og mærke virker.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 27-08-05 07:36

Carsten Riis <.@.> wrote in

> Det er ret nemt at være Simon.

Til tider.

> Gad vide hvornår du udvikler din mirakelkur - som vel og mærke virker.

Hvis du tænker for at tabe sig, så kommer jeg aldrig til at udvikle nogen
mirakelkur, for den er allerede udviklet af andre:

1. Spis sundt
2. Dyrk kondition
3. Lav styrketræning

Hvorfor al den personfnidder og mudderkastning? Kan vi ikke bare diskutere
emnet istedet? Hvis du har noget imod mig personligt, så er du velkommen
til at sende en mail.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-08-05 13:26

Simon Haugaard Pedersen skrev den 27-08-2005 08:36:
> [...]
>

> Hvis du tænker for at tabe sig, så kommer jeg aldrig til at udvikle nogen
> mirakelkur, for den er allerede udviklet af andre:

Ak ja, hvis det så bare var så nemt, så kan man jo undre sig over, at
flere og flere bliver overvægtige.

Mon fordi det ikke er så nemt?

> Hvorfor al den personfnidder og mudderkastning?

Se tidligere debat du havde med Jan Bøgh.

> Kan vi ikke bare diskutere
> emnet istedet?

Du diskuterer ikke. Du har nemme løsninger.

Du accepterer ikke, at de nemme løsninger ikke "bare kan lade sig gøre".

Der ligger langt mere bag end din ovenstående punktopstilling.

> Hvis du har noget imod mig personligt, så er du velkommen
> til at sende en mail.

Mod dig personligt. Næh, det har jeg ikke.

Det er din tilgang til løsninger og din måde at argumentere på som er
knap fremmende for en givtig debat.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 27-08-05 17:13

Carsten Riis <.@.> wrote in

> Ak ja, hvis det så bare var så nemt, så kan man jo undre sig over, at
> flere og flere bliver overvægtige.
>
> Mon fordi det ikke er så nemt?

Jeg skrev det var enkelt.

> Se tidligere debat du havde med Jan Bøgh.

Berettiger den til personfnidder?

> Du accepterer ikke, at de nemme løsninger ikke "bare kan lade sig
> gøre".

Har jeg nogensinde skrevet det?

> Mod dig personligt. Næh, det har jeg ikke.
>
> Det er din tilgang til løsninger og din måde at argumentere på som er
> knap fremmende for en givtig debat.

Modargumentér det i mine indlæg du finder urimeligt.

Jeg ved udmærket hvor svært det er at fralægge sig fastgroede vaner, og
hvis man vil have hjælp til det så er der sikkert en masse dygtige
mennesker der har styr på lige netop den slags. Når en spørger spørger
"hvordan taber jeg mig?", så vil jeg gerne bidrage med råd med alt det
praktiske og kan man ikke bruge det, så sorterer man det bare fra.
Men lad nu være med at ødelægge tråde ved at komme med personfnidder, det
får ingen af os noget ud af.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-08-05 17:23

Simon Haugaard Pedersen skrev den 27-08-2005 18:13:
> Carsten Riis <.@.> wrote in

> Jeg skrev det var enkelt.

enkelt nemt.

et spørgsmål om ord.

Vi kan også bruge ordet simplificering, hvis det passer dig bedre.

Ikke at vægttab er hjernekirurgi eller atomfysik, men enkelt er det ikke.

> Berettiger den til personfnidder?

Du vælger at tage den som personfnidder. Det er dit valg.

Du kunne også vælge at tænke over, hvorfor jeg skrev som jeg gjorde.
Helt enkelt, ik.