Beregn kost
Fra : Kenneth B

Dato : 24-08-05 08:23

Hej

Jeg er lige begyndt til styrketræning. Er der nogen måde jeg, på
nettet, kan beregne (ud fra vægt, højde osv) hvad jeg burde spise???

Kenneth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 24-08-05 08:59

"Kenneth B" <kenneth@giantmedia.dk> wrote in news:1124868159.010414.151320
@f14g2000cwb.googlegroups.com:

> Jeg er lige begyndt til styrketræning. Er der nogen måde jeg, på
> nettet, kan beregne (ud fra vægt, højde osv) hvad jeg burde spise???

Det kommer an på om du vil tabe dig eller øge din muskelmasse.

Ønske om mere muskelmasse: Hold et dagligt energioverskud på ca. 500-
1000kcal og få ca. 2g. protein pr. kg. kropsvægt.

Vil du tabe dig: Hold et dagligt energiunderskud på ca. 500-1000kcal* og få
ca. 2g. protein pr. kg. kropsvægt.

* Har du bare 5-10kg for meget fedt, så er de 500kcal passende og har du
30kg fedt for meget, så er 1000kcal passende.

Læs tilbage i tråden omkring KropKost - det er et excel-ark der er
glimrende til beregning af energiindtaget.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Kenneth B

Dato : 31-08-05 13:31

Tak skal du have... Jeg vil både tabe mig lidt, og have øget min
muskelmasse... Er der noget imod at tage protein-pulver...?

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 31-08-05 22:46

"Kenneth B" <kenneth@giantmedia.dk> wrote in news:1125491482.440796.304640
@o13g2000cwo.googlegroups.com:

> Tak skal du have... Jeg vil både tabe mig lidt, og have øget min
> muskelmasse... Er der noget imod at tage protein-pulver...?

Det er normalt ret svært at øge muskelmasse samtidig med at man taber fedt,
i så fald skal man have 100% styr på kost og træning. Det normale approach
er at man skiftes til de to.

Hvis du ikke er decideret overvægtig eller fed, så ville jeg nok råde dig
til først at smide nogle flere kg muskler på og derefter skære fedtet væk,
det er meget lettere når man har en masse energikrævende muskelvæv :).

Proteinpulver er en utrolig god måde at få kvalitetsprotein på og især som
et hurtigt tilskud efter træningen. Ca. 30-40g proteinpulver + 30-40g
maltodextrin (suverænt kulhydrat til formålet - kan købes billigt på
nettet) og 10-20g rapsolie + vand eller mælk er en super blanding for at
sørge for kroppen har noget at vokse og blive stærkere af lige efter
træningen hvor behovet er stort.

Surf rundt på nettet efter proteinpulver - www.getbig.dk og
www.sublimsport.dk sælger det til ca. 90-100kr pr. kg.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Karsten

Dato : 01-09-05 05:28

Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk>skrev:

> [...]
>nettet) og 10-20g rapsolie + vand eller mælk er en super blanding for at
>sørge for kroppen har noget at vokse og blive stærkere af lige efter

hej Simon.
OK, tak for info, men rapsolien var nyt for mig :)
hvad formål har det egentlig og skal hele baduljen så
bare blandes sammen og ned med det efter træning?
træner faktisk en del og føler mig noget udmattet bagefter!
--
med de venligste hilsener
Karsten

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 01-09-05 17:13

Karsten <no@spam.org> wrote in

> hej Simon.

Hej Karsten :)

> OK, tak for info, men rapsolien var nyt for mig :)
> hvad formål har det egentlig

Når man påbegynder en træning vil cortisol-niveauet (hormon der nedbryder
muskelmasse til energi) stige og mængden af væksthormoner vil falde efter
et stykke tid. Det kan man delvist afhjælpe ved indtag af mættede eller
enkelt-umættede fedtsyrer til at producere væksthormoner. Og så er der godt
med omega-3-fedtsyrer i som, så vidt jeg husker, også sænker cortisol-
niveauet en smule, men det må du ikke hænge mig op på.

> og skal hele baduljen så
> bare blandes sammen og ned med det efter træning?

Jepsen, en shaker til formålet fåes for 20-30kr på nettet og i de fleste
træningscentre.

> træner faktisk en del og føler mig noget udmattet bagefter!

Ovenstående blanding vil med stor sandsynlighed gøre at du får langt mere
ud af din træning. Især er maltodextrinen suveræn til at fylde musklernes
glykogendepoter op igen.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Karsten

Dato : 01-09-05 20:27

> [...]

>ud af din træning. Især er maltodextrinen suveræn til at fylde musklernes

ok, fint, tak for information ;)