hvidkålkuren ?!?
Fra : Soliema

Dato : 22-08-05 19:12

Hejsa i gruppen..
kom lige i snak med en veninde om den såkaldte hvidkålskur, som skulle være
en speciel kur, som hjertepatienter var på, før de skulle under kniven..

Men hvad er det nu med den kur, var der ikke noget om, at den var
sundhedsfarlig eller ?!?

Med venlig hilsen
Anne Mette

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-08-05 19:42

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> wrote in

> Men hvad er det nu med den kur, var der ikke noget om, at den var
> sundhedsfarlig eller ?!?

En ensidig kost uden alle de, for kroppen, nødvendige mikro- og makro-
nutrienter er basalt set sundhedsfarlig.

Drop fancy kure og spis sundt - der er ingen anden god løsning.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Soliema

Dato : 22-08-05 21:14

> En ensidig kost uden alle de, for kroppen, nødvendige mikro- og makro-
> nutrienter er basalt set sundhedsfarlig.

Nu undre jeg mig lidt over dit svar, da man jo ikke alene skal leve af denne
kur, men skal også spise fedtfattig kød, frugt, osv....

/Anne Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-08-05 19:47

Soliema skrev den 22-08-2005 20:11:
> [...]
> en speciel kur, som hjertepatienter var på, før de skulle under kniven..
>
> Men hvad er det nu med den kur, var der ikke noget om, at den var

Altså hvis kurens hovedmålgruppe er hjertepatienter som skal til at
opereres, så ville det jo være enormt dumt at sætte dem på en
sundhedsskadelig kur. ik?

Derudover, så kure som består af én hovedingrediens (her: hvidkål)
sjælden en holdbar løsning på længere sigt.

Du må hellere stille dig lidt mere dybere spørgsmål: Hvad er jeg vil
opnå (sæt mål: tid, antal kilo); Hvordan vil jeg opnå det?; Skal det
holde?; hvad er jeg villig til at opgive?
Er der noget i min nuværende situation (fysiske, mentale, praktiske) som
forhindrer det jeg vil opnå?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-08-05 20:06

Carsten Riis <.@.> wrote in

> Altså hvis kurens hovedmålgruppe er hjertepatienter som skal til at
> opereres, så ville det jo være enormt dumt at sætte dem på en
> sundhedsskadelig kur. ik?

Jeg mener at en debattør tidligere argumenterede her i gruppen for at en
diæt bestående af kål blev brugt til overvægtige hjertepatienter for at
nedbringe deres masse hurtigst muligt pga. blodtrykket ville falde og
dermed lette operationen betydeligt.
Mennesker der har valgt en livsstil som har udmøntet sig i at de er blevet
fede, de vil i længden have langt mere ud af at forbedre deres sundhed via
andre tiltag end en "hvidkålskur".

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Soliema

Dato : 22-08-05 20:22

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fede, de vil i længden have langt mere ud af at forbedre deres sundhed via

Tak for svaret,Jeg er ikke er GÅET på den kur, men snakkedet med en veninde
om den, og kunne huske, at den ikke være sund, men hvordan, kunne jeg ikke
huske...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 20:29

Simon Haugaard Pedersen wrote:

> Mennesker der har valgt en livsstil som har udmøntet sig i at de er
> blevet fede,

Jamen, det er da helt sikkert at det er noget, de har valgt. Fedme er et
klart tegn på en slap karakter hos mindreværdige mennesker!

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-08-05 20:40

Jan Bøgh skrev den 22-08-2005 21:29:

> Jamen, det er da helt sikkert at det er noget, de har valgt. Fedme er et
> klart tegn på en slap karakter hos mindreværdige mennesker!

Hellere fed og venlig end tynd og væmmelig.

Kan du lige skaffe dokumentation for, at en fed person er mindre værd
end en normalvægtig person?

Hvordan måler du et menneskes værdi?

Tror du, at det let at være fed? Tror du, at den holdning du lægger for
dagen gør det lettere?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 20:58

Carsten Riis wrote:

> [...]
> end en normalvægtig person?
>
> Hvordan måler du et menneskes værdi?
>
> Tror du, at det let at være fed? Tror du, at den holdning du lægger

Rolig nu! Vi er sikkert slet ikke uenige. Jeg synes bare at Simons
formulering:
"Mennesker der har valgt en livsstil som har udmøntet sig i at de er blevet
fede" stinker af arrogance og nedladenhed og det fik mig så til at
ironisere - hvilket åbenbart ikke fremgik tydeligt nok.
Til din orientering har jeg i en aller anden grad været overvægtig i 35 år,
så jag kender skam godt problemerne inde fra - om man så må sige.

vh
Jan

Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,
the second mistake was called WO-MAN,
and the third mistake was the invention of THE POODLE."

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-08-05 21:14

Jan Bøgh skrev den 22-08-2005 21:57:

> [...]
> "Mennesker der har valgt en livsstil som har udmøntet sig i at de er blevet
> fede" stinker af arrogance og nedladenhed

Der læste jeg så hele sætningen istedet.

Jeg læste fuldstændig samme sætning som dig. Vi fik vist bare
forskellige budskaber ud af den.

For simon har jo ret i, at man har truffet nogen valg (enten bevidst
eller ubevidst hhv. rationelt eller irrationelt). Disse valg har så
medført en overvægt.
Denne overvægt bliver man nød til at forholde sig til. På et realistisk
niveau.
Hvidkålskuren og andre arter af énHovedingrediens-kur er ikke en
realistisk tilgang til sin overvægt.

Jeg vælger så ordet overvægt, hvor simon vælger et mere direkte ordvalg.

> og det fik mig så til at
> ironisere - hvilket åbenbart ikke fremgik tydeligt nok.

Det gjorde det ik'.

Jeg har så lige tjekket dine tidligere indlæg i gruppen og kan se, at du
er atkin's tilhænger og har haft dit at slås med. Og i hele taget har et
ordentlig forhold til vægttab både på det personlige og generelle plan.

Beklager det lidt udfarende indlæg fra før.

> Til din orientering har jeg i en aller anden grad været overvægtig i 35 år,
> så jag kender skam godt problemerne inde fra - om man så må sige.

ok

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-05 09:04

Carsten Riis wrote:

> Jeg har så lige tjekket dine tidligere indlæg i gruppen og kan se, at
> du er atkin's tilhænger

Nope - jeg kunne acceptere en betegnelse, der indeholder noget med fravalg
af hurtige kulhydrater. Jeg tror ikke på Atkins teorier men erkender nogle
praktiske resultater af at nedsætte indtaget af det Thor Nørtranders
betegner som produkter fra græs.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 23-08-05 22:45

Carsten Riis <.@.> wrote in

> Jeg vælger så ordet overvægt, hvor simon vælger et mere direkte
> ordvalg.

Rent faktisk er der kliniske definitioner på overvægt/fedme ud fra hvad
personens BMI er. Så vidt jeg husker er 25-29 = overvægtig og +30 = fed.

Fedme er et neutralt værdiladet ord indenfor sundhedssektoren og jeg tror
bare det er gjort negativt værdiladet blandt offentligheden pga. politisk
korrekthed med ikke at kalde spade for en spade :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-08-05 17:22

Simon Haugaard Pedersen skrev den 23-08-2005 23:44:
> [...]
> bare det er gjort negativt værdiladet blandt offentligheden pga. politisk
> korrekthed med ikke at kalde spade for en spade :)

Set i lyset af den videre debat du har haft med Jan Bøgh:

Ja, skovl!

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 24-08-05 19:27

Carsten Riis <.@.> wrote in

> Set i lyset af den videre debat du har haft med Jan Bøgh:
>

> Ja, skovl!

Er du uenig i ovenstående, så er du velkommen til at argumentere for din
holdning istedet for at kalde mig en skovl.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-08-05 19:33

Simon Haugaard Pedersen skrev den 24-08-2005 20:27:
> Carsten Riis <.@.> wrote in

> Er du uenig i ovenstående, så er du velkommen til at argumentere for din
> holdning istedet for at kalde mig en skovl.

Jeg kalder bare en skovl for skovl ud fra den debat du har haft med Jan
Bøgh.

Lidt ligesom du kalder en spade for en spade.

Din enormt ensidige tilgang til hvorfor folk bliver overvægtige gør dig
til den skovl du er.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 24-08-05 19:40

Carsten Riis <.@.> wrote in

> [...]
>
> Lidt ligesom du kalder en spade for en spade.
>
> Din enormt ensidige tilgang til hvorfor folk bliver overvægtige gør

Det ville være mere givtigt for os begge hvis du forsøgte at modargumentere
de ting i mine indlæg som du var uenig i.

Der kan og skal aldrig være tvivl om at overvægt skyldes de valg folk har
foretaget mht. deres livsstil - de valg kan så i næste led ha' været
influeret af 10.000 ting som depression, lavt selvværd, ekstraordinært
positivt respons i belønningssystemet ved madindtag, lav prioritering af
kroppens sundhed, osv osv.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-08-05 21:24

Simon Haugaard Pedersen skrev den 24-08-2005 20:39:

> Det ville være mere givtigt for os begge hvis du forsøgte at modargumentere
> de ting i mine indlæg som du var uenig i.

Du har desværre vist i debatten med Jan Bøgh at være på grænsen til at
være udenfor rækkevidde af sund fornuft.

> Der kan og skal aldrig være tvivl om at overvægt skyldes de valg folk har
> foretaget mht. deres livsstil - de valg kan så i næste led ha' været
> influeret af 10.000 ting som depression, lavt selvværd,

nej, man vælger ikke at have depression og de følger deraf kommer.
Man vælger ikke at have lavt selvværd og de følger deraf kommer.

Med den logik du bruger her i debatten, så siger du også til depresive
mennesker, at de bare skal "smile til verden" og se glade ud.

Og lavt selvværd.
A: Det er umådeligt svært at opbygge selvværd. Bemærk: Ikke selvtillid,
da det er noget helt andet
B: Selv når man vil opbygge selvværd, så skal man først identificere de
årsager der ligger til grund for den dårlige selvværd.

Ingen af de to persongrupper har lavet valg omkring deres depression
hhv. lave selvværd.

Du mener da ikke alvorligt, at depressive mennesker træffer valg som er

> lav prioritering af
> kroppens sundhed,

Ser du, der har du noget som man kan træffer et valg. En prioritering
er jo også et valg om hvad man gør hvornår og hvorfor.

Vil du mene, at en depressiv patient kan lave en rationel prioritering
af sin sundhed?

Alle de andre eksempler du nævner har intet med valg at gøre, men alene
ubevidste vaner, der er meget indgroede og ubegribelig svær at knække.

at man træffer nogen valg gøres bevidst, hvor man opvejer fordele og
ulemper ved en given handling eller undladelse af en sådan.
Nogen valg som du tror, at du træffer ubevidst fx køre bil eller køre på
cykel. De er ganske bevidste. fx at du standser ved rødt lys. Der har
du lavet en lynhurtig fordeleogulemper-analyse ved at køre ud i den
tværkørende trafik og truffet et valg derefter.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-08-05 07:05

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Du har desværre vist i debatten med Jan Bøgh at være på grænsen til at
> være udenfor rækkevidde af sund fornuft.

Den konklusion forstår jeg ikke. Folk er vel ikke ufornuftige bare fordi de
mener noget andet end du og jeg.

> nej, man vælger ikke at have depression og de følger deraf kommer.

I et eller andet omfang gør man.
For man kan vælge at gøre noget ved det - eller vælge at lade være.

> Man vælger ikke at have lavt selvværd og de følger deraf kommer.

Jo. Det vælger man også - indtil man vælger at gøre noget ved det. Lavt
selvværd og dperession forsvinder ikke af sig selv, men fordi folk VÆLGER at
gøre noget aktivt for at komme af med det.

> Med den logik du bruger her i debatten, så siger du også til depresive
> mennesker, at de bare skal "smile til verden" og se glade ud.

Jeg opfatter ikke overhovedet budskabet på den måde.

> Og lavt selvværd.
> A: Det er umådeligt svært at opbygge selvværd. Bemærk: Ikke selvtillid, da
> det er noget helt andet

Ja bestemt er det svært. Men hvad vil du sige med det?

> Ingen af de to persongrupper har lavet valg omkring deres depression hhv.
> lave selvværd.

Man vælger selv, om man vil gøre noget ved sine problemer eller lade stå
til. Og heldigvis for det.

> [...]
> jo også et valg om hvad man gør hvornår og hvorfor.
> Vil du mene, at en depressiv patient kan lave en rationel prioritering af

Det kan godt være, at beslutninger vedrørende sundheden kommer i anden
række - når andre ting er tacklet. Ting skal til tider helst gøres i
rigtig/fornuftig/hensigtsmæssig rækkefølge. Og har man en depression er det
ikke værd at bekymre sig over et hul i sokken.

> Alle de andre eksempler du nævner har intet med valg at gøre, men alene
> ubevidste vaner, der er meget indgroede og ubegribelig svær at knække.

Vaner er ikke svære at knække. Men man kan vælge, at man vil beholde sine
vaner - og SÅ er de svære at slippe af med.

> at man træffer nogen valg gøres bevidst, hvor man opvejer fordele og
> ulemper ved en given handling eller undladelse af en sådan.

Så enkelt er det desværre ikke altid, at valg træffes bevidst.

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 23-08-05 22:37

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in

> [...]
> Til din orientering har jeg i en aller anden grad været overvægtig i
> 35 år, så jag kender skam godt problemerne inde fra - om man så må

At nøgternt konstatere at fedme er et udslag af den livsstil man har valgt
er ikke lig med arrogance og nedladenhed.

Hvad har gjort dig overvægtig/fed? Er det andre eller samfundet der er
skyld i det? Nej, det er kun dig og ikke andre - du har taget en lang række
valg, der har resulteret i at din krop er som den er idag. Det er ganske
enkelt og indeholder ikke skyggen af arrogance.

De valg du har foretaget i dit liv mht. kost og motion er foretaget på en
blanding af prioriteter og/eller manglende viden. Er du utilfreds med hvor
de valg har bragt dig, så få styr på dine prioriteter og lap hullerne i din
viden - så kan du deal with it!

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-05 09:04

> [...]

> række valg, der har resulteret i at din krop er som den er idag. Det
> er ganske enkelt og indeholder ikke skyggen af arrogance.

Arrogancen består især i mangel på tvivl på egne konklusioner og en meget
bombastisk udmelding af samme. Min gode bekendtes 3årige overvægtige
datter - har hun og hun alen foretaget disse valg? Pis og papir!
Det har hendes forældre og det samfund hun lever i (institutioner, der ikke
giver rum til tilstrækkeligt fysisk aktivitet).
Og hermed mener jeg ikke at det så implicit afviser det personlige ansvar.
Men jeg synes du er farasæisk og uhyre nedladende i din måde at formulere
dig på.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 24-08-05 09:34

> [...]
> (institutioner, der ikke giver rum til tilstrækkeligt fysisk
> aktivitet). Og hermed mener jeg ikke at det så implicit afviser det

Naturligvis kan børn ikke vælge deres egne livsstil, men så snart de rammer
ungdommen, så ligger valgene der. At være fed som barn betyder ikke at man
skal være fed som voksen.

> Men jeg synes du er farasæisk og uhyre nedladende i
> din måde at formulere dig på.

Det er nu engang min måde at formulere mig kontant, at du så oplever det
som arrogant og nedladent er dit problem. Hop over mine indlæg hvis du ikke
kan li' sprogstil og/eller indhold.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-05 09:55

Simon Haugaard Pedersen wrote:

> Naturligvis kan børn ikke vælge deres egne livsstil, men så snart de
> rammer ungdommen, så ligger valgene der.

Jeg tror at du virkeligt mener det!

> At være fed som barn betyder
> ikke at man skal være fed som voksen.

En hel del undersøgelser siger faktisk det modsatte.

> Det er nu engang min måde at formulere mig kontant, at du så oplever
> det som arrogant og nedladent er dit problem. Hop over mine indlæg
> hvis du ikke kan li' sprogstil og/eller indhold.

Jeg tror du forveklser arrogance med en kontant udtryksform. Det sidste er
IMO en kvalitet - det er det første ikke.

Og jeg skal nok selv bestemme, hvad jeg hopper over. Du har til enhver tid
ret til at udtrykke din mening og jeg vil til enhver tid forbeholde mig
retten til at imødegå den selvglæde og nedladenhed, jeg finder i dine
indlæg.

vh
Jan

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 24-08-05 10:06

> Jeg tror at du virkeligt mener det!

Jesus!

> En hel del undersøgelser siger faktisk det modsatte.

Jamen så har du jo en undskyldning for hvorfor du idag er overvægtig eller
fed.

> [...]
> tid ret til at udtrykke din mening og jeg vil til enhver tid
> forbeholde mig retten til at imødegå den selvglæde og nedladenhed, jeg

Det var nu blot en opfordring hvis du synes mine indlæg kradser i øjnene.
Nå, der kan vist ikke komme noget positivt ud af at vi skriver mere om det
emne.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-08-05 17:11

> Jamen så har du jo en undskyldning for hvorfor du idag er overvægtig eller
> fed.

Næh.. men så har man forklaringen på, hvorfor det kan være en svær og
konstant og livslang kamp.

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 24-08-05 19:25

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> wrote in

> Næh.. men så har man forklaringen på, hvorfor det kan være en svær og
> konstant og livslang kamp.

Jeg regner med at du fangede ironien. Men jeg er enig med dig.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-08-05 17:17

Simon Haugaard Pedersen skrev den 24-08-2005 10:33:

> Det er nu engang min måde at formulere mig kontant, at du så oplever det
> som arrogant og nedladent er dit problem.

Har du franske gener?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-08-05 17:09

> At være fed som barn betyder ikke at man
> skal være fed som voksen.

Det er desværre ikke meget galt.

Har kroppen først en gang været fed, vil det være svært resten at livet at
undgå overvægt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 24-08-05 19:28

> Det er desværre ikke meget galt.
>
> Har kroppen først en gang været fed, vil det være svært resten at
> livet at undgå overvægt.

Det er helt rigtigt - omend valgene stadig vil være der.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-08-05 19:41

> Det er helt rigtigt - omend valgene stadig vil være der.

Nemlig. Der er ting, man ikke kan gøre for - men det betyder heldigvis ikke,
at man ikke kan gøre noget ved det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 24-08-05 19:44

> Nemlig. Der er ting, man ikke kan gøre for - men det betyder heldigvis
> ikke, at man ikke kan gøre noget ved det.

Hovedet på sømmet!

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-08-05 21:20

> Jamen, det er da helt sikkert at det er noget, de har valgt. Fedme er et
> klart tegn på en slap karakter hos mindreværdige mennesker!

Den sidste sætning er jo ikke en konsekvens af den første. Vi er rigtigt
mange, der frivilligt har valgt en livsstil, der har gjort os fede. Det er
der vel ingen, der er i tvivl om?
At du så synes at fedme er et klart tegn på slap karakter - det har jo ikke
rigtigt noget med sagen at gøre. Det er mere en holdning, som nogle få
personer lider af.

Mvh Maria

Fra : MGA

Dato : 22-08-05 21:57

> [...]
> At du så synes at fedme er et klart tegn på slap karakter - det har jo
> ikke rigtigt noget med sagen at gøre. Det er mere en holdning, som nogle

Det kan også være lavt selvværd - som viser sig ved at man har svært ved at
tage sig selv alvorligt og sige hvad man mener/har brug for/bliver vred over
osv. I stedet døver man sig med mad. (Og det kræver faktisk en usædvanlig
stærk karakter hele tiden at fornægte sine følelser)
Det kan man ikke slanke sig ud af - lige meget hvor mange spændende kure man
prøver, vil man tage på igen, fordi det slet ikke er mad det handler om...

Mette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-08-05 11:27

> [...]
> Det kan man ikke slanke sig ud af - lige meget hvor mange spændende kure
> man prøver, vil man tage på igen, fordi det slet ikke er mad det handler

Det kan vi ikke blive uenige om - overvægt har mere end en årsag, og kuren
må så følge årsagen. Men rigtigt mange er jo overvægtige fordi livstilen er
forkert og ikke pga alle mulige andre årsager - disse har jo altid været
der, men vi har ikke altid været så mange overvægtige.

Mvh Maria

Fra : MGA

Dato : 23-08-05 15:08

> [...]
> er forkert og ikke pga alle mulige andre årsager - disse har jo altid
> været der, men vi har ikke altid været så mange overvægtige.

Rigtigt, men igen er min erfaring at overvægtige hverken er dumme eller
uvidende, de ved godt hvad de skal spise for at leve sundt :)
Og de ved at de skal motionere.
Ergo er det motivationen det er galt med - og den har ofte udspring i
selvværd

Mette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-08-05 20:22

> Ergo er det motivationen det er galt med - og den har ofte udspring i
> selvværd

Niks, den køber jeg ikke. Vi ved, hvad der er galt, men det er bare ikke
værd at skifte livstil for. Min manglende motion skyldes bestemt ikke mit
selvværd eller mangel på samme. Det skyldes at det er ukristeligt kedeligt,
og derfor ikke besværet værd.

Mvh Maria

Fra : Cat

Dato : 23-08-05 20:32

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> selvværd eller mangel på samme. Det skyldes at det er ukristeligt kedeligt,

Du glemte, at det også er spild af tid, når der nu er så meget andet,
man kan bruge tiden til (jeg hader også motion)

Tine

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-08-05 20:37

Maria Frederiksen skrev den 23-08-2005 21:22:

> [...]
> selvværd eller mangel på samme. Det skyldes at det er ukristeligt kedeligt,

besværet?

forklar venligst

Fra : Cat

Dato : 23-08-05 20:52

Carsten Riis skrev:

> besværet?
>

> forklar venligst

Det er hamrende besværligt at rejse sig fra sin gode stol, hvor man
læser en herlig bog med en kop kakao inden for rækkevidde, for at tage
noget andet tøj på og gå ud at løbe, når man nu ikke kan lide det.

Eller for at pakke en taske og tage til svømmehallen, hvor man skal tage
bad - to gange - under forhold, der er ubekvemme, hvor man næsten ikke
kan undgå, at håndklæder bliver vådt, før man tørrer sig med det, hvor
der altid er en kuldebro mellem omklædningsrummet og hallen, og hvor
fold ustandseligt sprøjter en i hovedet, mens man svømmer, og man i
øvrigt ikke kan lide det.

Anstrengelser er besværet værd, hvis man kan lide det, de fører til.
Hvis man synes, at tiden kunne bruges så meget bedre, så giiiider man ikke.

Jeg kan f.eks. altid lokkes til at sætte en væv op - det er om noget
besværligt. Men jeg kan lide det, og så gør det ikke noget.

Tine

Tine

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-08-05 21:47

Cat skrev den 23-08-2005 21:52:

> Anstrengelser er besværet værd, hvis man kan lide det, de fører til.

Kan man da ikke li' det man vil opnå med sit vægttab?
Hvad er man villig til at opgive for at opnå sit vægttab?
Kan man opnå sit vægttab uden at opgive noget af det man ikke vil
opgive? I så fald: gør man så det. Altså stadig taber sig vægt uden at
opgive det man ikke vil opgive?

> Hvis man synes, at tiden kunne bruges så meget bedre, så giiiider man ikke.

Har man så truffet beslutningen om, at man vil tabe sig i vægt?
(altså hvis det skulle være formålet med motionen)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-08-05 00:05

> Kan man da ikke li' det man vil opnå med sit vægttab?

Nogle kan ikke. Det er i visse tilfælde forklaringen på, at de netop ikke
taber sig.

> Hvad er man villig til at opgive for at opnå sit vægttab?

Ikke nødvendigvis ret meget. Kan være, at man slet ikke ønsker at give
afkald på de fordele, der er ved at være for tyk.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-05 23:51

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Anstrengelser er besværet værd, hvis man kan lide det, de fører til.

Hvad ville det føre til, HVIS du motionerede fliittigt?
Hvad ville du kunne opnå ved det?
Og hvad opnår du ved at lade være?

> Hvis man synes, at tiden kunne bruges så meget bedre, så giiiider man
> ikke.

Bestemt ikke. *S*

Måske det handler om, at nogle vil have konkrete og store resultater af
lille indsats - ellers gider de ikke. Hvis store resultater kræve en stor
indsats, gider de slet ikke.

Andre kan knokle røven ud af bukserne med en forbløffende stædighed for at
nå et mål.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-05 09:19

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> en stor indsats, gider de slet ikke.
>
> Andre kan knokle røven ud af bukserne med en forbløffende stædighed

I guder, hvor er der meget moralisme i dette her.
Er det mon slet ikke muligt at nogle er så heldige, at motion er dejligt,
hvor det for andre er en pest. Jeg har i mange år motioneret rimeligt meget,
og har af min fittnesglade lilllesøster hørt på at man lige skal over en
kant - så bliver det nærmest uundværligt og nærmest frydefuldt. Hvorefter
jeg får en lang historie fra de varme lande om endrophiner og hvad ved jeg.
Jeg kæmpede mig engang op til i 3 måneder mindst at løbe 25 km om ugen
fordelt på 3-4 gange. Og selv om kondien efterhånden gjorde det udholdeligt
afskyede jeg det hverrt eneste sekund. I dag knokler jeg hver dag på min
kondicykel - og hamler op med min sportsdyrkende søn i den diciplin. Og
hader hvert eneste minut. Hvorimod omtalte lillesøster fortæller at det
nærmest skulle være en nydelse, når man 'lige kommer over et vist punkt'. Nu
har jeg knoklet i halvandet år - hvor er punktet? Eller skulle snadheden
måske være, at nogle er fysiologisk disponeret for motionsdyrkning, mens
andre ikke er?
Jeg synes at alt for mange motionselskende, grøntsagsgnavende personer er
tilbøjelig til at tro at de er som de er pga. af deres stærke karakter og
ikke fordi de tilfældigvis nu er så heldige at være skruet sammen til det
samfund, vi nu engang lever i.
Og det betyder ikke at jeg mener at man bare skal læne sig tilbage og give
Vorherre, verdens uretfærdighed eller noget andet som undskyldning for at
gøre som man gør. Men at det er meget muligt at den sunde rette livsstil
simpelthen er sværere for nogle end for andre. Og at dette ikke er pga. af
forskel i karakterstyrke.

Jeg skal kæmpe for at få motioneret nok - det går op ad bakke.
Jeg holdt op med at ryge 'overnight' - uden noget problem (ud over + 10 kg).
Indikerer det første at jeg har en svag karakter og det andet en stærk?
Eller siger det bare, at vi er forskellige og at det, der er let for den ene
er hundesvært for en anden?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-08-05 17:08

> Er det mon slet ikke muligt at nogle er så heldige, at motion er dejligt,
> hvor det for andre er en pest.

Jo!

> Jeg har i mange år motioneret rimeligt meget, og har af min fittnesglade
> lilllesøster hørt på at man lige skal over en kant - så bliver det nærmest
> uundværligt og nærmest frydefuldt.

Samme erfaring har jeg. Men det kan tage tid at komme over kanten. For nogle
kan det tage enormt lang tid. For mig var de første 3 måneders løbetræning
ikke overhovedet forbundet med noget positivt. Og først da jeg fandt ud af,
at det er sjovere at løbe rigtig langt end fise afsted 3-4 gange om ugen på
en 4-5 kilometer, kom den store gevinst.

Andre har helt andre erfaringer med det at motionere.

> Men at det er meget muligt at den sunde rette livsstil simpelthen er
> sværere for nogle end for andre. Og at dette ikke er pga. af forskel i
> karakterstyrke.

Det kan det det sagtens.

> Eller siger det bare, at vi er forskellige og at det, der er let for den
> ene er hundesvært for en anden?

Det siger det vel også.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-08-05 17:13

Jan Bøgh skrev den 24-08-2005 10:18:

> I guder, hvor er der meget moralisme i dette her.

I tråden eller i det du skriver?

Jeg beklager, hvis mine kommentarer lyder som moralprædike.
Det har ikke været hensigten.

Hensigten var, at stille nogen spørgsmål som man måske ikke har vendt
med sig selv før.

NB: Jeg hader også motion. Tilgengæld hader jeg endnu mere mine
ledsmerter som kommer af min overvægt.
Jeg skal have fundet den nøgle der gør, at jeg kan li' at dyrke motion.
Den nøgle kan som din motionselskende søster være, at man skal komme
over det punkt. Men det kan også være, at man skal noget helt andet.

For mig hjælper "cost vs. benefit"-analyser i forhold til hele min
vægttabsproces (inkl. holde vægten, når jeg når de 90 kg).

Fra : Cat

Dato : 24-08-05 17:16

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> indsats, gider de slet ikke.
>
> Andre kan knokle røven ud af bukserne med en forbløffende stædighed for at

Jeg knokler gerne røven ud af bukserne for at nå et mål. Men enten skal
jeg kunne lide processen, eller også skal jeg kunne lide målet.

Og jeg haaader at kede mig. Og det meste motion er kedeligt. Jeg kan
lide at stå på slalomski, men jeg har ikke råd til at gøre det ret ofte.

Tine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-05 19:52

> Og jeg haaader at kede mig. Og det meste motion er kedeligt. Jeg kan lide
> at stå på slalomski, men jeg har ikke råd til at gøre det ret ofte.

Du har det lige som mig. Motion er kedeligt.
Du synes det er sjovt at stå på slalomski - ikke fordi det er en sjov
motionsform, men fordi det er sjovt i sig selv. JEg ville ønske at jeg kunne
finde noget, der var sjovt i sig selv.

Mvh Maria

Fra : Cat

Dato : 24-08-05 19:57

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> motionsform, men fordi det er sjovt i sig selv. JEg ville ønske at jeg kunne

Ja, da jeg var afsted en uge sidste år, var det første gang i 14 år, så
det bliver ikke til meget motion på den konto

Hvad med dit hus og din have - kan du lide, det du gør, eller kan du
bare lide resultatet? Jeg kender din fornemmelse af, at motion for
motionens skyld er kedeligt, men at det er ok at røre sig under
udførelsen af andre aktiviteter - bare fordi det følger med.

Tine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-05 21:22

> [...]
> skyld er kedeligt, men at det er ok at røre sig under udførelsen af andre
> aktiviteter - bare fordi det følger med.

Jeg elsker at lave noget praktisk på huset. Har et job for hovedet, så
fritiden er for hænderne. Kan knokle en hel week-end med at banke gulv op
eller bære sten væk - det er nemlig ikke motion, det er hygge. Og så giver
det et flot resultat, når man er færdig.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-08-05 21:08

> besværet?

Jeg skal medicineres, så jeg ikke falder om af astma - detalje, jeg
indrømmer det. Men så skal jeg bevæge mig fra A til B, fuldstændig uden
grund. Måske er jeg nødt til at bade, eller klæde om. Alt i alt kan jeg
bruge måske 1-1½ time på noget, som ikke giver mening, som er kedeligt og
som frem for alt er ubehageligt. Desuden fryser jeg som en lille hund i
frostvejr - så nej, det er absolut ikke besværet værd.

Nogle gåture kan være umagen værd, hvis jeg ikke har andre og sjovere ting
at foretage mig. Det har jeg som regel. Bl.a. sidde her og skrive sammen med
dig

Mvh Maria

Fra : Cat

Dato : 23-08-05 21:16

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> at foretage mig. Det har jeg som regel. Bl.a. sidde her og skrive sammen med

Som du sikkert har læst allerede: Jeg er helt enig med dig.

Tine

p.s. Jeg klarer endda at følge med i denne diskussion, drikke kakao og
læse en god bog samtidigt.

p.p.s Og jeg skal også medicineres af samme grund som du.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-05 23:54

> p.p.s Og jeg skal også medicineres af samme grund som du.

Jeg er i årevis sluppet for astmamedicin og -anfald FORDI jeg har
motioneret.

Mvh. Lisbeth

Fra : Cat

Dato : 24-08-05 17:13

Lisbeth Jacobsen skrev:
> "Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er i årevis sluppet for astmamedicin og -anfald FORDI jeg har
> motioneret.
>
> Mvh. Lisbeth

Min er anstrengelsesudløst, sååå. Jeg kan ikke engang grine af en god
vittighed, uden at få problemer.

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-08-05 17:32

> Min er anstrengelsesudløst, sååå. Jeg kan ikke engang grine af en god
> vittighed, uden at få problemer.

Min ditto!

Anstrengelsesudløst astma kan forebygges. Og træning skubber tærsklen for,
hvor meget anstrengelse der skal til for at udløse et anfald.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-08-05 22:25

Maria Frederiksen skrev den 23-08-2005 22:07:

> Jeg skal medicineres, så jeg ikke falder om af astma - detalje, jeg
> indrømmer det.

Nej, slet ikke nogen detalje. Bare endnu en ting du skal tage højde for
i dit valg af motion.

> Men så skal jeg bevæge mig fra A til B, fuldstændig uden
> grund.

Uden grund?

Du kender godt fordelene ved motion? ik?

> [...]
> som frem for alt er ubehageligt. Desuden fryser jeg som en lille hund i
> frostvejr - så nej, det er absolut ikke besværet værd.

Frostvejr? August-september-oktober-måned?

Jeg ved ikke om du kender den med Mellem jul og nytår vs. mellem nytår
og jul.
Men tillad mig at omformulere den: Det er ikke den motion man laver i de
frostrige måneder man taber sig mest på, men det den motion man
laver i de frostfrie måneder.
Min tilføjelse: Og sidstnævnte er der trods alt flest af

Hvad med motion som kan laves i hjemme hos dig selv?
Ikke alt behøvedes at foregå i motionscentre, svømme- og idrætshaller.

Og i hele taget det med at fryse: hav det rigtige udstyr til
vejrforholdene.

> Nogle gåture kan være umagen værd, hvis jeg ikke har andre og sjovere ting
> at foretage mig. Det har jeg som regel. Bl.a. sidde her og skrive sammen med
> dig

Tak, jeg syntes også at det er behageligt at skrive sammen med dig.

Du udfordrer mig faktisk en lille smule. Og hjælper mig til ikke at
tabe modet i min vægttabsproces.

Du tænker de negative tanker, som jeg endnu ikke tænker. Tilgengæld har
jeg nu overskuddet til at lave de værktøjer (spørgsmål) som jeg vil
stille mig selv, når humøret er i bund.
Bemærk: Når. ikke hvis. Jeg ved, at jeg i løbet af min proces vil
komme til at have negative tanker og min motivation vil være i bund.
Tilgengæld hjælper bl.a. denne debat mig til at etablere en strategi til
at overleve en sådan periode.

Nå vi snakkes ved en anden dag. takker for inputs

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-05 19:48

> Frostvejr? August-september-oktober-måned?

Når jeg har dyrket motion, så vil jeg de efterfølgende 6-12 timer fryse som
om jeg var en lille hund ude i frostvejr. Jeg ryster, klaprer tænder, sidder
med store trøjer og uldne tæpper og bare fryser.

> Hvad med motion som kan laves i hjemme hos dig selv?

Jamen det gør jeg også. En tur i haven, grave have, male, bygge hus om (vi
har byget 160 kvm gammelt hus om fra bunden af). Det er motion i betydningen
"at røre sig uden andet formål", som jeg synes er kedeligt.

> Du udfordrer mig faktisk en lille smule. Og hjælper mig til ikke at tabe
> modet i min vægttabsproces.

Det er ikke ment sådan. Egentlig er det lidt provokerende ment, især fordi
jeg forsøger at sætte ord på hvorfor vi er rigtigt mange, der ikke kommer ud
af døren til "motion, bare fordi det er sundt".

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-08-05 21:31

Maria Frederiksen skrev den 24-08-2005 20:48:

> Når jeg har dyrket motion, så vil jeg de efterfølgende 6-12 timer fryse som
> om jeg var en lille hund ude i frostvejr. Jeg ryster, klaprer tænder, sidder
> med store trøjer og uldne tæpper og bare fryser.

ok. nu jeg forstå.
Beklager, men jeg læste sætningen lidt anderledes.

Jeg kan bedre forstå din situation, når du får så store ubehageligheder
ved at dyrke motion.

> Jamen det gør jeg også. En tur i haven, grave have, male, bygge hus om (vi
> har byget 160 kvm gammelt hus om fra bunden af).

Jamen der er jo masser af motion i de aktiviteter, så det er jo ikke
noget problem for dig så.

> Det er motion i betydningen
> "at røre sig uden andet formål", som jeg synes er kedeligt.

Tja, jeg et par gange lavet et formål med motionen. I forbindelse med
en cykeltur. Så gav jeg mig selv en opgave om at jeg ville fotografere
et eller andet underligt eller bare et givent tema.

> Det er ikke ment sådan. Egentlig er det lidt provokerende ment, især fordi
> jeg forsøger at sætte ord på hvorfor vi er rigtigt mange, der ikke kommer ud
> af døren til "motion, bare fordi det er sundt".

Jeg kan godt li' udfordringer, specielt når jeg kan se at de kan bruges
senere.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-05 23:53

> Jeg skal medicineres, så jeg ikke falder om af astma

Til gengæld kan man motionere, så man - når man er kommet i topform - ikke
mærker sin astma.

> Men så skal jeg bevæge mig fra A til B, fuldstændig uden grund.

At "helbrede" sin astma - og udsætte dens nedbrydende effekt på lungerne -
ville det være en god grund?

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-05 19:42

> At "helbrede" sin astma - og udsætte dens nedbrydende effekt på lungerne -
> ville det være en god grund?

Du ved jo lige så godt som jeg at det er astma, der ødelægger lungerne.
Altså gælder det om ikke at få åndendød. Det er den praktiske side. Den
mentale er, at jeg fra fødslen har lært at det kan være livsfarligt for mig
at blive forpustet, og at det under alle omstændigheder tager fra timer til
dage at komme over et anfald. Jeg gør hvad som helst for at undgå det,
herunder selvfølgelig en masse medicin. Og motion betyder mere medicin - i
hvert fald når det er motion i betydningen at blive forpustet.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-08-05 17:12

> Du ved jo lige så godt som jeg at det er astma, der ødelægger lungerne.

Jep.

> Altså gælder det om ikke at få åndendød.

Ja. Og det kan man klare på to måder:

1) medicin før anstrengelse sikrer, at du kan anstrenge dig uden at få
anfald. (Uden medicin var jeg aldrig kommet i gang med at løbe.)
2) anstrengelse flytter anstregelsesgrænsen, så du til sidst kan klare langt
mere UDEN at udløse et anfald.

> Jeg gør hvad som helst for at undgå det, herunder selvfølgelig en masse
> medicin. Og motion betyder mere medicin - i hvert fald når det er motion i
> betydningen at blive forpustet.

Det er seks år siden jeg har været nødt til at tage medicin for at undgå
astmaanfald. Årsagen er, at jeg er i topform. Jeg har så at sige motioneret
så meget, at min grænse er flyttet mange, mange meter. For mange år siden
kunne et grineanfald eller en lidt for hurtig tur op af trapperne udløse et
astmaanfald. Nu er jeg ikke mere i stand til at løbe mig til et anfald -
ikke engang en times løb i høj fart og vinterkulde er nok. Og det er ene og
alene fordi jeg har motioneret mine lunger i topform.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-08-05 19:01

> [...]
> mig til et anfald - ikke engang en times løb i høj fart og vinterkulde er
> nok. Og det er ene og alene fordi jeg har motioneret mine lunger i

Godt for dig, men det virker altså ikke altid. Der er vist en Mette
Jacobsen, som må siges at være i fin form, og som har dispensation til at få
medicin mod astma, og en eller anden badmintonspiller med samme problem. God
form er ikke lig ingen astma - medmindre måske at man kun får astma som
anstrengelsesudløst og ikke som følge af allergi.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-08-05 21:02

> Godt for dig, men det virker altså ikke altid.

Det gør det ganske givet ikke - og anstrengelsesudløst astma kan være en
særdeles god undskyldning for ikke at motionere. Især hvis man med en dygtig
læge på råd har forsøgt at tage medicin mod anstrengelse for at kunne
anstrenge sig erfarer, at det IKKE virker.

Men at bruge sin anstrengelsesudløste astma som forklaring på at undgå
motion - uden at have prøvet seriøst om det er muligt - er synd. Specielt
fordi det netop for en person med anstrengelsesudløst astma kan være en
ekstra stor gevinst ved at motionere. For mig handler motionen ikke kun om
at forbedre min kondi og holde fedt fra sidebenene. For mig handler det om
at have trænet mig op til helt at undgå anfald, der kan slå mig ihjel -
eller "blot" reducere min livskvalitet i alvorlig grad. Det er jo IKKE spor
sjovt at have så slem astma, at selv et latteranfald indebærer risiko for,
at man falder død om!!!!

> Der er vist en Mette Jacobsen, som må siges at være i fin form, og som har
> dispensation til at få medicin mod astma, og en eller anden
> badmintonspiller med samme problem.

Der er mange af slagsen. Og de fungerer lige så godt som folk, der ikke har
astma.
De skal have dispensation, fordi en overdosis astmamedicin kan have dopende
effekt.

> God form er ikke lig ingen astma -

Nej. Jeg er i god form og har stadig astma!

Men at man har (anstrengelsesudløst) astma er ikke nødvendigvis lig med, at
man har anfald og ikke nødvendigvis lig med, at man ikke kan tåle at
anstrenge sig.

> medmindre måske at man kun får astma som anstrengelsesudløst og ikke som
> følge af allergi.

Jeg får kun anstrengelsesudløst astma. Det vil sige.... jeg i mange år kun
oplevet de astmaanfald der er blevet fremprovokeret (via medicinsk
irritation af lungerne) under test på lungeklinikken. Men før da, var det
primært anstrengelsesudløst astma. Selv et latteranfald kunne udløse det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 30-08-05 11:27

Soliema <soliema@tdcadsl.invalid> skrev:
>Hejsa i gruppen..
>kom lige i snak med en veninde om den
>såkaldte hvidkålskur, som skulle være
>en speciel kur, som hjertepatienter
>var på, før de skulle under kniven..

Mojn !!
Der har været mange, der har udtalt sig, men jeg sidder og venter
på om der ikke er een, der kommer med en opskrift til hvordan man
laver hvidkålssuppen
Mvh
Hans

Fra : Mille

Dato : 30-08-05 12:17

"Hans Mikkelsen (slet Z98S4)" <bkfoto3@Z98S4mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der har været mange, der har udtalt sig, men jeg sidder og venter
> på om der ikke er een, der kommer med en opskrift til hvordan man

Suppen:
1 hvidkål eller spidskålhoved
2 løg
2 grønne peberfrugter
1 hel blegselleri
2 ds. flåede tomater
2 pk. vegetabilsk bouillon (grønsagsbouillon)

Hak grønsagerne meget fint. Kog det hele i 10 min. Grønsagerne skal være
helt dækket med vand. Sænk temperaturen og lad det simre til grønsagerne er
helt møre.

Hilsen Mille