Hvad er nok motion?
Fra : Michael Skou

Dato : 20-08-05 20:02

Hej

Jeg er ny - og ved derfor ikke om dette indlæg er lagt det rigtige
sted, men prøver alligevel.

Jeg har de sidste 5 år løbet ca. 60 om ugen, men motivationen er lidt
væk (meget væk) pga. jeg er flytte væk fra min løbeklub - har ellers
før i tiden kunne træne selv - men nok om det.

Jeg er ikke en af de helt tynd piger, men er nok hvad de fleste vil
kalde tilpas.
Jeg er desværre pæreformet - og fedt har det med at forsvinde de
forkerte steder.

Derfor ved jeg, at jeg er nød til at få trænet lidt - for er til
hænger af slik - selvom jeg prøver og prøver at slippe den vane - og
det er da også lykkes - så meget af vægten står stille tros den mindre
træning.

Mit spørgsmål, hvad skal man træne i følge ekspertene for at have et
sundt heldbred?

Gerne "udregnet" i gang, løb og cykling.

Jeg over lidt, at cykle en del af vejen, og først tage bussen senere -
men spørgsmålet er om jeg får det gjort - (har hele sommerferien haft
studiejob, hvor jeg var tvunget til at cyklke 2*10 km'er pga.
manglende busser).

Så ja - kort og godt - hvor meget skal man som min. holde sig i form,
for at have god samvittighed?

Kath.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-08-05 20:53

"Michael Skou (slet 74UFZ)" <sporring@74UFZos.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har de sidste 5 år løbet ca. 60 om ugen,

60 minutter eller kilometer?

Det første er ikke voldsomt meget - men langt bedre end ingenting.
Det sidste er en ganske pæn mængde!

> Jeg er desværre pæreformet - og fedt har det med at forsvinde de
> forkerte steder.

Hvorfor desværre? Det er sørme da den form kvinder helst skal have - i
passende størrelse selvfølgelig!

> [...]
> hænger af slik - selvom jeg prøver og prøver at slippe den vane - og
> det er da også lykkes - så meget af vægten står stille tros den mindre

Når du skriver, at du "prøver at slippe en vane" har du accepteret, at du
kun prøver. Du har ikke taget en overbevisende beslutning om, at du har
sluppet... du prøver kun.

> Mit spørgsmål, hvad skal man træne i følge ekspertene for at have et
> sundt heldbred?

Er det ikke 4 timer om ugen?

> men spørgsmålet er om jeg får det gjort

Det gør du ikke, hvis du tvivler! Så er du ikke motiveret for at gøre det.

> Så ja - kort og godt - hvor meget skal man som min. holde sig i form,
> for at have god samvittighed?

Man skal ikke motionerer for at få god/dårlig samvittighed!

Du skal gøre det for de fordele, du selv kan mærke, at du opnår ved at gøre
det - og for at undgå de ulemper, du kan mærke der er ved ikke at gøre det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 20-08-05 22:28

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Hvorfor desværre? Det er sørme da den form kvinder helst skal have - i
> passende størrelse selvfølgelig!

enig.... det er bedre (læs sundere) at kvinder er pæreformede.... så vidt
jeg er informeret har det noget med risikoen for diverse sygdomme at
gøre....

> Er det ikke 4 timer om ugen?

jeg mener at det er mindst 30 minutter om dagen man skal røre sig....
men her er vist bare tale om at man skal holde gang i blodomløbet og
deslige, altså regulært "sundheds" hensyn, ikke slankehensyn....

et præcist antal minutter/timer ugentligt efter et slankehensyn er ikke
sådan en overordnet regel man bare lige kan finde, for det bunder i mange
ting, som ens højde og vægt, fysiske tilstand, helbred, daglige
bevægelsesmønster, madvaner og alt muligt andet ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : klaus

Dato : 22-08-05 14:03

> [...]
>
> Du skal gøre det for de fordele, du selv kan mærke, at du opnår ved at
> gøre det - og for at undgå de ulemper, du kan mærke der er ved ikke at

Hvordan er det lige man mærker højt kolesteroltal eller en blodprop om 5 år?

Selvfølgelig skal man motionerer, og hvis man ikke synes det er sjovt, bør
man alligevel motionerer.

Angående dit løb Kath: Eftersom du har løbet i flere år, må din krop være i
god form. Prøv at løbe lidt hurtigere. Du vil både forbrænde langt flere KJ,
men du vil også blive afhængig af at løbe, fordi din krop udskiller endofin.
Lige pludselig bliver det sjovt at løbe.

/Klaus

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-05 11:13

"klaus" <minaFJERNdresse@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det lige man mærker højt kolesteroltal eller en blodprop om 5
> år?

Det kan man ikke. Til gengæld er der meget andet, man kan mærke helt
konkret, når man motionerer eller lader være. Og de ting - det man KAN
mærke - er ofte langt bedre til at motivere en end "samvittighed" og
"frygt".

> Selvfølgelig skal man motionerer, og hvis man ikke synes det er sjovt, bør
> man alligevel motionerer.

Jeg ved ikke, om det ligefrem er sjovt at motionere... det kommer nok an på,
hvordan man motionerer. Men skal jeg more mig, vælger jeg ikke desto mindre
noget andet end motion *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : klaus

Dato : 23-08-05 12:32

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> wrote in message
> "klaus" <minaFJERNdresse@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan man ikke. Til gengæld er der meget andet, man kan mærke helt
> konkret, når man motionerer eller lader være.

Det velvære du opnår kommer over tid og er alt for diffust. Det mener jeg
ikke man umiddelbart kan bruge som motivationen.

> Og de ting - det man KAN mærke - er ofte langt bedre til at motivere en
> end "samvittighed" og "frygt"

Det er jo godt for dig. Jeg kan kun regne med at du er eliteudøver hvis det
føles så godt for dig.

> Jeg ved ikke, om det ligefrem er sjovt at motionere... det kommer nok an
> på, hvordan man motionerer. Men skal jeg more mig, vælger jeg ikke desto
> mindre noget andet end motion *S*

Det kunne jeg tænke mig du synes. Så det er ikke en nydelse med motion og
man skal heller ikke motionerer for helbredets skyld ... jeg mangler
ord.... så jeg tror bare jeg lader den hænge lidt.

> Mvh. Lisbeth
/Klaus

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-05 23:47

> Det velvære du opnår kommer over tid og er alt for diffust. Det mener jeg
> ikke man umiddelbart kan bruge som motivationen.

Det er forskelligt, hvad der motiverer folk.
Nogle vil vil opnå noget og andre vil undgå noget.

Jeg talte ikke om velvære. Og personligt synes jeg ikke (ret tit) det er
forbundet med velvære at motionere. Det er kanonhårdt, svedigt arbejde - for
mit vedkommende.

> Det er jo godt for dig. Jeg kan kun regne med at du er eliteudøver hvis
> det føles så godt for dig.

Jeg har ikke talt om, hvorvidt det føles godt eller skidt for mig at
motionere.

> Det kunne jeg tænke mig du synes. Så det er ikke en nydelse med motion og
> man skal heller ikke motionerer for helbredets skyld ... jeg mangler
> ord.... så jeg tror bare jeg lader den hænge lidt.

Jeg motionerer af mange og vidt forskellige årsager. Men IKKE for at more
mig.

Mvh. Lisbeth

Fra : MGA

Dato : 21-08-05 10:04

> [...]
> manglende busser).
>
> Så ja - kort og godt - hvor meget skal man som min. holde sig i form,

Mht sukker - prøv i en måned at lade som om du er allergisk overfor sukker
og undgå det fuldstændig i alt hvad du spiser og drikker.
Det giver dig flere ting:
1. Du finder nogle alternativer til det søde du er afhængig af
2. Det giver dig mere energi til for eksempel at løbe
3. Det vil være godt for dig
4. Du får mulighed for at opleve hvordan det er at leve uden sukker - det
plejer at motivere de fleste til permanent at skære ned.

Når måneden er gået kan du for eksempel beslutte at mellem kl. 18 og 8 må du
ikke spise noget sukker overhovedet, det hjælper gevaldigt på forbruget.

Husk at sukker er vanedannende og derfor er det sværere at skære ned jo mere
du spiser. Rygter vil vide at det tager en måned at blive afvænnet, derfor
foreslår jeg en måned, så man får en chance for at opleve sit liv uden
sukker - det vil være meget anderledes er min erfaring.

Uanset hvad det ender med, så undlad at PRØVE at skære ned. Beslut at du gør
det og hvor meget du må få indtil det bliver en vane og en ny livsstil. At
PRØVE er på forhånd at give mulighed for at give op. Bare spørg rygerne

Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-08-05 12:46

MGA skrev den 21-08-2005 11:03:

> [...]
> foreslår jeg en måned, så man får en chance for at opleve sit liv uden
> sukker - det vil være meget anderledes er min erfaring.

Tja, jeg har hørt "rygter" om 4 dage. Rygterne kommer fra
forhåndværende* DDV-konsulent Tina Thorsted

Den måned du omtaler kan jeg forestille mig er det tidsrum man bruger
til at finde alternativer og accepterer sin sukkerfrie tilværelse.

Derudover har jeg været til et foredrag om kosttilskud, hvor der blev
påstået, at Chrom kan hjælpe på ens abstinenser (stavning?
Jeg kan desværre ikke huske, hvad foredragsholderen hed, men han udgav
sig for at være læge (hvilket ud fra foredraget også kunne være rigtigt).

*: nu: dansk kostomlægning

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Michael Skou

Dato : 22-08-05 13:41

Hej

Tak for jeres svar.

Citat: 60
Det er 60 km'er og ikke 60 min.
Jeg løb i lørdag 10 km'er på 60 min. ikke specielt hurtig - men
var rigtig glad, da jeg kom hjem - endeligt lidt positiv - og her
2 dage efter løb jeg 5 meget langsomme km'er - men det var da
bedre en intet.

Så håber motivationen stiger lidt med den positive oplevelse.

Sukker: Tak for de gode råd.

Jeg har aftalt med min kæreste, at der ikke må være slik i huset
fra mandag til torsdag - han må dog godt spise det, så længe jeg
ikke ser det (han kan nemt tåle det).

Men ja de første bare dage, hvor jeg har prøvet at skære ned på
sukkert har været lidt svære - men man har lyst til at spise rent
sukker.

Hvad med sukkerfri sodavand - er det et alternativ ?

Jeg har selv tabt ca. 3 kg på ½ år ved at skære forbruet af
sodavand ned - ved at købe de små sodavand i stedet for at købe 1
½ liter til aftensmad.

Jeg havde en periode med meget press - hvor det var alt for nemt
lige at tage en cola, for at kunne klare en times mere læsning -
men opdagede, at man godt med lidt vilje kan klare sig uden.

Pt. er mit støreste problem, nok min kæreste - da jeg ikke kan
holde fingre fra hans slik - men lad os nu se, om det ikke virker
lidt, at han ikke må spse slik så jeg kan se det fra mandag til
torsdag. (hans teorie er, at det gælder om at være realist).

Problemet, er nok også, at før i tiden betød det ikke så meget, om
jeg spise så lidt slik, når jeg trænede så meget - og måske ja -
når jeg tænker over det spiste man måske også mere sundt pga. man
tænkte over træningen - men ja motivation.

Kath.

Ps: Vel en ærlig sag, at motivationen ikke lige er på det højste.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-08-05 11:21

"Michael Skou (slet AX1DY)" <sporring@AX1DYos.dk> skrev i en meddelelse

> Pt. er mit støreste problem, nok min kæreste - da jeg ikke kan
> holde fingre fra hans slik

Du skubber dit personlige ansvar fra dig, hvis du virkelig mener, at dit
største problem er din kæreste! Din kæreste har INTET overhovedet med dit
problem at gøre. Kærester skal have lov til at spise præcis som de vil og
skal ikke begrænses af, at vi andre måske har problemer.

Gør ikke andre ansvarlige for, om du kan tabe dig - for så fralægger du dig
ansvaret og magten til at gøre noget ved det.

> - men lad os nu se, om det ikke virker
> lidt, at han ikke må spse slik så jeg kan se det fra mandag til
> torsdag. (hans teorie er, at det gælder om at være realist).

Lad ham dog spise sit slik. Det er DIG der har problemer - ikke ham.

Mvh. Lisbeth

Fra : klaus

Dato : 23-08-05 12:24

> [...]
> dig ansvaret og magten til at gøre noget ved det.

> Lad ham dog spise sit slik. Det er DIG der har problemer - ikke ham.

....Og hvis en ryger vil holde op, skal kæresten så bare blive ved med at
ryge lige ved siden af.
Prøv lige at vær lidt realistisk og kom ned på jorden. Det er dog en utrolig
rygrad og moral du udstiller.

/Klaus

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-08-05 00:05

> ...Og hvis en ryger vil holde op, skal kæresten så bare blive ved med at
> ryge lige ved siden af.

Slik, der spises af X, sætter sig ikke på sidebenene af Y.
Tobak, der ryges af X ødelægger eller generer også helbredet hos Y - uanset
hvordan Y er indrettet.

> Prøv lige at vær lidt realistisk og kom ned på jorden. Det er dog en
> utrolig rygrad og moral du udstiller.

Jeg ER realistisk. Det er faktisk nemmere at bekæmpe sin trang til usunde
ting, hvis man forholder sig til og bearbejder sin trang i stedet for gøre
andre ansvarlige for, om det går galt for en.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-05 15:59

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Lad ham dog spise sit slik. Det er DIG der har problemer - ikke ham.

Pheuwww - det var godt nok noget af en melding!
Godt min kone ikke ser sådan på det, så var jeg nok ikke kommet over den
indledende måned i kostomlægningen.

vh
Jan

Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,
the second mistake was called WO-MAN,
and the third mistake was the invention of THE POODLE."

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-08-05 00:00

> Pheuwww - det var godt nok noget af en melding!
> Godt min kone ikke ser sådan på det, så var jeg nok ikke kommet over den
> indledende måned i kostomlægningen.

Jamen jeg er da ikke uenig i, at det kan være en stor, stor hjælp, hvis
konen/manden/kæresten indretter sig!

Men at FORLANGE af andre, at DE skal ændre vaner fordi man selv har et
problem - det finder jeg urimeligt og absurd. Så lad dem spise, som de selv
ønsker. Og ønsker de at lade være med at spise slik eller andet for at
støtte dig, er det kun fint. Vil de beholde deres pose med chips eller slik,
er det deres sag.

Mvh. Lisbeth