detalje/snit af tagkviste.
Fra : Rønson

Dato : 20-08-05 02:01

findes der et sted hvor man kan finde ovenstående tegninger på nettet?

--

Mvh.
Kristian Røn

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 21-08-05 20:25

Hi
Jeg kan desværre ikke hjælpe med en link, en er nysgerrig efter hvad
,hvordan og til hvad du vil bruge sådan en del tegning. Du kan nemlig
nemt tegne den selv med en smule 3D erfaring og du kan også tegne den
så du får udregnet materialer og priser hvis du vil, det er jo heller
ikke ligegyldigt hvilket format tegning du leder efter hvilke standard
vindue der skal isættes osv.
Tegner du den selv kan du jo passe den til andre tegninger som du
måske også selv burde tegne , det giver ligesom mere frihed til at
bygge noget der ikke er så firkantet som det kunne være.
Men hvilket format skulle tegningen være ?

P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/2.htm

Fra : Rønson

Dato : 21-08-05 20:37

det er til Autocad. det jeg skal bruge dem til er for at finde ud af
hvordan man bygger dem korrekt, altså hvordan skotrende og samlinger
skal laves. de skulle gerne kunne copy/pastes ind på en snittegning.

--

Mvh.
Rønson

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 21-08-05 21:35

Hi
Ok , det er altså et snit du har brug for , der er det jo sådan at et
snit er enormt nemt med CAD hvor du så i forvejen skal have en 3D
tegning af det snittet skal lægges gennem .
Jeg vil stadig sige at du får flere sidegevinster ved at tegne det der
skal udføres en section gennem i 3D på den måde er du måske mere
sikker på at forklare opbygningen endnu bedre,og ethvert snit vil så
være korrekt --- jeg mener det er samme besvær at tegne et sølle
snit som det vil være at tegne tingen 3D men har du gjort det 3D kan
du altid referere tilbage til den oprindelige 3D model.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 22-08-05 19:32

"Rønson" <keddeFJERN_DETTE@besked.com> skrev i en meddelelse
> findes der et sted hvor man kan finde ovenstående tegninger på nettet?

Måske kan du bruge noget fra Velux's arkitekt tegninger.
http://www.velux.dk/professionals/ARCHITECT+FORUM/DRAWINGS/

Mvh Peter A. Jensen

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 24-08-05 12:14

Hi
Selvom det ikke er "min" tread vil jeg sige tak til Peter for Velux
links.
Jeg forstår godt at det sikkert se alt man har brug for ved montering
af disse vinduer, kan man læse skraveringen og linietyper indeholder
disse snit sikkert alt der er brug for men.
------ Jeg forstår ikke hvorfor ,nor der er udført et så stort
arbejde med at tegne en 2D tradisionel snit og "plan" tegning , så
meget "plan" nu kan være plan på et tagvindue, -- at Velux ikke også
leverer en regulær 3D tegning af de samme vinduer.
Altså når man i "Det Digitale Byggeri" læser side op og side ned om
alle de forventede problemer der kan forudses, og når en af de
vigtigere aktører så gratis tlbyder helt tradisionele 2D tegninger ,
hvordan kan vi så nogensinde ende der, hvor basis 3D tegningen er den
alle kan gå tilbage til , hvordan kan det være at efter 15 år med
3D, så handler det stadig om skraverings mønstre på 2D tegninger,
hvor hulen er 3D blevet af ??
Ok lad mig fantasere lidt om hvad Velux kunne få ud af at tilbyde 3D
tegninger af deres standard vinduer , istedet for detail 2D tegninger
for montage. Jeg kunne f.eks. i 3D tegne en tagkonstruktion og i 3D
indsætte de færdige 3D vinduer i skala en til en, som man jo gør med
CAD, og ikke blot ville jeg få 1000 snit tegninger, exakt der hvor der
kunne blive brug for 2D snit, næ jeg kunne tilrette fundamenter og
udregne strøer ned i millimeter, tilrette støtte for vinduerne
automatisk og have et helt standard tag liggende, som ville blive
tilrettet det antal vinduer der blev indsat --- og hver et søm ville
være talt.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad Rønson forestillede sig og om disse
2D Velux tegninger er fuld ud nok, ---- men jeg håber i forstår at
det er svært at se hvordan vi kommer videre med 3D og de enorme
fordele det er, når det der tegnes på skærmen , går direkte til
maskinen der udfører bygnings elementet, --- jeg har svært med andre
ord, ved at se fordelen ved CAD overhovedet, når det der er på
tegningen blot er det samme som der var __før_ computeren tilbød 3D
modeller, med alle de fordele det ville give, specielt for projektering
.. Det Velux tilbyder er altså monterings tegninger i 2D, det er ikke
et smart vindue ,der i en 3D tegning ville blive indføjet i en 3D
model , jeg synes bare at det ville have været smartere om der var
tale om 3D tegninger, fordi de så ville passe bedre ind i de store
forventninger, hvor her "slut resultatet" er hentet ud hvorved man ved
hvordan vinduerne skal monteres men de der tegner taget værsgo kan
tegne det som man gjorde før computerne tilbød 3D. Hvis Velux
virkelig ville være blandt "aktørene" i DDB. burde første skridt da
være at tilbyde 3D tegninger af deres produkter.