net for idioten
Fra : steen

Dato : 19-08-05 14:56

2x realtekk 8139 (driver fra eCS da Realteks gav IRQ fejl på mit
amd756 board)
1X switch
win98 : 192.168.1.2
os/2 / ecs: 192.168.1.254
In-joy version 2.30

....254 har injoy kørende (DOD), og denne skal også aktiveres fra .2
Dette
kræver NAT? Hvad og hvordan sættes dette op..??

<setup.cmd>

route -fh
REM arp -f
ifconfig lo 127.0.0.1
ifconfig lan0 192.168.1.254 netmask 255.255.255.0 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan1 1 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan2 1 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan3 1 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan4 1 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan5 1 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan6 1 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig lan7 1 metric 1 mtu 1500
REM ifconfig sl0
route add default 192.168.1.254 -hopcount 1
route add -net 192.168.1.254 192.168.1.254 -netmask 255.255.255.0
-hopcount 1
ipgate on

E:\MPTN\BIN\setup.cmd
default 192.168.1.254 done
192.168.1.254 lo done
add net default: gateway 192.168.1.254

add net 192.168.1.254: gateway 192.168.1.254

ROUTE: command failed: File exists

<config.sys>

DEVICE=E:\IBMCOM\MACS\RTSND.OS2
DEVICE=E:\MPTN\PROTOCOL\SOCKETS.SYS
DEVICE=E:\MPTN\PROTOCOL\AFOS2.SYS
DEVICE=E:\MPTN\PROTOCOL\AFINET.SYS
DEVICE=E:\MPTN\BIN\VDOSTCP.VDD
RUN=E:\MPTN\BIN\CNTRL.EXE
CALL=E:\OS2\CMD.EXE /Q /C E:\MPTN\BIN\MPTSTART.CMD >NUL
RUN=E:\MPTN\BIN\VDOSCTL.EXE
DEVICE=E:\IBMCOM\PROTOCOL\NETBEUI.OS2
DEVICE=E:\IBMCOM\PROTOCOL\NETBIOS.OS2

E:\mptn\bin\inetver
Version numbers of TCP/IP protocol drivers:
SOCKETS.SYS: 6.3100
AFOS2.SYS: 6.3100
AFINET.SYS: 6.3100

E:\MPTN\BIN\netstat.exe -r
destination router netmask metric
flags intrf

default 192.168.1.254 0.0.0.0 1
UGSP lan0
127.0.0.1 127.0.0.1 255.255.255.255 0
UH lo
192.168.1 192.168.1.254 255.255.255.0 0
UC lan0

Efter et forsøg på ping fra .2:

E:\MPTN\BIN\netstat.exe -p
ARP table contents:

interface hardware address IP address minutes since
last use
lan0 19:2 :16:8 :1 :2 192.168.1.2 0

Så os/2 kan altså godt se der bliver 'banket på'

Prøvede slavisk at følge www.deltasys.org/tcpip.html - alligevel
lykkes det ikke. Bl.a vil han have en net route sat op med kun
192.168.1 - hvilket ikke lader sig gøre med mindre man manuelt
editerer <setup.cmd>

På et tidspunkt under roderiet kunne jeg faktisk pinge imellem
maskinerne - men det har jeg da fået fucket op igen.

Hjæælp.

Kan vi ikke klare det herfra er jeg villig til at betale med mad,
rødvin etc etc for et besøg. Det skal fandeme kunne lade sig gøre. ;)

Windows maskinen kan jeg nok finde en lokal hjælper til, det er værre
med os/2.....

Hygge
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-08-05 15:52

Den 19-08-05 15.56 skrev steen følgende:

> ...254 har injoy kørende (DOD), og denne skal også aktiveres fra .2
> Dette
> kræver NAT? Hvad og hvordan sættes dette op..??

Andre kan nok hjælpe bedre - jeg kan ikke engang få min eSC til at bruge
netkortet, og det meste af dit indlæg er sort snak for mig. Men prøv at
åbne TCP/IP-konfigurationsbogen, klik på fanebladet Routing og sæt
flueben ud for IP Forwarding. Din 98'er skal så routes til .254.

Ovenstående er i konfigurationsbogen i OS/2 WSeB, men det bør vel være
det samme i eComStation.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : steen

Dato : 19-08-05 19:11

On Fri, 19 Aug 2005 14:52:09 UTC, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> det meste af dit indlæg er sort snak for mig

Det er det også for mig, men jeg mener det er den slags folk spørger
om ;)

> flueben ud for IP Forwarding. Din 98'er skal så routes til .254.

Det er sådan ("ipgate on" i <setup.cmd>)

> Ovenstående er i konfigurationsbogen i OS/2 WSeB, men det bør vel være
> det samme i eComStation.

Jeps. PT er det dog fra os/2 jeg prøver.

hygge
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : steen

Dato : 20-08-05 06:30

On Fri, 19 Aug 2005 18:11:21 UTC, "steen" <spamfrit@paradis.dk> wrote:

> Jeps. PT er det dog fra os/2 jeg prøver.

Er det nødvendigt at boote for hver ændring af <setup.cmd> ??
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Bent Nielsen

Dato : 20-08-05 07:38

steen wrote:
> 2x realtekk 8139 (driver fra eCS da Realteks gav IRQ fejl på mit
> amd756 board)
> 1X switch
hviken vertion er den eCS??

Fra : steen

Dato : 20-08-05 11:27

On Sat, 20 Aug 2005 06:38:08 UTC, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk>
wrote:

> hviken vertion er den eCS??

..
1.2 med xr0c005
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Knud

Dato : 29-08-05 11:49

Hej Steen

Jeg så du spurgte i en anden gruppe omkring TCP/IP -- netbios ---
netbios over tcp/ip.

Er du stadig i tvivl ?

Mvh.

Knud C.

Fra : steen

Dato : 31-08-05 04:56

On Mon, 29 Aug 2005 10:49:07 UTC, Knud <knud-ch.skrald@nypost.dk>
wrote:

> Jeg så du spurgte i en anden gruppe omkring TCP/IP -- netbios ---
> netbios over tcp/ip.
> Er du stadig i tvivl ?

Tvivl er sådan et svært ord... ;) Men det virker ihverfald ikke endnu,
desværre(?) har jeg ikke tid at rode så meget med det lige for tiden,
så det bliver sådan lidt indimellemvenstrehåndsarbejde.

Jeg forsøger PT at køre tcpip og netbios.

Syntes det er lidt beskæmmende, at med alle de ressourcer jeg snart
har fundet frem til, at det stadig ikke virker. ;)

Hygge
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : Knud

Dato : 31-08-05 10:15

steen wrote:

> [...]
>
> Syntes det er lidt beskæmmende, at med alle de ressourcer jeg snart
> har fundet frem til, at det stadig ikke virker. ;)

Ok du kan jo vende tilbage hvis du lyst/tid til "kæmpe" lidt med det.

Jeg har draget nogle erfaringer med både netbios netbeui TCP/IP (SMB) og
routet trafik, i et blandet miljø af Linux(samba), WIN XX 2K XP og OS2.
Noget virker og noget virker ikke (stabilt).

Knud C.

Fra : steen

Dato : 31-08-05 19:42

On Wed, 31 Aug 2005 09:15:22 UTC, Knud <knud-ch.skrald@nypost.dk>
wrote:

> Ok du kan jo vende tilbage hvis du lyst/tid til "kæmpe" lidt med det.

Tak til alle.!
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410