Fedt, kulhydrater, protein osv.
Fra : SpookiePower

Dato : 18-08-05 14:32

Er der en tommelfingerregl om hvor mange kalorier,
kulhydrater, fedt, protein osv. man må indtage hvis
man ønsker at tabe sig. Jeg kunne forestille mig det
er forskelligt fra person til person.

www.photo.activewebsite.dk

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 18-08-05 16:04

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in news:43048de4$0$78287
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Er der en tommelfingerregl om hvor mange kalorier,
> kulhydrater, fedt, protein osv. man må indtage hvis
> man ønsker at tabe sig. Jeg kunne forestille mig det
> er forskelligt fra person til person.

Det er VIDT forskelligt. Kommer hovedsageligt an på vægt, den daglige
aktivitet og så køn.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-08-05 18:02

> Er der en tommelfingerregl om hvor mange kalorier,
> kulhydrater, fedt, protein osv. man må indtage hvis
> man ønsker at tabe sig. Jeg kunne forestille mig det
> er forskelligt fra person til person.

Du har et mindstebehov for 30-50 g fedt til bl.a. optagelse af de
fedtopløselige vitaminer.
Du har behov for 1-2 g protein pr kg kropsvægt - 75-200 g om dagen (det er
ikke 200 g kød, da kød kun indeholder 20-30 g protein pr 100 g). Protein
mætter godt, så meget protein er godt når man skal tabe sig.
Og så kan der fyldes op med kulhydraterne til du er i ligevægt - og den er
ikke sådan at beregne.

Mvh Maria

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 18-08-05 23:09

Her er lige lidt TEORI omkring udregning af ligevægtsniveau...

For at finde mit BMR tal bruger jeg følgende formel :

(1, Tabel 5.1)

BMR (MJ/døgn baseret på vægt)

Mænd:
11-18 år = 0.074 x V + 2.75
19-30 år = 0.064 x V + 2.84
31-60 år = 0.0485 x V + 3,67

Kvinder:
11-18 år = 0.056 x V +2.08
19-30 år = 0.0615 x V + 2.08
31-60 år = 0.0364 x V + 3.47

Jeg er 24 år og vejer 89kg. Så kommer den til at hedde

0.064 x 89 + 2.84= 8,536 MJ

Når vi har fundet ens BMR (8536 MJ) skal vi bruge vores PAL tabel for at
finde ens daglige aktivitets niveau.

PAL ( 1, S. 53. Tabel 5.3. Oversat fra svensk)

PAL

Rullestols afhængig eller sengeliggende : 1.2

Stillesiddende arbejde med få tilfælde :
1.4-1.5
af fysisk aktivitet under arbejdstiden,
samt begrænset fysisk aktivitet i fritiden.
(De fleste ligger under denne kategori, da
de andre er tilegnet dem som udøver elitesport.
Dvs Hvis du træner 3-4 gange om ugen vil du højst
sandsynligt ligge her.

Stillesiddende arbejde med et vist behov : 1.6-1.7
af fysisk aktivitet i arbejdstiden, samt
ingen eller begrænset aktivitet i fritiden

Stående arbejde (fx butiksarbejde) :
1.8-1.9

Betydelig grad af sport eller anden hård : +0.3
fysisk aktivitet i fritiden (30-60min)
4-5 gange om ugen.

Tungt kropsarbejde eller meget høj :
2.0-2.4
fritidsaktivitet

Lad os sige at jeg arbejder i en butik og træner 5 gange om ugen. Så siger
vi 8,536 MJ x 2,1 = 17.9256 MJ

Det skal lige siges at det er en ekstrem høj arbejdsfrekvens og jeg ville
have MEGET travlt hele tiden.

For at få alle med, så er mit ligevægtsindtag 17.9256 MJ om dagen.

For at få omregnet til Kcal skal vi dividere med 4.2.. Dvs 17.9256 / 4.2 =
4.268 Kcal ( 4268 Kcal )

En ting man også skal være opmærksom på, er at ens stofskifte tilpasser sig
efter hvor meget du spiser. Dvs at hvis du prøver at sulte dig selv, så
tilpasser det sig. Dvs at du stopper med at tabe dig. Når du så begynder at
spise normalt vil du tage på igen. Den såkaldte Yo-Yo effekt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-08-05 16:52

> En ting man også skal være opmærksom på, er at ens stofskifte tilpasser
> sig
> efter hvor meget du spiser. Dvs at hvis du prøver at sulte dig selv, så
> tilpasser det sig.

Uanset hvor mange gange det skrives, så er det stadig ikke andet end vrøvl.
Prøv bare at se på billederne af folk i koncentrationslejrene - de sultede,
så det ville noget, og de var så tynde, at nogen af dem aldrig kom over det.
Jeg har ledt og ledt for at finde ud af hvor meget stofskiftet i givet fald
skulle gå ned, men nej, ingensteder er der andet end påstanden - ingen
dokumentation overhovedet. Og får du målt dit stofskifte som blodprøve, så
er det en konstant størrelse, som ikke afhænger af om du har sultet i ugevis
op til prøven.
At det så er hensigtsmæssigt af andre årsager ikke at sulte sig, det er en
ganske anden sag.

Mvh Maria

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-05 09:00

Maria Frederiksen wrote:

> Uanset hvor mange gange det skrives, så er det stadig ikke andet end vrøvl.

Jeg m`indr´mme at jeg også har svært ved at tro på den. Ens forbrænding er vel
baseret på ens fysiske aktivitet og ikke andet. Hvis man så f.eks sov mere pga
lavt energiindtag kunne jeg forstå det, men at sige at kroppen bare automatisk
nedtrapper forbruget lyder IMHO underligt.

Fra : klaus

Dato : 22-08-05 13:52

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> [...]
> mere pga lavt energiindtag kunne jeg forstå det, men at sige at kroppen
> bare automatisk nedtrapper forbruget lyder IMHO underligt.

Måske er jeg ude på dybt vand, men kan det ikke være fordi at ens mave
bruger 30% af al ens energi. Hvis man sulter nedskære maven sin
funktionsdygtighed meget kraftigt. Lidt ligesom når isbjørne, pindsvin etc.
går i hi om vinteren.

/Klaus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-08-05 20:58

> Måske er jeg ude på dybt vand, men kan det ikke være fordi at ens mave
> bruger 30% af al ens energi.

Og hvorfor skulle lige netop maven bruge 30% af energien? Og til hvad?
Energien bruges til at holde kroppen varm og til at bevæge sig med.

Mvh Maria

Fra : klaus

Dato : 23-08-05 10:33

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Og hvorfor skulle lige netop maven bruge 30% af energien? Og til hvad?
> Energien bruges til at holde kroppen varm og til at bevæge sig med.

Bruges til forbrænding lidt ligesom hvis du sætter din bil i tomgang.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-08-05 20:25

> Bruges til forbrænding lidt ligesom hvis du sætter din bil i tomgang.

Det gælder hele kroppen, og ikke bare maven. Men det passer meget godt at
tomgangsdriften udgør ca 30% af energien, hvis man ikke farer for meget
omkring.

Mvh Maria

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 23-08-05 23:21

> Det gælder hele kroppen, og ikke bare maven. Men det passer meget godt
> at tomgangsdriften udgør ca 30% af energien, hvis man ikke farer for
> meget omkring.

Tredje indlæg fyldt med vrøvl fra dig i denne tråd.

For de fleste mennesker er basalstofskiftet ansvarlig for ca. 60% af den
energi der bruges i løbet af dagen - og det er endda uden den energi som
fordøjelsen kræver.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 23-08-05 23:13

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in news:430a2e5f$0$82739
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Og hvorfor skulle lige netop maven bruge 30% af energien? Og til hvad?
> Energien bruges til at holde kroppen varm og til at bevæge sig med.

Det koster meget store mængder energi at konvertere f.eks protein til fedt.
En proteinholdig kost kan øge BMR med et 2-cifret antal procent.

Energien i føden bruges IKKE kun til at holde kroppen varm og udføre
bevægelse af lemmerne.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 23-08-05 23:10

> [...]

> vrøvl. Prøv bare at se på billederne af folk i koncentrationslejrene -
> de sultede, så det ville noget, og de var så tynde, at nogen af dem

Hvis du kommer på en diæt med 500kcal indtag om dagen, så ville du også
tabe dig relativt mest i starten og mindst til sidst.

> Jeg har ledt og ledt for at finde ud af hvor
> meget stofskiftet i givet fald skulle gå ned, men nej, ingensteder er
> der andet end påstanden - ingen dokumentation overhovedet.

Energistofskiftet er forskellig fra person til person. Man kan ikke sige
at stofskiftet falder med x% ved y nedgang i muskelmasse og z nedgang i
fedtmasse.
Helt basal fysiologisk viden kan fortælle dig at en kalorierestriktiv
diæt under dit ligevægtsindtag alt andet lige vil gøre at muskelmasse og
mængden af fedtvæv nedreguleres og forbrændes. Mindre superaktivt væv som
muskelmasse og mindre semi-aktivt væv som fedt vil derfor gøre at dit
ligevægtsindtag falder. Det er dokumenteret til ukendelighed.

> [...]
> som ikke afhænger af om du har sultet i ugevis op til prøven.
> At det så er hensigtsmæssigt af andre årsager ikke at sulte sig, det

Det man måler er mængden af de hormoner produceret af skjoldbruskkirtlen
i blodet. Mængden af hormonerne har indvirkning på energistofskiftet, men
kun det væv man nu engang har. Har man ingen muskler, så er det ligemeget
hvor mange hormonerne der sejler rundt i blodet hvis der kun er en lille
mængde muskelmasse der kan reguleres energistofskifte i.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 23-08-05 23:24

Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk> wrote in

> [...]
> muskler, så er det ligemeget hvor mange hormonerne der sejler rundt i
> blodet hvis der kun er en lille mængde muskelmasse der kan reguleres

- og for at slå det helt fast, så falder mængden af disse hormoner faktisk
også ved lavt energiindtag (og faste/"sulte").

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen