Carlos' langsigtede kur.
Fra : Carlos 107-80

Dato : 13-08-05 18:05

Hej Gruppe!

Da jeg for nyligt rundede et skarpt hjørne, tog jeg mit livs beslutning.

Mine kostvaner skal ændres og min kraftige overvægt skal væk for altid!

Nu skal jeg så bare i første omgang have forvandlet mine 107 kg til 80 kg.

Dette skal være gennemført inden den 1. juli 2006.

Jeg har sammensat min egen lille kur, som jeg synes er let at holde, og som
burde kunne give resultater på lang sigt.

Herunder er en beskrivelse af kuren og så et par spørgsmål til dem der gider
læse med:

Carlos' langsigtede kur:

Princippet i Carlos' kur er, som så mange andre, at indtage færre kalorier
end man forbrænder.

Alt hvad man fortærer skal registreres. I starten anbefales en meget
minutiøs registrering af alt man spiser, senere vil man få erfaring nok til
at kunne skønne nøjagtigt nok.

Kalorieforbruget registreres dagligt i en kalendermåned (f.eks. i et
regneark), hvor den gennemsnitlige daglige indtagelse af kalorier skal være
under en på forhånd fastlagt værdi.

Denne værdi er fastlagt (skønnet) efter hvor stort vægttab man ønsker, og
justeres op eller ned hvis det faktiske vægttab ikke matcher det ønskede.

Hver måned er det tilladt at have op til 2 "fridage" hvor der ikke skal
registreres noget som helst. Dagens forbrug sættes blot til månedens ønskede
gennemsnit.

Disse dage må IKKE bruges til planlagte personlige "ædegilder", men kun til
sociale begivenheder som familiefester el. lign. hvor det vil være meget
besværligt at udregne forbruget. Brug evt. disse dage til at nyde nogle
ekstra glas vin og en dessert!

Da det er det gennemsnitlige dagsforbrug over en hel måned, der er vigtigt,
er det muligt at flekse både over og under det ønskede gennemsnit.

Hvis man til hverdag spiser lidt under det ønskede forbrug, er det således
muligt at spise lidt mere i weekenden.

Hvis man "falder i" (ikke alt for sent i en måned), er det også let at rette
fejlen, ved simpelthen at spise mindre resten af måneden.

Ellers er der ingen "regler", blot et par gode kostråd:

Så lidt fedt og sukker som overhovedet muligt.

Masser af salat og grøntsager. F.eks. frugt til mellem-måltider.

Ikke for meget kød, og spar på kulhydraterne i pasta, kartofler og ris.

Lav maden lækker og indbydende og nyd bare et glas vin en gang imellem hvis
du gerne vil.

Husk simpelthen at nyde livet, selv om du er på kur.

Det anbefales også at motionere alt det man har mulighed for. Husk blot at
tænke på at justere dagsforbruget, hvis der er store ændringer i
motions-mønsteret.

Først en tak til dem der gad læse så langt.

Det er snart en uge siden jeg startede på kuren, og alt går fremragende. Jeg
har f.eks. lige kvalt en pæn stor pizza og 2 glas rødvin, hvilket godt nok
har kostet det meste af en dagsration.

I første omgang er min dagsration sat til 8000 KJ, men det vil jo så blive
justeret hvis nødvendigt.

Lige nu kan jeg ikke se hvorfor jeg ikke skulle kunne klare dette projekt -
jeg får masser af lækker mad. Men den slags er jo fejlet før.

Men mine spørgsmål er følgende:

1. Hvor stor skade tror I at de 2 "fridage" kan gøre?

Det er min erfaring, at hvis man først er vænnet til at spise mindre, så er
der grænser for hvor meget mere man kan spise, hvis man en enkelt dag får
mere frie tøjler.

2. Er lidt en variation af spørsmål 1: Hvor meget betyder det (set over hele
måneden) for sådan en kur, at man kan flekse, og at ens kalorie-indtagelse
kan variere en del?

Jeg har helt klart gjort brug af at spise mindre til hverdag og mere i
weekenden.

Andre input er selvfølgelig også velkomne.

Mange hilsner:

Carlos 107-80

Fra : Lene

Dato : 13-08-05 18:22

Angående "Carlos's langsigtede kur":

Det ser lidt ud til at du (ubevidst)? bevæger dig inden for det der hedder
en rotationskur. Ved en sådan kur tager man de første 3 dage et indtag på
600 kalorier dagligt. Derefter tager man 4 dage på 900 kalorier dagligt, i 7
dage indtager man 1200 kalorier dagligt, i 3 dage indtages igen 600
kalorier, og de sidste 4 dage indtager man 900 kalorier dagligt.
Ideen er at undgå at kroppen brøler "Alarm-- der er hungersnød!" og sætter
forbrændingen ned på nødblusset.
Dette sker gerne 3-4 dage inde i en rigtig skrap kur.
Når man så sætter kalorieindtaget op inden de 3-4 dage, bliver alarmen
afblæst, og man er nogenlunde sikker på en ordentlig forbrænding.
Mange sværger til denne 21 dages rotationskur hvis det skal gå lidt stærkt.
MVH Lene

Fra : Carlos 107-80

Dato : 14-08-05 06:13

> Det ser lidt ud til at du (ubevidst)? bevæger dig inden for
> det der hedder en rotationskur.

Ja, det var ret ubevidst, da jeg ikke kendte princippet.
Vidste godt, at forbrændingen falder ved indtagelse af mindre mad, men have
ikke tænkt på denne måde at snyde kroppen.
Selv om min metode jo ikke er så struktureret, så kan varierende indtagelse
jo ligefrem have en positiv effekt.

Mange hilsner:
Carlos 107-80

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 13-08-05 18:53

r skade tror I at de 2 "fridage" kan gøre?

Meget lidt. Motivationsmæssigt har det en positiv effekt. Det kan være
afgørende for om du kan holde kuren.

> [...]
er
> der grænser for hvor meget mere man kan spise, hvis man en enkelt dag får

Det er nok forskelligt fra person til person.

> [...]
hele
> måneden) for sådan en kur, at man kan flekse, og at ens kalorie-indtagelse

Hovedmålet er jo at du ligger under dit ligevægtsniveau.... så længe det
sker, vil du tabe dig uanset hvordan dit kalorieindtag svinger.

Hvis du vil have et lille tip til hvordan du gør det nemmere at holde styr
på dagens kcalindtag synes jeg du skal hente programmet Krop&Kost... det har
hjulpet mig en del. Du finder det her:
http://www.allnatural.dk/visdata.asp?ID=240

Fra : Carlos 107-80

Dato : 14-08-05 07:08

> Meget lidt. Motivationsmæssigt har det en positiv effekt. Det kan være
> afgørende for om du kan holde kuren.

Det gør i al fald nogle ting meget lettere.
Og det er dejligt at kunne smide kuren langt væk en enkelt dag en gang
imellem med god samvittighed.

Jeg synes det må være drøn-svært at være på f.eks. en low-carb kur og
samtidig have et socialt liv.
Jeg kan jo godt tage en XL Double Whopper hvis jeg ender på Burger King med
nogle kolleger. Jeg må så bare "betale" de 3550 KJ den koster i mit
dagsregnskab.

> [...]
> på dagens kcalindtag synes jeg du skal hente programmet Krop&Kost... det

Tak for tippet.
Har ikke kigget så grundig på den endnu, men det ser spændende ud.

Mange hilsner:
Carlos 107-80

Fra : IMB

Dato : 13-08-05 21:35

"Carlos 107-80" <carlos107-80@lite.dk> wrote in

> Nu skal jeg så bare i første omgang have forvandlet mine 107 kg til 80
> kg.
>
> Dette skal være gennemført inden den 1. juli 2006.

<snip>

> Andre input er selvfølgelig også velkomne.

Jeg ville nok sætte nogle "delmål" hvis det var mig (og det er det også).
Små sejre betyder også noget for motivationen. Søg for at delmålene ligger
forholdsvis tæt evt med et par måneder imellem.

Fejr disse delmål. Giv dig selv noget lækkert (ikke-spiseligt) når du har
tabt 5 kilo eller kommer ned under 100 kg. Forkæl dig selv med en tur med
at få lidt massage hos en fysioterapeut. Køb ny tøj (træningstøj måske) når
du går en størrelse ned. Den slags.

En kvinde gav engang følgende råd (jeg husker ikke hvor): Hvis du har
gammelt tøj liggende som du ikke længere kan passe, så prøv det engang
imellem. En dag så kan man pludselig få bukserne op over hofterne eller
ligefrem knappe dem. Det er jo også motiverende.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Carlos 107-80

Dato : 14-08-05 06:56

> [...]
> Fejr disse delmål. Giv dig selv noget lækkert (ikke-spiseligt) når du har
> tabt 5 kilo eller kommer ned under 100 kg.

God idé!
Jeg har allerede sat det første: Under 100 kg. inden den 3/11.
Hmmm - så må jeg lige finde på en passende belønning.

Mange hilsner:
Carlos 107-80

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 14-08-05 00:08

> [...]

> 2. Er lidt en variation af spørsmål 1: Hvor meget betyder det (set
> over hele måneden) for sådan en kur, at man kan flekse, og at ens

Spørgsmålene kan svares under et. Først vil jeg lige sige at det er en
hel suveræn approach du har til kosten. At tælle kcal giver VIRKELIG et
godt billede af hvad fødevarer fylder i et energiregnskab og det er
sindssygt værdifuldt når man vil tabe sig.

Din krop vil i energi-underskudsperioder (med fornuftigt protein-indtag
og lavt kulhydrat-indtag) gradvis blive bedre til at forbrænde fedt (søg
evt. efter "lipolyse" på google) og derfor er "ædegildedage" rent
fysiologisk ikke en god idé. Psykisk kan det mindske generne ved
kcal-/energi-underskud, men også forstærke idéen om mad som en belønning.
Sidstnævnte virker ikke til at være tilfældet for dig, hvorfor du kun har
førstnævnte at tænke på. Men uden at kende din kost-sammensætning, så er
det svært at vurdere.

Naturligvis er det altid sådan at energi-indtag der er over energi-
forbrug vil lagres som fedt.

Hvordan registrerer du dit energi-indtag?

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Carlos 107-80

Dato : 14-08-05 06:44

> [...]
> godt billede af hvad fødevarer fylder i et energiregnskab og det er
> sindssygt værdifuldt når man vil tabe sig.

Ja, man bliver ret klog.
Får virkelig nogle "Aha"-oplevelser når man oplever at nogle af ens gamle
spisevaner energimæssigt er noget ude i skoven.

Det er lidt et knokkel-arbejde i starten, men efter kuren, når vægten og
livsstilen skal holdes, er det utrolig værdifuld viden man får i processen.

> Hvordan registrerer du dit energi-indtag?

Ved at bruge en stak kalorie-tabeller, en digitalvægt og en lommeregner!
Og så må man lige sjusse en gang imellem: "Jeg spiste vist ca. 1/4 af det
pasta vi kogte i dag".
Jeg har lavet et lille regneark hvor de enkelte dage har hver sin række. Her
indgiver jeg hvert måltid manuelt (Betegnelse + KJ), f.eks. "Salat med lidt
dressing","325 KJ". Dagens forbrug regnes sammen helt ude til venstre.
Der er så en månedtlig sammentælling nedad hvor man kan se ens aktuelle
gennemsnit for måneden.

Jeg vil lige forsøge at fintune regnearket en smule og lægge det ud til
download.

Mange hilsner:
Carlos 107-80

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-08-05 08:41

"Carlos 107-80" <carlos107-80@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Ved at bruge en stak kalorie-tabeller, en digitalvægt og en lommeregner!

Prøv at kigge på www.fatlow.dk
Det er formidabelt til at holde øje med, hvad man spiser og til at lære,
hvordan man sparer på de ting, man gerne vil spare på i maden (uanset det er
kalorier, kulhydrat eller fedt).

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 16-08-05 17:18

> [...]

> Jeg har lavet et lille regneark hvor de enkelte dage har hver sin
> række. Her indgiver jeg hvert måltid manuelt (Betegnelse + KJ), f.eks.

Lars Bjerregard har linket til Krop&Kost og dét kombineret med
informationerne fra www.foodcomp.dk, så har man et super værktøj til at
registrere kcal-indtag og makronutrient-sammensætning. Prøv det ;)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Carlos 107-80

Dato : 19-08-05 05:23

"Carlos 107-80" <carlos107-80@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil lige forsøge at fintune regnearket en smule og lægge
> det ud til download.

Nu er jeg så småt startet på en hjemmeside: http://www.carloskur.tk/
Her kan man hente det regneark jeg benytter i dagligdagen.

Ellers vender jeg tilbage når jeg når under 100 kg - senest den 3. november.

Mange hilsner:
Carlos 107-80
http://www.carloskur.tk/

Fra : Mette

Dato : 14-08-05 13:53

> [...]
er
> der grænser for hvor meget mere man kan spise, hvis man en enkelt dag får

Det er min erfaring, at to "fridage" ikke gør nogen skade - tværtimod, så
vil det nedsætte din trang til pludselig at gå amok midt i ugen, når du ved,
at du snart kan spise hvad du vil.
Jeg tabte mig 25 kg ved at holde stand i 6 dage og spise usundt (moderat) om
lørdagen. Jeg voldåd dog ikke, men kunne godt spise pizza osv, men med
hjernen slået til

> [...]
hele
> måneden) for sådan en kur, at man kan flekse, og at ens kalorie-indtagelse

Fleksning er en god idé - det er det samlede underskud af kalorier over en
længere periode, der skaber et vægttab.