Undervisnigs matriale - Metallære
Fra : Ingelsen

Dato : 10-08-05 10:32

Findes der en side hvor man kan finde metallære bøger (PDF eller lignende)
Jeg vil meget gerne lære om metal bearbejdning På en blanding mellem Hobby
og Professionel status.

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 13-08-05 04:39

Ingelsen wrote:

> Findes der en side hvor man kan finde metallære bøger
> (PDF eller lignende)
> Jeg vil meget gerne lære om metal bearbejdning På en
> blanding mellem Hobby og Professionel status.

Det er det, man kalder metalsløjd, du er interesseret i. Det svarer
ret nøje til, hvad jernindustreins lærlinge lærer gennem et par
måneders praksis på Matalindustriens Forskole. Man arbejder her med
de elementære håndværktøjer såsom skruestik, fil, nedstryger,
bænkboremsakine, gevindskæreværktøj, slibemaskine og opmærkerplan.
Lærlingene skal lære, at man med billigt håndværktøj kan
fremstille ting, der stemmer på mål med næjagtige, det er bedre end
0,1 mm.

Jeg erindrer at have set en bog om metalsløjd på biblioteket. Desuden
har de den sædvanlige lærebog, skrevet af Valdemar Utke, for
jernindustriens lærlinge, som også kan købes i Metalindustriens
Sammenslutning.

Imidlertid er det begrænset, hvor meget smede- og maskinarbejde, man
kan udføre i hjemmet. Vil man virkeligt lave noget, får man også
brug for maskiner, ambolt og svejse- og loddeværktøj. Det tager plads
og koster penge.

Bent
som har en metalfaglig uddannelse

Fra : Ingelsen

Dato : 15-08-05 09:39

Takker

Ang. Arbejde i hjemmet.. har jeg et ca. 300 m2 Værksted.
Dertil har jeg anskaffet og renoveret en Pedersen Fræser, 2 meter Winther og
Nielsen Drejebænk, Ambolten halter lidt endnu, men har også 200A Elektrode
værk og Migatronic KME400 Co2 400A. Alt i håndværktøj osv..

Men som sagt mangler jeg den teoretiske baggrund for at have "styr" på det.
Så helt hobbymand er jeg ikke...

Hilsen Jan