Atkins & Morgenmad ?????
Fra : PallePirat

Dato : 06-08-05 22:01

Hej

Jeg er ved at sælge Atkins ideen til min familien har selv brugt den før
med stor glæde men mit problem var morgenmaden og ingen brød findes der
noget brød man kan købe/lave som må spises ? Selv drak jeg et glas
protein drik hver morgen som holdte fint til frokost.

Christian..

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-08-05 22:40

PallePirat skrev den 06-08-2005 23:01:
> [...]
> noget brød man kan købe/lave som må spises ? Selv drak jeg et glas
> protein drik hver morgen som holdte fint til frokost.

Tja, nu ligner SouthBeach og Atkins hinanden på visse områder.
Jeg håber, at du kan bruge min morgenmads ide, selvom det ikke er
Atkins. Atkins-tilhængere kan jo lige rette i opskriften, så det passer
med Atkins-konceptet.

Min morgenmad denne uge har bestået af:

1-3 Æg
3 blade Kinakål (det hvide af det enkelte blad. Det grønne af bladet har
jeg gemt til om aftenen som salat)
ca. 100 gram kylling eller tun
Peberfrugt (farven bestemmer du selv).
og noget kalkunbacon som jeg ikke har nogen ide om hvor meget det vejer.
Alt sammen stegt på en glohed pande, så man får en god æggekage-variant
ud af det.

(der har så været lidt udskiftning af grøntsagerne undervejs. Det skal
jo ikke blive kedeligt vel).

Når jeg valgte kylling eller tun, så tog jeg færrere æg.
ved ingen kylling/tun, så tog jeg 3 æg.
Man skal trods alt også kunne spise portionen og ikke trille på arbejde.

Sammen med øvrige SB-kostplan, så er det lykkedes mig at tabt mig 4 kilo
på 6 dage. Og jeg har ikke været sulten et eneste sekund.
Ok, det er så ikke rigtig. Der var lige igår aftes, men jeg kunne lige
dulme sulten ved at spise halv bæger (nok hvad der svarer til 250g)
FromageFrais/Kvark tilsat noget vanilieessens og FlydendeSød.

Alle gramangivelser er meget grove cirkaangivelser, da jeg altså ikke
vejer maden, men hælder op i det omfang jeg vil have den.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-08-05 16:46

[Carsten Riis | Sat, 06 Aug 2005 23:39:34 +0200]

> Atkins-tilhængere kan jo lige rette i opskriften, så det passer med Atkins-konceptet.

Gerne :)

> [...]
>og noget kalkunbacon som jeg ikke har nogen ide om hvor meget det vejer.
>Alt sammen stegt på en glohed pande, så man får en god æggekage-variant

Mindre peberfrugt, mere kylling og erstat kalkun"bacon" med en god
(økologisk) bacon i tynde strimler :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Morten

Dato : 08-08-05 12:20

"PallePirat" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget brød man kan købe/lave som må spises ? Selv drak jeg et glas protein
> drik hver morgen som holdte fint til frokost.

Jeg plejer at lave 2 baconpølser og 2 spejleæg til morgenmad ... men du har
ret i at ingen brød giver ret store begrænsninger, så jeg har selv købt 500g
atkins bake-mix i føtex for nogen dage siden - det koster 90,-... og der kan
du lave brød som ikke har ret mange kulhydrater...
Jeg har endnu ikke prøvet at lave et brød så jeg kan ikke sige hvor godt det
er, men det kan bruges i dine normale opskrifter, hvor du bare bytter 100g
mel ud med 70g atkins bake-mix ...

/Morten

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-08-05 16:51

[Morten | Mon, 8 Aug 2005 13:19:50 +0200]

>Jeg plejer at lave 2 baconpølser og 2 spejleæg til morgenmad ...

Hovhov, hvor er grøntsagerne? :)

Seriøstr der mangler alså lidt grønt der. Hvad med lidt snittet agurk eller
stegte champignoner?

>men du har ret i at ingen brød giver ret store begrænsninger, så jeg har selv købt 500g
>atkins bake-mix i føtex for nogen dage siden - det koster 90,-... og der kan
>du lave brød som ikke har ret mange kulhydrater...

Det er også et sprøgsmål om tilvending - jeg har jo lowcarb produkter
ubegrænset til rådighed, men efter de første uger synes jeg faktisk at mit
behov for brød faldt en del.

>Jeg har endnu ikke prøvet at lave et brød så jeg kan ikke sige hvor godt det
>er, men det kan bruges i dine normale opskrifter, hvor du bare bytter 100g
>mel ud med 70g atkins bake-mix ...

Jeg synes faktisk at det ikke er vildt godt som brød, MEN en masse
opskrifter der lige skal bruge lidt mel for at hænge sammen, er det (og
lignede lowcarb melerstatniger) alle tiders!

Når det bliver koldt i vejret laver jeg f.eks. lowcarb churros ("spanskrør")
- vildt lækre!

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Morten

Dato : 11-08-05 19:49

> Det er også et sprøgsmål om tilvending - jeg har jo lowcarb produkter
> ubegrænset til rådighed, men efter de første uger synes jeg faktisk at mit
> behov for brød faldt en del.

Er det nogle produkter du sælger? ... for jeg kan ikke finde nogen priser
o.l. på din hjemmeside...

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-08-05 07:50

[Morten | Thu, 11 Aug 2005 20:49:13 +0200]

>Er det nogle produkter du sælger? ... for jeg kan ikke finde nogen priser
>o.l. på din hjemmeside...

Nej, beklager - Vi har ikke direkte salg til forbrugere, da vi kun
producerer til distributører og større forhandlere i udlandet, og har selv
kun udvikling af nye produkter og opskrifter hér i Græsted, hvilket også er
årsag til at siderne kun er på engelsk.

Den desværre eneste mulighed i Danmark pt. er butikken "Prikken" i Randers
der sælger et lille udvalg af LowCarb.dk's produkter, også pr. postordre, og
alle er velkommen til at ringe til dem på tlf. 8640 7064. Jeg kan dog kun
opfordre dig til at kontakte dit favorit supermarked og fortælle at du ville
ønske at finde vores produkter dér, da det er den bedste måde at få dem til
at forstå at der findes et marked i Danmark.

Har man behov for mere end det, er f.eks. en netbutik i Tyskland nok et sted
med et større udvalg, især www.lowcarbladen.de fører en del af vores
produkter (dog under eget navn), og sender gerne til Danmark og resten af
Norden, og distribuerer også produkterne til mange netbutikker i Europa.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : peet_dk

Dato : 09-08-05 00:27

> [...]

> noget brød man kan købe/lave som må spises ? Selv drak jeg et glas protein
> drik hver morgen som holdte fint til frokost.

Kan anbefale oste-omelet! Dog kræver det tid at lave - hvilket ikke er det
man somregl har meget af om morgen.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-08-05 16:54

[peet_dk | Tue, 9 Aug 2005 01:26:52 +0200]

>Kan anbefale oste-omelet! Dog kræver det tid at lave - hvilket ikke er det
>man somregl har meget af om morgen.

Nej, netop. Man kan vel i teorien have mixet lavet på forhånd og have
stående i køleskabet, og lave omeletten i en smart plasticdims til
mikrobølgeovnen.

Jeg må indrømme at jeg også sjusker med min morgenmad - den er typisk
hjemmelavet lowcarb yoghurt, en Atkins breakfast bar, en kold frikadelle
e.l. og lidt lowcarb kage fra aftenen i forvejen.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-05 18:34

Rene' Hjorth wrote:

> hjemmelavet lowcarb yoghurt

Ku' du lokkes til at uddybe det bare en lille bitte smule?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-08-05 07:55

[Jan Bøgh | Thu, 11 Aug 2005 19:33:52 +0200]

>Ku' du lokkes til at uddybe det bare en lille bitte smule?

Gerne - i hjemmelavet yoghurt, der får lov til at syrne 24 timer, har
bakterierne spist så meget mælkesukker at der kun er ca. 1 gram tilbage pr.
100 ml. yoghurt.

Maskinen fås bl.a. hér:
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/default.asp?setlng=1&catID=62

Jeg bruger dog ikke tørret kultur, men Yoghurt Naturel - Arla's giver
faktisk den bedste konsistens.

Opskrift:

Renés Yoghurt, lowcarb

7 glas á 2 dl.

1-2 blade husblas sættes i blød i koldt vand.

1,3 l. sødmælk kommes i en gryde og opvarmes under piskning til kogepunkt og
tages af lige når det simrer. Husblas knuges fri for vand og tilsættes
under piskning, og blanding afkøler til 35-40 grader.

ca. 2 tsk. flydende "Sød" tilsættes sammen med eventuelle smags- og
farvestoffer og 3-4 spsk. yoghurt naturel, det piskes godt sammen og hældes
på glas der sættes i yoghurtmaskinen.

Lidt vand kommes ved så det står lidt op af kanten på glassene - der
anvendes koldt vand om sommeren og lunkent vand om vinteren.

Låget kommes på maskinen, klokkeslæt på låg indstilles og maskinen tændes -
yoghurten står herefter 22-24 timer i maskinen, hvorefter glassene stilles
i køleskabet og hviler mindst ½ døgn. Den kan holde sig ca. 2 uger i
køleskbet.

Idéer til en god smag:
0,1-0,2 ml. citronolie og evt. lidt gul frugtfarve
1 drys stødt kardemomme
1 godt drys stødt kanel
Korn fra ½ stang vanille (stænger koges med og fjernes)
1 spsk. kakaopulver
1 tsk. teblade (koges med og fjernes)
3 spsk. kokosmel.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-08-05 09:21

Rene' Hjorth wrote:

[opskrift på Renes hjemmelavede Youghourt]

Du har hermed kvalificeret dig til at komme med po positivsiden af min
aftensbør

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-08-05 10:50

[Jan Bøgh | Fri, 12 Aug 2005 10:21:26 +0200]

>Du har hermed kvalificeret dig til at komme med po positivsiden af min
>aftensbør

Haha, tak :)

Og lad mig i den forbindelse anbefale den jeg spiser for tiden:
mandelbuddingyoghurt...

Tilsæt lidt mere sødme, lidt gul farve, lidt bittermandelaroma
(mandelessens) og hakkede mandler inden yoghurten hældes op :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-05 16:05

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Tilsæt lidt mere sødme, lidt gul farve, lidt bittermandelaroma
> (mandelessens) og hakkede mandler inden yoghurten hældes op :)

Vi bliver næppe nogensinde enige om den slags *S*

Men hvad er det dog for en gang syntetisk sprøjt at hælde i sig?
Det er jo på det nærmeste totalt blottet for sunde næringsstoffer. Hvorfor
ikke hellere spise ægte og velsmagende mad? Det kan jo sagtens være lowcarb
alligevel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-08-05 22:00

[Lisbeth Jacobsen | Wed, 17 Aug 2005 17:04:31 +0200]

>Vi bliver næppe nogensinde enige om den slags *S*

Jeg tror altså at du misforstår mig hér?
Jeg kan sagtens lave en god lowcarb budding, gør det ofte.

Men hér var dette konkrete eksempel faktisk en beskrivelse af de
'perversiteter' jeg nogen gange kan bevæge mig ud i når jeg forsøger at lave
LC-Yoghurt variation nummer 4643564! :D

>Men hvad er det dog for en gang syntetisk sprøjt at hælde i sig?
>Det er jo på det nærmeste totalt blottet for sunde næringsstoffer.

Ej, den er da lavet på sødmælk og mandler! Bittermandelaromaen er naturligt
udtræk, farven kunne have været naturlig (men var det ikke) så sødmen kunne
have været det eneste syntetiske?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-08-05 23:05

> Ej, den er da lavet på sødmælk og mandler!

Kig på indholdet af næringsstoffer (udover fedt og protein) og fortæl mig,
om ikke der kan laves langt mere sund morgenmad med flere "vitaminer" i.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-08-05 16:14

[Lisbeth Jacobsen | Mon, 22 Aug 2005 00:04:38 +0200]

>Kig på indholdet af næringsstoffer (udover fedt og protein) og fortæl mig,
>om ikke der kan laves langt mere sund morgenmad med flere "vitaminer" i.

Du overreagerer Lisbeth.

Vi snakkede om morgenmad og jeg forklarede at JEG ofte sjuske lidt:

>Jeg må indrømme at jeg også sjusker med min morgenmad - den er typisk
>hjemmelavet lowcarb yoghurt, en Atkins breakfast bar, en kold frikadelle
>e.l. og lidt lowcarb kage fra aftenen i forvejen.

I den forbindelse spurgte Jan om min opskrift på hjemmelavet lowcarb yoghurt
og den gav jeg ham - hvilken han blev glad for.

Og fordi Jan er en sjov gut der sætter pris på at eksperimentere i et
køkken, beskrev jeg et vanvittigt eksempel jeg selv havde frembragt.

Jeg har ingenlunde anbefalet at dette blev den endegyldige morgenmad,
tværtimod var det et eksempel på sjusk - så det er faktisk lidt træls og
nytteløst at du pludselig kritiserer det på et så løst grundlag?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 17:45

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Kig på indholdet af næringsstoffer (udover fedt og protein) og fortæl
> mig, om ikke der kan laves langt mere sund morgenmad med flere
> "vitaminer" i.

Kære Lisbeth!

Når man nu ikke er så heldig at smag og sunde fødevarer ikke altid er i
overensstemmelse, er der tit brug for noget, der ellers kan holde en på
kursen. Og du vil garanteret godt være med til, at det er totalindtaget i
løbet af en given periode, der betyder noget - ikke de enkelte ingredienser
eller retter.
Når man nu vælger en fødevareomlægning - og rent vægtmæssigt for første gang
i ca. 35 år oplever succes - så har alt, der kan hjælpe med til at holde den
gode kurs sin berettigelse. Og nu består min omlægning stort set i at have
droppet de fleste hurtige kulhydrater (man kunne kalde det slow-carb). Og
det har bragt mig i den - for mig - formidable situation at vægten er blevet
min ven i stedet for min fjende.
Men ind imellem har jeg behov for noget andet end at gnave kød og kålspiser
(kål i forsk. former er stort set blevet basiskosten). Og en af de ting, jeg
savner er surmælksprodukterne. Så måske kan denne lowcarbyoughourt betragtes
som et substitut for noget, der totalt set ville få det til at gå galt for
mig i stedet for isoleret at betragte det som en væsentlig kilde til den
'rette' næring.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 11:15

Hej

dette brød her, er lige sagen hvis man er på atkins

725g spelt Mel
1/2 L lunkent vand
2 Spise-ske oliven oil
7g tør Gær
1 Te-ske salt.

tilsæt evt lidt Müsli

kommes i bageform , stå lunnt i 45 min

bages i ovn ved 200 grader i 45 min
smager godt, sundt,
mvh

jørgen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-08-05 16:55

[bmw | Thu, 11 Aug 2005 12:14:57 +0200]

>dette brød her, er lige sagen hvis man er på atkins
>
>725g spelt Mel

Det er ikke rigtigt - speltmel indeholder også massere af kulhydrater!

Beklager at være afvisende, men det er synd for dem der hopper med på det og
spolerer deres diæt bare fordi de er blevet forledt.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk