| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Spørgsmål vedr. faktura Fra : Hjalte | 
  Dato :  05-08-05 01:04 |  
  |   
            Hej alle...
 
 Jeg har en mindre forretning og jeg har i dec ´04 købt en
 kaffemaskine til ca 12000 kr.
 
 For en uges tid siden, sker der det at, når jeg tænder maskinen slår
 relæet fra.
 
 Jeg ringer til teknikeren, og aftaler med ham at jeg skal lægge penge
 til ham. Pengene er til en tidligere faktura.
 
 Jeg lægger pengene, men er ikke selv i forretningen da han kommer.
 Min ansatte der er der, kan ikke finde pengene, så teknikeren kører
 igen.
 
 Sidenhen sender han så en regning.
 
 Regningen lyder på 1600 kr.
 
 Han skal have 600 kr. for kørsel (4 kr. pr. km.)
 Og han skal samtidig have ca. 1000 kr. for hans tid (ca. 2,5 t.)
 
 Mit spørgsmål er så om det kan være rigtigt.
 Der er ingen tvivl om at det er min fejl (selvom han dog lige kunne
 have ringet til mig...), og selvfølgelig skal han have penge for tabt
 arbejdstid.
 
 Men... jeg ved at han kun var i forretningen i <30 min.
 Det har han selv skrevet på følgesedlen.
 Skal jeg både betale for den tid han bruger på at køre, samt den
 takst på 4 kr. pr kilometer?
 
 Det skal lige siges at;
 
 1) Fejlen på maskinen er en fejl der skal dækkes af garantien. det er
 et varmelegeme der er gået.
 
 2) Jeg var ikke blevet oplyst om at jeg skulle betale en km takst ell.
 lign (det drejer sig om ca. 100 km, han er kørt), han kunne jo i
 princippet være kørt ud til en anden kunde, langt ude på landet.
 lade ham betale for det, og så køre tilbage til storkbh. og lade mig
 betale for det. Altså dobbelt betaling.
 
 Jeg håber i vil hjælpe.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Kousgaard (05-08-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Kousgaard | 
  Dato :  05-08-05 06:40 |  
  |   
            Der er flere mærkelige forhold:
 
 1) Han vil have betaling for 2½ time, men har kun været der ½ time.
 
 2) Han kører igen, fordi der ikke ligger kontanter for en tidligere 
 reperation. Det tyder på, at han er bange for at du er dårlig betaler og 
 heller ikke vil betale for dette besøg (har han grund til det?), men 
 samtidig siger du, at reperationen skulle være under garantien? Men dækker 
 den også reperation på din adresse?
 
 3) Har du gjort teknikeren opmærksom på, at det er en garanti-reperation?
 
 Jeg mener ikke, at der er noget forkert i at tage betaling for kørsel, 
 problemet er nok nærmere, at I slet ikke har talt pris før manden dukker op. 
 Vidste du f.eks. hvor firmaet har adresse?
 
 Det lyder ret tåbeligt at "lægge pengene i forretningen", når du har 
 medarbejdere tilstede som kunne have givet ham dem?
 
 Uddyb nogle af de spørgsmål jeg har stillet og prøv så igen i 
 dk.videnskab.jura
 
 hilsen
 Uffe
 
 
 "Hjalte" <mail@bizbiz.dk> wrote in message 
 news:1123200237.837306.256300@o13g2000cwo.googlegroups.com...
 Hej alle...
 
 Jeg har en mindre forretning og jeg har i dec ´04 købt en
 kaffemaskine til ca 12000 kr.
 
 For en uges tid siden, sker der det at, når jeg tænder maskinen slår
 relæet fra.
 
 Jeg ringer til teknikeren, og aftaler med ham at jeg skal lægge penge
 til ham. Pengene er til en tidligere faktura.
 
 Jeg lægger pengene, men er ikke selv i forretningen da han kommer.
 Min ansatte der er der, kan ikke finde pengene, så teknikeren kører
 igen.
 
 Sidenhen sender han så en regning.
 
 Regningen lyder på 1600 kr.
 
 Han skal have 600 kr. for kørsel (4 kr. pr. km.)
 Og han skal samtidig have ca. 1000 kr. for hans tid (ca. 2,5 t.)
 
 Mit spørgsmål er så om det kan være rigtigt.
 Der er ingen tvivl om at det er min fejl (selvom han dog lige kunne
 have ringet til mig...), og selvfølgelig skal han have penge for tabt
 arbejdstid.
 
 Men... jeg ved at han kun var i forretningen i <30 min.
 Det har han selv skrevet på følgesedlen.
 Skal jeg både betale for den tid han bruger på at køre, samt den
 takst på 4 kr. pr kilometer?
 
 Det skal lige siges at;
 
 1) Fejlen på maskinen er en fejl der skal dækkes af garantien. det er
 et varmelegeme der er gået.
 
 2) Jeg var ikke blevet oplyst om at jeg skulle betale en km takst ell.
 lign (det drejer sig om ca. 100 km, han er kørt), han kunne jo i
 princippet være kørt ud til en anden kunde, langt ude på landet.
 lade ham betale for det, og så køre tilbage til storkbh. og lade mig
 betale for det. Altså dobbelt betaling.
 
 Jeg håber i vil hjælpe.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Madsen (05-08-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Madsen | 
  Dato :  05-08-05 08:38 |  
  |   
            > Der er flere mærkelige forhold:
 >
 > 1) Han vil have betaling for 2½ time, men har kun været der ½ time.
 
 Det er ikke unormalt at der faktureres kørsel og den tid teknikkeren bruger 
 på kørslen.
 Af kr 600,- à kr. 4,- pr. km kan jeg regne ud at der er 150 km retur.
 For at køre 150 km er det ikke unormalt at det tager 2 timer. (75 km/t i 
 snit)
 Så det er der som sagt ikke meget unormalt i.
 
 >
 > 2) Han kører igen, fordi der ikke ligger kontanter for en tidligere 
 > reperation. Det tyder på, at han er bange for at du er dårlig betaler og 
 > heller ikke vil betale for dette besøg (har han grund til det?), men 
 > samtidig siger du, at reperationen skulle være under garantien? Men dækker 
 > den også reperation på din adresse?
 
 Mig bekendt er der ikke garanti på en vare som er over ½ år gammel. Der dog 
 stadig reklamationsret, hvilket er noget helt andet.
 Uanset hvad så dækker garanti/rekl.ret ikke udkørsel, diskussionen er så den 
 halve time teknikkeren er på stedet.
 
 /karsten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Uffe Kousgaard (05-08-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Kousgaard | 
  Dato :  05-08-05 09:10 |  
  |   
            "Karsten Madsen" <km@x.dk> wrote in message 
 news:42f3175f$0$72176$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Mig bekendt er der ikke garanti på en vare som er over ½ år gammel.
 
 ½ år er minimum. Jeg har i hvert fald et par varer med livstidsgaranti.
 
 Problemet er, hvis Hjalte ikke har gjort opmærksom på, at han mener, at det 
 er indenfor garantien og de så efterfølgende er uenige om det.
 
 > Uanset hvad så dækker garanti/rekl.ret ikke udkørsel, diskussionen er så 
 > den halve time teknikkeren er på stedet.
 
 At teknikeren blot kører igen (uden at ringe til Hjalte) og dermed pålægger 
 ham udgift til både kørsel og tid, ville jeg bestemt også være utilfreds med 
 og ikke blot acceptere.
 
 hilsen
 Uffe
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Karsten Madsen (05-08-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Madsen | 
  Dato :  05-08-05 09:28 |  
  |   
            
 "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse 
 news:42f31ee5$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > "Karsten Madsen" <km@x.dk> wrote in message 
 > news:42f3175f$0$72176$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >>
 >> Mig bekendt er der ikke garanti på en vare som er over ½ år gammel.
 >
 > ½ år er minimum. Jeg har i hvert fald et par varer med livstidsgaranti.
 
 Ja, da. Man kan jo sagtens stille slutkunden bedre end loven foreskriver
 >
 > Problemet er, hvis Hjalte ikke har gjort opmærksom på, at han mener, at 
 > det er indenfor garantien og de så efterfølgende er uenige om det.
 >
 >> Uanset hvad så dækker garanti/rekl.ret ikke udkørsel, diskussionen er så 
 >> den halve time teknikkeren er på stedet.
 >
 > At teknikeren blot kører igen (uden at ringe til Hjalte) og dermed 
 > pålægger ham udgift til både kørsel og tid, ville jeg bestemt også være 
 > utilfreds med og ikke blot acceptere.
 
 Hmm, har Hjalte ikke selv bedt ham om at komme.
 Pengene er jo lagt til en anden rep. og ikke til denne. Derfor ser jeg det 
 helt naturligt at teknikkeren sender en faktura, det havde jeg også gjort. 
 Dog tager jeg ikke tid for kørsel, men mange gør og det er der jo ikke noget 
 forkert i.
 
 /karsten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Uffe Kousgaard (05-08-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Kousgaard | 
  Dato :  05-08-05 10:47 |  
  |   
            "Karsten Madsen" <km@x.dk> wrote in message 
 news:42f32308$0$76399$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Hmm, har Hjalte ikke selv bedt ham om at komme.
 
 Jo.
 
 > Pengene er jo lagt til en anden rep. og ikke til denne. Derfor ser jeg det 
 > helt naturligt at teknikkeren sender en faktura, det havde jeg også gjort.
 
 Jo, men var de manglende penge årsag til at han kørte igen? Derved kommer 
 Hjalte til at betale 1600 kr ekstra fordi de ikke kunne finde dem i 
 forretningen. Derfor mit spørgsmål om, teknikeren kørte igen, fordi han 
 måske anser Hjalte for dårlig betaler. Men han virker jo til at være 
 tilfreds med at betale for at teknikeren kørte igen, så fred med det.
 
 hilsen
 Uffe
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Carsten Riis (06-08-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Riis | 
  Dato :  06-08-05 20:15 |  
  |  
 
            Karsten Madsen skrev  den 05-08-2005 10:27:
 > 
 > Ja, da. Man kan jo sagtens stille slutkunden bedre end loven foreskriver
 > 
 Sandelig også dårligere ved handelskøb.
 For handelskøb er købeloven nemlig deklaratorisk, som det så fint hedder 
 i jurasprog.
 På jævnt dansk: fravigelig.
 Man kan snildt i handelskøb aftale, at der ingen reklamationsret er.
 -- 
 mvh    Carsten Riis
                                    Red liv! 4 gange om året
                                    http://www.bloddonor.dk
                                   Du ved ikke om du får brug for det
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hjalte (05-08-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hjalte | 
  Dato :  05-08-05 09:42 |  
  |   
            OK.
 Mange tak for svarene.
 Jeg var bare ude på at finde ud af om det var normalt og i orden, at
 teknikeren ville have både timeløn + kørsel.
 
 Men det ser vel ud til at det er ganske normalt :-/
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hjalte (05-08-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hjalte | 
  Dato :  05-08-05 20:08 |  
  |   
            Ja, de manglende penge var årsagen til at han kørte igen.
 Om han ser mig som en dårlig betaler ved jeg ikke, men jeg havde en
 ubetalt regning.
 
 Jeg er ikke tilfreds med at teknikeren kørte igen, men jeg er
 forstående over for at han skal have sine udgifter dækket. I sidste
 ende var det jo min fejl, at jeg ikke havde informeret min medarbejder
 om hvor pengene lå.
 
 MVH.
 Hjalte
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |