Design/GUI
Fra : rt

Dato : 30-07-05 12:49

Hej gruppe.

Ved ikke om dette er den rette gruppe, hvis ikke, må I
lige henvise mig til en anden. (Jeg har ikke kunne finde nogen).

Jeg skal i gang med et designprojekt. Jeg kan ikke gå i detaljer, men
det drejer sig i bund og grund om at vise/repræsentere noget data på
den rette måde i en GUI. Projektet drejer sig altså mindre om selve
kodningen og implementeringen, men mere om det design-mæssige.

Derfor søger jeg noget god litteratur om emnet. Og det er jo en jungle!
Der findes et hav af forfattere og flere have af bøger omkring design, gui,
osv osv.

Jeg spørger herinde, da der må sidde nogle udviklere, der _også_
beskæftiger sig med design-området. Har I nogle titler eller forfattere
I kan anbefale???

Jeg har andetsteds fået anbefalet forfatteren Tufte.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Venlig hilsen

/rt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-05 13:17

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> writes:

> Jeg har andetsteds fået anbefalet forfatteren Tufte.

Tufte har en masse erfaring med visualisering af data - herunder med
at udnytte plads bedst mulig for store mængder data - men er ikke som
sådan en design guide. Han har lavet nogen rigtig gode bøger, som
formentlig kan skaffes hjem fra et passende bibliotek.

Er det datavisualisering eller GUI-design du ønsker at fokusere på.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : rt

Dato : 30-07-05 15:15

> [...]
> formentlig kan skaffes hjem fra et passende bibliotek.
>
> Er det datavisualisering eller GUI-design du ønsker at fokusere på.

Hej Thorbjørn.

Ja, det er faktisk begge dele. Et GUI skal opbygges på en brugervenlig
og "smart" måde, samtidig med at data skal vises korrekt og overskueligt.

Så jeg vil sige begge dele. Og derfor er én bog næppe nok.

Har du nogle gode forskalg til titler?

/rt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-05 16:23

> [...]
> og "smart" måde, samtidig med at data skal vises korrekt og overskueligt.
>
> Så jeg vil sige begge dele. Og derfor er én bog næppe nok.

Nok ikke.

Med hensyn til datavisualisering vil jeg foreslå dig alt hvad Tufte
har skrevet. Selv har jeg The Visual Display of Quantitative
Information stående og kan kun anbefale den.

Med hensyn til brugervenlighed er vi ovre i "Human Computer
Interface", hvor der er en masse. Jeg vil foreslå at du kigger på
design guides til Windows eller OS X (fordi det alt andet ligere er
pænere og mere brugervenligst emm).

Hvad er dine forudsætninger?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : rt

Dato : 30-07-05 16:53

> Med hensyn til datavisualisering vil jeg foreslå dig alt hvad Tufte
> har skrevet. Selv har jeg The Visual Display of Quantitative
> Information stående og kan kun anbefale den.

Ok, tak. Hans bøger har jeg som nævt fået anbefalet andetsteds,
men det er altid rart at få sådanne anbefalinger bekræftet.

> [...]
> Interface", hvor der er en masse. Jeg vil foreslå at du kigger på
> design guides til Windows eller OS X (fordi det alt andet ligere er

Har du evt. nogle titler du kan anbefale? Der er vildt mange bøger
om emnet.

> Hvad er dine forudsætninger?

Tja, jeg har gennem nogle år på uddannelse beskæftiget mig lidt
med emnet, men aldrig professionelt. Så forudsætningerne er ikke
vildt mange, men til gengæld er interessen stor :)

/rt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-05 17:42

> Har du evt. nogle titler du kan anbefale? Der er vildt mange bøger
> om emnet.

Nej, desværre.

Jeg har fundet Apples guidelines:

http://developer.apple.com/documentation/UserExperience/Conceptual/OSXHIGuidelines/index.html

som måske kan give nogen impulser. Jeg har ikke læst den selv.

> Tja, jeg har gennem nogle år på uddannelse beskæftiget mig lidt
> med emnet, men aldrig professionelt. Så forudsætningerne er ikke
> vildt mange, men til gengæld er interessen stor :)

Jeg rodede lidt med den Visuelle Editor i Eclipse til en lille
GUI-applikation, og var godt tilfreds med resultatet. Da
Swingprogrammering er ret bøvlet at fifle med design i, kan jeg
anbefale det hvis du gerne vil have visuelt feedback mens du arbejder.

VE er nu et Software Update til Eclipse 3.1, så det er nemmt at installere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : rt

Dato : 30-07-05 17:56

> Nej, desværre.

Helt i orden.

> Jeg har fundet Apples guidelines:
>
> http://developer.apple.com/documentation/UserExperience/Conceptual/OSXHIGuidelines/index.html
>
> som måske kan give nogen impulser. Jeg har ikke læst den selv.

Tak, den vil jeg kigge lidt på.

> [...]
> anbefale det hvis du gerne vil have visuelt feedback mens du arbejder.
>
> VE er nu et Software Update til Eclipse 3.1, så det er nemmt at

Tak. Det tror jeg helt sikkert jeg vil prøve.

/rt

Fra : Kristian Thy

Dato : 31-07-05 17:35

Quoth rt:
> Jeg spørger herinde, da der må sidde nogle udviklere, der _også_
> beskæftiger sig med design-området. Har I nogle titler eller forfattere
> I kan anbefale???

User Interface Design af Søren Lauesen er udemærket. ISBN 0321181431.

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 01-08-05 10:16

På datalogistudiet på københavns universitet bruges bogen "Designing
the user interface" af Ben Schneiderman. Jeg synes det er en ganske god
bog, og har fået en del ud af den som lærebog på området.

/Rasmus E. Sørensen

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 01-08-05 13:37

rt wrote:
> Jeg spørger herinde, da der må sidde nogle udviklere, der _også_
> beskæftiger sig med design-området. Har I nogle titler eller forfattere
> I kan anbefale???

Jeg var til en forelæsning om brugervenlighed og lignende i GUI på
Datalogisk Instistut på Københavns Universitet. Foredragsholderen
anbefale bogen "GUI bloopers"
(http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1558605827/qid%3D1122899489/202-3480901-0109440)
og sagde ligefrem, at det var den bedste på det område.

Har ikke selv læst den, men hvis det er den bedste kunne det jo være
noget for dig. :P

Fra : rt

Dato : 01-08-05 22:03

Mange tak til jer alle for jeres input!