Skrive/læse data fra session, på tværs af ~
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 29-07-05 18:05

Hej folkens!

Jeg har udviklet en lille webapplikation til en virksomhed. Jeg har lavet
det i java/jsp. Der er login til systemet, og brugerne er oprettet i en
database. Men nu vil virksomheden gerne have systemet integreret med deres
nye ekstranetløsning (som jeg ikke har noget med at gøre). Målet er, at
kunderne kun skal logge ind på ekstranettet, og så direkte klikke videre til
jsp-systemet, og dermed undgå at skulle logge ind igen i jsp-systemet. Men
ekstranettet er lavet i PHP, og så kommer min spørgsmål: I jsp har man jo et
sessions-objekt, og det samme gør sig vist gældende i php. Kan man på nogen
måde fra php, gemme noget bruger-data i sessionen, som man så kan læse fra
jsp?? Eller skal man ud i at gemme noget i en cookie? Andre løsningsforslag?

Mvh. Henrik

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 29-07-05 18:17

Henrik Davidsen wrote:
> [...]
> jsp?? Eller skal man ud i at gemme noget i en cookie? Andre løsningsforslag?

Det er næppe ligetil at få "forbundet" sessions.

Men hvis PHP applikationen ved login:
- genererer et kryptografisk stærkt tilfældigt tal
- sender en HTTP request til JSP applikation med
det tal + user info
- returnerer det tal til client (cookie eller URL)
så kan din JSP applikation ved request med det tal
betragte brugeren som valideret og se brugernavn.

Forudsat at du bruger application managed programmatic
security og ikke container managed declarative security.

Arne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-07-05 18:19

On Fri, 29 Jul 2005 19:04:53 +0200, Henrik Davidsen wrote:

> [...]
> bruger-data i sessionen, som man så kan læse fra jsp?? Eller skal man ud
> i at gemme noget i en cookie? Andre løsningsforslag?

Som udgangspunkt gemmes sessionsdata i en fil i et katalog på
webserveren. Navngivningen af filerne tager udgangspunkt i session-id, så
hvis du har det, og har adgang til kataloget på webserveren, kan du læse
indholdet.

Alternativt kan php sættes op til at gemme alle sessionsdata i en
database, og her vil sission-id være den primære nøgle. Denne løsning
vil jeg anbefale dig, da det er væsentligt simplere at udtrække
opløsningerne fra DB til Java, end at skulle serializerede data fra php
på filsystemet.

Læs mere i denne tutorial:
http://www.developertutorials.com/print/461.html

--